[ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

[ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 10:53

Vanaf het moment dat ik er achter kwam dat er antieke sokkenbreimachines bestaan wilde ik er een hebben.. Maar die dingen zijn niet te betalen joh -O-
Plan B; een zelfgemaakte sokkenbreimachine :D

Er zijn redelijk veel 3D ontwerpjes te vinden online, maar geen enkele die helemaal perfect was.
Een van de ontwerpen kwam aardig in de buurt, en met een beetje herontwerpen van een paar onderdelen heb ik een werkend prototype :D

De machine werkt met kogellagers, waar stalen kogeltjes in gaan. Die heb ik dus besteld, samen met de naalden en aan aantal schroefjes en moertjes, en een band.

De sokkenbreimachine, met een proef stukje.
Afbeelding

En na wat oefenen kwamen er warempel twee echte sokken uit :D
Afbeelding

Afbeelding

Op naar de winkel voor een nieuwe bol sokkenwol. Ze hadden deze mooie bol liggen, met de naam 'eenhoorn', want glitters :# De foto doet de kleur geen eer aan helaas.

Afbeelding

Hop, in de machine.. Gewicht eraan..
Afbeelding

Dan ga je draaien, draaien, lusjes oppakken, draaien, en een voor een naalden 'uitschakelen' en weer 'inschakelen' voor de hak en teen.. en dan wordt aan de onderkant langzaam een sok zichtbaar :D
Afbeelding

Zo komt de sok vervolgens uit de machine:
Afbeelding

De bonnet, waar het gewicht in zat, kan er dan vanaf, en de teen wordt met de hand dicht gestikt
Afbeelding

Et voila, we hebben weer een sok *\o/*
Afbeelding

Mijn vriend is 3D ontwerper, en is nu bezig met het verbeteren van het ontwerp. Het plan is om de bestanden uiteindelijk te gaan verkopen, eventueel met alle schroefjes/naalden/kogels, zodat iedereen met een 3D printer zelf een goed werkende sokkenmachine kan maken :D

Versie 2 is al onderweg!
Afbeelding

Ik heb zelf al een aardige collectie wol verzameld, dus voorlopig kan ik vooruit met sokken maken. Het is echt leuk om te doen!

Ook heb ik vorig jaar een spinnewiel op de kop getikt, en een zak alpaca wol, dus hopelijk kan ik over een tijdje ook mijn zelfgesponnen alpacawol gebruiken om te kleuren en sokken van te breien <3
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 05-01-24 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

ElfBeau_067

Berichten: 2001
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:04

Wow wat gaaf! En wat een gave dingen al en leuke ideeën <3
Wat moet je zelf bij die machine doen, of doet hij alles uit zichzelf?

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 11:09

Voor het maken van de rechte stukken, dus been en voet, hoef je alleen te draaien en rijen tellen. De hak en teen zijn iets ingewikkelder. Dan moet je wat naalden eruit halen zodat die geen draad meer kunnen vastpakken, en dan ga je om en om met de klok mee en tegen de klok in draaien, en bij elk rondje een naald erbij of eraf halen. Zo krijg je de ronde vorm erin. Je moet dus alleen opletten welke naalden ‘aan het werk’ zijn, en welke kant je op draait. De rest, het breien zelf, doet ie helemaal vanzelf :D

SjonnieZ

Berichten: 2361
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:18

Geinig ding. Kun je hiervan eens een filmpje laten zien?

Yessy

Berichten: 23035
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 11:43

Wat leuk! Ik zie online weleens filmpjes waarin ze zo'n machine gebruiken maar daarmee maken ze altijd alleen maar dezelfde mutsen, dit is wel even flink lastiger zo te zien! Ik ben wel benieuwd hoe lang je over zo'n sok doet?

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 11:48

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken :j

Yessy, er zijn inderdaad ook grotere breimachines. Ik heb zelf een Sentro staan, waar je inderdaad mutsen en sjaals en zelfs truien mee kan breien, maar dat wordt allemaal een stuk grover.
Deze sokkenmachines zijn echt bedoeld voor vrij dunne draad, en de sokken zijn dan ook dun genoeg om ze in je schoenen te kunnen dragen.

Het duurt ongeveer 20 tot 30 minuten voor één sok.

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:00

Wat leuk! Ik zit al tijden te kijken naar zo’n machine maar nog nooit aangedurfd er eentje te kopen omdat ze zo ver weg zitten. Ik ben jaloers op jouw machine.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 12:27

Ooooooohhhhhhhhhh

Mag ik me aanmelden als tester/koper/geinteresseerde voor de tweede machine? ❤️

Inmiddels 500+ paar sokken met de hand gebreid, en al jaren (en ook nog de komende 400 jaar) aan het sparen voor deze machine:

https://erlbacherknitting.com/product/s ... e-package/

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 12:35

ingvdh schreef:
Wat leuk! Ik zit al tijden te kijken naar zo’n machine maar nog nooit aangedurfd er eentje te kopen omdat ze zo ver weg zitten. Ik ben jaloers op jouw machine.

