De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jorik
Berichten: 687
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:00

Ik denk ook dat het bij een hoop mensen erom gaat WAT ze willen horen. Het is altijd makkelijk om gelijk je oordeel klaar te hebben over iets waar je niks van afweet.
Ach zolang ik beter weet. En ik ben echt niet te beroerd om mensen uit te leggen hoe het wel zit, zolang ze het maar oprecht willen weten en niet gelijk met oordelen komen die nergens op slaan.
Wat ik uit de DA praktijk weet is dat ik ze regematig op bezoek had omdat ze blessures hadden. Maar dat was niks in vergelijking met het aantal dressuur paarden wat verpest werd door pure onwetendheid. In mijn werktijd van ruim 2 jaar ben ik maar weinig volbloeden tegen gekomen. En die zijn keihard voor zichzelf.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 23:19

Daarbij de meeste renpaarden en harddravers worden medisch ook goed in de gaten gehouden. Daar gaan ze op rust of een stap terug voordat ze serieuze blesures krijgen.

Er is nou eenmaal een beeld wat mensen hebben bij hardlopers wat totaal verkeerd is. Maar ja als je op een manege gaat kijken of de paardenopleidingen(eerste hand ervaring) leer je niks over renpaarden helemaal niks! In de 'drie' jaar die ik op school heb doorgebracht was het enige wat we erover hoorden "de training van een draver of een renpaard is hard"...Mensen weten het verschil niet tussen dravers, volbloeds of arabieren er is teveel leegte en dat wordt opgevuld met vooroordelen...
Weet nog goed dat er een volbloed op de manege kwam en vrijwel iedereen zei dat het een draver was want ze galopeerde zo graag en dat heeft ze nooit gemogen in de drafwereld...Eerste hand ervaring ook hier weer dat je dravers moet leren galoperen een paard wat een aantal jaar in training is geweest en gekoerst etc. begrijpt niet eens hoe het moet galoperen...

Polo is dan wel een hele andere tak van paardensport...dingen die ik daarbij heb gezien zijn echt om van te walgen. Maar ja sport der eliten he, lidmaatschap kost al een klein fortuin de paarden zijn nooit goedkoop en tsja...ik denk als mensen weten hoe die sport werkelijk in elkaar zit en de paarden van dichtbij heeft gezien vrijwel niemand meer de scapa-pony-kledinglijn koopt...

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:06

gootje12 schreef:
Ja ,ik heb Zarkava ook gezien en ook die valse start.Wat een ellende !!Het leek veel op die Grand National die ook verkeerd startte.
Ik kijk altijd naar de races op BBC,vooral als er weer steeplechases zijn.Eigenlijk ben ik meer fan van het type paard wat op de steeple`s wordt gebruikt.
Ik heb zelf jaren plezier gehad van een 7/8 volbloed uit dezelfde lijn als Strong Gale.Dit was ook een geweldig eventpaard.


was er een valse start in de prix vd Arc? niet gezien :p ik heb het alleen achteraf op equidia kunnen bekijken ... toevallig op die dag werkte ons bbc niet, ik weet zelf niet of ze het daar getoond hebben Haha!

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:38

nee... gaat over de koers van overdose, was opdezelfde dag

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:39

Een ander vraagje ..
Ken je soms iemand die naar de British Racing School in Newmarktet geweest is??
ik ben zowat aan het zoeken nr een opleiding als jockey dus was mijn vraag of iemand daar al ervaring mee heeft in dergelijke scholen Lachen

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:41

Mariska bakker, amatrice, is daar geweest voor een trainingsweek. Maar verder weet ik niemand van de jocks/ama's of iemand dr gweest is...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 18:19

esther remmerswaal is er geweest maar die woont nu weer in engeland en rijdt daar ook weer. Vond de brittish racing school niet zo om over naar huis te schrijven. Ze vond dat er te weinig persoonlijke aandacht was voor je terwijl je er je ding deed en geen begeleiding over hoe je bepaalde dingen moest doen.

sarahtje_x

Berichten: 202
Geregistreerd: 29-10-08

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:48

Mijn verzorgpaardje is ook een volbloed, ik rijd met losse teugel en meer met mijn benen, en ze luistert daar ook enorm goed naar, echt een prachtpaardje! Ze is nu 16 jaartjes en de pit is nog niet weg, ben blij dat ik met haar mag rijden, voel me vereerd!

