[ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

[ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 10:35

Hallo allemaal,

Na mijn fore-edge painting op The Horse Whisperer (waar ik de KunstBokaal mee heb gewonnen) heb ik nog een aantal paintings gemaakt en heb ik nog meer inspiratie gekregen om boeken 'op te leuken'.

Ik ben op dit moment met meerdere projecten bezig maar ik wilde deze eens delen met jullie in een WIP topic. ( en hoe toepasselijk is het om het te doen op 'Lees een boek-dag :D ")

Een tijdje terug kon ik een mooie hardcover editie te pakken krijgen van Man O'War van Walter Farley.
Als kind heb ik deze eens mogen lenen van een stalgenoot en ik was er helemaal weg van.
Nu vond ik dus precies dezelfde editie en die heb ik direct aangeschaft.

Nadat ik filmpjes had gezien van boeken die opnieuw werden gebonden in leer ben ik dat ook gaan proberen met House of Earth and Blood van Sarah J. Maas. Ik had wat lappen skaileer gekocht (dit is wat goedkoper om mee te beginnen dan echt leer) en ben aan de gang gegaan. Deze was onwijs gaaf geworden en het smaakte naar meer.

Zo bedacht ik me dus dat ik een waanzinnig gave editie wilde gaan maken van Man O'War dus het brainstormen kon beginnen. Nadat ik in mijn hoofd had wat ik wilde ben ik begonnen.

Het idee
Wat ik nu wil gaan doen is een leatherbound boek maken incl. slipcase, met gilded edges en een hidden fore-edge painting.
Ik heb gekozen voor de kleur bordeaux voor de skai om weer terug te komen op de bijnaam van Man O'War namelijk 'Big Red'.
Het leeslint en de kapitaalbandjes worden geel om de kleur van de titel van de originele cover in ere te houden.
De cover van het boek krijgt een soort race tafereel en de cover van de slipcase wil ik een beetje een klassieke uitstraling geven.

Het proces

Nadat ik even heel, heel, heel erg diep heb moment ademhalen heb ik voorzichtig de cover van het tekstblok verwijderd.
Afbeelding

Op de originele schutbladen staat de stamboom van Man O'War en deze wilde ik graag behouden. Ik heb de rechterkant van het voorste schutblad voorzicht losgemaakt en deze aan de achterkant van het boek weer vast geplakt zodat hij er mooi compleet in blijft zitten.
Afbeelding

Daarna was het tijd om de nieuwe schutbladen op het tekstblok te lijmen. Ik vond een mooie foto van ManO'War online en deze heb ik laten drukken zodat ik er schutbladen van kon maken. Na het lijmen heb ik ze op maat gesneden van het tekstblok.
Afbeelding

Ik heb de achterkant van het schutblad nog een mooi klassiek patroon gegeven zodat deze niet maar saai, wit was.
Afbeelding

Nadat dat klaar was kon het tekstblok in de boekpers zodat ik deze kon gaan opschuren. Dit is nodig om een mooi glad oppervlak te hebben voor de hotfoil. Nieuwe boeken zijn natuurlijk al aardig glad (al schuur ik die ook altijd op) maar zo'n oudje als Man O'War is natuurlijk wat ongelijk door het lezen en gebruik.
Afbeelding

Schuren doe ik gewoon met simpele vellen schuurpapier. Ik begin met een grove grid en ga steeds gladder voor een glad resultaat. Ik gebruik grid 120, 240, 400, 1000 en 2000.
Dat ziet er dan zo uit.
Voor het schuren
Afbeelding

Na het schuren
Afbeelding
Je ziet dat er letterlijk een glans op het tekstblok is gekomen. Als dit erop zit is het tijd om voorzichtig de stofzuiger langs het blok te halen zodat dit alle stofdeeltjes weg zuigt. Daarna haal ik er nog een schone make-up borstel langs en ook nog eens een schone doek.
Na het laatste schuurpapier is het zaak om niet meer aan het tekstblok te komen zodat er geen vet van je handen op kan komen. Dit zorgt ervoor dat de folie minder goed pakt.

