De engels volbloed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emma_Marto

Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:28

lorenzolover schreef:
ik verzorg een ex ren paard engelse volbloed

ik vind het eigenlijk niet zo'n fijne sport Boos!

het paard is ook aardig verpest na 2 a 3 jaar oefenen
en veel getop galopperd mr. nu weer normaal en is hijw eer wat rustiger buiten en loopt wat meer nagefelijk maar hij is nogsteeds kei hard in zijn mond DAARDOOR Boos!

maar vroeger was het ook nog is zo dat als je hem op zijn plek wou zetten dat hij het neit begreep en heel druk werd omdat hij dacht dat hij daarna weg mocht spurte Verward

iemand begrip waarom ik dat vind ?


Niet dat ik veel van draven afweet (ik lees alleen boeken, dat telt niet... ^^) maar het kan ook gewoon aan de ruiter liggen, dat hij zo moeilijk doet.
op de manege hebben wij een draver staan die super lief is en, als je goed doorvraagt prachtig aan de teugel loopt. Die draver heeft trouwens zeker 5 jaar gerend...

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:52

dravers zijn gekend als brave paarden

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:41

nounounou wat een APARTE reacties hier in dit topic.

Ten eerste, ieder paard heeft zijn eigen karakter, zo heeft iedere ruiter een eigen karakter.. soms is er gewoon geen klik tussen ruiter en paard en dat kan leiden tot problemen
Daarbij, ieder renpaard is om te scholen, de verhalen over, te veel gegallopeerd of, te hard in de mond, gek en zielig, gaan eerlijk gezegd nergens over.
Dagelijks ben ik met renpaarden bezig, en misschien is de een sterker dan de ander, en kan een paardje druk overkomen door enthousiasme, of spanning.
blessures zitten altijd in een klein hoekje, ieder paard heeft wel wat, maar zoals dit kan gebeuren in de rensport gebeurd het ook vaak genoeg in andere takken van de sport, alleen hoor je er weinig over.

dravers zijn niet gekend als brave paarden, want ieder paard is een paard met een eigen karakter, dit ligt aan de opvoeding en de manier waarop er mee word omgegaan en niet aan het 'type' paard zelf.

DevilsFriend

Berichten: 927
Geregistreerd: 15-12-07

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:51

Stphnie schreef:
mijn nicht heeft ook een verzorg pony en dat ik vol race pony. hij is nu 9 en een hengst. als je een bochtje wilt maken om naar een anderen kant te gaan ofzo springt in een rengalop en niet zo zachtjes ook. ik heb er ook op gereden ik kreeg hem tot nu toe gewoon rustig maar hij is hard in de mond dus trekken helpt bijna niet. gelukkig luisterd hij wel naar je stem. maar hij probeert het wel. ik vind het een rot sport. weet je hoevaak er paarden aan overleiden. of hoge verwondingen aan overhouden.

ja dat weten we ja.. Clown

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 21:59

zucht, is het weer zo ver?
mensen die het in een topic over volbloeds hebben over dravers, over hoe zielig onze atletische vrienden zijn en hoe hard de sport is. Ben alleen wel bang dat er minder dresuur en springpaarden de sport inkomen dan renpaarden.
Verdiep je eens een keer in de sport voor je begint te schreeuwen van moord en brand. Ga kijken op ene trainingstal met een nuchtere maag, en dan naar een hoge wedstrijd stal kijken naar de spring en dresuur toppers...Je zal verassend veel overeenkomsten tegenkomen, namelijk uitgebalanseerde voeding en training, onderhoud van de paardjes. Ze worden getraind op wat ze moeten doen, en helaas blesures horen er soort van bij. Een voetballer verrekt ook weleens iets, een tennisser net zo...alleen zijn blesures aan paardenbenen in veel heel veel gevallen fataal, misschien leuke wetenswaardigheid dat peesontstekingen- verrekkingen- beschadigingen en irritaties vaker voorkomen bij dresuur paarden dan bij hardlopers...

trouwens...wijs mij een paard aan wat echt rustiger gaat lopen van in de mond trekken? Veel paarden hebben er respect voor maar ja een volbloed is zo extreem gevoelig dat ze er juist vaak voor op de vlucht gaan...

