Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:47

Hoi allemaal :)

Ik dacht ik vraag het eens aan jullie, jullie hebben er vast meer verstand van dan ik, ik begin nogal aan mezelf te twijfelen :P

Ik zal eerst even wat voorinformatie geven:
4 jaar geleden heb ik een paard gekocht van een vrij onbetrouwbare handelaar. Paspoort dat ik erbij kreeg bleek van een veel ouder springpaard te zijn, en het paspoort dat er wel bij hoorde was nergens te bekennen, heb ik ook nooit gekregen van die handelaar. Na veel zoeken en rondbellen ben ik mbv het chipnummer aan, volgensmij wel het juiste, paspoort gekomen. Paard bleek een Engels volbloed, en te zijn gefokt bij de Watermolen en is een Krius x Mytens. Verder weet ik niets van zijn verleden, of hij ooit gekoerst heeft, en wat voor koersen dit dan evt. waren. Ik kocht hem toen hij 4 jaar en een paar maanden was, zwaar verwaarloost.
In het begin heeft hij wel wat moeite gehad met galop onder het zadel, maar niet overdreven veel. Als hij vrij loopt, heeft hij geen voorkeur voor een bepaalde gang. Hij rent net zo makkelijk in galop weg als in draf. Zijn draf is wel iets beter en meer in balans dan zijn gelop.

Nu dus mijn vraag :)
Paard wordt altijd aangezien voor een draver, mensen denken dat hij niet kan galopperen, en ookal hebben ze hem zien galopperen, dan nog denken ze dat het een draver is. Ik kan blijven zeggen dat het een volbloed is, maar het lijkt niet door te dringen tot mensen (niet dat er iets mis is met een draver, maar ik wil toch wel eens weten hoe het zit, en mensen blijven denkenh dat je met een draver niets kan bereiken, en ik vind het niet leuk als er zo naar ons gekeken wordt, zeker als het niet eens waar is).

Wat denken jullie?
Klinkt het als een draver? Kennen jullie de afstamming? Zijn er volbloeden die worden gefokt voor de drafsport en kan hij het dus eigenlijk ook gewoon allebei zijn? Kan het zijn dat het paspoort toch niet bij het chipnummer past, dat er daar misschien toch iets misgegaan is?

PS: Er staan een hoop foto's van hem in mijn profiel (onder de foto's van de zwarte pony).
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 17-01-12 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:50

Ik ben geen doorgewinterde kenner, maar hij doet wmb niet draverachtig aan.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn eerste paardje een draver was en er eigenlijk precies zo uitzag als die van jou, dus ook totaal niet draverachtig :P

_Mas

Berichten: 244
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Ain pronkjuwail met golden raand.

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:54

Zowel Krius als Mytens zijn inderdaad volbloeden. Dus als je er vanuit gaat dat de gegevens die je nu hebt kloppen, is het echt een volbloed hoor! Hij doet mij qua uiterlijk ook helemaal niet draverachtig aan, maar dat is natuurlijk geen garantie..
Heb je al eens zijn DNA laten testen?

Leuk paardje trouwens :)

WendyBZ

Berichten: 13137
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 15:03

Als het een Watermill is, zijn het volgens mij altijd Volbloeds :+ Ik denk dat men gewoon eerder verwacht een Draver tegen te komen. Bruin + bloederig = blijkbaar Draver :+ Ik kom het ook wel eens tegen bij andere hoor. Een bruine NRPS, die toevallig vrij hard kan draven "Oh, dat is vast een Draver :j ", terwijl ik er met de beste wil van de wereld geen Draver in herken :+

In_Black
Berichten: 881
Geregistreerd: 05-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:47

Hij ziet er ook niet uit als een draver, hij heeft kleine oortjes en een opvallend klein koppie. (de gemiddelde draver heeft ze toch een maatje groter) Ik vind het ook meer een volbloed. Nu ligt het natuurlijk redelijk dicht bij elkaar, een draver voert ook een flinke scheut volbloed.
Haha Wendy, de stopwatch zou altijd nog uitkomst kunnen brengen :j

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 00:16

ik vind het qua hoofd juist wel meer een draver. Groot hoofd met grote oren. Vooral op die close up foto's van zijn hoofd, daar zie je ook een lichte ramsneus, wat volgens mij niet bij eng. vol voorkomt, maar ik kan me vergisen. Ik kan me ook niet indenken dat een eng. volbloed moeite heeft met galoperen. Maar als het chipnummer klopt en zijn afstamming, dan zou het toch een eng. volbl moeten zijn....

_Mas

Berichten: 244
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Ain pronkjuwail met golden raand.

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 10:23

Sja, er zijn ook bijvoorbeeld ook wel tuigers die er op het eerste gezicht niet tuiger uitzien... En zo worden er wel meer vergissingen gemaakt. Er is over mijn haflinger wel eens gevraagd of het een Welsh was :') Om zeker te weten wat het nou precies is zou ik, zoals ik eerder zei, toch even het DNA laten bekijken. Dan weet je het tenminste zeker.

