De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 19:01

Ach Hanne, eerst jij, nu je paard. :(:) Beterschap!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:46

oei, wat een ellende zeg, hopelijk gaat het werken.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 02:14

De eerste dagen waren nog moeilijk voor hem, hij mankte erg hard. DA is weer moeten komen voor hem. :(:) Hij heeft dan een spuit pijnstilling gekregen en dan nog een siroop voor 5 dagen. Nu stapt hij toch al veel beter! Exact een week later en hij vind het al helemaal niet leuk om binnen te staan. :( 'k Vind het echt zielig voor hem... Iedere dag al z'n stro aan de zijkant en vieze prut in het midden door heel de tijd rondjes te stappen. Als er nog niemand op stal is, en ik kom toe, begint ie hysterisch te hinniken... ;( Oh, ik hoop dat hij die 3 weken nog gaat kunnen volhouden, en dat hij na controle in de kliniek niet weer in z'n box moet blijven. :( En zijn bespiering zijn ook enorm afgenomen, hij staat weer lelijk... Miljaarde!

petitparis

Berichten: 15997
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:43

prut Hanne... Waarom moet hij binnen blijven? Want als hij continu rondjes stapt in stal lijkt me dit slechter voor een blessure dan op een paddock oid. Zelfs als het is om de hoeven "proper te houden, heb ik ze liever inde modder dan in hun mest...
sterkte...

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:15

Hij heeft hard gips aan, die mag niet nat/vuil worden.. In de zomer zou ie gewoon in de paddock mogen en zelfs op de wei als die niet nat is. ;)

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:27

Gips inpakken?

Wij hadden hier vroeger op stal een paard met moeilijke voeten, zooltjes, siliconen en interessante ijzerknutselwerken waren niet ongewoon bij hem. Op een bepaald moment zat die ook in verband, weet niet meer waarom, maar denk dat hij een dubbele zool of gigantisch gat in de zool had. Soit, voet ingepakt dus.
Probleem was alleen ook dat dat paard een zenuwpees eerste klas was. Hij moest altijd andere paarden in zicht hebben (dus als eerste naar buiten 's morgens en als eerste binnen 's avonds, hem 'achterlaten' was vragen om ongelukken) en op stal was niet ideaal voor hem. Hij weefde zich letterlijk in het zweet.
Onze paddocks zijn redelijk droog maar van stal naar wei is het op sommige plekken nogal stenig en modderig.

Voet in verband, verband in jute, jute in plastic, vasttapen en stevige hoefschoen er over. Zo kon hij zonder problemen naar buiten. Het verband werd wel dagelijks ververst.

Gips kan je niet dagelijks vervangen en het is zwaar en lomp maar als je het waterdicht kan inpakken en jullie terrein proper en droog is kan hij misschien toch op een paddock?

En anders hopen dat hij idd zo kort mogelijk op stal moet en ook aankaarten bij de controle dat op stal niet ideaal is voor hem.

petitparis

Berichten: 15997
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:28

ik zou daar weer een zak rond doen en onderaan veel ducktape om het plastic te beschermen en zo toch een half uurtje op een paddock ofzo... Maar ja, dat ben ik. Mijn merrie zou zichzelf anders verongelukken na enkele weken... Mijn DA's weten dit al, en zeggen altijd: "normaal is het boxrust",maar gooi ze maar buiten na enkele dagen :D

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 12:33

Helaas ik heb al enkele knutselwerken gemaakt en telkens gaten als ik ermee naar buiten ging! :( het zal boxrust moeten blijven...

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 21:16

Hier voor weer nieuwe ijzertjes onder het oudje.en een nieuw zadel.komend jaar gaan we onze eerste endurance http://rijden.ben benieuwd hoe het gaat worden met haar 22jr nog super fit.en nooit ziek.en super goede benen en hoeven

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 15:55

het is wel erg rustig in dit topic maar plaats toch een reactie.

