[ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leo

Berichten: 50197
Geregistreerd: 06-12-02

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 13:11

Echt waanzinnig, wát een kunst! <3

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 14:12

Dank je wel Leo!

Nu ben ik een beetje bezig met het cover design en ik vraag me zo eens af... welke is beter?

Afbeelding
Zoals ik hem in eerste instantie had

of

Afbeelding
zoals deze?

In mijn hoofd klopt die laatste beter. Iets met symmetrie ofzo..
Maar ja, die bovenste is wat je toch eigenlijk ziet op klassiek leer gebonden boeken.
Nou moet ik zeggen dat ik als ik ze zo weer naast elkaar zie ik toch weer meer neig naar de bovenste.
Vind het lastig... (t zijn de kleine dingen waar je over kan tobben bij zoiets)

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:32

prachtig project!
Dat was ook één van mijn favoriete boeken. Ik moet het nog ergens liggen hebben als mijn moeder het niet heeft weggeven.
Ik zou ook naar het eerste ontwerp hierboven neigen. Vind ik iets rustiger.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:38

Mijn brein slaat tilt bij die tweede. :') Dat hóórt niet, omgekeerd. :')

lideli

Berichten: 2452
Geregistreerd: 21-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 14:52

Ik zou ook voor de bovenste gaan. Ik snap je punt over symmetrie maar ergens klopt het niet als ie omgedraaid is 8)7

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-22 14:53

Dank jullie wel! Dan blijft het inderdaad toch die bovenste! Ik vind het ook niet horen haha maar ergens wilde mijn hoofd symmetrie omdat dat vaak iets is at terug komt in de klassieke leatherbound covers. Op de rug daarentegen weer niet maar toen ik ze zo onder elkaar zag staan klopte het direct al niet meer nee.
Terwijl ik voor kerst met iets bezig ben waar het juist weer wel mooier is.
Ik raakte ervan in de war _O-

Ik heb de tweede gauw verwijderd. Nooit meer aan denken :D

gerlindie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 15:06

jokari schreef:
Mijn brein slaat tilt bij die tweede. :') Dat hóórt niet, omgekeerd. :')


Dit ja :')

Bootsiebob

Berichten: 5555
Geregistreerd: 22-05-13

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 17:56

Haha spuit elf, maar ook ik vind de eerste mooier

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 09:44

:P Haha, ik heb de tweede versie verwijderd. Hij bestaat niet meer.

Gelijk stap 2 van het bekleden even posten.



Afbeelding
De cover is natuurlijk droog dus nu kan ik de losse flappen skai gaan verlijmen op de covers.
Ik begin weer met het aanbrengen van de lijm.
Dit doe ik met het tekstblok in het boek.

Afbeelding
Daarna weer verdelen met de kwast.

Afbeelding
Vervolgens doe ik de losse flap over de cover heen leggen en dan druk ik hem lichtjes aan.

Afbeelding
Het testblok mag er nu uit en dan klap ik de cover helemaal open zodat ik de skai mooi gelijk en zonder rimpels erin glad kan strijken. Met een geodriekhoek druk in de skai goed in de ruimte tussen cover en rug.

Afbeelding
De andere kant krijgt dezelfde behandeling. Als dat gedaan is doe ik het tekstblok weer terug in de cover. Even alles nog extra goed gladmaken en dan mag het boek de pers weer in.

Afbeelding
Dit geheel mag nu 15-30 minuten drogen voordat ik door kan gaan naar de derde stap.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 09:55

Mooie kleur skai ook !

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 10:42

Wat een precisie werkje, om die rug goed te krijgen! En gelukkig heb je versie 2 vd rug verwijderd :+

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 11:08

petitparis schreef:
Wat een precisie werkje, om die rug goed te krijgen! En gelukkig heb je versie 2 vd rug verwijderd :+



:D :D

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:23

Cool project.

Mijn paard stamt af van Man O'War.
Dus ik vind het dubbel speciaal :)

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-22 11:48

Wauw, dat is gaaf!! Ik ben benieuwd naar een foto nu!