Tijd voor hotfoil!!
Dit strijk ik erop met een strijkijzer op een wol stand.
Afbeelding

Na de eerste laag folie maak ik eventuele missende stukjes nog mooi door ze een soort van aan te stippen. Als dit gedaan is gaat er nog een laag folie overheen. Wanneer ik deze helemaal glad gestreken heb haal ik het strijkijzer nog een paar keer extra over het tekstblok heen. Niet alleen zodat ik zeker weet dat de folie overal goed pakt maar ook om het tekstblok goed op te warmen. Zodra het stukje plastic van de folie af is smelt ik namelijk wat bijenwas over het tekstblok heen. Dit geeft bescherming aan de folie en sealt het een beetje.
Afbeelding

Daarna opwrijven met een doek en voila, gilded edge met mirror shine!
Afbeelding

Herhalen op de andere korte zijde en dan ziet het tekstblok er zo uit.
Afbeelding

Vervolgstappen
Inmiddels heb ik de lange zijde ook helemaal tot een glans opgeschuurd en heb ik het tekstblok uit de pers. Deze ligt nu veilig in de cover te wachten tot ik (hopelijk morgen) kan gaan beginnen met de painting. Ondertussen ga ik beginnen met het design voor op de cover digitaal te maken.
Dit wil ik met een Cricut gaan uitsnijden op vinyl. De Cricut kan ik bijna aanschaffen! :D

Stay tuned!

gerlindie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 10:46

Heel erg gaaf zeg!

Hoe kan het dat je pagina's niet aan elkaar blijven zitten wanneer je de hot foil erop plakt?
Dat lijkt toch gewoon één aaneengesloten stuk?

Ik heb zelf jaren geleden het boek Seabiscuit voor vijftig cent gekocht van de bieb, dat is mijn go to racepaarden boek :+
Daar ken ik Man O'War dan weer van :j

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 11:04

Dank je wel

Het is niet echt 'plakken' wat je doet met hotfoil. Door de combinatie van druk en hitte smelt je als het ware de folie op het oppervlak. Er zijn mensen die eerst een combinatie van 1;1 tacky glue en water op het oppervlak smeren of wat haarlak erover heen spuiten om de folie te laten plakken. Dit is niet dusdanig plakkend dat de pagina's niet meer van elkaar komen.

Ik heb beide methoden ook geprobeerd maar kreeg toch aanzienlijk minder goede resultaten als wanneer ik het tekstblok gewoon heel goed en glad opschuur. Dan krijg je ook die mooie spiegelgladde finish.
Na het foilen zit het wel een beetje aan elkaar (net zoals na het painten) maar door voorzichtig het tekstblok wat uit te waaieren/door te bladeren laten de pagina's van elkaar los en heb je mooie gouden randjes op het randje van je pagina.

Urbanus

Berichten: 44956
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:05

Ik vind dit zo cool!

8nnemiek

Berichten: 43466
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:26

Wat gaaf!
Ik werk ook wel eens met hotfoil, maar wist niet dat het ook plakt zonder lijm/haarspray. Of gebruik je daar na het schuren ook voor de eerste laag die was voor?

Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat!

shaddy82

Berichten: 1879
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:30

wat een leuk project, ben erg benieuwd naar het eindresultaat

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:32

Oh wat gaaf!!!
Mag ik vragen hoe je dit boek te pakken hebt gekregen? Ik ben nl al jaren op zoek naar ditzelfde boek maar heb het nog niet kunnen vinden.

Ania

Berichten: 6107
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:33

Oh wat gaaf!! Ik ga je proces volgen!

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 11:51

Wat leuk om te volgen!

Engelen geduld moet je hiervoor hebben...

Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:47

Mijn favoriete jeugdboek <3 echt wat maak je er een waanzinnig project van, zo ontzettend mooi! Mijn hart doet duizend sprongetjes!

Eleionomae

Berichten: 19603
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:48

Wat een onwijs tof project! Ben benieuwd naar het eind resultaat.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:51

Ooh wat Cool!

Mijn eerste paard stamde van hem af, wist niet eens dat er een boek van was

Bootsiebob

Berichten: 5555
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 12:58

Oooh deze wordt ook weer zo gaaf!!!

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:18

Bij het zien van de foto's kreeg ik kromme tenen van de beschadigingen aan 'mijn' favoriete boek van mijn favoriete jeugdschrijver -O-
Na het lezen van de tekst word ik alleen maar nieuwsgierig naar hoe de nieuwe kaft gaat worden. Tot zover vind ik het al heel mooi geworden +:)+

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 13:45

Super leuk dat jullie volgen! :D
Even een rondje reacties doen!

Urbanus Dank je wel!

