Volbloed vraag....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 11:54

MyWishMax schreef:
Hillebill schreef:
Ik heb werkelijk geen idee. Was verder niets te vinden.

We laten haar wel compleet röntgenologische keuren, benen/ hals / rug.

Mijn andere paard heb ik destijds zelf opgeleid voor spring en eventing. Was een angsthaas voor alles.
Tja, wat is ervaring... ik rij al jaren. Zadelmak maken doe ik niet.

Over de merrie weet ik verder niets, alleen wat mij verteld is.

Wie kan dat uitzoeken?


Als je de afstamming doorgeeft, kan ook via pb, dan kan vriendin van mij uitzoeken wat er bekend is. Die zit al jaren in die wereld en weet er heel veel vanaf en heeft connecties om het uit te kunnen zoeken. Want echt, geloof niet zomaar wat de verkoper zegt. Het is een heel erg raar verhaal zo.

Ervaring met jonge paarden had ik het over. Daarom zeg ik, een paard doorrijden is heel wat anders als een paard verder opleiden wat al wel gewoon stuur, gas en rem bevestigd heeft. Ik heb meerdere paarden opgeleid naar hoger niveau als wat zij hadden,maar dat was heel wat anders als zelf het doorrijden echt doen. Die paarden waren zadelmak, zoals jij aangeeft van deze merrie, maar niet bevestigd dus kenden de ruiter, maar stuur gas en rem moesten nog vele malen beter geïnstalleerd worden. Plus sowieso alles eromheen. Daar heb ik veel stalgenoten en kennissen de mist mee in zien gaan door het te onderschatten en te denken dat het niet anders is als een paard van B naar L of M ofzo brengen. Er zijn mensen die perfect paarden op kunnen leiden naar hoge niveaus, maar die pas opstappen als het paard doorgereden is en niet net paar weken zadelmak.
Aantal jaren doet er dan ook niet zo toe. Juist wat je gedaan hebt en hoeveel begeleiding je erbij gaat nemen, want dat is helemaal bij zo'n jonkie belangrijk.

Pb gedaan

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:02

Je hebt in ieder geval geen EV nodig als draagmoeder als je EVs fokt. Sterker, ET is niet toegestaan bij de EVs. Dus als ze als draagmoeder getest is, staat dat sowieso volkomen los van het feit dat ze een EV is/los van de EV-fokkerij.
En dan gaan bij mij alle seinen wel op rood: waarom een jonge merrie als draagmerrie willen 'testen'? Meestal betekent dat dat het paard kapot is en alleen op die manier nog 'bruikbaar' is.
Van 'geen match' bij draagmerries ook nog nooit gehoord trouwens. Het is geen orgaantransplantatie of bloedtransfusie.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 12:19

Ibbel schreef:
Je hebt in ieder geval geen EV nodig als draagmoeder als je EVs fokt. Sterker, ET is niet toegestaan bij de EVs. Dus als ze als draagmoeder getest is, staat dat sowieso volkomen los van het feit dat ze een EV is/los van de EV-fokkerij.
En dan gaan bij mij alle seinen wel op rood: waarom een jonge merrie als draagmerrie willen 'testen'? Meestal betekent dat dat het paard kapot is en alleen op die manier nog 'bruikbaar' is.
Van 'geen match' bij draagmerries ook nog nooit gehoord trouwens. Het is geen orgaantransplantatie of bloedtransfusie.

Middels röntgenologische onderzoek kom je dat toch te weten?

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:23

Hillebill schreef:
Ibbel schreef:
Je hebt in ieder geval geen EV nodig als draagmoeder als je EVs fokt. Sterker, ET is niet toegestaan bij de EVs. Dus als ze als draagmoeder getest is, staat dat sowieso volkomen los van het feit dat ze een EV is/los van de EV-fokkerij.
En dan gaan bij mij alle seinen wel op rood: waarom een jonge merrie als draagmerrie willen 'testen'? Meestal betekent dat dat het paard kapot is en alleen op die manier nog 'bruikbaar' is.
Van 'geen match' bij draagmerries ook nog nooit gehoord trouwens. Het is geen orgaantransplantatie of bloedtransfusie.

Middels röntgenologische onderzoek kom je dat toch te weten?


