Rensport, zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LicentioFide

Berichten: 1645
Geregistreerd: 17-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:18

Als ik mag zeggen wat ik vind,
Ik vind het er altijd prachtig uitzien als paarden zo hard rennen.
En als ik deze laatste bladzijde lees, zie ik alleen maar mensen die zeggen dat het niet zielig is.
Alleen de topic houder vind het zielig, natuurlijk zijn er valpartijen.
Maar als je er nou even van uitgaat, bij springen bijvoorbeeld, daar is net ongeveer net zoveel kans dat ze vallen als bij rennen hoor. (volgensmij)

Dirtylove

Berichten: 88
Geregistreerd: 30-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:39

geerke schreef:
het is onzin om te beweren dat een paard niet zou rennen,springen of dressuur zou doen als hij het niet leuk vond.
Een paard is een vrij 'dom' dier,wat heus zijn best voor je wilt doen,en vaak braaf doet wat er gevraagt wordt.....degene met een ijzersterke eigen wil belanden meestal al vroegtijdig bij de slager.
ik weet niet wat jij allemaal van paarden af weet maar paarden zijn slimmer als jou hoor!

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:47

Jockey's leren vaak vallen dus bij zo'n vallen komen ze der vaak ongedeerd vanaf tenzij dat ze de paarden die achter hun komen over hun heen krijgen. De foto's lijken erg maar het kan best wel meevallen.

Het aantal zweepslagen wordt bij sommige rennen ook geteld als ze de video herbekijken, de jockey kan dan een geldboete krijgen en een schorsing van een paar weken.
Vaak slaan ze ook niet maar laten ze de zweep zien.

Dus TS, is de rensport dan nog steeds zielig? Denk het niet, er zijn genoeg paarden die het veel slechter hebben!

Als je wilt kan je een keertje met mij meegaan naar de baan als ik moet groomen, dan kan je het met je eigen ogen zien dat het best wel meevalt.

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:02

Xiniee schreef:
Zo'n enge foto's vind je over alle paarden diciplines.
Maar ja, zoals iemand hier zegt dat je het paard maar een max aantal keer mag slagen ???
Dat is fout ja.

Heb zelf ook een draver uit de rensport gehaald, heb hem nu een halfjaar en die heeft de doodse schrik van zwepen, en galloperen durft hij niet.



Best knap hoor van jou dat je een draver uit de rensport hebt gehaald!

ff voor de verduidelijking, je paard durft wss best te galopperen, alleen is het een draver en heeft het dat bijna nooit moeten doen.

Je mag je paard tijdens een koers idd maar een maximaal keer slagen.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 00:00

Dirtylove schreef:
geerke schreef:
het is onzin om te beweren dat een paard niet zou rennen,springen of dressuur zou doen als hij het niet leuk vond.
Een paard is een vrij 'dom' dier,wat heus zijn best voor je wilt doen,en vaak braaf doet wat er gevraagt wordt.....degene met een ijzersterke eigen wil belanden meestal al vroegtijdig bij de slager.
ik weet niet wat jij allemaal van paarden af weet maar paarden zijn slimmer als jou hoor!

Schattig, maar nee, paarden zijn behoorlijk dom. Ik houd ook schapen, zelfs die zijn een stuk slimmer.
Het is maar goed ook dat niet al te nozel zijn, een slim paard is vermoedelijk snel gevaarlijk.

belisabel

Berichten: 141
Geregistreerd: 13-07-12
Woonplaats: in een huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 22:37

pingvinii schreef:
xCaitlin schreef:

Rensport lijkt zielig, maar is imo wel het meest paardnatuurlijk. Ooit een paard in de vrije natuur zulke hoge hindernissen zien springen, of moeilijke dressuuroefeningen zien doen? Maar rennen doen ze wel.


Ooit een paard in de vrije natuur zien gedwongen worden om harder te rennen dan ze misschien kunnen?

Ja als er een prooidier achter ze aan zit :+[/quote]

Indd, en die ''angst.'' geef je ze elke dag mee.. :(
Maarja ik weet er niks vanaf.. maar ik vind het er nooit vriendelijk uit..

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:14

De rensport lijkt me toch natuurlijker dan dressuur of springen, maar dat is mijn mening.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:19

belisabel schreef:
pingvinii schreef:

Ooit een paard in de vrije natuur zien gedwongen worden om harder te rennen dan ze misschien kunnen?

Ja als er een prooidier achter ze aan zit :+

Indd, en die ''angst.'' geef je ze elke dag mee.. :(
Maarja ik weet er niks vanaf.. maar ik vind het er nooit vriendelijk uit..