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 00:42

Woogy, vindt jij dat ook al zo ergerlijk? Mensen die het verschil niet weten tussen dravers en renpaarden.
Een volbloed is bij mij nog steeds en renpaard en geen draver.
Stphnie is volgens mij gewoon een Penny dus zonde van je tijd om daar serieus op te reageren.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 06:41

eigenlijk heb je gelijk Ikima, een conclusie word snel getrokken, en zoals veel ruiters overkomen : het ligt altijd aan het paard en niet aan de ruiter, ofcourse. Toch kunnen ze het beter omdraaien, want een goeie ruiter moet zich kunnen plaatsen in allerlei situaties met allerlei paarden. al die mensen die zo klagen over volbloeds, vraag je eens af: Is het niet te hoog gegrepen voor mij om een volbloed te rijden ? dit is vaak het geval, te weinig ervaring en te veel kapsones dus snelle conclusies.

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 09:42

Ben ik met je eens, een volbloed is niet geschikt voor elke ruiter.
Een goede ruiter moet op elk paard kunnen rijden maar met een volbloed moet je mee om kunnen gaan en voor sommige, niet al te ervaren ruiters, is dat te hoog gegrepen.

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 12:34

Helemaal mee eens.
Een volbloed en dan vooral een engels moet je willen leren kennen.
Het is absoluut geen doorsnee KWPN'er qua karakter en daar gaan veel mensen de fout mee in.
Een portie geduld, inlevings vermogen en respect heb je nodig wil je goed met je bloedje door een deur kunnen.
Heb je dat allemaal in huis, dan heb je er een goud eerlijk paard aan.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 14:38

juist, vandaag moest mijn wijffie weereens achterijzertjes hebben. hoe de smid het voor elkaar krijgt geen idee, engelengeduld. elke twee tellen trekt ze d'r voet weer van z'n knie en hij pakt hem gewoon weer op en gaat weer verder.
Als hij haar in dat geval zou straffen zou ze dusdanig kwaad worden tot ze d'r benen helemaal niet meer van de grond zou tillen om een andere reden dan een tik uit te delen.
Volbloeds zijn zoveel menselijker dan wij zelf. Ze hebben vol respect voor alles wat beweegt, als je hun maar respecteerd zowel paarden als mensen. Ze willen nou eenmaal graag hun zin hebben en dat kun je dan maar beter gewoon doen.

Wij hebben drie bloedpaarden(arabier, volbloed en een draver) er zijn de nodige overeenkomsten namelijk als ze iets niet willen het ook echt niet gebeurt, ze vragen geen respect maar ze eisen het maar er zijn ook weer grote verschillen. Draver is wat makkelijker in de omgang raakt vrijwel nergens van over de kook, de arabier doet niks anders dan ADD om zich heen turen en m'n volbloed? tsja die doet 24 uur per dag waar zij zin in heeft.

De meeste mensen kunnen daar niet mee overweg, en dat is hun probleem, maar het wordt zo gauw het probleem van het paard. Honderden bitten en dwangmiddelen worden gebruikt om het dier "onder controle" te houden. Een volbloed die 6 dagen in de week dreseert en 1 keer in de week een buitenritje maakt of een keer springt gaat vliegen ja, het houdt van afwisseling dus het moment dat ze dat krijgen genieten ze hier met volle teugen van.
Ik zou wel een keer een informatie dag willen houden op stallen waar ze zeggen dat volbloeds zo gek zijn.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 14:40

Ikima schreef:
Woogy, vindt jij dat ook al zo ergerlijk? Mensen die het verschil niet weten tussen dravers en renpaarden.
Een volbloed is bij mij nog steeds en renpaard en geen draver.
Stphnie is volgens mij gewoon een Penny dus zonde van je tijd om daar serieus op te reageren.


ik heb op een paardenopleiding gezeten waar dus ieder ander in de rijpaardjes zat. Had een foto mee van een volbloed hengst op stal. Werkelijk waar zonder grapjes kreeg ik dit gesprek
"goh, wat een mooie draver!"
"het is geen draver, tis een volbloed"
"maar hij lijkt helemaal niet op een arabier!!".... Frusty

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 17:33

Woogy, die mensen verdienen een medaille voor hun onnozelgheid. Hamer

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 08:47

Ikima schreef:
Woogy, die mensen verdienen een medaille voor hun onnozelgheid. Hamer


inderdaad, maar dan te denken dat het mensen zijn die een opleiding in de paarden volgen. Zou je toch verwachten dat er wat meer verstand bij komt kijken...
Maar ja gisteren ook nog iemand op stal die eerst uitgebreid aan het vertellen was dat hij jaren in de paarden had gewerkt, ze op hoge niveaus had uitgebracht en echt heel veel wist van paarden. Vervolgens zei dat mijn volbloed toch wel erg soepel kon lopen en vooral het galoperen "wow hoe heb je hem dat aangeleerd?"....

dan had ik hier juist nog wel drie topics geopent over de koersrassen(de volbloed, de arabier en de draver) en dan niet kunnen en willen mensen het niet aanvaarden dat het drie verschillende rassen zijn...