Kom je wat te weten?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2418
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:36

Hier diverse ex race paarden gereden (wel is waar de Arabieren volbloeden) de ene was iets makkelijk omgeschoold als de andere maar aan het eind van de streep waren het wel paarden die niet van iedere scheet omhoog vlogen. Een gehad die koekkoek bleef in een groep, maar ze bleef wel bij je met een hefboom bitje. Had een hele harde winners mentaliteit. Soms nog wel eens spijt dat ik die niet geïmporteerd heb :')
Haar half zus, zelfde stal opgeleid en gerend had dat bijvoorbeeld minder. Wel een winners mentaliteit maar die was wat cooler in der kop en wachtte netjes op jouw signaal voor ze harder ging.


En idd net zoals alle paarden even een gezondheidscheck laten doen, maar dat doe je al. Als je denkt er een klik mee te hebben doen!

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9331
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:22

Het probleem is ook vooral dat er voorheen niet echt een lijst oid bijgehouden werd van de volbloeden.
Die "erkenning" is er pas sinds kort is ook in het paardensport nieuws geweest.
Enkele volbloeds in de eventing:

Afbeelding
NZL-Muzi Pottinger rides Just Kidding during the Cross Country 2023 GBR-Badminton Horse Trials. Photo: Libby Law Photography.

Een zeer bekend en succesvol eventing paard is onder andere Arctic Soul onder Gemma Tattersall. De ruin die niet enorm succesvol was in de rensport in zijn slecht 5 starts, heeft inmiddels laten zien een top klasse eventer te zijn. Met meerdere podiumplaatsen op zowel de 5* van Burghley als de 5* in Badminton, deelname aan het EK en WK. Helaas dit jaar op 17 jarige leeftijd overleden.


Afbeelding


Ook de 16 jarige ruin Captain Jack, die zelfs gewonnen heeft als renpaard, is actief in de eventing sport op 5* niveau. Ook deze volbloed heeft de cross in Badminton uitgelopen.

Afbeelding
Copyright: Phelps Media

De 10 jarige Unmarked Bills is nog een ex-renpaard die op 5* eventing presteert. Met een winsom van $67,000 in 24 koersen die hij als 2 tot 5 jarige liep is ook dit een succes verhaal. Slechts 4 maanden na zijn laatste koers liep hij zijn eerste eventing wedstrijd.
Afbeelding
Copyright: Shannon Brinkman

De 14 jarige ruin Glenfly heeft na zijn niet zo'n succesvolle koers carriere ook de switch gemaakt naar de eventing. Met onder andere gefinisht te zijn op de WEG in Tryon de 5* in Pau en de 5* in Lexington is hij nog een super voorbeeld om aan de lijst toe te voegen.
Afbeelding
Copyright: Libby Law Photography

Maar dit zijn ze lang niet allemaal!
Zo hebben we onder andere ook de ruin Blackfoot Mystery die meegedaan heeft aan de Olympische Spelen in Rio de Janeiro. De toenmalige 12 jarige ruin deed mee met Boyd Martin en eindigde op een 16e plaats.

Afbeelding
Foto: Cindy Lawler

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9331
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:29

Afbeelding
Hier La Flor onderweg met Hanneke Held in de cross van Boekelo.

Afbeelding
Alina Dibowski met Little Princess in de 4*.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 16:48

Boyd Martin heeft vaker volbloeden van de track af, nu ook weer 1 die hij gaat opleiden. Zag ik langskomen.

Je herkent ze alleen meestal gewoon niet als volbloed, ze passen er gewoon tussen bij de disciplines :')

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:06

Als je eerst eens begint met een stamboeknaam neer te schrijven. Dan kan ik in een paar minuten vertellen of er wat bekend is op papier.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:28

Volledig off topic... maar wat leuk om "mijn" Hanneke hier te zien ( heeft mijn merrie rijdbaar voor mij gemaakt, oa door met haar te gaan crossen)

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9331
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 22:39

nikkel schreef:
Als je eerst eens begint met een stamboeknaam neer te schrijven. Dan kan ik in een paar minuten vertellen of er wat bekend is op papier.


Alle info is al opgezocht voor ts.
Merrietje heeft niets gedaan, ook nog niet de leeftijd om op de baan te lopen(hindernisrennen).
Niet bij trainer geregistreerd geweest oid.
Moeder heeft 4x onsuccesvol op de baan gelopen en de 3 broers nooit gestart.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:29

kyrkelover, bedankt voor je reactie.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 09:48

En klinkt dat in combinatie met het dekgeld van de vader plausibel?

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 10:03

Het is iig geen slimme beslissing imo :') om te fokken als de lijn eigenlijk zo onsuccesvol is. Qua geld dan iig.

