Rensport, zielig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pingvinii

Berichten: 182
Geregistreerd: 04-10-11

Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:05

Hallo iedereen! :)
Ik weet niet zeker of dit topic goed staat, zo niet, mag je hem verplaatsen ;)
Ik heb gezien dat hier op bokt veel over de rensport word gesproken, maar ik heb dit (Zowel met en zonder heggen) eigenlijk altijd zielig gevonden..
En als ik dan fotos ervan zie

http://img190.imageshack.us/img190/5764 ... unthor.jpg (kan schokkend zijn)

http://img827.imageshack.us/img827/9293 ... 3q10a1.jpg (kan schokkend zijn)

Afbeelding

Afbeelding

heb ik toch het idee dat de paarden erg vaak vallen en vaak onnodig naar de slacht moeten of overlijden op een jonge leeftijd. Ook als je van die filmpjes ziet, zie je dat de paarden eigenlijk constant worden geslagen en ik heb het idee dat die jockeys denken dat die paarden áltijd harder kunnen, maar paarden hebben ook hun grenzen dat ze op hun hardst gaan. En tuurlijk, ze worden goed verzorgt enzo, maar toch vind ik het gewoon erg zielig.

Wat vinden jullie ervan?
Laatst bijgewerkt door pingvinii op 17-10-11 17:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:06

:oo Die foto _-:(

Apple

Berichten: 76239
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:07

Er zijn heel veel regels rondom rennen. Zo mag een jockey in Engeland een paard 6 of 7 keer slaan en niet meer.

Lees maar eens iets meer op dit forum :-)

Ben je weleens bij een ren geweest?

NiKip

Berichten: 3369
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Katwijk aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:07

Ik vind dat je de 1e 2 foto's even in een linkje moet zetten...
Ze zijn behoorlijk heftig. Niet iedereen wil zulk soort dingen zien ;)

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:10

Heb je Utascha laatst op haar rug zien liggen spartelen? Vind je de springsport dan ook zielig?

Dat zijn ongelukken...Die gebeuren in iedere tak van sport, ook in sporten zonder dieren. Daar kan en mag je de sport niet op beoordelen vind ik.

Ik denk dat rensport juist het meest van alle disciplines heel dicht bij het paard blijft, ze hoeven eigenlijk maar heel weinig te leren immers lopen kunnen ze allemaal al... Ik vind het niet zieliger dan dressuur of springen, of beter gezegd ik vind het allemaal niet zielig. Maar he, ik heb er dan ook geen verstand van (van de rensport bedoel ik dan).

pingvinii

Berichten: 182
Geregistreerd: 04-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:12

@Apple
nou, dat is niet echt te zien ..
en ja ik ben er een keer geweest

@ninajojo
sorry, ga het meteen doen;)

pingvinii

Berichten: 182
Geregistreerd: 04-10-11

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:13

@_Esther_87_
Tuurlijk, bij de rensport en dressuur gebeuren ook ongelukken, maar wel ff wat minder dan bij de rensport

pingvinii

Berichten: 182
Geregistreerd: 04-10-11

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:14

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik helemaal fout zit, maar dit is mijn mening, en ik zie het zo;)

Xiniee

Berichten: 414
Geregistreerd: 13-07-11
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:15

Zo'n enge foto's vind je over alle paarden diciplines.
Maar ja, zoals iemand hier zegt dat je het paard maar een max aantal keer mag slagen ???
Dat is fout ja.

Heb zelf ook een draver uit de rensport gehaald, heb hem nu een halfjaar en die heeft de doodse schrik van zwepen, en galloperen durft hij niet.

liekevb
Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-10
Woonplaats: Regio zuid/oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:15

Nee het is absoluut niet zielig,
ik heb nog wel een betoog over de rensport thuis liggen kan het wel sturen als ik straks thuis ben(ooit gemaakt)
Laatst bijgewerkt door liekevb op 17-10-11 17:21, in het totaal 2 keer bewerkt

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:16

pingvinii schreef:
@_Esther_87_
Tuurlijk, bij de rensport en dressuur gebeuren ook ongelukken, maar wel ff wat minder dan bij de rensport


Heb je daar cijfers van? Denk namelijk dat dat best eens tegen kon vallen...