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:55

Ik ben ook nog steeds even dol op mijn ev'tje ondanks dat ik weinig kan, maar ze blijft mijn lievelingetje. Knipoog

kekavo

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: thuis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 14:22

Hoezo kan je weinig?
Ik kan ook helemaal niks meer met mijn ev-verzorgknollie, maar ik blijf echt gek op hem hoewel hij me regelmatig hoofdpijn bezorgt (letterlijk, van de zorgen). Maar ik blijf vrolijk wandelen en poetsen, en hoop dat ik dat nog een paar jaartjes kan blijven doen met hem

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 22:54

mijn ev is ook de afgelopen maanden ellende op de voorpootjes maar we slaan ons erdoor!!

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 15:42

waar heb ik dat nog gehoord Tong uitsteken
mijn merrie is ook nogal aan de gekke kant, een paar maand geleden een spierscheurtje door gek te doen in de wei, daarna een lichte peeskneusing en nu een beenvliesontsteking

en rara waardoor?? gek doen in de wei Tong uitsteken

& wat doe je daar dan mee? dagelijks beentjes controleren op wondjes, ditjes en datjes Tong uitsteken:D

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 21:16

ik heb de doorsnee problemen gehad. arthrose op het kootje, overbelasting op d'r knie, klappen op beide achterpootjes waardoor ze wondjes heeft die nog steeds niet genezen zijn, en nu hoefzweertjes. Lang leve ev's m'n arabier heeft nooit iets...

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 01:32

kekavo schreef:
Hoezo kan je weinig?
Ik kan ook helemaal niks meer met mijn ev-verzorgknollie, maar ik blijf echt gek op hem hoewel hij me regelmatig hoofdpijn bezorgt (letterlijk, van de zorgen). Maar ik blijf vrolijk wandelen en poetsen, en hoop dat ik dat nog een paar jaartjes kan blijven doen met hem


Mijn merrie heeft kissing spines en is tot overmaat van ramp ook een headshaker.

En geloof me, ik heb het hele traject al gehad, van kliniek, tot fysio, holistisch en nog iets waar ik naam van kwijt ben en nu dan weer osteopatie.
Tussentijds heb ik nog les gehad van een goed instructeur van de Gele rijders en later heb ik ook Jarco Dun er zelfs nog bij gehad een aantal keer.
Hij zei dat ik het heel goed oppakte, maar dat haar headshaken haar zo belet in haar ontspannen te kunnen rijden dat zelfs hij er geen heil meer in zag dat dit nog goed zou komen.
Dus ja....heb al heel wat af gedoktert met haar.

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 08:08

Sneu voor je Onassa, maar chapeau dat je je paardje trouw blijft Afgod Ik ken heel wat mensen die hun paard al hadden laten afvoeren, omdat ze niet meer aan de "vereisten" voldoen.

Mijn EVtje is ook al zo'n brokkenpiloot. Ik rij nu al ruim twee maanden niet op hem. Het begon doordat hij in de wei door al zijn gebok ruim 8 keer in minder dan drie weken hetzelfde voorijzer is verloren. Soms kwam 's ochtends de smid om het ijzer erop te zetten en 's avonds lag het er al weer af. Op den duur was zijn hoef zo afgebrokkeld dat hij op het gevoel liep. Doordat hij zo kneuzig liep is zijn rug vast gaan zitten. Dus de kraker erbij en maar werken aan de longe voor een losse rug (wat lastig is als je paard half kreupel is). Nu zijn zijn hoeven weer mooi bijgegroeid en is zijn rug weer lekker los, jaja, gaat meneertje flink op zijn gezicht n de wei tijdens het spelen. Gevolg: een voorknie zo dik als een honkbal en een mooi gat in zijn knie. Hij heeft nu een kuur ontstekingremmers gehad en de zwelling is gelukkig weggetrokken, maar er zit nu nog een gat in zijn knie. Dus die moet eerst maar eens rustig genezen voordat we weer echt aan het werk gaan.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:10

