Galop met draver.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LauraxRoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-13

Galop met draver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:15

hoii,
ik heb geen idee of hier al een topic over is geopend maar ik heb een draver die vroeger gekoerst heeft. ze vind galop nogal moeilijk en ik heb geen idee hoe ik dat kan oplossen ik longeer haar soms en ik rijd haar ook vaak en dan oefen ik de galop maar dan gaat ze heel hard en bokt soms er tussen door (ook met longeren). hoe kan ik dat oplossen??

Tuittuit

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:31

dit is een kwestie van trainen, ze kan haar balans niet houden en daarom kunnen ze eerst alleen maar hard galoperen.
Per paard is dit verschillend om door te trainen, ik heb meerdere dravers leren galoperen, heb in de drafsport gewerkt namelijk.
Ik zelf heb de voorkeur om het bos in te gaan of langs een weg met een berm, deze berm moet dan iets scheef aflopen of een bospad die niet recht en vlak is, als een draver een rechtpad heeft wat er als een biljartlaken bijligt zal je hem niet in galop krijgen.
Als je een berm hebt die wat scheef afloopt dan kan een draver daar slecht hard draven, het belangrijkste is RUST !! als in een scheve berm hem/haar iets scheef trekt en iets gaat doorrijden gaan ze hampelen (half galoperen/draven) dan moet je je met je zit beetje doorduwen en als die aanspringt NIET GELIJK GILLEN OM TE BELONEN !! hier schrikken ze van en denken ze juist dat het NIET mag, maar rustig blijven zitten en meegaan.
Als ze weer in draf valt of je neemt haar terug dan belonen.
In het bos kan je dus een ongelijk pad nemen met hobbels en heuveltjes en verder precies hetzelfde.
Je kan het ook in de bak doen, maar je gaat de eerste keren inderdaad wel schuin door de bochten en dit vinden ze juist moeilijk met de balans dus nog harder willen, sommige paarden kunnen en willen dit wel,maar ik doe altijd de 1e 2 en werkt prima.
Dat ze eerst vlot galoperen of hard voor joun gevoel is NIET ERG, dit is mede angst voor dat het niet mag en balans en dit is trainen, gewoon rustig stilzitten en meegaan met de beweging is het belangrijkste,als je het aantal keer hebt gedaan kan je wel als ze aanspringen al belonen,maar de eerste paar keren opletten dat ze er juist van kunnen schrikken.

succes +:)+

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Galop met draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:40

Ik heb ook een kruising Draver die het erg lastig vind om te galloperen, hij heeft nooit gekoerst maar de galop is er volgens mij ook nooit (goed) ingereden.
Het klinkt misschien raar, maar ik heb niet op die galop 'gehamerd' maar ben andere (grondwerk) oefeningen gaan doen waardoor hij sterker werd en een betere balans kreeg. Nu hij sterker is geworden laat hij ook in het weiland veel meer galop zien, en ook wanneer ik er op zit gaat hij veel sneller in galop. Een half jaar geleden gallopeerde hij niet in het land, en was hij ook wanneer ik er op zat niet in galop te krijgen.
Het helpt inderdaad wel als je op een beetje hobbelig pad rijdt waardoor ze een beetje gaan zoeken, die van mij neemt dan soms een huppeltje en dan moet je hem eigenlijk 'doordrukken' in de galop. Als die er in zit gaat hij wel hard, maar dat word ook steeds minder.

LauraxRoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-13

Re: Galop met draver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 22:45

oke dankjewel!! ik ga het zeker proberen in de berm en in het bos!

Tuittuit

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:54

finnens schreef:
Het helpt inderdaad wel als je op een beetje hobbelig pad rijdt waardoor ze een beetje gaan zoeken, die van mij neemt dan soms een huppeltje en dan moet je hem eigenlijk 'doordrukken' in de galop. Als die er in zit gaat hij wel hard, maar dat word ook steeds minder.


je moet er inderdaad ook niet op gaan zitten hameren, als ze in de stress schieten, omdat je maar blijft proberen dan wordt het er ook niet beter van.
zorg wel dat je paard aan het been is, altans dat die wel been snapt, als die dit niet snapt dan wordt aanspringen ook dubbel zo moeilijk.
Als opeens het kwartje valt, springen ze zelf al aan als ze eens zin hebben in galop en moet je de eerste periode dit ook door de vingers zien :D

Je moet ook niet bang aangelegd zijn, als ze in galop zitten in het bos en ze gaan hard en je trekt ze gelijk daardoor weer in draf, omdat jij bang bent voor de snelheid snappen ze het op een gegeven moment ook niet meer :( , dus zoek wel een geschikte berm of pad.
Gaande weg dan krijgen ze vertrouwen en snappen ze dat het mag, dan gaan ze al rustige en dan komt het op de balans, dit is veel moeilijker en duurt wel veel langer, voordat je een heeeel rustig handgalopje kan doen hoor, echt geduld hebben !!!


hou ons op de hoogte *\o/*
welke draver heb je ?

LauraxRoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-13

Re: Galop met draver.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 23:13

ik ben niet snel bang met rijden en dankjewel voor jullie tips ik ga er zeker wat mee doen! ik weet eigenlijk niet precies wat voor een draver ze is :$

Tuittuit

Berichten: 520
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 00:26

LauraxRoos schreef:
ik ben niet snel bang met rijden en dankjewel voor jullie tips ik ga er zeker wat mee doen! ik weet eigenlijk niet precies wat voor een draver ze is :$


bedoel niet wat voor maar wie ? hoe heet je paard ? draver is een ras, heb je geen verschillende in :D
ja je kan een ned. of franse etc hebben, maar allemaal draver :D

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Galop met draver.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:42

Ik heb vroeger meerdere dravers op deze manier de galop aangeleerd.
Met als resultaat dat je ze eerst een rengalop aanleert om vervolgens terug te moeten naar een handgalop.
Ik ben niet tegen deze tactiek, want vaak werkt het wel om 'het kwartje te laten vallen' .
Tegenwoordig ben ik juist veel meer bezig met het bevestigen van aanspringen vanuit een rustige draf. Ze hoeven van mij alleen de eerste en de laatste sprong te snappen, als je ze leert dat dit op een rustige manier kan kun je de rest van het balansprobleem aan de longeerlijn aanpakken en zonder galop ohz :)

LauraxRoos
Berichten: 18
Geregistreerd: 22-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 19:23

BravoT schreef:
LauraxRoos schreef:
ik ben niet snel bang met rijden en dankjewel voor jullie tips ik ga er zeker wat mee doen! ik weet eigenlijk niet precies wat voor een draver ze is :$


bedoel niet wat voor maar wie ? hoe heet je paard ? draver is een ras, heb je geen verschillende in :D
ja je kan een ned. of franse etc hebben, maar allemaal draver :D


oh grapje ze heet sorayah en is 13 jaar