Ikima

Berichten: 3342
Geregistreerd: 01-03-07

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 09:24

Ik heb even in je profiel gespiekt Woogy, die bruine VOLBLOED heeft wel een hoog kwijlgehalte, mooi paard. Haha!

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:22

play_coy schreef:
nounounou wat een APARTE reacties hier in dit topic.

Ten eerste, ieder paard heeft zijn eigen karakter, zo heeft iedere ruiter een eigen karakter.. soms is er gewoon geen klik tussen ruiter en paard en dat kan leiden tot problemen
Daarbij, ieder renpaard is om te scholen, de verhalen over, te veel gegallopeerd of, te hard in de mond, gek en zielig, gaan eerlijk gezegd nergens over.
Dagelijks ben ik met renpaarden bezig, en misschien is de een sterker dan de ander, en kan een paardje druk overkomen door enthousiasme, of spanning.
blessures zitten altijd in een klein hoekje, ieder paard heeft wel wat, maar zoals dit kan gebeuren in de rensport gebeurd het ook vaak genoeg in andere takken van de sport, alleen hoor je er weinig over.

dravers zijn niet gekend als brave paarden, want ieder paard is een paard met een eigen karakter, dit ligt aan de opvoeding en de manier waarop er mee word omgegaan en niet aan het 'type' paard zelf.


idd, uitzonderingen bestaan, maar dravers zijn erom bekend net als volbloeden dat zijn om hun temperamentvol karakter Knipoog

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:42

Woogy schreef:
zucht, is het weer zo ver?
mensen die het in een topic over volbloeds hebben over dravers, over hoe zielig onze atletische vrienden zijn en hoe hard de sport is. Ben alleen wel bang dat er minder dresuur en springpaarden de sport inkomen dan renpaarden.
Verdiep je eens een keer in de sport voor je begint te schreeuwen van moord en brand. Ga kijken op ene trainingstal met een nuchtere maag, en dan naar een hoge wedstrijd stal kijken naar de spring en dresuur toppers...Je zal verassend veel overeenkomsten tegenkomen, namelijk uitgebalanseerde voeding en training, onderhoud van de paardjes. Ze worden getraind op wat ze moeten doen, en helaas blesures horen er soort van bij. Een voetballer verrekt ook weleens iets, een tennisser net zo...alleen zijn blesures aan paardenbenen in veel heel veel gevallen fataal, misschien leuke wetenswaardigheid dat peesontstekingen- verrekkingen- beschadigingen en irritaties vaker voorkomen bij dresuur paarden dan bij hardlopers...

trouwens...wijs mij een paard aan wat echt rustiger gaat lopen van in de mond trekken? Veel paarden hebben er respect voor maar ja een volbloed is zo extreem gevoelig dat ze er juist vaak voor op de vlucht gaan...


idd, veel manègepaarden -en pony's hebben het een stuk slechter dan sportpaarden
Hier in de streek hebben vele pony's een stalletje met weinig proper strooisel met 2 te delen ... een paard dat 24u/24 in een stal zit zonder enige beweging is pas zielig
ik ga hier niet de ouwe zeur gaan uithangen maar sportpaarden hebben het meestal zeer goed en blaken van gezondheid wat je niet altijd kunt zeggen van de manègedieren

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 08:36

buiten de manegepaarden en pony's moet je ook kijken naar de officiële statieken waaruit blijkt dat blessures veel vaker voorkomen bij dresuur en spring paarden dan bij hardlopers. Dan heb ik het niet eens over SGW(eventing cross military ik weet het verschil niet) en de polo sport...
alleen over deze sporten hoor je nabij nooit iets en om de of de andere reden hebben mensen gewoon ene negatief oordeel over de rensport...onbekend maakt onbemind.

