[ART] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 23:33


xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11578
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:34

Daar zit volgens mij wel lijm bij, maar waarschijnlijk niet voldoende.

Ik gebruik de lijm die erbij zit en anders de all purpose glue van de Action, werkt prima. Secondelijm vind ik doodeng, gezien heoveel lijm ik altijd nog wel aan mijn vingers heb als ik bezig ben :=

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:56

Heb ik ook, en ook aan mijn pincetten. Maar het slijt vanzelf weer eraf. En ik heb vaak zat mijn vingers aan elkaar gelijmd, maar de lijm is niet zo sterk dat je dat niet los krijgt.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:57

@Utixo niet eens zo heel erg roze, valt "roze" mee ;-) Hartstikke leuk om te maken en voor je dochter om ermee te spelen. Leuke ervan is, dat is ook van alle kanten leuk is.

@xingridx Daar had ik nog nooit over nagedacht inderdaad. Ik heb ook vaak lijm aan mijn vingers. Heerlijk, hahaha, later eraf pulken. Dus ik ga ook maar niet aan de secondelijm. De lijm die bij Rolife zit vind ik erg fijn. Ik heb meestal te veel voor 1 bouwpakket en bewaar ik dat weer voor de volgende etc. Ik heb nu een paar flesjes over en ik heb zelfs laatst ermee een gebroken glazen schaaltje gelijmd. Kan alleen niet in de vaatwasser, maar verder erg tevree met die lijm.

PotjeMayo

Berichten: 574
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 16:01

Ik heb zelf een 'tipper secondelijm'. Dan kan je in de zijkant knijpen en wat makkelijker doseren. Had eerst een tubetje maar dat werd een kliederboel :+
Verder gebruik ik ook all purpose glue van de action bij bepaalde onderdelen

robinxfellow

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:11

Ik ging toevallig vanmiddag langs de action voor iets anders maar toen zag ik de bouwpakketjes niet meer staan die er de afgelopen weken dus wel stonden.. -O- Dan maar iets online bestellen.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:24

Ik heb van Robotime/Rolife het caféetje gemaakt. Niets voor jou? Als je het bij hun voor 5u bestelt heb je het de dag erna binnen.

Soepblik
Berichten: 1160
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:25

jaa ik doe dit ook! :D Ik heb dat koffiehuisje:

Afbeelding

Ik doe het niet vaak en het is echt veel werk, maar daardoor juist des te meer plezier.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:26

Leuk dat je het topic ook gevonden hebt! Leuk om te doen, hè!

Soepblik
Berichten: 1160
Geregistreerd: 26-01-21

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:28

Ja, heerlijk. Creativiteit is mijn werk dus het is soms vervelend dat ik meteen druk voel om ieder klein ideetje meteen uit te werken tot iets succesvols. Bij deze huisjes heb ik dat niet; gewoon lekker hersenloos bouwen. :')

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 17:30

Soepblik schreef:
Ja, heerlijk. Creativiteit is mijn werk dus het is soms vervelend dat ik meteen druk voel om ieder klein ideetje meteen uit te werken tot iets succesvols. Bij deze huisjes heb ik dat niet; gewoon lekker hersenloos bouwen. :')


Grinnik, dat noem ik ontspanning ;-)

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:41

Hij is binnen! Op het eerste gezicht mooie kwaliteit. 1.5 uur aan het frutselen geweest en uiteindelijk heb je 6 kleine dingetjes :+
Afbeelding
Het bankje ben ik fout gegaan, die ligt nu even te drogen en pak ik morgenavond wel weer even op. De boei is het netste, die is door mijn 7 jarige dochter gedaan...

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 21:47

Wat leuk dat je samen met je dochter aan het miniaturen bent! En wordt dit een huisje of een tafereeltje?