8nnemiek Ja het werkt zeker goed zonder lijm eronder. Er zijn ook pennen voor. deze werken ook zonder lijm.
Na het schuren moet het oppervlak vetvrij blijven dus nee, daar gaat geen was overheen. Als je dat doet blijft de folie niet plakken en trek je er zelfs folie af bij een volgende laag. Na de was kan er geen nieuwe laag overheen tenzij je weer helemaal begint met opnieuw schuren.

shaddy82 Ik ook haha. Nee grapje, maar het is voor het eerst dat ik zo'n drastische verbouwing doe op een boek dus ik ben ook heel benieuwd. Ik hoop vooral dat het zo gaaf wordt als ik in mijn hoofd heb.

oji Dank je wel! Ik heb hem gevonden via bol.com tweedehands. Was wel goed aan de prijs dus extra spannend om hem 'te slopen'. Via marktplaats duikt hij hier en daar ook nog op.

Ania Dank je wel! Leuk dat je volgt!

petitparis Dank je! Het schuren is zeker geduld hebben en iets wat ik in het begin verschrikkelijk vond. Nu ik eindelijk door heb hoe ik het het beste kan doen is het echt heel erg rustgevend om een tekstblok van 'crooked'naar mooi shiny te zien gaan.

Leo Leuk, leuk!! Mijn hart maakt sprongetjes van al jullie leuke reacties!

Eleionomae Het is super leuk maar ik kan nu al niet wachten tot hij klaar is.

Silly1972 Dat is echt super gaaf zeg!!! Dan zou ik zeker zeggen, ga het eens lezen als je hem te pakken kan krijgen! Het is zo'n tof boek!

Bootsiebob Dank je wel! Hoe staat het met jou projectjes? Vind die ook zo leuk!

Siamsmeesje Haha, moet wel enorm lachen om je reactie maar ik begrijp je zo goed!!
Het is ook 1 van mijn favo jeugdboeken namelijk dus je begrijpt heel goed dat ik mega klammehandjes had voordat ik de cover eraf durfde te halen. :')

oji

Berichten: 4275
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 13:52

Oh ik had al wel eens op Bol.com en marktplaats gekeken en iedere keer bot gevangen. Maar zie dat er nu ook eentje op staat 2e hands, ga ik meteen bestellen!

Snap dat het spannend is om hem meteen te slopen, maar hij wordt wel heel speciaal!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6045
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:11

Ohhhhhh Man O War <3 <3 <3 Ook een van mijn meest favorieten boeken en ik heb dezelfde editie hier ook liggen. Ooit in een 2e hands winkel voor een 50 cent gekocht <3 :D Ik ben super benieuwd hoe hij gaat worden, maar ook naar jouw vorige projecten. Die heb je niet hier op bokt staan of wel?

Elanor

Berichten: 6787
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:24

Wauw zeg, wat een ambacht! Echt te gek! Die schutbladen vind ik ook echt prachtig gedaan, wat zal dit een mooie editie worden. Superleuk om te zien hoe dit in z’n werk gaat. :j

En grappig, ik kende Big Red alleen als de bijnaam van Secretariat, wist niet dat Man O’ War dezelfde had.

Siamsmeesje

Berichten: 2237
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Het Zeeuwse Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 14:39

Nou, ik geloof zonder meer dat je klamme handjes had :j
Al moet ik er niet aan denken om mijn exemplaar (overgenomen van een bokker) zo uit elkaar te halen. Maar ik volg het met plezier, een mooie kaft erbij....

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 15:46

oji Leuk dat je hem gevonden hebt! Doe je hem hier showen zodra je hem ontvangen hebt?

xxliesjuhhxx Prachtig boek he! Nee andere projecten heb ik hier niet staan inderdaad. Deze is paard geralateerd en vond hem daarom wel leuk om hier ook te laten zien. Andere projecten staan wel op mijn instagram pagina @bubbelbooks.

Elanor ja die schutbladen he? <3 Ik was helemaal verliefd toen ik ze binnen kreeg. Zo blij mee!
Ja, klopt ja! Secretariat werd ook zo genoemd. Ze noemen Man O'War daarom ook wel 'the Original Big Red'.

siamsmeesje Als ik niet al eerder een boek gesloopt had en niet duizend keer gekeken had hoe anderen dit doen dan was ik er ook zeker niet aan begonnen inderdaad. Het was echt een ding van 'Pffff, ga ik dit echt doen? Ja, nee, ja, nee..... Okay, ik kan dit en het wordt gewoon gaaf!!' :')



Vandaag ben ik in Procreate een beetje aan het prutsen geweest met hoe ik ongeveer de cover zou willen hebben. Voorkant ziet er al wel tof uit. Zodra ik de achterkant ook in elkaar geprutst heb zal ik het voorbeeld hier eens delen. Is alleen nog maar een voorbeeld opstelling van hoe ik het in mijn hoofd heb en nog niet het echte werk. Toch vind ik dit al super leuk worden ook!
Ik zal dan ook even een foto maken van de skai die ik ervoor heb liggen.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6045
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 16:45

Ahh dan ga ik eens op je insta neuzen! :D
Jaa vind het een geweldig boek! Heb hem ondertussen ook al bijna 20 jaar en al meerdere keren gelezen.