Ik ben wat informatie en ervaringen aan het verzamelen over Engelse volbloeden.
Van mijn hoefsmid kreek ik de tip dat een Engelse volbloed misschien iets van mij kon zijn.
Ik heb al contact met iemand die me misschien kan helpen aan een uitgekoerst of ongeschikt koerspaard. Ik ben nu aan het kijken of dit echt iets voor mij zou kunnen zijn maar zie ook vooral veel verschillende ervaringen.

Waar zouden jullie op letten bij het zoeken naar een leuke Engelse volbloed?

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:01

Mijn maatje is helaas 15 februari overleden. ;(

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:04

De mijne was een volbloed die heeft gekoerst. Het heerlijke vond ik dat ze enorm veelzijdige paarden zijn. Je kan ze inzetten in bijna alle disciplines. Voor eventing zijn volbloeden uitstekend!
Waar ik nu op zou letten bij volgende volbloed is de rug (de mijne had moeilijke rug om spieren aan te krijgen), dat ze toch niet te heel moeilijk dik te krijgen zijn (in de winter was dat ook al zo'n probleem bij Shuddy), en hoe de kwaliteit van de hoeven zijn. Was ook een probleem hier. Maar mijn paard heb ik gekregen, niet zelf gekocht dusja niet zelf gekozen, maar zou dat niet kunnen doen. Want ik kwam van de manege af. ;) Nu heb ik wel veel meer ervaring op gedaan.

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:18

De voeten.
Ik heb meerdere volbloeden bekeken in m'n zoektocht en ik keek altijd nauwlettend naar de hoeven.
Als ze vierkant op ijzers met zooltjes staan, hebben ze duidelijk gevoelige voeten.
Verder het beenwerk, zeker als ze gekoerst hebben. Volbloeden hebben een zeer droog beenwerk, dus ik wilde daar geen verdikkingen op zien of voelen.
Als ze uit Frankrijk komen probeer dan na te gaan of je op de pezen littekens kan zien/voelen, dit kan duiden op het blisteren van de pezen bij peesontstekingen.

Als ze gekoerst hebben: na gaan waarom ze stoppen (kan domweg leeftijd zijn, of te weinig winst).
Als ze niet gekoerst hebben, nagaan waarom ze niet naar de baan gegaan zijn.

En verder goed kijken naar karakter, zowel eigen indruk als wat de mensen vertellen. meeste volbloeden zijn lieve dieren maar kunnen heel vlot zijn onder het zadel.
Vlot zijn is niet erg, hysterisch wel.

En voor de rest geld hetzelfde als voor elk ander paard, testen, een kenner mee laten kijken en laten keuren.

*Edit: Oei Hanne wat erg. Veel sterkte.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 16:24

Dat zijn al heel wat dingen om op te letten!
Als het allemaal door gaat ga ik trouwens naar Duitsland om te kijken.
Ik ben erg benieuwd hoe ze tegenover keuren staan. Ik weet zelf ook nog niet zo goed wat ik wil aangezien een klinische keuring wel echt een momentopname is en ook erg afhankelijk van de Dierenarts.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:08

De reden dat ik naar Engelse volbloeden kijk is trouwens omdat ik Arabieren gehad heb maar een paard zoek met dezelfde intelligentie en werklust maar dan iets minder schrikkerig zeg maar. Degene die mij hierin helpt zegt dat een Engelse volbloed hier goed bij past.

petitparis

Berichten: 15997
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:09

oh wat jammer te horen Hanne, jullie waren zo'n goed team :(

Wat Thiorro opsomt zijn de belangrijkste zaken. EV's staan erom gekend gevoelige/moeilijke hoeven te hebben, maar er is veel verschil te vinden van paarden die met beslag prima te houden zijn tot paarden die de ene hoefzweer na de andere hebben of waar het beslag er na 3 weken al vanaf valt als je ernaar kijkt.
Verder is karakter heel belangrijk, op zich hebben ze allemaal een geweldig meewerkend karakter, maar de ene is heftiger, dan de andere. Wat het verschil kan maken tussen een cool in het hoofd paard dat gewoon heel goed vooruit denkt en is of eentje die zo bloedheet wordt dat hij zichzelf zou verongelukken.
Ik pas namelijk voor dat laatste type. Ik boei mezelf er zodanig in op dat het elkaar versterkt en het soms levensgevaarlijk wordt. Mijn EV is tussenin. Die kan abnormaal cool in het hoofd zijn op dressuurwedstrijden of buitenritten, fijn te trainen in een rijbak. Maar evengoed bloedheet op de renbaan of een omgeving die lijkt op "diegene -waar-ze-thuis-regelmatig-mag-galopperen".

