waar helium vandaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

waar helium vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-08 17:30

haai

ik heb volgende week een ckv avond, en wij doen een opvoering met kanon van een grappig liedje.
wij wilden als grap aan het einde van de voorstelling graag met helium zeg maar dat liedje weer doen met van die grappige stemmetjes, maar waar haal ik helium vandaan.

ik hoor graag tips

marrianne

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Re: waar helium vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 17:43

Ik weet niet hoe lang jullie liedje is?
Het effect duur na het inademen maar een paar seconden, nl net zo lang als de helium langs je stembanden loopt/stroomt.
Ik zou een s gaan kijken naar ballonverkooppunten als ik jullie was. Met enkele ballonnen moet je je toch wel kunnen redden neem ik aan?

Snader
Berichten: 1560
Geregistreerd: 01-09-04

Re: waar helium vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 18:23

marrianne schreef:
met helium dat liedje weer doen

Aangezien ik vermoed dat dit liedje uit meer dan één zin bestaat, raad ik je dit ten strengste af!! Bloos! Het langdurig inademen van helium is levensgevaarlijk en je zou niet de eerste zijn die zich daarin vergist. Als je zoiets wilt toepassen, zou ik er een finale van maken: één teug helium nemen, een uithaal en klaar. Daarna een paar keer rustig lucht in- en uitademen om de longen te zuiveren.
Edit, om het iets begrijpelijker te maken: Als je helium inademt, krijgen je longen geen zuurstof meer toegediend. Helium inademen zou je dus kunnen vergelijken met je adem inhouden.

Citaat:
Waarschuwing
Men moet zich rekenschap geven dat het inademen van puur helium of xenon gevaarlijk kan zijn. Als het gasmengsel geen of onvoldoende zuurstof bevat zal men bij langdurig inademen vrij snel bewusteloos raken en wellicht stikken. Een enkele teug helium inademen is echter ongevaarlijk.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Heliumstem


Daarnaast, als je helium uit een luchtballon gebruikt, adem je ook allerlei schadelijke bijproducten in.
Citaat:
However, inhaling it from a typical commercial source, such as that used to fill balloons, can be dangerous due to the risk of asphyxiation from lack of oxygen, and the number of contaminants that may be present. These could include trace amounts of other gases, in addition to aerosolized lubricating oil.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Helium

marrianne
Berichten: 1923
Geregistreerd: 28-07-05

Re: waar helium vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 18:29

woow
dankje wel voor deze info

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: waar helium vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:35

Wij hadden in het scheikunde lokaal een bus met helium staan, misschien daar even navragen, en een paar ballonnetjes vullen Lachen
En dan de laatste zin met helium zingen, dat lijkt me best grappig Haha!

Stoeptegel

Berichten: 2564
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Groningen

Re: waar helium vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 19:45

bij een autogarage?

Snader
Berichten: 1560
Geregistreerd: 01-09-04

Re: waar helium vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 12:59

marrianne schreef:
woow, dankje wel voor deze info

Graag gedaan. Hopelijk heb ik jullie een Darwin award bespaard. *LOL* (grapje)

Het zou me inderdaad niks verbazen als jouw school een gasfles met helium bij het lab heeft staan. Waar je het ook krijgt/koopt, vertel er even bij wat je ermee van plan bent. Lachen

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Re: waar helium vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:16

ik zou inderdaad even de scheikundeleraar raadplegen.

Wij hadden een aantal jaar terug met de stunt ook helium tot onze beschikking. Vork