Edit: Gevonden! herkende jouw werk van de paardenfluisteraar en die met de herten meteen! Maar ook die andere en vooral het boek van empire of the vampire dat zwaard is gewoon echt bizar mooi!!

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 18:10

Leuk, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Ik vroeg me alleen af, zitten er krassen op de hot foil/gilded edges of lijkt dat zo?

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 18:50

liesjuh Dank je wel!! Het zwaard (Ashdrinker) heb ik zelf ontworpen aan de hand van de beschrijving in het boek.

Eilish Ja, dat zie je goed inderdaad! Dat was op de onderste van de edges. Er hebben krassen gezeten op dat stukje van de folie op het rolletje maar dat had ik pas door na het poetsen van de bijenwas.
Daarom begin ik ook altijd aan de onderkant. Een foutje is dan minder erg en ondertussen iets om extra op te letten bij de andere edges.
Bij dit boek vind ik het ook niet zo erg want het geeft het boek een beetje een vintage uitstraling.

Dat gezegt hebbende, foiling is (nog) niet mijn sterkste kant :P Gelukkig ga ik er per edge op vooruit en per boek worden mijn edges strakker.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 15:52

Tijd voor een update, ik heb de afgelopen week namelijk zeker niet stilgezeten.


Afbeelding
Dit is de kleur van de skai die ik ga gebruiken voor het bekleden van de nieuwe cover.


Afbeelding
Even alles bij elkaar wat ik nog nodig ga hebben.

Lege rol van keukenpapier ga ik gebruiken om de nieuwe rug van het boek van te maken. Deze ga ik op maat snijden. He boek krijgt daardoor een mooie ronding in de rug.
De veter gaat in stukjes op de rug geplakt worden. Als hier later de skai overheen gaat krijg je die mooie uitsteeksels (hubs).
Daarnaast dan de skai en de gele elementen die ik ga gebruiken (lint voor de slipcase, leeslint en kapitaalband).


Afbeelding
Dit is mijn boekpers die ik zelf gemaakt heb samen met mijn man van een oude naaitafel. Ik heb meerdere boekpersen (okay, planken die tussen lijmklemmen gaan) maar deze is speciaal voor hidden fore-edge paintings.


Afbeelding
Het boek kan hier namelijk mooi uitgewaaierd tussen. Ik heb nu geen cover natuurlijk maar als deze er nog wel opzit kan deze netjes onder onderste latjes rusten zodat het tekstblok uitgewaaid kan worden.

Afbeelding
Schets erop. Deze heb ik op de iPad gemaakt, uitgeprint en vervolgens met carbonpapier voorzichtig op het tekstblok getracet. De lijnen kan ik er niet te donker opzetten omdat dit anders door je dit anders door de verf heen blijft zien. Persoonlijk vind ik dat niet mooi.

Ik zit middenin een verbouwing thuis dus beginnen met painten is helaas nog niet zo gelukt maar dat hoop ik deze week wel te kunnen doen.

Wel heb ik de maten van de cover opgemeten om te berekenen wat de werkruimte voor mijn design op de cover kan zijn.
Aan de hand daarvan heb ik een opzet gemaakt van wat ik ongeveer in mijn hoofd heb dat ik erop wil hebben. Hiervoor heb ik veel, heel veel stockplaatjes geknipt en geplakt en geschoven en gedaan om tot 1 geheel te maken.
Daar kwam dit uit.
Afbeelding

Het is nagenoeg helemaal zoals ik het hebben wil al zal ik zeker hier en daar nog wat veranderen waarschijnlijk, maar ik vind het al heel gaaf.

Nu is het bedenken wat ik precies op de slipcase wil hebben qua klassieke uitstraling. een afbeelding die ik er sowieso op wil hebben weet ik al maar hoe ik die verder ga invullen weet ik nog niet precies.
Dan hoop verder deze week dus toe te komen aan de achtergrond van de painting :D

Bootsiebob

Berichten: 5555
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 15:57

Oh wow, die opzet is al heel erg gaaf.
Mooie kleur skai ook

En dan ook nog in een verbouwing, respect!
Zo benieuwd naar updates :):)