[Volg] Koersdravers: Wij draven 2021 in vanaf pag 18!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4727
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:46

Gefeliciteerd!! *\o/*

senna21

Berichten: 11891
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:07

Gefeliciteerd!

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:54

Yes, nogmaals gefeliciteerd.

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:54

Wat leuk gefeliciteerd!

Maik79

Berichten: 1258
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:14

Jeeeeey wat goed Ruitje, gefeliciteerd *\o/* <3

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:26

Gefeliciteerd,knappe kliko

Rocamor

Berichten: 10957
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:29

Wat een gave update zeg!

Proficiat. Kliko hoeft dus niet bij het grof vuil _O-

Grapje uiteraard

Westernfreak

Berichten: 5496
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 01:46

Afbeelding
Kliko bij zijn 1e ereronde. :)

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 02:36

Wat ontzettend leuk hoe je het allemaal beschrijft en vertelt. Van harte gefeliciteerd met de overwinning!

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 09:58

Hebben jullie nog wat leuks gewonnen?

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 10:42

Iedereen ontzettend bedankt voor de felicitaties! En ik plaatste nog wel in mijn eerste post dat het nooit een winnaar zou worden :o :+

Hier de koers van Kliko.



Er waren 2 valste starts en de vorige keer sprong Kliko ook bij de 3e start dus ik was bang dat hij zichzelf alweer te druk had gemaakt maar hij liep prima weg! Hij is in de eerste band het ena buitenste paard ( witte/rode buis) . Dan zie je om 0.20 dat hij weer springt ( volgens mij heb ik toen nog wat onaardigs over hem gezegd aan de kant, onvoorspelbaar beest blijft het :o :D ) . Maar nu liep hij wel zo weer!

Vanaf dan beland Kliko in het 'dooiespoor' , dat is het eerste paard aan de buitenkant. Dat noem je zo omdat dat eigenlijk de rotste plek in de koers is. Je loopt extra meters buitenom en dan als 1e paard. Dat is vaak geestelijk zwaar voor een paard omdat ze niet mee kunnen op de rug van een ander. Het voordeel van het tweede spoor is dat je zelden ingesloten raakt, daarom is de 'rug van het paard in het dooiespoor' de beste plek ( daar waar degene met de groen/gele buis zit ) , want daar kan je paard meeliften op de rug van de ander en kun je er goed uit. ( als dit soort dingen onduidelijk zijn moeten jullie het zeggen hoor, ik probeer het begrijpelijk uit te leggen :+ )

Vanaf 1.14 zien jullie dat we nog wel steeds wat te sleutelen hebben, Kliko loopt nu in zijn lijf goed ( d.w.z. dat hij niet meer bijstept of steeds in galop springt ) , hij red zichzelf met zijn benen dus goed. Hij heeft nu een goede kadans in zijn draf. Echter is hij nog steeds lekker scheef. Zoals al eerder gemeld vinden we dat niet altijd erg, als ze op hoge snelheid iets scheefheid nodig hebben om zich te kunnen redden kan dat. Vooral omdat Kliko op lage snelheid nu niet meer zo scheef is. In de meest ideale situatie echter wil je ze rechter hebben, maar het zal niet voor het eerst zijn dat je ze compleet recht heb en dat ze dan geen meter meer hard kunnen lopen :+ . Hier gaan we dus nog mee aan de slag en kijken wat werkt voor Kliko :) !

Op 2.41 worden de proppen getrokken en waar de rijder erg blij me was, was dat Kliko toen zelf ging vechten om het paard wat er naast kwam te kloppen. Kliko heeft namelijk nog steeds een 'flierefluiter' idee tijdens de koers, hij gaat ineens een stukje harder lopen, of zachter, kijkt eens naar het stallenterrein en neemt de bocht daarom iets te ruim, of wil niet echt naar een ander paard toe lopen. Hij is wat apart tijdens de wedstrijd :') . Daarom waren we zo blij dat hij het laatste stuk uit zichzelf ging knokken om te winnen, je ziet ook dat de rijder niets hoeft te doen qua aansporing.

En vervolgens zie je dat als Kliko er voorbij is hij met zijn oren naar voren weer flierefluitend de finish over komt :') . Vooral in de slowmotion moet ik erg lachen om zijn hoofd, ik heb ze bij ons zelden zo over de finish zien komen :')



En dan de huldiging, die duurde nog veel langer maar ze hebben geknipt. Ik denk dat ze de koers terug hebben gekeken om te tellen hoeveel galopsprongen hij nam in de eerste bocht.
Wel jammer want het begin van het interview was leuker vond ik. Het ging erover dat wij vaak paarden kopen waar een ander niet perse iets in ziet en dat dat dan soms wel lukt en soms niet. Dus mijn vader vertelde dat hij Kliko inderdaad op Duindigt zag lopen met zoveel fouten en toen dacht maar hij kan wel wat, en toen naar diegene is toegelopen en heeft gevraagd of hij te koop was.