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:20

Dit wordt een kasteel met kamertjes. Lange adem nodig, maar toevallig werdt ik vanochtend gebeld dat ik vrijdag al geopereerd kan worden. Dus ik heb straks 8 weken de tijd om iedere keer iets te doen.

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:31

Wat leuk een kasteel met een reddingsboei ;-) Staat het aan het strand, verdrinkingsgevaar? ;-)

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 22:35

Ik denk het. Ik vond de wip ook al bijzonder.
Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 00:19

De wip komt in de tuin, dat snap ik dan wel. Is er soms een zwembad waar de boei bij moet?

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 13:51

Zou kunnen, ik laat het jullie weten als ik erachter ben!

tyleysmiley

Berichten: 1898
Geregistreerd: 25-01-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 14:25

Oooh wat leuk..ik zie ze wel eens voorbij komen,maar zelf geen ervaring mee.
Zit alles vast geplakt of kun je er nog mee 'spelen'(de accessoires)

Wat heb je qua materialen nodig om te beginnen..ik zag volgens mij een foto met snijmat in dit topic..

En als laatste...zetten jullie ze gewoon zo neer?(ivm stof)
Las iets over stofvrij maken..hoe werkt dat dan? :o

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 17:09

Hi Tyleysmiley, jaaaa het is echt enorm leuk. In zo'n doos als je die in Nederland bestelt, zit het meeste in wat je nodig hebt, lijm, batterijtjes voor lampjes, pincet, schroevendraaiertje, verf en kwast. Dus dat hoef je meestal niet te kopen. Maar als je het buiten NL bestelt wel, want vanwege douanebepalingen mogen batterijen en vloeistoffen en scherpe voorwerpen niet vervoerd worden. Dus beter koop je het in NL op een website bijvoorbeeld bij Robotime.nl

Twee snijmatten is het handigst, want dan kun je op de een lijmen en verven en op de ander snijden. Als de lijm is opgedroogd op je mat, kun je niet meer mooi recht snijden. Een cutter is ook handig.

Het is afhankelijk van het bouwpakket wat je moet doen. Sommige bouwpakketten ga je echt alles zelf verven, lijmen, aansluiten en knippen. Bij de wat makkelijkere zijn veel onderdelen al gekleurd en kun je de papierknipsel uit het papier drukken. De makkelijkste bouwpakketten klik je in elkaar en zijn de onderdelen al voorgekleurd.

Maar meestal zet je dus zelf ook de accessoires nog in elkaar. Bijvoorbeeld een bankje of een kast of zelfs een koffiepotje stel je samen uit meerdere onderdeeltjes die je krijgt in het pakket.

Je kunt er zelf voor kiezen bij de lijmpakketten om het los te laten staan of vast te lijmen. Deze bouwpakketten kun je het meest van je creativiteit in kwijt en die zijn dan ook wat lastiger.

De klikbouwpakketten daar kun je niet zo makkelijk zelf de indeling bepalen, want alles heeft gaatjes en nokjes om in elkaar te zetten. De plekjes zijn al bepaald.

Er zijn bouwpakketten die bijvoorbeeld al in een stolp zitten, of er zijn bouwpakketten die veel ramen hebben met perspex. Die soorten zijn niet stofgevoelig.
Je hebt speciale vitrines op maat ervoor, die kun je bij dezelfde winkel dan kopen als waar je het bouwpakket hebt gekocht.
Je kunt ook een grote vitrine met meerdere etages hebben zoals van ikea.

Ik ben ze zelf stofdicht aan het maken met perspex. Dat is enorm veel werk en gecompliceerd, dat kan ik je niet aanraden.

Wat ik je wel kan aanraden is simpel beginnen en dan zijn deze wel errug leuk, daar heb ik er ook 3 van gemaakt. Dat is de superstore serie van Robotime en die zijn per winkeltje stapelbaar of aan elkaar klikbaar. Het is een klikpakket, dus alles is al op kleur, geen lijm geen verf nodig. Deze vond ik het leukst van de serie: https://www.robotime.nl/products/roboti ... 41ff&_ss=r

EDIT bij deze kun je plafondjes en frontjes kopen, zodat het gelijk stofvrij is.