Luckystory
Berichten: 3468
Geregistreerd: 13-12-05

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:07

Haha, het is heel onwaarschijnlijk dat je het verwacht als je hem ziet want hij is een halve Lusitano.
Maar zijn moeder was een half Quarter wiens vader uit racelijnen kwam en direct terug ging op Man O’War.

Afbeelding

En dit was zijn knappa mama. Die was meer ‘volbloed’
Helaas is zij vorige zomer overleden.
Afbeelding

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 07:42

Ontzettend gaaf!!
Mooi paard ook!

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 10:29

Weer tijd voor een update!

Ik zou vorige week meerdere dagen een update plaatsen maar ik was te druk thuis met de verbouwing en ik heb ook veel gewerkt aan mijn kerst project. Vandaag en morgen post ik dus nog de twee updates.


Afbeelding
Nadat de lijm droog was mocht de cover weer uit de pers.
Nu ga ik alle randen gelijk snijden. Ik hou gewoon de breedte van mijn liniaal aan.


Afbeelding
Als dat is gedaan ga ik de hoeken op 45 graden afsnijden.
Ik hou wel genoeg afstand van de cover. Ongeveer evenveel ruimte als dat de cover hoog is. Doe ik dat niet dan krijg je later een kier in de skai en zie je het grijsbord erdoorheen.


Afbeelding
Vervolgens snijdt ik alle hoeken haaks op de korte zijden in. Ik doe dit aan 1 kant. Zo ontstaat er een mini flapje welke ik straks onder de grote flap verlijm. Op die manier wordt de hoek van de cover mooi bedekt.

Afbeelding
De stukken tape kunnen eraf!!

Afbeelding
En dan is het tijd om te verlijmen. Ik begin met de lange zijdes, hier heb helaas alleen deze foto van.
Ik breng de lijm aan zoals ik dat bij iedere stap doe.
Dan sla ik het boek om en druk ik de cover goed aan.
Daarna draai ik de cover weer om en dan strijk ik de skai aan de binnenkant goed glad. Met een juwelierstangetje knijp ik de skai goed in de groeve tussen rug en cover.
Herhalen aan de andere kant.

Daarna doe ik de korte zijdes. Eerst vouw ik na het aanbrengen van de lijm het mini flapje om de rand van het grijsbord (zo jammer dat ik hier geen foto van heb!) en daarna doe ik de hele flap van de korte zijde naar binnen. Als ik dat ook gedaan heb aan de andere kant is het tijd om alle hoeken goed te bewerken en aan elkaar te laten aansluiten.

Helaas had ik 1 hoekje ietsje te kort op het grijsbord afgesneden dus daar ben ik lang mee bezig geweest om die hoek goed te krijgen. Uiteindelijk is dat met behulp van een stukje tape tijdens het drogen goed gekomen en zit ook die hoek mooi dicht.

Afbeelding
Weer terug in de pers met het tekstblok erin! Nu mag het geheel 1 a 2 uurtjes drogen.


Ik vind het overigens super jammer dat ik mijn kerstproject nog niet kan delen want oh, oh, oh, wat wordt die ook ongelofelijk gaaf! <3
Deze zal zeker een topic krijgen na kerst! <|- <|-

Bootsiebob

Berichten: 5555
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 16:50

Ik was gisteren Antiques Roadshow op de BBC aan het kijken ( :') ) omdat erna Strictly Come Dancing begon.
En daar was een boek bij met een fore -edge painting, zo mooi. En heel wat waard.
Ik vind het zo leuk om hier te lezen en te zien hoe het proces verloopt! <3

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 09:44

Oh wat leuk dat er een fore-edge painting bij was. Die klassieke paintings zijn zo mooi! En die gilded edges zijn echt 'to die for' <3

De volgende stap hoort eigenlijk niet meer bij het bekleden van de cover want die is nu eigenlijk klaar.

Nu volgt het moment van de waarheid... het tekstblok weer toevoegen aan de cover zodat Man O'War weer een echt boek is. Ik begin weer aan de achterkant.


Afbeelding
Eerst haal ik natuurlijk het tekstblok weer uit zijn tijdelijk verpakking. Dan leg ik het nog eens in de cover om nog eens te checken of het echt echt echt allemaal klopt.

