Cv installatie ontluchten - luchtbehandelingskast

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kookaburra

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Cv installatie ontluchten - luchtbehandelingskast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 09:35

Hoi mede-bokkers,

Hopenlijk zijn hier wat bokkers met (technische) ervaring. Ik heb namelijk geen verwarming momenteel. En onderhoudsbedrijven zijn ontzettend druk -O- warm water doet het, tot dusver, wel. Pfieuw. En wat ben ik nu blij dat mijn appartement goed geïsoleerd is.

Ik heb een cv-installatie, en daaraan gekoppeld zit een warmteterugwininstallatie/luchtbehandelingskast. Bij geen verwarming heb je op internet allemaal stappenplannen. Om daar snel doorheen te lopen:
Storing? Nee. CV geeft niets aan.
Waterdruk? Die is oke.
Volgende stap is ontluchten... En daar loop ik even vast. Ik heb namelijk geen radiatoren (met die ribbeltjes :D ) tegen de muur aan staan. Ik heb een luchtbehandelingskast/warmteterugwininstallatie. Iemand daar ervaring mee? Kun je als particulier dan je cv-installatie wel ontluchten?

Groetjes van een bokker die nu heel erg blij is met haar wollen dekentjes.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:21

Oef, wat vervelend -O- Een CV-ketel kun je ontluchten :j Ben je in je stappenplan ook al het bijvullen van de ketel tegengekomen? Je kunt makkelijk via de display testen hoe het met de druk staat en als die te laag is, moet je hem bijvullen. Ik weet niet of dat de verklaring zou zijn voor je huidige probleem, maar als de druk echt te ver weg loopt zou dat misschien wel kunnen. Na het bijvullen is meestal het moment dat ik 'm ontlucht: over het algemeen zit er net zo'n knopje op de CV-ketel als bij radiatoren (als je die gehad zou hebben :D ) zodat je met hetzelfde soort sleuteltje aan de slag kunt. De plek voor ontluchting zit meestal bovenop de installatie.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 10:57

Jakkes, :(:) ik heb helaas geen ervaring met deze systemen. Is er geen installatiebedrijf (of fabrikant van het systeem) die je telefonisch door een stappenplan kan helpen?

Kookaburra

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 11:03

Dat kan dus wel gewoon Hanmar. Ik durfde eigenlijk niet aan de cv te zitten, maar zal na mijn ontbijt/brunch even kijken. Ik heb het sleuteltje en weet waar het punt zit :D

Haha, neen. Dat gaat hem niet worden. Elk gesprek komt 'we hebben het onzettend druk mevrouw!' wel in een vorm voorbij. :+ Was anders wel een idee geweest!

Kookaburra

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Cv installatie ontluchten - luchtbehandelingskast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 11:14

Lucht is er uit *\o/* Waterdruk is nog steeds goed.

Hij slaat nu alleen nog niet aan. Ik zal even een halfuurtje wachten of er nog iets gaat gebeuren ja/nee.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 11:46

Ah wat is de druk nu, kun je dat ergens aflezen? Er moet wel voldoende water inzitten ook. En heb je vloerverwarming of hoe verwarm je eigenlijk? Die is wel ok?

Kookaburra

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 13:31

Waterdruk is 1.7/1.8. Dus dat zou het probleem niet hoeven te zijn.
Hij hakkelt nu een beetje met wel/niet opwarmen. Het is in ieder geval iets beter geworden na het ontluchten.

Eerlijk? Ik ben niet zo technisch aangelegd. Ik heb een cv, expansievat en luchtbehandelingskast. Ik gok dat die laatste een grote rol speelt.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37272
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:45

1,7? Wat ik altijd geleerd heb ik dat de druk zoveel moet zijn als de hoogte waarin het water moet worden opgevoerd, dan zou dat voor een etage en geen plafond verwarming genoeg moeten zijn maar geen idee of dat ook zo is in de praktijk.

Ah geen leidingen onder de vloer die je van warmte van onder voorzien of heb je lucht uitlaten ergens zitten

Rintah

Berichten: 2926
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Cv installatie ontluchten - luchtbehandelingskast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 13:57

Als hij nu een beetje hakkelt met wel/niet(oftewel, wel rondpompt), kan het zijn dat je nu nog een keer moet/kunt ontluchten. Grote kans dat je de eerste keer niet alle lucht gehad hebt.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Re: Cv installatie ontluchten - luchtbehandelingskast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 14:32

Vaak kan je op youtube we instructiefilmpjes vinden voor allerlei issues met CV installaties, als je zoekt op het merk en type.
Op die manier is het mij laatst ook gelukt om een hybride warmtepomp weer aan de gang te krijgen.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:11

Rintah schreef:
Als hij nu een beetje hakkelt met wel/niet(oftewel, wel rondpompt), kan het zijn dat je nu nog een keer moet/kunt ontluchten. Grote kans dat je de eerste keer niet alle lucht gehad hebt.


Dit dus. Tijdens het 'hakkelen' komt er waarschijnlijk nog meer lucht aan de oppervlakte (uit je leidingen). Dus nog een keer na een uurtje en dan als de boel op start, als alles draait na een halve dag is echt aan te raden.

Kookaburra

Berichten: 5405
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 23:33

MarliesV schreef:
Rintah schreef:
Als hij nu een beetje hakkelt met wel/niet(oftewel, wel rondpompt), kan het zijn dat je nu nog een keer moet/kunt ontluchten. Grote kans dat je de eerste keer niet alle lucht gehad hebt.


Dit dus. Tijdens het 'hakkelen' komt er waarschijnlijk nog meer lucht aan de oppervlakte (uit je leidingen). Dus nog een keer na een uurtje en dan als de boel op start, als alles draait na een halve dag is echt aan te raden.

Ik heb hem weer ontlucht, en... Ik kan de korte broek in huis aan *\o/*


CV is nog niet helemaal de oude, hij slaat niet altijd meteen aan of stopt tussendoor 'eventjes' met verwarmen... Maar ach, dat hoeft niet binnen nu en snel opgelost te worden. Hij moet gewoon weer eens goed nagekeken en schoongemaakt worden.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Cv installatie ontluchten - luchtbehandelingskast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-24 14:24

Top, gelukkig heb je hem voor nu aan de praat. En dan idd onderhoud en reparatie in plannen om dit te voorkomen.