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 12:11

Iemand geinteresseerd in een baan hier in western australia?

bruja
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-09-07

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:00

onbekend maakt onbemind idd. het is voor velen geen onwil om verkeerde oordelen uit te spreken, maar als iedereen iets zegt, dan ga je het vaak geloven. dus dan zeg jij dat ook.. denk als de meesten die die dingen zeggen idd gaan kijken op zo'n stal en zich erin gaan verdiepen dat hun mening wel bijgesteld wordt...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:53

Heel herkenbaar Bruja!

IlseEnMonti

Berichten: 71
Geregistreerd: 22-06-08
Woonplaats: Ljouwert

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:27

Hoera, ik heb eindelijk genoeg posts om lekker over Volbloedjes te kunnen babbelen!

Ik heb sinds jongs af aan met zowel volbloeds als dravers gewerkt en sinds die eerste volbloed die ik door handen heb gehad, ben ik verkocht. Ik heb nu sinds maart dit jaar mijn eerste eigen paard (eindelijk): een achtjarige EV en luistert naar de naam Monticello. Ik heb heel bewust gekozen om een EV met baanverleden te kopen. Qua karakter vind ik het de prettigste paarden om mee te werken (waarschijnlijk omdat mijn karakter hetzelfde is Haha! ) en doordat hij op de baan heeft gelopen heeft hij een bepaalde "state of mind" die ik nooit zou willen missen. Ik ben hem nu heel rustig aan aan het omscholen tot rijpaard en dat gaat tot nu toe vrij aardig. En opmerkingen als: deze sport maakt ze ongevoelig of hard in de mond zijn totaal ongegrond. Dit komt misschien zo over, omdat een renpaard gewend is zijn steun te zoeken in de hand en teugel, vandaar dat ze vaak versnellen wanneer jij je teugels korter maakt. Echter zijn het zeer gevoelige mondjes en staan zij vaak met een minimale ophouding direct stil. Het gaat er niet om wat je vraagt, maar hoe je het vraagt!

En dan inderdaad die onwetende reacties. Op stal had ik ook een man: "ja, die arabieren zijn toch zo gevoelig" dus ik zeg: "dit is een Engels Volbloed"..... zegt hij: "dat is toch eigenlijk hetzelfde". Dus dan leg je uit dat er inderdaad ooit in 1700 inderdaad Arabieren (wel drie!) zijn gebruikt in de foklijn, maar dat het ras al eerder bestond etc, maar dat kwartje valt nooit. Komt op hetzelfde neer dat ik zijn Fries voor Andalusier ga uitmaken........ [edit: ik lees nu uit betrouwbare bron het volgende: "Ondanks de toevoeging Arab(ian) aan de namen van deze paarden, staat het vast dat het geen Arabische volbloeds zijn geweest. In die tijd noemde men namelijk alle paarden die uit Turkije en omgeving kwamen Arab, Barb en Turk."]

Of mensen met een KWPN-er die ergens in de foklijn een Volbloed hebben gehad, dat hun paard ineens ook zo op een volbloed lijkt....... Zo, dat zijn mijn grootste pet peeves als het om onwetendheid in Volbloeds/rensport gaat.

Kifesa

Berichten: 39
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: Westland

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:52

Goldophin Arabian, Darley arabian en Beyerley Turk, waren pronkgeschenken, die tussen Oosterse heersers en Engelse vorsten dienden om indruk op elkaar te maken. Het is bekend dat de drie hengsten het beste was, wat destijds in de hele wereld te vinden was. Zij zijn daarna heel bewust ingezet om bij nazaten van inheemse merries een verbetering in snelheid en uithoudingsvermogen te bewerkstelligen.

Aziza_XX

Berichten: 362
Geregistreerd: 07-03-08
Woonplaats: Frasnes-Lez-Anvaing

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:31

ik heb ff een vraagje ivm de snelheid van een engelse volbloed ..
Weet iemand de gemiddelde snelheid van een engelse volbloed en wat het record was? Zondag gaat in Longchamp de belangrijke race van 'l arc de triomphe' door, daar Qatar een belangrijkse sponser is van de rennen organiseren ze ook een koers voor arabische volbloeden. Ik vroeg me net af of Arabieren even snel lopen al Engelse volbloeden .. Kan iemand mij hier wat meer over zeggen?

classic_life

Berichten: 2142
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: North Dandalup, Western Australia

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:49

EV's zijn sneller dan arabieren, gemiddelde snelheid kan verschillen van 50 tot 65. De arc is een van de belangrijkste rennen in frankrijk

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re: De engels volbloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:03

EV kan een top snelheid van 70 km/u halen en AV 60 km/u