Hoezo geef je ze elke dag een angst mee of er een prooidier achter ze aan zit?!?!
Die snap ik nou echt niet.
Als er een prooidier achter ze aanzit gaan ze in blinde paniek rennen.
Nou als je 1 ding niet wil is het dat wel.
Tjonge jonge wat een aparte redenaties hebben sommige mensen toch.
Ik nodig je uit om hier heen te komen en zelf eens uit te proberen hoe een renpaard rijdt pas dan kun je oordelen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:24

belisabel schreef:
Ja als er een prooidier achter ze aan zit :+

kyrkelover schreef:
Hoezo geef je ze elke dag een angst mee of er een prooidier achter ze aan zit?!?!
Die snap ik nou echt niet.
Als er een prooidier achter ze aanzit gaan ze in blinde paniek rennen.
Nou als je 1 ding niet wil is het dat wel.
Tjonge jonge wat een aparte redenaties hebben sommige mensen toch.
Ik nodig je uit om hier heen te komen en zelf eens uit te proberen hoe een renpaard rijdt pas dan kun je oordelen.


Volgens mij heeft dat paard dan een biologie les gemist als gaat rennen voor een prooidier :+
Aangezien een paard een prooidier is en het dier dat achter hem aanzit een roofdier
Flauw

En dit topic is al een jaar terug gestart, ik weet niet waarom er steeds opnieuw gereageerd wordt?
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 01-12-12 01:28, in het totaal 1 keer bewerkt

FNews
Berichten: 2721
Geregistreerd: 10-06-11

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:27

Kyrkelover, _/-\o_

Ik vind het echt de meest geweldige paarden om mee te rijden! Heel werkwillig en goed van karakter.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 01:43

Jha Daphne nam het even iets te makkelijk over inderdaad.
En wat je je ook af kunt vragen Daphne hoe ernstig het dus gesteld is met de rensport.
Of in andere woorden wat voor reputatie de rensport heeft bij andere paardensport mensen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 02:11

kyrkelover schreef:
Jha Daphne nam het even iets te makkelijk over inderdaad.
En wat je je ook af kunt vragen Daphne hoe ernstig het dus gesteld is met de rensport.
Of in andere woorden wat voor reputatie de rensport heeft bij andere paardensport mensen.


:P geeft niet yvonne, maar was wel een hele mooie inkopper dus die kon ik niet laten lopen.

Ach, ze kunnen er zelf ook niks aan doen. Ze zien iets op tv, horen iemand zeggen dat het zielig is en ze lopen als een mak schaap erachter aan zonder een idee te hebben hoe het er echt aan toe gaat. Om nog maar niet te spreken over het feit dat er geen enkele discipline is met zulke verwende en verwaande paarden.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 02:32

geerke schreef:
ik vind zo een beetje iedere sport met paarden niet leuk...zodra het om veel geld gaat krijg ik er een beetje nare smaak van in mijn mond.
Maar dat is mijn mening natuurlijk....ieder zijn meug,veranderen kan ik de wereld toch niet.


Sluit ik me bij aan :j

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 03:05

heb niet het hele topic gelezen, dus misschien is dit al gezegd; maarre je kan natuurlijk zweepgebruik in de rensport (in de drafsport word de zweep al helemaal nauwelijks gebruikt btw) niet vergelijken met dressuur he. Vergeet even niet dat een jockey geen beenhulpen kan geven met de houding waar ze in rijden. De zweep vervangt dat..en dan nog: 9 van de 10 keer wordt er alleen maar mee gezwaaid en wordt het paard niet eens geraakt.

En zoals al meerdere malen is gezegd; een renzweep is heel anders dan een dressuur of springzweep; persoonlijk liever een keiharde mep van een renzweep tegen bv mn been aan dan een hele zachte van een dressuurzweep. Want die dingen doen echt nauwelijks zeer. Een dressuurzweep daarintegen....

eldango
Berichten: 1831
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Skendel

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 10:51

Als je dat zielig vind ken ik er nog wel een paar.
Maar eerlijk is eerlijk die paarden willen echt hard gaan. Deze willen ook echt op kop lopen.
Daartegen zie ik in de paardensport (dressuur/springen/eventing/mennen) vaak paarden met een zeer zure gezichtsuitdrukking en die staken.
Zolang mensen met dieren omgaan en hun mening over deze zeer wisselend is zal dat niet veranderen. Vind een onafhankelijke zit waar ook niet aan gewerkt word erger dan die paar keer per maand een paar tikken.
Het ziet er erg naar uit die 2 foto's maar heb hier ook foto's van de andere takken van 'paardensport' die minstens net zo naar zijn.