Ik ben ook echt blij dat ik hem zelf kon maken :D
Zelfs de geprinte machines die online worden aangeboden zijn enorm duur :=

Wie weet verkoop ik mijn eerste proefversies wel, ik moet er toch meerdere bouwen om een handleiding-filmpje te maken en om uitgebreid te testen :Y)

Paloedie, wat leuk dat je al zo veel sokken met de hand hebt gebreid! Daar ben ik dan weer heel jaloers op :)) Ik ben ooit begonnen aan een sjaal, maar ik ben dus echt veel te onhandig om met de hand te breien, dus dat project ligt al tien jaar in de kast :') Een sok zou ik echt nooit voor elkaar krijgen haha.
Die echte machines zijn zo gaaf! Maar wat een geld he!
Als er echt veel interesse is dan wil ik ook nog wel wat extra machines printen voor de verkoop :D Altijd leuk als ik er meer mensen blij mee kan maken!

Naborah

Berichten: 3552
Geregistreerd: 30-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:16

Wat super leuk! Heel benieuwd ook naar versie 2. Ik spin, maar doe vervolgens niets met de garen, dus ik zie mogelijkheden 8-) Ik zag laatst ergens zo'n ouderwetse staan, machtig mooi ding!

Solleke_Noah

Berichten: 11087
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 13:57

Hoe cool is dat :D

Akshay
Berichten: 2077
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:14

8nnemiek schreef:
ingvdh schreef:
Wat leuk! Ik zit al tijden te kijken naar zo’n machine maar nog nooit aangedurfd er eentje te kopen omdat ze zo ver weg zitten. Ik ben jaloers op jouw machine.

Ik ben ook echt blij dat ik hem zelf kon maken :D
Zelfs de geprinte machines die online worden aangeboden zijn enorm duur :=

Wie weet verkoop ik mijn eerste proefversies wel, ik moet er toch meerdere bouwen om een handleiding-filmpje te maken en om uitgebreid te testen :Y)

Paloedie, wat leuk dat je al zo veel sokken met de hand hebt gebreid! Daar ben ik dan weer heel jaloers op :)) Ik ben ooit begonnen aan een sjaal, maar ik ben dus echt veel te onhandig om met de hand te breien, dus dat project ligt al tien jaar in de kast :') Een sok zou ik echt nooit voor elkaar krijgen haha.
Die echte machines zijn zo gaaf! Maar wat een geld he!
Als er echt veel interesse is dan wil ik ook nog wel wat extra machines printen voor de verkoop :D Altijd leuk als ik er meer mensen blij mee kan maken!

Ooooh, wat gaaf! Zet mij op de lijst? Wat zou een kant en klare 8nnemiek ongeveer nog kosten?

Ik doe nu op mijn breimachine van Addi huissokken. Maar inderdaad, de dikte van dat garen is niet schoengeschikt.

Heel gaaf dit! :+:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110744
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:18

Wauw! Wat supergaaf dat jullie gewoon zelf een machine hebben geprint!
Hoe lang hebben jullie daar wel niet over gedaan? :=

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 14:47

Naborah, wat leuk dat je zelf spint!
Het zou natuurlijk super leuk zijn als je ook iets bruikbaars ermee kan maken ja!
Ik heb nog geen idee of zelfgesponnen wol zich goed laat verwerken in de breimachines, maar dat wil ik zeker eens gaan testen :D

Akshay, de materiaalkosten voor het maken van een machine liggen ergens rond de 50/60 euro schat ik.. en dan is er nog een plank met lijmklemmen nodig om de machine te monteren, en eigenlijk nog wat speciale gewichtjes, maar dat moet ik nog uitzoeken hoe ik dat mooi kan oplossen.
Als ik ze echt zou gaan verkopen dan zouden er nog wat printerkosten bij komen voor de afschrijving van de apparatuur en wat werkkosten voor het nabewerken (schuren) en in elkaar zetten van de breimachine.

Gaaf dat je een Addi hebt! De kleinere versie heeft een hele tijd op mijn verlanglijstje gestaan <3

Cayenne, het was een flinke print inderdaad := Het grootste onderdeel, de naaldenhouder, heeft 12 uur lang geprint..
En in het nieuwe ontwerp gaf hij 15 uur aan dacht ik _O-
De rest duurde ook al vrij lang. In totaal ben ik er toch wel een week zoet mee geweest om het proefmodel te printen haha. Wel alleen overdag, want de printer staat naast de slaapkamer.

zorro

Berichten: 8764
Geregistreerd: 19-02-05

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 14:59

Wat gaaf! Een 3D printer is echt nog een ver van mijn bed show, dus een machine printen met zo’n printer: wauw! Als je de machines ook gaat verkopen sta ik al in de rij!