En idd rij nu regelmatig renarabieren en die schrikken beduidend sneller van "niks" dan de EV's.

ivm keuren. Mijn ervaring is dat dit zelden/nooit gedaan wordt met renpaarden die voor de koers niet meer voldoen omdat ze meestal voor +/- slachtprijs weggaan.

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:15

Dankje allemaal, helaas was mijn volbloed een 'schoolvoorbeeld' met de mankementjes die volbloeden kunnen hebben... :n Maar het was spijtig genoeg het beste voor hem... Peesblessures ofzo nóóit gehad, enorm sterke benen. Idd ook droge benen, dus zou ik ook op letten bij het bezichtigen van volbloeden.
Klopt van arabieren! EV's zijn wel nog dappere dieren over het algemeen. Zeker handig in de eventing! ;)
Shuddy was ook zo'n type zoals jij beschrijft petitparis! Op wedstrijd o zo zalig om ermee om te gaan rustig bij opzadelen enzoverder, maar vanaf je op renbaan of op strand in groep galopeert enzo (zo de situaties die zijn koersdrang uitlokken) wordt hij echt bloedheet oef! Maar vind dat wel fijn zo'n kantje. ;) In de crossen was het ook zo'n zalig gevoel, hij hield ervan om sneller te galoperen op de langere stukken! :)

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:23

Ik heb de mijne ook niet gekeurd, enkel klinisch beetje nagekeken.
Maar het is verder wel een goed idee als je ergens twijfels over hebt.

Mijn ervaring is dat Engelse volbloeden toch ook best schrikkerig kunnen zijn. Mijn merrie kan hysterisch worden omdat er een blad aan een boom omdraait. Maar bij haar weet ik dat dat 'werkontduiking' is en ik erger mij daar idd ook aan. Wat het helaas niet beter maakt.
Diezelfde merrie kan fluitend langs een maaiende graandorser lopen. Het is of zen, of hysterische aanstelleritis.
Wel blijft ze ten alle tijden controleerbaar. Een rem of een cirkel is altijd mogelijk, al is het dan soms wel met het nodige gehups en gehuppel.

Aan de hand vind ik ze inderdaad wel een pak rustiger dan arabieren.

Was een keer haar voeten aan het wassen op de spuitplaats toen er een halfingespannen paard met koets voorbij kwam denderen. Langs de spuitplaats, bocht om waarbij de koets letterlijk de bocht uitvloog en paard hobbelde nog wat verder over het erf.
Mijn merrie was compleet over haar toeren maar heeft er geen seconde aan gedacht om weg te spurten, zich los te trekken of mij omver te lopen. Enkel m'n stem was voldoende om haar kalm genoeg te houden om ongelukken te voorkomen.
Rijden kon ik echter wel vergeten, ze heeft nog een half uur staan bibberen en snuiven.
Laatst bijgewerkt door Thioro op 29-03-16 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Berichten: 15997
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:29

Ik wil niet gezegd hebben dat EV's niet kunnen zijn. Maar als ik tel hoe vaak ik er bijna naast gelegen heb omdat een arab opzij sprong voor iets wat ik echt niet weet of er al weken ligt tov de EV's, dan weet ik het wel :D

en idd aan de hand zijn arabjes sneller "beledigd" en hierdoor "te fel" in hun reacties.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 17:36

Thioro schreef:
Ik heb de mijne ook niet gekeurd, enkel klinisch beetje nagekeken.
Maar het is verder wel een goed idee als je ergens twijfels over hebt.

Mijn ervaring is dat Engelse volbloeden toch ook best schrikkerig kunnen zijn. Mijn merrie kan hysterisch worden omdat er een blad aan een boom omdraait. Maar bij haar weet ik dat dat 'werkontduiking' is en ik erger mij daar idd ook aan. Wat het helaas niet beter maakt.
Diezelfde merrie kan fluitend langs een graandorser lopen. Het is of zen, of hysterische aanstelleritis.