Ohhh Ilse,w at herkenbaar.
Hoevaak Onassa ook wel niet haar ijzers er af geschopt heeft en ze heeft al van die slechte donald duck voeten!
Een tijd terug haalde ik haar uit de wei met op 4 verschillende plaatsen wonden, geen idee wat er gebeurt kon zijn.
En niet zo lang geleden had ze weer een trap te pakken gehad van een ander paard, gat in haar been wat gehecht moest worden.
Dan denk je dat als je je paard maar rustig op de wei zet er niets kan gebeuren, nou, niet dus!
Het zijn echt van die typetjes die het aantrekken lijkt wel.

En ja, ik weet dat menigeen een paard als Onassa allang weg had gedaan.
Op zijn vorige stal waren het bijna allemaal mensen die niet begrepen wat ik nog met haar deed, hadden er wel respect voor hoor, dat wel.
Maar ze is me zo dierbaar!
Mijn NRPS die alles wel goed doet zou ik als ik voor de keus zou komen staan eerder weg doen, want die zou nog elders een lekker leven kunnen hebben, maar Onassa niet.
En zij heeft er niet voor gekozen dat ze is zoals ze is.
Ik heb wel voor haar gekozen en dat betekend dan zeker in geval van ziekte en aandoeningen dat ik haar baasje blijf tot het eind.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 14:57

Dat probleem ken ik ook, zou niet weten waaraan ik een echte volbloed merrie moet wegdoen met een behoorlijk moeilijk karakter een heel zwaar verleden en de nodige lichamelijke drama's. Ze is lid van de aftrapvereniging en had dan ook 100 keer de smid nodig en die had er op gegeven moment helemaal geen zin meer in.
Vandaag groen licht gekregen en mag ze weer lekker buiten spelen met de andere meisjes! JEEJ!!

kekavo

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: thuis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:36

Meer EVtjes met problemen, dus.

Een aantal van jullie weten het waarschijnlijk wel, maar Major heeft Cushing. Daardoor heeft hij evenwichtsstoornissen, en heeft hij vorig jaar tijdens een buitenrit een epileptiforme aanval gehad en ik ben daardoor dus gestopt met rijden.
Voor hij ziek werd mankeerde hij nooit iets. Nu is het halen en brengen, neemt geen medicijnen, heeft allerlei kwaaltjes, en ik ben bang dat hij het eerdaags opgeeft. Nou ja, eigenlijk hoop ik dat hij dat doet voor de kwaaltjes te erg worden want ik ben bang dat zijn eigenaresse de beslissing niet durft te nemen als het zo ver komt.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-08 19:26

dat is rot man! is altijd moeilijk voor eigenaren om afscheid te nemen van een knetter ziek of gebroken paardje. Het is zo belangrijk dat het wel gebeurd want geen enkel dier hoeft te leiden voor ons plezier

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 08:40

Ja, dat is zo. Op stal bij ons staat ook een dame met een pony. Zij heeft die pony sinds haar tienerjaren en deze dame is nu een jaar of 35, haar pony dus ook! Veel mensen op stal lopen maar te fluisteren dat het zielig is dat deze pony nog leeft (is erg mager en stram) en ook een paar dierenartsen hebben gezgd: misschien is het beter dat...... Maar dan nog denk ik bij mezelf: die pony en haar moeder is alles wat deze vrouw heeft. Ze heeft de pony al 25-30 jaar. Dan ga je echt niet zeggen: ' ach natuurlijk, laat maar inslapen....' Zij doet alles om het leven van haar pony zo aangenaam mogelijk te maken en als ik eerlijk ben, is het een heel vrolijk paardje.