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 15:09

Oh gaaf zeg!! Ik was jaren geleden ook heel blij verbaasd toen ik zag dat zoiets bestond.
Ben gek op apparaten zonder stroom, vind dat zó leuk :+:

Het lijkt me wel een beetje lastig om uit te vinden hoe je dat nu precies gebruikt, voor de hiel inderdaad en of de teen niet te propperig wordt? En wanneer je nou eigenlijk aan de hiel moet beginnen voor welke maat sok :j En de breedte van de schacht is niet echt in te stellen denk ik, voor klapkuiten versus spillepootjes?

Is het geprinte materiaal wel een beetje slijtage-proof i.c.m. bewegende metalen onderdelen, vraag ik me af....?

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 15:47

Haha, ik kan al bijna een winkeltje openen volgens mij :))

Ik hou ook enorm van apparaten zonder stroom inderdaad, en alles wat met zelfvoorzienend leven te maken heeft <3
Ik zou inmiddels al vrij veel zelf kunnen maken, van dunne truitjes tot dikke spijkerbroeken en leren riemen, tot truien en mutsen.. maar de sokken, dat miste ik nog :Y)

Als je helemaal vanaf 0 zou moeten uitzoeken hoe je er een sok mee moet breien dan zou dat erg lastig zijn inderdaad. Maar er zijn gelukkig wel wat regeltjes die je kan volgen, om direct de goede maat te krijgen. Zo weet ik dat ik voor mijn maat, maat 40, ongeveer 55 rijen bij de voet nodig heb, dus de machine draait 55 rondjes.
Ik heb een teller besteld, die moet nog worden gemonteerd, en die telt dan ook nog de rondjes voor je :Y)

Ook de breedte is in te stellen, op twee manieren; je kan de spanning hoger of lager zetten. Een hogere spanning zorgt voor een strakker breiwerk, en dus geschikt voor een smallere voet. Óf je gebruikt een ander aantal naalden. De naaldencilinder die ik nu gebruik heeft 64 naalden. Dat is prima voor een vrij standaard, volwassen voet. Maar je kan ook cilinders printen met 72 naalden voor een heel brede voet, of juist met 56 naalden voor een kindervoet of smal volwassen voetje. Zo'n cilinder kun je heel makkelijk uitwisselen.

Het materiaal lijkt tot nu toe behoorlijk duurzaam. Ik heb in huis al van alles gerepareerd en gemaakt met de 3D printer, en zelfs het spul wat veel wordt gebruikt, zoals het pedaal van de pedaalemmer die ik geprint heb nadat het origineel na een maand al stuk was _-:( ..die is na 3 jaar nog steeds heel.
Hopelijk gaat ook dit apparaat dus lang mee. Maar dat is wel het leuke aan zo'n 3D print projectjes; je kan natuurlijk altijd een onderdeel opnieuw printen en vervangen :D

pmarena

Berichten: 48211
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:06

Ja echt super leuk +:)+

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 17:54

Als ze ooit in de verkoop komen hou ik me aanbevolen :o .

Ik heb wel sokken gebreid maar ik vind het niet zo fijn breien, zowel met een rondbreinaald als met sokkennaalden. Aan de andere kant, mijn eigen gebreide sokken van merinowol zijn heerlijk warm, zacht en niet zo mega dik.

Qua breien hou ik het bij sjaals en stola’s.

TheaD

Berichten: 608
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Zweden

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 18:36

Wat gaaf zeg! Ik wist niet dat dat kon om ze te printen. Je hebt al mooie sokken gebreid zeg :) heel mooi. Dat zou dus een alternatief kunnen zijn mocht mijn sokkenbreimachine uit 1900/1930 ermee ophouden. Hoewel ik hoop dat dat nog heel lang duurt ;)
Ik vind het zo leuk om te zien hoe creatief jij altijd bent :)

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-24 19:54

<3
Ik denk dat jouw machine gewoon nog een leven lang mee gaat :D Die dingen werden in die tijd zo heerlijk ouderwets degelijk gebouwd!

Bnet
Berichten: 2234
Geregistreerd: 17-10-11
Woonplaats: Boxtel

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 07:09

Super gaaf om je eigen sokken te breien met je eigen breimachine! En wat zijn de sokken mooi geworden!

Prairy
Berichten: 9119
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 07:50

Wat ontzettend cool :D

8nnemiek

Berichten: 43433
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-24 12:37

Bedankt allebei!

We zijn nu bezig met het verbeteren van de standaard waar het garen doorheen gevoerd wordt, dat is het grootste probleem bij het eerste model. Zit een redelijk ingewikkeld systeem achter met een rem en een veer enzo, dus dat is een leuke uitdaging om te verbeteren :D

Cer

Berichten: 30199
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [ART]Sokken breien met 3D geprinte sokkenbreimachine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 12:42

Wat cool dat je dit gedaan hebt!! :j
Ik ging hier gelijk om een 3D printer vragen, maar dat idee werd afgewezen :')