Aan de hand vind ik ze inderdaad wel een pak rustiger dan arabieren.


Als ik twijfel neem ik het paard sowieso niet. Dat is mijn fout al te vaak geweest, haha.

Dat klinkt toch heel anders dan een Arabier, nou zit daar uiteraard ook Weel heel veel verschil per paard in maar over het algemeen gezien lijken me die toch anders. Daarbij liggen de prijzen voor een leuke av met maat ook nogal hoger en ook daarom is een ev aantrekkelijk voor mij.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:59

Hoi Calimero, ik heb om dezelfde reden voor een Engelse Volbloed gekozen. Ik heb ook een Arabische volbloed, maar Winterfell is een stuk rustiger, nu ja onder het zadel in elk geval. Ze schrikt minder snel en heeft niet snel dat nerveuze dat een Arabische volbloed wel kan hebben. Ik moet wel zeggen dat die van mij in de omgang dan weer pittiger is, sneller uiproberen of ze je de baas is :o. Maar ik voel me altijd veilig bij haar, Winterfell is behoorlijk intelligent en gevoelig, ik zeg altijd dat als ze op je teen gaat staan dat ook precies haar bedoeling was }>. Maar als ze dan toch een keer schrikt, raakt ze me nooit. Ze is er nog nooit met mij vandoor gegaan en ik kan haar perfect in elk tempo rijden, ook op het strand of in het bos. En ook in een groep. Ik heb geluk gehad hoor met haar. Ik heb niet echt grote tips voor je, voor mij was Winterfell het paard waarvan ik wist, dit is ze. Ik heb er nooit spijt van gehad. Natuurlijk kijken of ze gezond is, geen peesblessures heeft gehad. En kijken hoe het karakter is. Van Winterfell werd gezegd dat ze 1 van de liefste was daar. Ik heb met haar een stuk bos gereden waar ze normaal naar de renbaan gaat toen ik kwam proefrijden. En een stuk buiten gereden. Hieruit kon ik best veel info halen hoe haar reaktie was. En verder kijken of ze in elk geval 3 goede basisgangen heeft. Hoeven is al genoemd, en dat is inderdaad een zwak punt. En bedenk van tevoren wat je doel is, je wensen. Vraag wat ze aan dressuurmatige basis heeft meegekregen. Soms zijn er soms ook volbloeden die al wat omgeschoold zijn, hoewel wat duurder misschien ook de moeite waard. Het duurt wel langer voor je een goede dressuurmatige basis hebt dan met een kwpn'er denk ik.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:33

Dit is mijn tweede volbloed en heb ze gekozen op hun braafheid. :) . De laatste heb ik wel laten keuren, maar dat was omdat het kwpnpaard ervoor, ongekeurd, geen succes was. Beide waren enigszins omgeschoold, ook wel belangrijk denk ik. En.... je moet de klik hebben. Ik heb een bij rijdster gehad, die de grootste problemen met mijn eerste ev had, terwijl ik er zo mee weg reed.
en ik weet niet of het voor alle ev telt, maar alleen zijn was een probleempje voor mijn beide ev´s

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 12:42

Jullie verhalen klinken erg goed.
Helaas heeft mijn contact persoon nog geen paarden gevonden voor mij.
Ik wacht af!

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 00:26

ev,uit het land maar weer in de bak, met dek op. Het is hier in de polder errug nat :(

Hanne_SP

Berichten: 2419
Geregistreerd: 28-02-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 20:16

't Was bijna liefde op het eerste gezicht. <3 Een volbloedmerrie die net 6 is geworden! :D
Ze was het eerste paard waarmee ik terug graag contact zocht enkele maanden nadat mijn paard was gestorven.
Ik ben nog aan het revalideren van mijn operatie, nog maar enkele keren kunnen gaan.
Maar vanaf ik volledig ben hersteld, kan ik van start gaan met deze knappe dame! *\o/*

Afbeelding