draver als rijpaard rustig laten lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veKing

Berichten: 224
Geregistreerd: 14-04-12

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:44

Wij hebben onze dravers in het begin gereden met bitloze optoming, ze reageerden hier heel braaf op. de laatste tijd pakken we ook wel eens een bitje, hier reageren ze supergevoelig op. (ze reageren goed op stemcommando's, dus daar combineren we het dan mee)

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:59

Iets wat aangeleerd wordt is op den duur normaal/gewoon .
Aanleren is moeilijk, afleren nog veel moeilijker ,dat kost veel tijd !
Maar is het paard vergroeid in een bepaalde patroon ,dan denk ik aan pezen,gewrichten en spieren, dan is het soms echt niet meer terug te halen tot in dit geval het dragend i.p.v het stuwend lopen !
Dan zetten ze namelijk de achterbeen naast het spoor van het voorbeen, wat vanuit het kniegebruik voort komt en kunnen ze dus niet goed dragend lopen, terwijl ze in hun sport super konden klauwen !
Ook in het fokken worden er eisen gesteld om een streefdoel te krijgen...
Dus, nee, er zijn paarden die niet dragend kunnen lopen/staan !
Heb je een filmpje of foto's in beweging van jullie samen ?
Laatst bijgewerkt door broadway op 18-12-13 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:03

wat j e moet doen is lekker figuren rijden, balkjes draven... en dan op afstanden zetten dat ze wel wat terug moeten komen.. slalommen, voltes verzin het maar..
maar blijf van de voorkant af ;) uiteindelijk is die gevoeligheid er bij mij erg uit, maar met een ander erop is het direct weer drama... loslaten aan de voorkant ;)

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 12:06

Ik zal de fotos vannavond proberen teuploaden! Hij mag alleen geen balkjes lopen (naja nog niet) omdat hij eem blessure aan zijn been hebb gehad dus moet nog even geduld hebben...

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:10

wortelsussie schreef:
Ulaan schreef:
Hou er rekening mee dat veel Dravers gewend zijn van net harder te gaan lopen als ze druk voelen op het bit, dat gaat er ook niet direct uit :)
Dat snel lopen is vaak een kwestie van onbalans en daar is geen kant en klaar trucje voor. Gewoon tijd & geduld. Eventueel zou je het rijden ook kunnen afwisselen met longeren. Een pessoateugel heeft daarbij voor mijn paard wel geholpen.

Die druk in de mond gaat er nooit meer uit. Die dravers zijn zo getraint dat dat er wel in blijft zitten. Je moet weten hoe je ermee om moet gaan...

Mijn draver reageert prima op het bit, zoals een normaal paard dat ook zou doen.

TS, een draver is gebouwd om snel te gaan, daarbij is het hem ook aangeleerd. Er gaat veel werk overheen voordat je dat eruit krijgt.
Een niet-omgeschoolde draver zal snel in onbalans raken als hij zacht gaat. Die onbalans krijg je eruit door goed van voor naar achter te rijden, te zorgen dat hij dan goed onder je blijft. Niet van voren beperken, dan wordt de onbalans groter. Heel vele longeren, liefst met iets als een pessoa zodat je draver de achterhand leert gebruiken. Tijdens het rijden veel overgangen maken, veel voltes rijden.

mie123gie
Berichten: 1319
Geregistreerd: 14-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:13

xmontedraver schreef:
Ik zit sinds mn 10 de in de dravers ik heb heel veel geholpen ook en sinds mn 13e mag ik vaak mee om te trainen ik help bij 2enentertainmenten

als nog zoek les

rox_en_wilvy

Berichten: 788
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: lelystad ~ paard in Hulshorst (veluwe)~

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:42

broadway schreef:
Iets wat aangeleerd wordt is op den duur normaal/gewoon .
Aanleren is moeilijk, afleren nog veel moeilijker ,dat kost veel tijd !
Maar is het paard vergroeid in een bepaalde patroon ,dan denk ik aan pezen,gewrichten en spieren, dan is het soms echt niet meer terug te halen tot in dit geval het dragend i.p.v het stuwend lopen !
Dan zetten ze namelijk de achterbeen naast het spoor van het voorbeen, wat vanuit het kniegebruik voort komt en kunnen ze dus niet goed dragend lopen, terwijl ze in hun sport super konden klauwen !
Ook in het fokken worden er eisen gesteld om een streefdoel te krijgen...
Dus, nee, er zijn paarden die niet dragend kunnen lopen/staan !
Heb je een filmpje of foto's in beweging van jullie samen ?