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:16

Dat soort vallen kunnen net zo goed gebeuren met SGW (cross) als met een parcours springen.. In elke tak zit er wel een soort van gevaar in.

xCaitlin

Berichten: 2029
Geregistreerd: 16-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:16

Er zijn inderdaad strenge regels voor, en als die regels overtreden worden komt er een flinke boete op. Ook op het aantal zweepslagen.

Rensport lijkt zielig, maar is imo wel het meest paardnatuurlijk. Ooit een paard in de vrije natuur zulke hoge hindernissen zien springen, of moeilijke dressuuroefeningen zien doen? Maar rennen doen ze wel.
Laatst bijgewerkt door xCaitlin op 17-10-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:16

Xiniee schreef:
Zo'n enge foto's vind je over alle paarden diciplines.
Maar ja, zoals iemand hier zegt dat je het paard maar een max aantal keer mag slagen ???
Dat is fout ja.

Heb zelf ook een draver uit de rensport gehaald, heb hem nu een halfjaar en die heeft de doodse schrik van zwepen, en galloperen durft hij niet.


Draver uit de rensport? Dat is nieuw :+ Ik heb ook een Draver die ik al vanaf 1 jaar oud ken en die houd ook niet van zwepen, dat heeft niets met koersen te maken.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:17

Er zitten hele strenge regels aan verbonden, sla je te vaak wordt je eruit gezet en krijg je een boete!

Rensport ben ik zelf nog niet geweest, drafsport wel. Was volledig onder de indruk van de regels en de striktheid van het naleven :J Kijk er met hele andere ogen tegen aan nu! Want pfoe, wat vinden die dieren het leuk!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Rensport, zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:19

ik vind zo een beetje iedere sport met paarden niet leuk...zodra het om veel geld gaat krijg ik er een beetje nare smaak van in mijn mond.
Maar dat is mijn mening natuurlijk....ieder zijn meug,veranderen kan ik de wereld toch niet.

pingvinii

Berichten: 182
Geregistreerd: 04-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:19

xCaitlin schreef:
Er zijn inderdaad strenge regels voor, en als die regels overtreden worden komt er een flinke boete op. Ook op het aantal zweepslagen.

Rensport lijkt zielig, maar is imo wel het meest paardnatuurlijk. Ooit een paard in de vrije natuur zulke hoge hindernissen zien springen, of moeilijke dressuuroefeningen zien doen? Maar rennen doen ze wel.


Ooit een paard in de vrije natuur zien gedwongen worden om harder te rennen dan ze misschien kunnen?

xCaitlin

Berichten: 2029
Geregistreerd: 16-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:20

Trouwens, als gemerkt wordt dat de paarden het niet willen/kunnen worden ze (meestal) uit de rensport gehaald en verkocht naar een goed huis. De meeste (ex)renpaarden doen het prima in de endurance bijvoorbeeld.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:21

vuurneon schreef:
Er zitten hele strenge regels aan verbonden, sla je te vaak wordt je eruit gezet en krijg je een boete!

Rensport ben ik zelf nog niet geweest, drafsport wel. Was volledig onder de indruk van de regels en de striktheid van het naleven :J Kijk er met hele andere ogen tegen aan nu! Want pfoe, wat vinden die dieren het leuk!



dat helpt....het paard is dan al geslagen toch?

pingvinii

Berichten: 182
Geregistreerd: 04-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:22

xCaitlin schreef:
Trouwens, als gemerkt wordt dat de paarden het niet willen/kunnen worden ze (meestal) uit de rensport gehaald en verkocht naar een goed huis. De meeste (ex)renpaarden doen het prima in de endurance bijvoorbeeld.


Ik geloof ook zeker dat veel paarden het leuk vinden om lekker hard te rennen, maar de dingen die er aan verbonden zijn zoals het vele slaan (ik weet trouwens niet of dat van de regels klopt of niet), het vallen etc

liekevb
Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-10
Woonplaats: Regio zuid/oost

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:22

Misschien iets om goed beeld te krijgen van waarom niet?
(zonder mijn betoog)

Kan je wel alvast iets zeggen:
Er zijn veel regels in de rensport over het zweepgebruik
Onder andere: Jockeys die overmatig hun zweep gebruiken kunnen geschorst worden of boete krijgen.
(als het paard uberhaupt niet meer kan winnen, mag je geen eens meer de zweep gebruiken)
Vaak wordt de zweep langs het hoofd bewogen ipv letterlijk geslagen