Afbeelding
Het tekstblok op de goede plek neerleggen (en absoluut niet meer laten verschuiven in de cover).

Afbeelding
Als eerste gaat er een stuk bakpapier tussen de schutbladen. Dit beschermt het tekstblok tegen de lijm.

Afbeelding
Dan doe ik er lijm op. Ik laat een klein randje vrij aan de kant van de rug zodat het boek wel goed open kan.

Afbeelding
Met een kwastje uitsmeren. Goed naar buiten toe op het bakpapier zodat het schutblad straks goed langs de randen vastzit op de cover.

Afbeelding
Het vieze bakpapiertje wordt vervangen door een schone. Anders zit mijn cover onder de lijm en blijft natuurlijk het bakpapier aan de cover zitten.

Afbeelding
En dan.... voorzichtig... het boek dicht doen :=

Afbeelding
Na de voorkant is natuurlijk de achterkant aan de beurt en dan mag het geheel voor de 1 na laatste keer de boekpers in. Dit mag weer 1 a 2 uur drogen.

Inmiddels is het boek natuurlijk droog en zit het helemaal in elkaar. Het is gelukt! De cover zit goed om het boek heen het funcioneert ook helemaal goed. De fore-edge painting komt ook super tevoorschijn!
Ik zal hier bij de volgende update foto's van plaatsen.

Ondertussen heb ik afgelopen week naast de verbouwing en mijn kerstproject wel even wat proefjes gemaakt met mijn heat active pennen op de skai. Even checken of alle lijnen niet te dun zijn om mooi te krijgen met mijn pennen en ik heb een tekst check gedaan.
Hier het voorproefje...

Afbeelding
Dit gaat echt heel erg gaaf worden op de cover straks.

Ik ben van plan komende week te gaan beginnen met de rug erop foilen. Voor de voorkant en achterkant heb ik echt wel een hele dag per stuk nodig dus dat gaat hem zoals het er nu uitziet nog niet worden. Hopelijk volgende week.
Ondertussen kan ik nu ook gaan beginnen met het uitsnijden van de slipcase.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:05

Dit ziet er al zo gaaf uit, ik barst al van ongeduld (ook om het resultaat van je kerstproject te zien :+ )

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 10:34

Ik heb het ook! Ik wil eigenlijk zo graag nu verder maar dat zal er deze week nauwelijks inzitten helaas.
's Ochtends ben ik van plan eraan te zitten (en aan mijn kerstproject) maar verder zal ik vooral veel in huis moeten doen. Hpolijk dat eindelijk de verbouwing een beetje vaart gaat krijgen... zit nu al sinds begin augustus met een open gebroken woonkamer en halve keuken zonder water en vaatwasser in de garage -O-

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:50

Dat wordt een boek om voor dood te gaan. _/-\o_ _/-\o_

Als je zoiets zou verkopen, dan vraag je daar toch mínstens 100 euro voor hé ? Mínstens.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 10:57

jokari schreef:
Dat wordt een boek om voor dood te gaan. _/-\o_ _/-\o_

Als je zoiets zou verkopen, dan vraag je daar toch mínstens 100 euro voor hé ? Mínstens.


Jij bent nog optimistisch, ik dacht aan een factor 2 tot 3 gelezen te hebben :+

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:03

petitparis schreef:
jokari schreef:
Dat wordt een boek om voor dood te gaan. _/-\o_ _/-\o_

Als je zoiets zou verkopen, dan vraag je daar toch mínstens 100 euro voor hé ? Mínstens.


Jij bent nog optimistisch, ik dacht aan een factor 2 tot 3 gelezen te hebben :+

Ja, wel, dat zou ik eigenlijk zeer logisch vinden.
Dat is gewoon een kunstwerk.

petitparis

Berichten: 15994
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: [ART/SCH][WIP] Man O'War - Walter Farley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 11:14

Ook gewoon de tijd, materiaal en vakmansschap dat erin kruipt...
Dat TS er echt kunstwerkjes van maakt, zorgt er gewoon voor dat het iets minder pijnlijk wordt er zoveel aan uit te geven :+