Klopt het dat je een draver extra vitamines enz moet geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jodie
Berichten: 190
Geregistreerd: 13-03-04
Woonplaats: Haarlem

Klopt het dat je een draver extra vitamines enz moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 23:33

Een vriendin van mij die had ook een draver(leeftijd 18jr,die ook heel goed gekoerst had) zij moest hem van de oude eigenaar verschillende soorten supplementen geven omdat anders zijn darmen enz niet meer goed zouden werken? Ik heb ook wel is van een veearts gehoord dat dravers zo volgepropt worden met allemaal druppeltjes en poedertjes dat ze er aan gewend kunnen raken om alles toegedient te krijgen dat ze soms niet meer zonder kunnen (op oudere leeftijd). Is dit een fabel Haha! ? (Ik geeft zelf 1 kilo muslie zonder haver van Pavo met 1 dop lijnzaadolie, en de staleigenaar geeft 1 kilo standaard brok en 3 maal daags hooi.)

WendyBZ

Berichten: 13145
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Klopt het dat je een draver extra vitamines enz moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 08:50

Dat zal aan het paard liggen, niet aan het ras. Die van ons (waarvan ook ex-koerspaarden) staan allemaal op basisbrok met wat haver en luzerne en ze zijn nog niet dood Haha! Kan best dus.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Re: Klopt het dat je een draver extra vitamines enz moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:04

Dat geldt inderdaad niet voor ale dravers, mss had deze draver gewoon niet zo'n goede darmwerking, maar dat kan door van alles en nog wat komen.

Onze dravers (koerspaarden en jonge paarden) krijgen wel veel verschilende soorten voer, maar niet zoveel supplementen. Als ze keorsen krijgen ze speciale vitmaines erbij en als ze verkouden zijn, krijgen ze er foenegriek bij. Nu hebben we er 1 die last van z'n nieren heeft en daar kruiden voor heeft gekregen, maar dat is tijdelijk, dus zoveel krijgen onze paarden er helemaal niet bij gevoerd.

Sommige dierenartsen zuigen ook maar wat uit hun duim

EeCee

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-03-05
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Klopt het dat je een draver extra vitamines enz moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 18:07

WendyBZ schreef:
Dat zal aan het paard liggen, niet aan het ras. Die van ons (waarvan ook ex-koerspaarden) staan allemaal op basisbrok met wat haver en luzerne en ze zijn nog niet dood Haha! Kan best dus.


Precies, die van mij is ook nog springlevend, letterlijk! Haha! Clown

Nina_rex

Berichten: 1846
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Klopt het dat je een draver extra vitamines enz moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:01

Mijn draver is ergens in de 20, en behalve een beetje muesli en wat aanvullende vitaminebrokjes (omdat de hoeveelheid krachtvoer te klein is om te voorzien in zijn vitamine/mineralenbehoefte) krijgt hij nisk speciaals hoor, geen supplementen. Hij heeft voor ik hem kocht jarenlang zelfs geen krachtvoer gehad, alleen gras en hooi. Nog nooit ziek geweest, zelfs geen verkoudheidje ofzo.

Misschien dat het voor jouw paard wel nodig is, maar dat het voor dravers in het algemeen zou gelden is echt een fabeltje. Knipoog

maaike13

Berichten: 469
Geregistreerd: 13-07-06
Woonplaats: Lunteren

Re: Klopt het dat je een draver extra vitamines enz moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 20:48

Ik heb ook wel is van een veearts gehoord dat dravers zo volgepropt worden met allemaal druppeltjes en poedertjes dat ze er aan gewend kunnen raken om alles toegedient te krijgen dat ze soms niet meer zonder kunnen (op oudere leeftijd). Is dit een fabel ?

gheghe, dan wil ik wel eens weten wie die veearts is, want dat is echt een fabeltje!! Haha!

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Re: Klopt het dat je een draver extra vitamines enz moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 09:32

Ghehe leuk sprookje Haha! Maar nee dit alles is dus niet waar. Een draver word kwa gezondheid *mits hij 100% gezond is natuurlijk* net zo behandeld kwa medicijnen poedertjes en dergelijke als niet dravers.

nutcracker96

Berichten: 16
Geregistreerd: 16-02-07
Woonplaats: made

Re: Klopt het dat je een draver extra vitamines enz moet geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 11:16

helemaal mee eens. Dat ligt echt aan het paard. Mijn draver, waar ik zelf 7 keer mee gewonnen heb, is vorig jaar bijna dood gegaan aan maagovervulling. sindsdien krijgt hij elke dag een half bekertje zonnebloemolie. Dit had net zo goed met een rijpaard kunnen gebeuren.