Dressuur sport daarin tegen:
Kijk is hoe vaak er een meisje van 12 met sporen rijd, dat geen vast beenligging heeft
(en zo het paard dus bij elke pas in hun buik PRIKKEN)


Paarden hebben optimale "bewegingsvrijheid"

In de dressuur worden "sommige" paarden letterlijk in de krul/aan de teugel GETROKKEN of "gezaagd"

De renpaarden die ik ken, die niet meer gebruikt worden voor de rensport worden verkocht of gebruikt als hobbymatige paarden.


Dit zijn maar een paar dingen die ik zo kan bewoorden
Ik kom in de zomer bijna elk weekend op de renbaan.
De vriend van me moeder heeft een renpaard, me ex vriend had een renpaard (dus spreek uit wat ik weet)
Dressuursport heb ik zelf altijd bereden (dus spreek ik ook vanuit wat ik weet)
Laatst bijgewerkt door liekevb op 17-10-11 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

pingvinii

Berichten: 182
Geregistreerd: 04-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:22

vuurneon schreef:
Er zitten hele strenge regels aan verbonden, sla je te vaak wordt je eruit gezet en krijg je een boete!

Rensport ben ik zelf nog niet geweest, drafsport wel. Was volledig onder de indruk van de regels en de striktheid van het naleven :J Kijk er met hele andere ogen tegen aan nu! Want pfoe, wat vinden die dieren het leuk!


wie zegt dat die dieren het leuk vinden?

0000
Berichten: 5491
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:24

pingvinii schreef:
xCaitlin schreef:
Er zijn inderdaad strenge regels voor, en als die regels overtreden worden komt er een flinke boete op. Ook op het aantal zweepslagen.

Rensport lijkt zielig, maar is imo wel het meest paardnatuurlijk. Ooit een paard in de vrije natuur zulke hoge hindernissen zien springen, of moeilijke dressuuroefeningen zien doen? Maar rennen doen ze wel.


Ooit een paard in de vrije natuur zien gedwongen worden om harder te rennen dan ze misschien kunnen?


Hoe kan een paard nou harder rennen dan die kan??

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:24

pingvinnii: een paard dat niet wil rennen, is geen goed renpaard. Ze hebben paarden nodig die het ook graag willen, anders schiet het niet op natuurlijk en ben je altijd langzamer. Dus is het paard geen topper, probere ze het eerst te verkopen :)
Ik zag het ook bij de drafsport; zodra die de baan zien veranderen ze. Zie je bij andere sporten ook :j Oren gingen naar voren en werden helemaal enthousiast. Als het dier het niet leuk vond, kreeg je het echt niet zo hard voorwaarts!

pingvinii

Berichten: 182
Geregistreerd: 04-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 17:24

liekevb schreef:
Misschien iets om goed beeld te krijgen van waarom niet?
(zonder mijn betoog)

Kan je wel alvast iets zeggen:
Er zijn veel regels in de rensport over het zweepgebruik
Onder andere: Jockeys die overmatig hun zweep gebruiken kunnen geschorst worden of boete krijgen.

Dressuur sport daarin tegen:
Kijk is hoe vaak er een meisje van 12 met sporen rijd, dat geen vast beenligging heeft
(en zo het paard dus bij elke pas in hun buik PRIKKEN)


Paarden hebben optimale "bewegingsvrijheid"

In de dressuur worden "sommige" paarden letterlijk in de krul/aan de teugel GETROKKEN of "gezaagd"

De renpaarden die ik ken, die niet meer gebruikt worden voor de rensport worden verkocht of gebruikt als hobbymatige paarden.


Dit zijn maar een paar dingen die ik zo kan bewoorden
Ik kom in de zomer bijna elk weekend op de renbaan.
De vriend van me moeder heeft een renpaard, me ex vriend had een renpaard (dus spreek uit wat ik weet)
Dressuursport heb ik zelf altijd bereden (dus spreek ik ook vanuit wat ik weet)


En wat is overmatig je scheep gebruiken? dat zegt niet veel
en ik vind trouwens dressuur ook niet geheel 'goed of leuk', zoals je al zei, de rollkur en sporen