Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe lang op een haflinger rijden

 
Profiel   

Peelie schreef
Een haflinger zit eerder rind de 20 a 30% wat hij kan dragen.

Maargoed de meningen lopen nogal uiteen.


Dat kun je wel zeggen met jouw stelling. Jij zou dus, zonder gewetensbezwaren, iemand van 135-150 kilo op een Haflinger van 500 kilo zetten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 09:18 



 
Profiel   

Volgens mij is een Haflinger van 500 kilo nog altijd met 20% op zijn rug 100 kilo.

En ja 30% van 500 kilo is 150 kilo. Ik zou dat zelf nooit doen nee.

Maar ik denk dat een ruiter doe goed kan rijden, dus goed in balans ed. Op een Haflinger die goed getraind is, dus goede conditie, kracht, balans enz. Dat een Haflinger best een ruiter van 100 kilo kan dragen.

Daar moet je tijdens de training wel rekening mee houden. Dus niet 7 dagen in de week rijden. Trainingsduur, manier van training enz moet je in de gaten houden.

Dus ja. Ik denk dat 100 kilo best kan. En nee ik denk dat 150 kilo niet kan nee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 09:48 



 
Profiel   

Peelie schreef
Een haflinger zit eerder rind de 20 a 30% wat hij kan dragen.

Maargoed de meningen lopen nogal uiteen.

Er is geen 1 paard die dat gezond kan dragen.
Tussen de 15 a 18 is realistischer.
En dan bij een haflinger 100 kg op de rug zetten zeg ik ook dat is teveel.
Kilo of 85 maximaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 09:54 



 
Profiel   

Nee 100 kilo vind ik te zwaar. Het gewicht gaat ook op de benen inspelen. Ook al kan je nog zo goed rijden met 100 kilo moet je gewoon niet op een haflinger willen stappen. In het welzijn van een paard.
Ik vind het jammer dat er tegenwoordig vrijwel alleen slanke Harlingers te vinden zijn.
80 kilo met zadel is de max

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 10:10 



 
Profiel   

Peelie schreef
Volgens mij is een Haflinger van 500 kilo nog altijd met 20% op zijn rug 100 kilo.

En ja 30% van 500 kilo is 150 kilo. Ik zou dat zelf nooit doen nee.

Maar ik denk dat een ruiter doe goed kan rijden, dus goed in balans ed. Op een Haflinger die goed getraind is, dus goede conditie, kracht, balans enz. Dat een Haflinger best een ruiter van 100 kilo kan dragen.

Daar moet je tijdens de training wel rekening mee houden. Dus niet 7 dagen in de week rijden. Trainingsduur, manier van training enz moet je in de gaten houden.

Dus ja. Ik denk dat 100 kilo best kan. En nee ik denk dat 150 kilo niet kan nee.

Dan moet je toch even het bericht aanpassen waarin je schrijft dat 20-30% prima kan op een Haf ;)
Zelf vind ik 20% al teveel, je moet tenslotte ook nog 10-15 kilo erbij optellen voor kleding en zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 10:21 



 
Profiel   

Nou sorry maar iemand van 100 kilo hoort echt niet op een haf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 11:04 



 
Profiel   

Hier ook een haflinger <3
Ben zelf 24 weeg 65/70 (heb geen weegschaal dus weet het niet exact)
Ben 1,67 en ik heb een voor een 6 jarige haflinger al erg breed paardje.
Moeder ouderwets, vader wel modern gebouwd.
Hij heeft een beetje van beide maar ik ben erg blij met zijn steeds breder wordende bouw.
Die van mij kan echter ook prima lopen, al ben ik zelf geen dressuur rijder en omdat hij 6 is
en dus nog niet uitgegroeid, doe ik eigenlijk ook gewoon lekker rustig aan met hem.

dit is de meest recente foto met zijn nieuwe zadel :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 11:10 



 
Profiel   

Mijn kleine boef is maar 1.43 m. We rijden Z1 tussen de paarden. Ik zelf ben 1.80 en weeg momenteel 66 kg. De 15-20% regeling is er imo niet voor niets en ik vind 80 kg écht maximaal op haar rug.