Ik ben heel benieuwd wat je gaat doen!

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 18:02

Vraagje aan jullie, ik ben op zoek naar nog meer miniatuurwinkeltjes van zo rond de 20cm hoog (dat moet dan 1 etage voorstellen) en dan niet van Rolife, daar heb ik alles al van. Iemand suggesties?

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-24 22:00

Ik ben weer begonnen, ik kan maar een kwartiertje zitten voor het ongemakkelijk wordt, dus ik doe iedere keer wat. Ik moet mezelf echt aanleren dat het niet in 1x af hoeft.
Ik ben niet zo precies en netjes als sommige van jullie, ik heb hier ook de fijne motoriek niet voor O:) O:). Het is ook echt wel idioot gedetailleerd, ik heb iets beplakt met folie, eerst op maat geknipt, gevloekt met de lijm en een tijdje laten drogen, blijkt het de binnenkant van de wasbak van het aanrecht te zijn. Wie kijkt daar nou naar!
Ik pas sommige dingen ook aan, ik kan niet zo heel goed overweg met het uitknipwerk, de windwijzer had er een stuk papier omheen zitten. Zonder is hij ook mooi. En bij het volgende wat ik zo klein moet knippen, kijk ik eerst naar waarvoor het gebruikt wordt.
De kastjes hebben bijvoorbeeld ook handvatten van ijzerdraad, de mijne nog niet, ik kijk later wel of ik dat nog doe. Naast de missende fijne motoriek heb ik door medicatie ook weinig kracht in mijn handen, en is dat soort prutswerk gewoon mezelf pesten.

Afbeelding

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 00:38

Ik knutsel op bed. Ik houd het idd ook geen kwartier vol aan tafel. En het bed is lekker groot! Hahaha, heb ik een enorm werkblad. Het leuk van miniaturen is, dat je het altijd je eigen draai kunt geven. Je moet niets, alles mag. Zie de handleiding als een voorbeeldje en maak zelf wat je leuk lijkt. Als ik iets niet passend vind laat ik het weg. Zo had ik een keer een bouwpakket waar de piano net zo groot was ongeveer als de tv. Nou, dat klopt gewoon niet, vind ik stom staan. Dus heb ik dat weggelaten. Ook bijvoorbeeld had ik een bakkerijtje meen ik met planten erin. Dat vind ik nergens op slaan, dus weggelaten. Ook moet je soms van ijzerdraad stoelen maken, superlastig en wordt nooit zo mooi als ik wil, dus dat doe ik niet meer. Ik maak meestal dan wat van cocktailprikkers, net zo leuk en veel minder ergernis.
Dus doe gewoon lekker wat jij leuk vindt en hoe en wanneer je het leuk vindt, het is bedoeld als leuke hobby, niet als een stresssituatie!

xingridx
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 11578
Geregistreerd: 05-03-03
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 09:41

Het moet ook wel gewoon leuk blijven natuurlijk :j

Monique, op bed knutselen kan ik me niets bij voorstellen haha. Ik werk meestal gewoon aan tafel, zoek nog een manier om makkelijk aan de salontafel te werken zonder pijn in m’n rug zodat ik makkelijk de tv kan volgen op de achtergrond :))

Monique1963

Berichten: 8684
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [info] DIY miniatuur huisjes bouwen, wie doet dit ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 11:36

Op bed heerlijk! Net als jij heb ik last van mijn rug en aan een eettafel zitten werken kan ik een kwartiertje en dan zijn mijn schouders op. Op bed kan ik de hele dag zitten zonder pijn. Mijn slaapkamer is een verlengstuk van mijn woonkeuken en de tv hangt in de slaapkamer. Dus heerlijk fröbelen op bed bij de tv. Life is good.