Apple

Berichten: 76210
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:32

EV's zie je nu eenmaal niet zo vaak in Nederland, dus men denkt inderdaad al snel 'oh dat zal wel een draver zijn'.
Gezien de afstamming is het toch echt een EV :))

JunkDeLuxe

Berichten: 2345
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oost Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:42

Meh ik heb een quarter, die is ook al 3x 'uitgescholden' voor draver :D
Heb overigens niets tegen dravers, m'n eerste paardje was een draver.

Vind de jouwe niet perse op een draver lijken hoor.. Maar de mijne leek qua bouw ook niet perse op een draver. Was vrij groot (1.70m, echt de max. voor een draver), en hij was ook gespierder/breder dan de standaard draver.. Dus uiterlijk is niet perse een garantie.. Maar als ik naar de jouwe zijn hoofd kijk, en even vergelijk met de mijne, dan lijken ze toch wel op elkaar.. Galop deed ie trouwens ontzettend vlot; als ik eerlijk ben zelfs vlotter dan m'n quartertje.

Mensen weten altijd beter. Zo is mijn quarter niet alleen een draver, maar ook een arabier _O-
Wat _Mas zei: DNA laten testen, als je echt zeker wil zijn :)

benbrink
Berichten: 100
Geregistreerd: 01-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:49

Watermill Wheel:

http://www.ndr.nl/zoeken_top.php?p=zoek ... =pstamboom


Niet zo gek hoor, dat kleine fijne hoofdje heeft ie van zijn grootvader Shirley Heights. In de moederlijn (Linpac Jubilee) zitten nog enige Ned. Derby winnaars (1994, Watermill Fourth) en in 1995 Watermill Seven.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:58

ik ken het ik heb een engelse volbloed,en toen ik eens op een manege reed in de ruiterclub,stonden mensen langs de kant die zeiden is een draver(het ergste is de vrouw van de gene die haar gefokt heeft stond er ook bij).mijn vriendin stond er tussen en hoorde dit en heeft gezegt dat het een volbloed was,maar ze hielden vol.whaaaa.mijne is een kei in galoperen en ook mega hard,maar ook kan ze wel flink hard draven als ze wil.mijn merrie is een vader sydney raaphorst en moeder ginie hoop dat ik het goed geschreven heb

JJane
Berichten: 1885
Geregistreerd: 22-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 11:09

Die volbloed van jou galopeerd iedereen eruit. Mytens is een hele goeie al round racevolbloed die na een blessure is omgeschoold voor de springsport en daar het in de hengsten competietie prima heeft gedaan. Echter er zijn maar weinig mensen meer in nederland die nog een beetje kennis van de draf en race paarden hebben dus er zullen nog wel meer domme opmerkingen komen.

Bij mij mag je hem zo brengen hoor. Ik heb 2x een mytens gehad en mis ze nog elke dag.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:49

Bedankt voor alle reacties :)
DNA test is inderdaad een goed idee, nooit aan gedacht dat dat ook een optie was bij paarden, haha.

santos schreef:
ik vind het qua hoofd juist wel meer een draver. Groot hoofd met grote oren. Vooral op die close up foto's van zijn hoofd, daar zie je ook een lichte ramsneus, wat volgens mij niet bij eng. vol voorkomt, maar ik kan me vergisen. Ik kan me ook niet indenken dat een eng. volbloed moeite heeft met galoperen. Maar als het chipnummer klopt en zijn afstamming, dan zou het toch een eng. volbl moeten zijn....


Ik denk dat die foto een beetje vertekend. Want hij heeft juist een duidelijke deuk in zijn neus, kijk maar bij de rest van de foto's. Zijn hoofd is op deze foto bijna net zo groot als z'n lichaam, komt gewoon opdat het op de voorgrond staat :) Inderdaad is het een beetje vreemd dat hij moeite had met galopperen, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat hij gefokt is om hard te gaan, voornamelijk op lange afstanden. En in de bak moet hij toch meer bochten, rustiger galopperen en hiervoor is een hele andere balans nodig.

benbrink schreef:
Watermill Wheel:

http://www.ndr.nl/zoeken_top.php?p=zoek ... =pstamboom


Niet zo gek hoor, dat kleine fijne hoofdje heeft ie van zijn grootvader Shirley Heights. In de moederlijn (Linpac Jubilee) zitten nog enige Ned. Derby winnaars (1994, Watermill Fourth) en in 1995 Watermill Seven.