Dit is grote onzin!!!! Elke draver is met geduld en de juiste kennis ongeacht of het paard gekoerst heeft om te scholen naar rijpaard. Tuurlijk heeft een draver niet de ideale bouw, want hij/zij is immers niet gefokt als zijnde rijpaard! Maar spieren veranderen naarmate je anders traint en de gewrichten en pezen zijn vaak super goed mits ze echt kapot gereden zijn in hun vorige carrière wat steeds minder vaak voorkomt. Zoek iemand met ervaring inbhet omscholen van dravers en voor je het weet heb je een super fijn paard waar je heel veel plezier aan zult beleven.

Es_ther

Berichten: 18732
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 12:48

Merk wel dat mensen bevooroordeeld zijn met Dravers.

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 13:03

Ja dat is best wel jammer! :o

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 13:17

Ik longeer hem regelmatig met dubbele lijnen en hij loopt goed laag geeft dat het zelfde effect als met de pessoa teugel? Zonee wat is het verschil?

Vitaquilla
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:49

Ik heb meerdere dravers omgeschoold van direct van de baan of nog koersend naar de m/z dressuur en m springen. Ik zou je graag willen helpen. Bij intresse even een prive berichtje sturen graag.

Toch best raar wat ik hier allemaal lees. Vrijwel elke draver die ik ken worden ook dressuurmatig getrained voor de kar en aan de longe. en ook voor die dravers geldt druk op de lijnen is terug druk van de lijnen is af...

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:07

Vitaquilla schreef:
Ik heb meerdere dravers omgeschoold van direct van de baan of nog koersend naar de m/z dressuur en m springen. Ik zou je graag willen helpen. Bij intresse even een prive berichtje sturen graag.

Toch best raar wat ik hier allemaal lees. Vrijwel elke draver die ik ken worden ook dressuurmatig getrained voor de kar en aan de longe. en ook voor die dravers geldt druk op de lijnen is terug druk van de lijnen is af...

_/-\o_

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:53

ik heb 2 dravers gehad, de laatste 20 jaar. Tja een draver gaat hard. Alles gaat snel, stap, draf, galop. Maar ze was wel heel braaf en ging overal langs. Het zijn snelheidsdieren. Je kunt het er natuurlijk wel uit krijgen, maar waarom kies je dan voor een draver? Ga er lekker buitenritten mee maken of endurance rijden. Paardje wel in zijn waarde laten vindt ik.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 19:57

Ik reed die van mij met een losse teugel en ze reageerde op nekreining. Hoe strakker de teugels, hoe sneller en nerveuzer ze vaak zijn. en denk aan beendruk, dit zijn ze niet gewent, ik had mijn benen altijd af.

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:00

Alles valt aan te leren hoor, ook beendruk en teugeldruk. En ze kunnen meer dan alleen maar hard :+ Je moet alleen niet verwachten dat je hem binnen een week omgeschoold hebt. Neem goed les, leer op je zit te rijden en werk vooral vanuit ontspanning.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 20:09

als je een draver helemaal om wil scholen, waarom neem je dan een draver? tuurlijk valt alles aan/af te leren. Je moet het dier in zijn waarde laten vindt ik.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 21:40

marymary2 schreef:
als je een draver helemaal om wil scholen, waarom neem je dan een draver? tuurlijk valt alles aan/af te leren. Je moet het dier in zijn waarde laten vindt ik.


waar gaat dat over? een draver paard is net zo goed paard als salinero....
ook in de dresuur kun je ze in hun waarde laten... dus ik, laat mijn alles niet in zijn waarde?!!!!!
vind dat nogal een rot opmerking... Waarom worden er uberhaubt nog paarden verkocht? als je ze niks aan wil leren... dan maar alleen maar z dressuur paarden.. o ja, die moet je het ook nog aanleren...
je neemt het dier om de band misschien wel , niet om zijn kwaliteiten.

xmontedraver
Berichten: 25
Geregistreerd: 06-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 09:39

Ik heb een draver genomen omdat het leuke paarden zijn en ze zijn niet een soort paard wat iedereen koopt en ze hebben een leuk karakter marymary2 als je toch alleen maar negatief kan zijn bemoei je dan lekker met andere topics ;)

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 09:59

Kom lekker met ons meekletsen :)
[HK] Dravergekken deel 8: Soms zijn Dravers net gewone paarden