Volgende keer het check nog even 6 keer dubbel slaan om zijn keelriem, want door zijn gegooi blijft hij zichzelf slaan :+ . Bij de huldiging zie je goed waarom we Kliko een springteugel hebben opgedaan, zodra hij in galop sprong deed hij eigenlijk hetzelfde, hij kan enorm gooien met zijn hoofd. Nu hij een springteugel aan heeft kan hij niet meer zijn hoofd zo enorm gooien en daarom loopt hij veel sneller weer in draf als hij in galop springt.

Zo en dan ga ik nu nog wat foto's spammen :D

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30257
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:54

Gaaf om te zien dit! Gefeliciteerd!

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 11:09

Foto bom :o


Net na de start :

Afbeelding



Eerste ronde:

Afbeelding

Allemaal foto's van de finish:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van de huldiging, waarvan degene met mij en mijn vader mij echt erg dierbaar zijn. Ik ben echt trots op hem, ik zei 3 koersen geleden nog kan Kliko niet beter rijpaard worden maar hij bleef vertrouwen houden in dit paard :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En de laatste twee nog even van mijn eigen vriend Disco, zijn koers ging helaas 1.18, een tijd die hij niet kan lopen. Werd allerlaatste maar zet zichzelf altijd voor 100% in, wereldpaard ook :) .

Helaas zijn er geen graskoersen meer tot 1 oktober. Dan is de laatste graskoers. Ik denk dus dat we misschien nog 1 keer tussendoor een koers op de zandbaan doen, of niet eens en dan 1 oktober naar Joure.

Daarna denk ik dat ze op rust gaan voor de winter, in ieder geval Disco. Dus die heeft dan vrij van oktober tot februari en daarna weer rustig optrainen voor het gras/kortebaanseizoen. Kliko weet ik niet of die zich genoeg doorontwikkeld voor de zandbanen, mogelijk gaan we daar nog mee door in de winter.
Afbeelding

Afbeelding

Ellen_ov

Berichten: 1325
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:22

Wat leuk om een andere sport zo te zien, machtige foto's zeg vol in de koers! Van harte gefeliciteerd met de overwinning *\o/*

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:26

Wat een leuk en leerzaam topic! Heel leuk dat je het allemaal zo uitgebreid uitlegt en deelt hier op Bokt. Heb jouw topic over je jaarling ook doorgelezen, heel interessant hoe de opleiding gaat. Helaas een heel verdrietig einde, greep me echt aan ;(

In ieder geval van harte met de overwinning!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 11:31

Gaaf inzicht in een onderkende sport!
Aangezien je toch zo lekker er over aan het uitleggen bent... Zou je eens een stap voor stap hoofdstel kunnen uitleggen? Vind die riemen over het hoofd zo fascinerend.

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:45

Woeh, gefeliciteerd Ruitje *\o/* Knappe Kliko! Leuk ook om jou nou eens in beeld te zien :)

Heel fijne uitleg ook weer, is de springteugel die riem van de kinriem (of bit?) naar de singel?

Was je eigenlijk ook in Hoofddorp?

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 15:45

Afbeelding

Ik hoop dat het lukt hoor om dit uit te leggen via een foto :) .

Eerst het check, dit is een verbinding vanaf de mond, over het hoofd, over de nek en dan aan het tuig:

Tussen de oren zie je 1 leren bandje met en gespje, dit is een bandje waardoor het check niet kan kantelen. Deze splitst op de neus naar de riem die eigenlijk het meest zichtbaar is op de neus. Deze doet eigenlijk weinig behalve zorgen dat het check op de goede positie in de mond blijft liggen. Word ook wel opzetdrager genoemd. Het check zelf zie je met een bredere riem richting het bit gaan in de splitsing. We hebben Kliko eerst geprobeerd zonder check te rijden, omdat we eigenlijk een paard zo vrij mogelijk willen laten lopen.
Omdat ik al eerder aangaf dat Kliko makkelijk een fout maakt is dat eigenlijk geen optie, nu met check en springteugel ( die inderdaad vanaf een kingriem, niet het bit! naar de singel loopt) maakt Kliko bijna geen fouten meer.

We kunnen het mooier maken dan het is, maar dat betekend dat Kliko tijdens de koers bijna geen beweging van onder of naar boven kan maken, een beetje alsof je ze in de bijzet zet eigenlijk en een bepaalde lichaamshouding verplicht. Dat doen wij ook, maar dan niet op links en rechts maar op de beweging van onder en naar boven.

Disco bijvoorbeeld loopt zonder check en springteugel en red zich daar makkelijk mee, misschien is dit in de toekomst ook mogelijk voor Kliko maar dat weten we niet :) .