Tenerani
Berichten: 1
Geregistreerd: 14-12-23

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 11:46

La Flor is dat Colway Bold - Lady Landzicht, gefokt door Wilma Rothuizen?

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:14

La Flor was een colway bold ja

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:01

MyWishMax schreef:
Het is anders, maar het ene is niet makkelijker als het ander. Je moet je alleen afvragen waarom ze niet geracet hebben. Dat kan een rode vlag zijn. Het fokken kost veel meer geld als bij een kwpn bijvoorbeeld. Dekgeld is een flink stuk hoger. Dus zomaar een veulen fokken, op laten groeien en dan niet beleren voor racen is niet normaal. Dan is er meestal toch iets wat niet klopt. En hoe en waarom is ze dan uiteindelijk hier terecht gekomen voor zo weinig geld. Het kan ook nog goed zijn dat het verhaal van de verkoper niet klopt, dat zie je bij bepaalde verkopers regelmatig. Die halen goedkope ev's naar Nederland die allemaal zogenaamd geweldig zijn, maar niet het eerlijke verhaal vertellen. De goede komen niet zo snel voor weinig geld hierheen, dan kunnen ze ook in het originele land verkocht worden. Het kan wel natuurlijk, maar heel goed onderzoek doen en de naam laten opzoeken door mensen uit de ev wereld en vooral niet de verkoper op blauwe ogen geloven.
Je kan veel geluk hebben en super goed en gezond paard kopen. Of pech en er 1 kopen die toch flink geblesseerd blijkt te zijn of waar de geschiedenis heel anders van is en daardoor problemen heeft

Positieve van racen is dat ze echt een hoop gezien hebben. Je moet ze alleen omscholen en daar handig in zijn. Maar doorrijden van een jong paard is ook een vak apart en kan zeker niet iedereen. Daar zijn heel veel mensen die zichzelf overschatten dat ze dat wel kunnen, maar beter wat meer hadden kunnen uitgeven om een paard met meer ervaring te kopen.


Mwoa. Ik heb ook een jonge volbloed gekocht. Ook nooit geraced. Wel in training gestaan, 1 keer aan start gekomen maar nog voor start uit de race getrokken en gereformeerd.
Nooit geweten waarom.
Enkel klinisch gekeurd bij aankoop.

Dat was 10 jaar geleden. Tot op heden heeft ze nooit een pas kreupel gelopen (uitgezonderd een abces een keer), nooit koliek gehad, nooit ziek geweest. En ook qua karakter is het geen draak.
Gewoon een braaf gezond paard dat je overal mee naar toe kan slepen.
Dus het kan wel.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 15:13

Ik zeg toch dat het een rode vlag kan zijn? En je geluk kan hebben, maar ook pech. Ik zeg nergens dat het het altijd is. 1 voorbeeld waar het goed gaat is dan toch precies wat onder je kan geluk hebben valt? Jouwe is wel geprobeerd en niet goed genoeg bevonden. Dat is weer anders als zelfs helemaal niet eens in training. Ik ken die geracet hebben en niet goed genoeg die het geweldig doen in 2e carrière, maar ook die het niet goed doen en kapot waren.

Daarnaast zijn er bij die goedkopere prijsklasse zat die rontgenologisch niet gezond zijn. Niet alleen ev maar alle rassen en types. Dan kunnen ze klinisch goed zijn op dat moment, maar met meer belasting toch het niet aan kunnen. Of geholpen worden om klinisch goed te zijn. De slechte verkopers rekenen ook op de mensen die alleen klinisch keuren. En hebben vaak (extreem) magere paarden staan waar ze de race industrie de schuld van geven, allemaal zogenaamd doodbraaf. Maar je hebt geen idee hoe ze zijn als ze wel op gezond gewicht en in conditie zijn.

Niet positief voor het ras en de sport die daarop aangekeken worden. En ook niet positief omdat ze door de prijsklasse regelmatig bij mensen terecht komen die er niet geschikt voor zijn.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 09:43

De reden waarom er zo veel non valeurs in die stam, familie zijn, is mij onbekend, maar het geeft wel enige reden tot vragen.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Volbloed vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 10:09

Bij kwpners denk ik dan altijd..of ze zijn niet gezond, of ze hebben een rot karakter.

Ik zou ook alert zijn..het lastige is alleen, misschien is dit wel een hartstikke leuk individu die niks mankeert. Kopen is natuurlijk altijd een risico, het enige wat je kunt doen is zoveel mogelijk risico uitsluiten en het per paard en situatie bekijken.