[ img ]
[ img ]

Ook de mijne is wat ouderwets, niet van het "sport" type...

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 12:43 



 
Profiel   

Mijne is 1.43 ik ben zelf 1.64 en weeg 55 kilo gaat prima hier !
Een oude vriend van mij was 1.93 en woog 75 kilo? Zoiets? Ging ook prima ze vlogen samen zonder problemen over de heide heen ! Zag er alleen niet uit :P



[ img ]

Stoere pony (ik weet dat ik geen cap draag en dat dit niet slim is)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-17 22:48 



 
Profiel   

Peelie schreef
Een haflinger zit eerder rind de 20 a 30% wat hij kan dragen.

Maargoed de meningen lopen nogal uiteen.

Graag zie ik een bron die dit vermeld. 20-30%... ja, ze kunnen het wel dragen, maar als je graag lang van je paard geniet... ik kan ook een rugzak van 20 kilo dragen, maar daar wordt je fysiek echt niet beter van...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-17 02:10 



 
Profiel   

30% is voor muildieren, niet voor paarden.
Max voor een paard is 15-20%, misschien bij goede conditie en gewicht 1x/maand 25% voor 15min stappen, maar daarna houdt het erg rap op. Komt bij dat je bij zulke gewichten snel niet/niet correct in het zadel past, met verkeerde gewichtsverdeling en bijbehorende problemen tot gevolg.

Trekpaarden zijn door de bouw meer gemaakt om te trekken en zouden qua dragen op max. 15% moeten zitten ipv 20%.
Barok als Fries/andalusier zijn ook geen gewichtsdragers. Komt bij dat barok vaak korte rug heeft, wat wel meer draagkracht heeft, maar ook minder ruimte voor een zadel en dus daar een gewichts/lengte beperking geeft.

Mennen geeft je veel meer ruimte, elk gezond, volwassen paard kan zijn eigen lichaamsgewicht weg trekken.

Meer persoonlijk is dan waarom dat gewicht, medisch of voedingspatroon, want 1e wordt lastig, 2e is aardig wat aan bij te sturen, zeker voor je dochter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-17 02:51 



 
Profiel   

Over het algemeen wordt gesteld dat een paard ongeveer 15 procent van het eigen gewicht kan dragen. Er zijn echter wat nuances per type:
- Warmbloeden (bv KWPN) hebben over het algemeen en lange rug en daarmee minder draagvermogen: ruitergewicht max. 15 procent van het gewicht van het paard.
- Barokke paarden (PRE, Fries, Lusitano) hebben een korte rug en daarmee relatief meer draagvermogen: ruitergewicht max. 20 procent van het gewicht van het paard (mits het zadel niet te lang is).
- Korte, stevige paarden/ponyrassen (Haflinger, Fjord): ruitergewicht max 24 procent van het gewicht van het paard.

Als vuistregel: zet je het gemiddelde gewicht van deze paarden af tegen het percentage dan is in alle gevallen het maximum ruitergewicht 90 kilo. Of de vaardigheid en balans van de ruiter nog veel verschil uitmaakt daar verschillen de meningen over. Kortom: meer dan 90 kilo is voor ieder paard te veel. Het maakt natuurlijk wel wat uit of een paard een ruiter 5x per week een half uur draagt, of (manegepaarden) urenlang achter elkaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 12:48 



 
Profiel   

24% op een haf? Of op een fjord? Dat is over de 100 kilo.
Krijg al medelijden met het dier als ik eraan denk

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 15:16 



 
Profiel   

Op een korte rug past geen lang zadel. Met een normale lengte pas je met 90 kilo niet in een normaal zadel.
Ben het dus niet eens met je stelling.

Daarnaast gaat het om het maximale totaalgewicht. Dat is dus inclusief zadel en kleding, reken daarvoor ongeveer 10 kilo.

Mijn paard, koudbloed, weegt 550 kilo. Ik hanteer 15% dus dat betekent dat er maximaal 83 kilo op mag. Haal daar 10 kilo af, dan mag de ruiter 73 wegen.

Met 20% zou er 110 kilo op mogen waarvan de ruiter dus 100 kilo zou mogen wegen.
Echt niet.

24%, ben er stil van.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-17 15:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen