Azijn tegen onkruid.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 12:39

Ik hoor verschillende verhalen over azijn.Het werkt goed,maar slecht voor de grond.
Maar welke azijn, schoonmaakazijn of keukenazijn,werkt het dan goed?

Ibbel

Berichten: 49235
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 12:54

Azijn is azijn.
Keukenazijn is 4-8% azijnzuur, schoonmaakazijn is 5-10%. Enige verschil is de (relatieve) zuiverheid. Keukenazijn is voor menselijke consumptie geschikt en daarop getest.
4% keukenazijn zal slechter werken dan 10% schoonmaakazijn, 8% keukenazijn doet het beter dan 5% schoonmaakazijn.
10% werkt het beste, maar is ook het slechtste voor je grond.

Brainless

Berichten: 29764
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:41

Je moet azijn toch verdunnen en dan kun je gewoon keukenazijn gebruiken maar met minder water.
Het voordeel van schoonmaakazijn is dat deze (vaak) veel goedkoper is.

Ladygiroc

Berichten: 5092
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 13:53

Ik heb ooit eens 15 meter tegeltuin alle ruimtes tussen de tegel met azijn doordrenkt. Zonnetje erop en idd alles dood. Maargoed ipv groen was alles geel tussen de tegels want weg ging het niet.
Ik neem die moeite dus niet meer.

DuoPenotti

Berichten: 30068
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:41

1 liter schoonmaakazijn op 1 liter water.
Werkt prima.
Maar zover ik weet mag dat niet meer.

Matheno

Berichten: 7957
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 14:48

Kokend water is net zo effectief en een stuk minder schadelijk.

Telpeva

Berichten: 14821
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:05

Matheno schreef:
Kokend water is net zo effectief en een stuk minder schadelijk.

Dit doe ik ook, waterkoker laten koken en als het klaar is de tuin in en al het onkruid tussen de tegels krijgt dan van mij thee :+
Laatst had iemand zijn hond op het pad naar mijn voordeur toe laten schijten en het laten liggen (hoe kun je zo zijn :') ) maar dat heb ik ook doordrenkt in heet water uit de waterkoker en alle tegels die ik toen doordrenkt heb die zijn nu ook weer mooi grijs, het doet schijnbaar dus ook wat met de alg.

Maar, eerlijk is eerlijk, je bent er wel langer mee bezig. Er past maar zoveel water in een waterkoker en je moet elke keer wachten tot het kookt. Voor een grotere tuin of een erf lijkt het mij heel onpraktisch, zelf gebruik ik het ook alleen voor kleine stukken.

Nog een alternatief voor geval iemand het nog meer interessant vindt, zelf heb ik sinds vorig jaar een Gloria multibrush, een soort bezem op stroom. Vorig jaar heb ik hem gebruikt tegen onkruid tussen de tegels en dat was wel effectief, voor dit jaar heb ik extra opzetborstels gekocht en ik wil kijken of ik hiermee de tuin en dus ook alle aanslag op de tegels mechanisch kan schoonmaken. Ik heb de kracht in mijn armen niet meer om te boenen en ik wil geen schadelijke/giftige middelen gebruiken dus ik ga kijken of dit werkt zoals geadverteerd.

Deze
https://www.gloriagarten.de/nl/huis-en- ... gLt-PD_BwE

Britta31

Berichten: 13175
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-24 15:20

Ik zal eens met kokend water proberen.Azijn is toch te slecht voor de grond.

Brainless

Berichten: 29764
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 15:25

Let wel op met kokend water.. hier sprongen er stukken van mijn tegels af.

tengeltje11
Berichten: 7167
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:12

Zout werkt ook prima.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:14

Schoonmaak azijn is verboden om te gebruiken als onkruidverdelger, het sloopt het bodemleven compleet. Dit doet voederzout ook, maar dit is niet verboden, alleen wel onwenselijk om te gebruiken.

black_kelpie

Berichten: 7856
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:26

Als je grote oppervlakken makkelijk en bodemvriendelijk onkruidvrij wil maken, koop een bosmaaier met een onkruidborstel. Kost wel wat maar werkt heel makkelijk en je verkloot het bodemleven er niet mee. Daarbij is het onkruid echt weg en niet alleen dood, waarna je het alsnog met de hand weg moet halen.

senna21

Berichten: 11893
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:33

Ik ben nu in het voorjaar regelmatig aan het wieden tussen de tegels en in de tuin. De plantjes zijn nog klein, dus gemakkelijk te verwijderen. Daar heb je dan de rest van het seizoen profijt van.

Westhof

Berichten: 2933
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 16:40

De buren van mijn ouders gebruiken regelmatig azijn tegen het onkruid. Zó goor :r Zelf zijn ze daarna weg of zitten binnen met de deur dicht, maar ook alle andere buren kunnen “meegenieten”. Zit je dan op een mooie dag buiten, kun je alsnog binnen gaan zitten, omdat de lucht niet te harden is. Ik zou echt andere opties zoeken, al is het maar voor je medemens (er vanuit gaande dat je buren hebt natuurlijk).

JudithGigi

Berichten: 4240
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 17:05

Westhof schreef:
De buren van mijn ouders gebruiken regelmatig azijn tegen het onkruid. Zó goor :r Zelf zijn ze daarna weg of zitten binnen met de deur dicht, maar ook alle andere buren kunnen “meegenieten”. Zit je dan op een mooie dag buiten, kun je alsnog binnen gaan zitten, omdat de lucht niet te harden is. Ik zou echt andere opties zoeken, al is het maar voor je medemens (er vanuit gaande dat je buren hebt natuurlijk).

Dit, het is echt in de hele buurt niet te harden als iemand azijn of bleek heeft gebruikt :r

Zoolgangster

Berichten: 9720
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 18:10

Gewoon een metalen onkruid borstel met stok gebruiken.

Brainless

Berichten: 29764
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 20:54

tengeltje11 schreef:
Zout werkt ook prima.

Mag iig in Nederland niet gebruikt worden.

snorkel1986

Berichten: 3042
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Azijn tegen onkruid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-24 21:22

Ik doe wel azijn maar alleen met echt felle zon ( dus goed werkzaam) en behandel alleen de plekken met onkruid dmv gebruik in rugspuit dus heel zuinig.. maar ja alles plukken is monniken werk..
Er is een stuk tuin waar te weinig zon komt vind ik en daar zit ik 2x per jaar alles met een mesje uit te krabben..