Trouwens, ik zat laatst met mijn dierenarts te praten (toen ik mijn konijn liet inslapen) en ook zij zei tegen me: wij als dierenarts weten wanneer het tijd is om een dier te laten gaan. En toch wachten we er met onze eigen huisdieren er ook te lang mee. Het is vaak dat een collega ons erop wijst dat het tijd is.

Het is gewoon erg moeilijk om de grans te leggen wanneer het genoeg is. Hoewel een buitenstaander er misschien anders over denkt, jij kent je dier het beste en een goede eigenaar weet diep in zijn hart wanneer het klaar is.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 11:13

Het zijn je vrienden je dierbaarsten op den duur en die zomaar laten inslapen is een hele moeilijke beslissing. Ik hoop dat ik de moed heb om trouw aan ze te zijn als het nodig is, net zo trouw als zij aan mij zijn geweest. Na een leven vol herinneringen, goede en minder leuke momenten te hebben meegemaakt ze zijn er voor ons, als de tijd er is moeten wij er zijn voor hun, dat is het enige wat ze dan vragen. Als ze niet meer kunnen lopen zijn alle herinneringen aan een sportpaard/pony toch 1000 keer mooier. Dat zo'n beestje heeft geleefd, hard gewerkt en een band heeft met de chef, dan kan je toch niet aan zien dat ze wegkwijnen?

Heb vandaag tot ziens gezegd tegen mijn meisjes omdat ik op vakantie ga...heb de hele weg naar huis in de auto zitten huilen terwijl ik over 10 dagen weer terug ben....

nPass

Berichten: 91
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: Brunssum

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 16:45

glijden ze op de sneeuw niet te snel uit?

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9344
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:10

Nee hoor valt wel mee.
Meestal worden er dan ook extra dingen gebruikt.
Bijv op ijs krijgen ze ook speciale ijzers aan.
Sneeuw wordt op den duur de onderste laag hard maar de bovenste laag blijft los waardoor je niet glijdt.
Tenminste dat heb ik gehoord.

rose_

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: den haag

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 18:23

ik dacht dat ik de enige was met een paard die zo vaak iets had
mijn monster die krijgt het voor elkaar om tot 2 keer toe allebij haar achter ijzers er af te tappen,
maar vooral haar voor ijzers krijgt ze er binnen no time af Clown
zich laten trappen en een onsteking krijgen en een week daarna weer tegen haar andere been laten trappen
ik zette haar vandaag op het land en een paar uur laten haalde ik haar er kreupel af
maar waar ik het langste mee bezig ben geweest is een passend zadel vinden, dat heeft bijna anderhalf jaar geduurd Gestoord

kekavo

Berichten: 739
Geregistreerd: 21-11-07
Woonplaats: thuis

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 14:41

Een passend zadel vinden is soms erg lastig, ja.

Ja, ik weet dat het heel erg moeilijk is om de beslissing te nemen voor je eigen dier.
Helaas weet ik uit ervaring dat Majors baasje die beslissing echt pas veel te laat neemt. In mei heb ik een heel gesprek gehad (en niet alleen ik, maar meerdere mensen waaronder de eigenares van de stal) of het niet tijd was om hem te laten gaan. Hij stond al 2 maanden met pijn in zijn voeten en had echt geen levenslust meer. Hij was mat, at slecht, was broodmager en lag heel erg vaak. Hij had al een half jaar bijna non-stop hoefproblemen als rtstraal, hoefzweren, tegen hoefbevangenheid aan, enz. Maar helaas, de beslissing werd niet genomen want ze wilde niet zien dat het echt zo slecht met hem ging. Ze werd er gewoon boos over dat ik het durfde voor te stellen.
Ik kan me haar reactie wel voorstellen. Zelf is ze ook oud (in de 70), en Major is haar laatste paard. Ze heeft hem nu een jaar of 15 en ze heeft al die tijd geweten dat het na hem voor haar ook afgelopen is met rijden. Dus dan is afscheid nemen extra moeilijk.