Wat leuk dat je 'm daar gevonden hebt!
Het lijkt erop dat hij nooit op de baan geweest is dus, er staat niets ingevuld :) Is weer een beetje info meer :D

JJane schreef:
Die volbloed van jou galopeerd iedereen eruit. Mytens is een hele goeie al round racevolbloed die na een blessure is omgeschoold voor de springsport en daar het in de hengsten competietie prima heeft gedaan. Echter er zijn maar weinig mensen meer in nederland die nog een beetje kennis van de draf en race paarden hebben dus er zullen nog wel meer domme opmerkingen komen.

Bij mij mag je hem zo brengen hoor. Ik heb 2x een mytens gehad en mis ze nog elke dag.


Haha, ik hoef er niet vanaf :P maar ik zal het onthouden.
Hij kan inderdaad verschikkelijk hard, maar meestal word ik dan bang ^^ 1x tijdens ponykamp op het strand gereden met een grote groep paarden, en toen begon ik heel rustig omdat we nog nooit op het strand geweest waren, terwijl iedereen ervandoor spurtte. Maar hij was heel braaf, dus ik dacht, oke dat kan wel wat harder. En toen heeft hij inderdaad nog bijna alle paarden ingehaald. Vond hij ook echt leuk :)

benbrink
Berichten: 100
Geregistreerd: 01-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:53

Hallo,

Veel succes met je paard, als er geen verrichtingen op de NDR site staan, heeft hij niet gelopen. Ik kan mij de naam ook niet herinneren. Veel van de Watermills komen niet op de baan omdat Jan Greve ook veel in de andere takken van paardesport (springen en dressuur) zit. Vroeger had hij wat paarden in training voor de vlakke baan, maar de laatste jaren niet meer.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:00

heel herkenbaar....

dravers en volbloeds zijn voor veel mensen hetzelfde, maar mensen met een KWPN'er willen dan ook weer graag hun paard een volbloed noemen als daar ergens een volbloed voorkomt in het pedigree... dan is het ineens een heeeeeel ander ras.... :+

trouwens, ik kwam eens met een van mijn Lipizzaners bij een dressuurtrainer en die was een beetje opgefokt, zegt de man: oh ben je met je volbloed? .... uhm....

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:54

JunkDeLuxe schreef:
Meh ik heb een quarter, die is ook al 3x 'uitgescholden' voor draver :D

En zo zei een westerninstructrice en fokster van Quarters eens tegen mijn draver: "Wat een mooie Quarter!" :+

Kimmsel

Berichten: 826
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 23:00

Ik heb een arabisch volbloed van de renbaan, maar bij het horen van 'renbaan' denkt iedereen ook: 'Draver?'
NEE MENSEN, hij heeft gegaloppéérd! :+

Maargoed. Tegenwoordig wordt hij aangezien voor quarter met zijn giga bilpartij en western-outfit. :Y)

Andries24
Berichten: 32
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 02:05

dat herken ik ook mijn Dirty Dancer zou ook een draver zijn.
was anders wel ff een topper op de renbaan!
en mijn Prestige/Rigoletto zou een tuiger zijn :(

ShauniBef

Berichten: 6837
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Gaanderen

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:03

Nou, dan moet je die mensen maar even een rassen boekje geven, want jouw paard is géén draver, hij lijkt er niet eens op :+

Andries24
Berichten: 32
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:31

Dacht dacht ik ook!
Draver en renpaard word door veel mensen als hetzelfde gezien om een of andere reden.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:39

Vind het paard niets weg hebben van een "traditionele" draver, en dat terwijl de foto's niet eens heel duidelijk zijn.
Ik acht de kans groot dat dit inderdaad een VB/EV is.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-10-12 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:44

Pff, nou vind je paardje echt niet op een draver lijken! Mijn paardje is ook al een paar keer uitgemaakt voor draver, ze ziet er meer uit als een engels volbloed (vind ik zelf). Alleen omdat ze niet heel erg aan de maat is en wel veel bloed heeft wordt het snel gedacht.

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 17:51

idd denken veel mensen met renbaan... oh dat zijn dravers. Je hoort ze nooit over engels volbloeden... haha. Appolonios xx de vader van mijn paard heeft ook op de renbaan gelopen.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 23:11

Jouw paard is absoluut een Engels Volbloed. Watermill is de foknaam van de paarden die gefokt zijn door Dierenarts Jan Greve .Hij had ook Mytens in eigendom. Als het papier hebt zal je ook zien dat achter de namen van veel paarden XX staat . Dat betekend Volbloed.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Volbloed wordt steeds aangezien voor draver. Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 00:20

Ben je er nog, TS, nu, kijk eens, niet dat ik nou heel veel verstand heb speciaal draf of ren-paarden, maar wel van paarden, en hoe ze bewegen en gebouwd zijn, ik draai al iets langer mee.
Vroeger kwam ik dagelijks op DUINDIGT (Den Haag), daar leer je ook wel kijlken.

Het gaat mij niet eens om papieren of afstamming: dit herken je en zie je, als je er al zo velen gezien hebt.

Jij TS bent terecht aan twijfelen gegaan: jouw paard is ook geen draver.