Ik ben ervan overtuigd dat elke draver omgeschoold kan worden, het kost alleen veel tijd.
Ik heb mijn draver afgelopen mei gekocht. Ik ben de eerste weken begonnen met poetsen en longeren, een band opbouwen.
Met het longeren heb ik hem geleerd te reageren op mijn stem. Dus stappen, draven en de galop of stemcommando. Na 2 maanden ben ik er op geklommen. Vele uren alleen gestapt en stukken gedraafd. Hem geleerd dat alles in een rustig tempo moet. Dus veeeeel overgangen en voltes rijden. Dit is voor een draver in het begin al moeilijk genoeg. Ze zijn veelal gewend in 1 tempo rechtdoor te gaan. Ik heb hem constant beloond en veel met mijn stem gewerkt. Nu heb ik hem inmiddels 7 maanden en het gaat echt super. Zo goed dat ik in het voorjaar wil gaan starten :)

Oke, een draver heeft niet de gangen en bewegingen van een dressuurgefokt paard, maar veel mensen onderschatten hem wel. Ik ben iemand die altijd KWPN-ers heeft gehad maar ben erg verbaasd door de wil en werklust van de draver en daardoor helemaal verliefd op ze geworden.

Ook met een draver kun je er komen, het kost alleen wat meer tijd en geduld.

marymary2

Berichten: 505
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:55

xmontedraver schreef:
Ik heb een draver genomen omdat het leuke paarden zijn en ze zijn niet een soort paard wat iedereen koopt en ze hebben een leuk karakter marymary2 als je toch alleen maar negatief kan zijn bemoei je dan lekker met andere topics ;)



Ik heb 2 dravers gehad en de laatste 20 jaar! Ik ben gek van dravers en vooral hun karakter. Iemand die graag buiten en sportief is, is ook niet blij met een kantoor baan. Laat het beestje lekker doen wat ie leuk vind, i.p.v in de krul rijden in een bak. Dit is mijn mening, we hoeven toch niet overal hetzelfde over te denken! Sorry als ik mensen beledigd heb.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:34

Dus een paard dat dressuurgefokt is vindt het leuk om in de krul te lopen?
Wie zegt dat een draver niet geniet van dressuurwerk of springen?

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:38

licht geheel aan het paard, der zijn genoeg dravers die het wel leuk vinden.
sommige koers paarden worden naast het koersen ook dressuurmatig getraind..

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: draver als rijpaard rustig laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 15:46

Mij merrie heeft in het begin enkel in het bos gelopen, veel gestapt met licht contact zodat ze haar balans begon te vinden onder het zadel. nadien draven en na hele tijd ook de galop.
Heb mijn merrie nu 2 jaar en loopt van haar eigen aan de teugel, kan contact verdragen zonder sneller te gaan, dravers zijn meestal gevoeliger op zit dus is ook een voordeel.

Kortom een draver kan net zo goed dressuur lopen, ook al heeft ie gekoerst, je moet gewoon er de tijd voor nemen.

Januari komt mijn 2e draver en die ga ik net hetzelfde omscholen.

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:23

marymary2 schreef:
als je een draver helemaal om wil scholen, waarom neem je dan een draver? tuurlijk valt alles aan/af te leren. Je moet het dier in zijn waarde laten vindt ik.

De meeste dravers hebben geen lange koerscarriére, een groot deel beland op het bord als ze te oud zijn. Dus in zijn waarde laten, misschien net een euro per kilo slachtgewicht, heel veel waarde is dat niet.
Dravers zijn geweldige paarden, een soort karakter dat je gewoon niet weer vindt in een ander paard. Dan moet ik als ruiter maar een extra tandje bijzetten om goed te rijden, mijn draver heeft me juist ontzettend veel geleerd, juist omdat hij niet de gunstige bouw heeft, dwingt hij mij om een betere ruiter te zijn.

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:42

RusselNuwell schreef:
marymary2 schreef:
als je een draver helemaal om wil scholen, waarom neem je dan een draver? tuurlijk valt alles aan/af te leren. Je moet het dier in zijn waarde laten vindt ik.

De meeste dravers hebben geen lange koerscarriére, een groot deel beland op het bord als ze te oud zijn. Dus in zijn waarde laten, misschien net een euro per kilo slachtgewicht, heel veel waarde is dat niet.
Dravers zijn geweldige paarden, een soort karakter dat je gewoon niet weer vindt in een ander paard. Dan moet ik als ruiter maar een extra tandje bijzetten om goed te rijden, mijn draver heeft me juist ontzettend veel geleerd, juist omdat hij niet de gunstige bouw heeft, dwingt hij mij om een betere ruiter te zijn.

Helemaal waar! Ik zou eigenlijk niets anders meer willen als dravers.
Zo'n geweldig karakter, geven je het plezier om er aan te werken, ...