Naast het hoofd zie je de proppen hangen, deze zijn dus pas de laatste rechte lijn door de rijder getrokken zodat Kliko eerst doof was en toen geluid hoorde en harder ging lopen. Disco ( andere hoofdfoto ) heeft naast trekproppen ook trekkleppen aan. Dat betekend dat die in het begin van de koers open gereden wordt en het laatste stuk de kleppen naar beneden getrokken word en gesloten gereden wordt.

Als laatste heeft Kliko een gecombineerde Mexicaanse neusriem aan. Dat betekend dat hij een mexicaan aan heeft maar dat daar ook een gewone neusriem aan vast zit omdat je de springteugel aan een gewone kinriem wil vast maken en niet aan de springteugel. De springteugel zit met een gummi stuk vast aan de martingaal ( goed te zien op de eerste zijfoto )

Qua bit heeft Kliko een gewoon trensje in. Het is vooral veel leerwerk op zijn hoofd :')

ruitje

Berichten: 12362
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 15:49

Linde99 schreef:
Wat een leuk en leerzaam topic! Heel leuk dat je het allemaal zo uitgebreid uitlegt en deelt hier op Bokt. Heb jouw topic over je jaarling ook doorgelezen, heel interessant hoe de opleiding gaat. Helaas een heel verdrietig einde, greep me echt aan ;(

In ieder geval van harte met de overwinning!


Bedankt, Gracia heeft nog steeds een enorm gat achter gelaten. Ik heb daarna alleen nog maar paarden van mijn vader getraind maar geen eigen paard meer gekocht. Ik hoop dat ik er ooit nog eens een vind die dat gat zou kunnen vullen maar voorlopig heb ik geen behoefte aan een echt eigen paard. Blijft bijzonder dat dat topic zoveel jaren later nog iets doet met mensen, doet mij goed om dat te horen :) .


Koper: Ik in beeld is op dit moment niet zo prettig, lekker 50 uur werken en 20 kilo aankomen :7 . Dit soort foto's helpen mij weer om te beseffen dat voor jezelf zorgen ook belangrijk is omdat je anders jezelf liever niet op Bokt zet :')

Het was in Emmeloord overigens, niet in Hoofddorp :) !

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:51

Bij tuigpaarden heb je zo'n opzet ook toch, alleen dan zonder tweede vorkje lager op de neus?

En ik snap dat dit in Emmeloord was hoor, alleen was ik zelf vorige maand in Hoofddorp en struikelde over de draverij dus vandaar dat ik me afvroeg of jullie dat soort dingen ook met deze twee paarden doen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:01

ruitje schreef:
*knip*

Qua bit heeft Kliko een gewoon trensje in. Het is vooral veel leerwerk op zijn hoofd :')


Tof! Dank om het eens uit te leggen! Idd een hele hoop spul waar ik mee in de knoop zou raken, maar ik doe jouw sport dan ook niet. Snap dat je met een nieuwe/projectje wel even loopt te zoeken.
Had een collega die er ook jaren actief in geweest is, daar kwamen de spectaculairste verhalen uit _/-\o_

Suusjepluus

Berichten: 791
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Snelheid op Bokt: Kliko in de training!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:05

Wat een gaaf topic! Heel leuk dat je zo een inkijkje geeft in de drafsport en zo duidelijk dingen uitlegt. Ook ik heb je volgtopic doorgelezen. Respect voor alles wat je met Graasje hebt meegemaakt en hoe je toch bent blijven posten.

Telpeva

Berichten: 14804
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:19

Dankje voor de uitleg! het was de check die ik bedoelde inderdaad :D goed om te weten waar hij voor is! ik vind hem er vooral gaaf uit zien ook eigenlijk, zo met alles er op en er aan is het best veel leer inderdaad maar ik kan mij ook voorstellen dat zoiets ook 'gewoon' fraai zou kunnen zijn, een beetje zoals hoe anderen er soms een hoofdsieraad van maken
(voorbeeld: https://www.twohorsetack.com/p-119.aspx ... wels-bling)

Maar ik vind de overcheck dus mooier om te zien, maar die heeft dus ook een daadwerkelijk nut ipv alleen de looks

Koper

Berichten: 30344
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:21

Zeg Ruitje, hebben de vorige trainer/eigenaar/andere mensen uit Kliko's leven eigenlijk al op de overwinning gereageerd?

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:22

Wat mooi om de uitleg te lezen over het hoofdstel/tuig. Vroeg me het idd ook af en nu is het duidelijk!

Graasje staat mij ook nog goed bij. Heb haar topic ook altijd gevolgd toen. Ik vind ook dat je fijn uitlegt over een tak van sport waar ik verder niets van weet.