welk type haflinger?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Teigertje32
Berichten: 12
Geregistreerd: 09-10-15

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:17

Het moet tegenwoordig slanker en atletischer uit zien en dan verdwijnt het de klassieke bouw dat zie je bij haflingers maar ook bij Friese paarden. Ze moeten allrounder worden in elke sport inzetbaar zijn. Zo met beide rassen Arabische bloed in gekruist waar door de bouw veranderd. En daarmee de kenmerken van het ras zoals behang aan de benen de manengroei wat er nog weinig is of bij sommige helemaal is verdwenen. Hoewel de foto's hier mooie paarden laten zien vind ik het niet ten goede van de rassen komen. En dat is wel jammer vind ik

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 15:49

Afbeelding
Die van mij jeeft toch echt 6% Arabisch bloed. Geen kenmerk van korte manen. Weinig behang. Wel heel ruim inzetbaar binnen de sport, maar dat is zijn moeder ook zonder vreemd bloed....

anjali
Berichten: 15303
Geregistreerd: 25-07-15

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 17:23

De oermoeder van alle Haflingers schijnt een Tiroolse boerenmerrie te zijn, die gekruist is met een Arabische hengst. Tegenwoordig wordt het aandeel Arabisch bloed groter ten koste van het Tiroolse bloed.Maar ook het karakter verandert dan,ze worden dan feller. Goed voor de sport, maar als je net als ik een rustige recreatiepony wlit, dan kun je die moeilijker vinden.

Romary

Berichten: 76
Geregistreerd: 15-08-15

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:54

Dan kunnen jullie allemaal opgelucht ademhalen. :) Haflingers krijgen namelijk helemaal niet meer vreemd bloed :) Ze moeten nog steeds 6 generaties zuiver zijn. Sommige echt klassieke hengsten haal(d)en dat niet eens omdat ze zo dicht bij de stamvaders stonden... Dat is een maximaal toegestaan percentage van nog geen 2%. Daarnaast gaat het om vreemd bloed, dat kan net zo goed van een shet zijn, als van een arabier. Dus helaas, dat is dus niet de reden waarom ze zo slank en heet kunnen zijn. Dat is het resultaat van fokdieren selecteren op grond van die kenmerken en karakter (en beweging minder belangrijk maken. :)

Ik reageer later nig even op jouw Amanda, goed? Had een heel verhaal getypt en drukte toen op het kruisje :p

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 19:58

Ik snap niet waar jullie het vandaal halen, arabisch bloed toevoegen. Dat is jaren geleden eens geprobeerd maar daar zijn ze allang van terug gekomen.

Romary

Berichten: 76
Geregistreerd: 15-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:00

anjali schreef:
De oermoeder van alle Haflingers schijnt een Tiroolse boerenmerrie te zijn, die gekruist is met een Arabische hengst. Tegenwoordig wordt het aandeel Arabisch bloed groter ten koste van het Tiroolse bloed.Maar ook het karakter verandert dan,ze worden dan feller. Goed voor de sport, maar als je net als ik een rustige recreatiepony wlit, dan kun je die moeilijker vinden.

Dat vind ik altijd wel grappig, die tiroler merrie. Wat is een tiroler merrie? En hebben al die andere merries die door folie of el bedavie gedekt zijn dan geen invloed gehad? Zo ja, wat waren dat dan voor merries? :p Geen haflingers.

In de stamboom van mijn vorige merrie, zaten verschillende PRE's in de moederlijnen, en dat was een 100% haflinger,0% vreemdbloed, geboren in oostenrijk. :')

Peelie

Berichten: 13437
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:06

Romary schreef:
anjali schreef:
De oermoeder van alle Haflingers schijnt een Tiroolse boerenmerrie te zijn, die gekruist is met een Arabische hengst. Tegenwoordig wordt het aandeel Arabisch bloed groter ten koste van het Tiroolse bloed.Maar ook het karakter verandert dan,ze worden dan feller. Goed voor de sport, maar als je net als ik een rustige recreatiepony wlit, dan kun je die moeilijker vinden.

Dat vind ik altijd wel grappig, die tiroler merrie. Wat is een tiroler merrie? En hebben al die andere merries die door folie of el bedavie gedekt zijn dan geen invloed gehad? Zo ja, wat waren dat dan voor merries? :p Geen haflingers.

In de stamboom van mijn vorige merrie, zaten verschillende PRE's in de moederlijnen, en dat was een 100% haflinger,0% vreemdbloed, geboren in oostenrijk. :')

Same here.

Ver verweg in de bloedlijnen zit engels volbloed, pre, arabier, Lusitano. Nu kwam ik hier via internet op uit. Dus neem ik het met een korrel zout. Want ik weet dus niet of het 100% klopt.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:15

wat een prachtige haffjes komen er toch voorbij
heb het een beetje door gelezen en ben nu toch best nieuweschierig wat voor type mijn is.
zelf zat ik te denken aan een wat ouder type maar als je haar met haar zusje vergelijkt twijfel ik toch.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:17

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat is Wesco voor een type?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:24

Peelie schreef:
Wat me opvalt is dat veel mensen hier waarde hechten aan het al dan niet slank zijn van het paard om hem te bestempelen als modern of klassiek.

Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Het heeft nog veel meer temaken met het model van het paard. Staat het in het rechtshoek en vierkant model. Heeft het een opwaards front, lang voorbeen, hogere halsaanzet, goede hals, kort, sterk, niet te hellend, maar ook niet te plat kruis, enz enz enz.

Sorry als ik hiermee iemand tegen de schenen schop.

Zo vind ik de haf van de ts niet modern, maar ook niet klassiek. Een mooie tussenin.



Helemaal mee eens.

Een sporttype heeft inderdaad in het exterieur kenmerken die handig zijn voor een rijpaard of rijpony.
De punten die Peelie noemt zijn allemaal in het voordeel voor een paard onder het zadel. Het maakt het voor een paard makkelijker om zijn taak als rijdier uit te oefenen.

En dat maakt niet uit of het een haflinger is of een groot warmbloed.

Ik vind de pony van TS ook niet specifiek modern. Met name door de croupevorm. Die is nogal afhangend wat ik bij een Haflinger dan ouderwets vind.

faithjee

Berichten: 240
Geregistreerd: 24-05-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 20:30

Sportief, Ik vind hem lange lijnen hebben

Lianne ik denk er tussen in.. De foto's zijn ook niet zo duidelijk

Mijn sportieve haflinger!


Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

mimp3

Berichten: 427
Geregistreerd: 21-04-08
Woonplaats: Groessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 22:23

Dan ben ik benieuwd wat jullie van deze merrie vinden..Ouderwets of modern?
Afbeelding

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 12:33

Ik vind TS haar Haflinger ook een tussenin type...
Ze is niet heel zwaar gebouwd maar ook niet heel luxe...

Ik heb zelf een sporttype en een tussenin gebakje :D

Afbeelding

Afbeelding

Flicka12

Berichten: 3114
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 20:20

faithjee schreef:
Sportief, Ik vind hem lange lijnen hebben

Lianne ik denk er tussen in.. De foto's zijn ook niet zo duidelijk

Mijn sportieve haflinger!


[ [url=m/LdjQVR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/mCDLxL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PewgYo.jpg]Afbeelding[/url] ]


Op die eerste foto vind ik haar(?) echt heeeel erg op die van mij lijken :j
Wat een knapperd <3

silby

Berichten: 5412
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:02

Citaat:
Op die eerste foto vind ik haar(?) echt heeeel erg op die van mij lijken :j
Wat een knapperd <3


De eerste foto is een hij de tweede een zij :))

Flicka12

Berichten: 3114
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:54

silby schreef:
Citaat:
Op die eerste foto vind ik haar(?) echt heeeel erg op die van mij lijken :j
Wat een knapperd <3


De eerste foto is een hij de tweede een zij :))


Oh hij dan :')

Sure_lee

Berichten: 10443
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 22:10

Wat voor type vinden jullie mijn haf? Ik vind haar wel aardig ouderwets.
Afbeelding

anjali
Berichten: 15303
Geregistreerd: 25-07-15

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:03

*D /3 Tamelijk ja. Volgens mij houdt ze veel van rollen in het zand? Of lijkt dat maar zo op de foto? Die zware hals vind ik mooi en ze heeft een eigenwijs hoofdje.

Sure_lee

Berichten: 10443
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:06

Haha ja. De foto heb ik gisteren gemaakt na een flinke buitenrit. Dus dan is rollen heerlijk.
Ze heeft niet alleen een eigenwijs hoofd.. _O-

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:09

ouder type geloof ik ;)


Afbeelding

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 19:12

Ik vind beide ook te zwaar waardoor het beeld vertekend.

Mando

Berichten: 15746
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:51

Ik vind jullie Haffies idd als het oude type lijken.
Maar ik denk dat als ze wat afvallen dat je een tussenin over houd.

Het gewicht vertekend het beeld.

Ik bedoel dit niet rot dus voel je er niet op aangesproken want ik weet zelf hoe moeilijk het is om ze netjes op gewicht te houden.

Ik heb van de jury om wel eens commentaar gehad op mando zijn gewicht terwijl hij echt niet dik was maar ze had wel gelijk
Dus met 50 kilo minder toonde hij al anders.

Sure_lee

Berichten: 10443
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: welk type haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:12

Afbeelding
Ik weet dat ze wat fors is qua gewicht. Maar vergeet ook niet dat ze vol in haar wintervacht zit nu. De foto hierboven is van toen ik haar kocht. Glad zomervachtje. Op dat moment liep ze 3 uur les per dag. Dus slanker dan dat gaat ze never nooit worden.

Lisette1987

Berichten: 1515
Geregistreerd: 13-10-06
Woonplaats: beekbergen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:28

Ik heb een moderne dame,
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik jammer vind, en hier ook voorbij zie komen, is dat mensen hun haf als ouderwets bestempelen, terwijl als je het gewicht op gezond gewicht zou krijgen, de lijnen beter te zien zijn, en veel paarden dan zo ouderwets niet zijn :)
Ik weet ook dat het zeker als je je paarden niet bij huis hebt lopen het lastig kan zijn om ze mooi slank te houden, dus niet aanvallend bedoeld, maar ipv de echte ouderwetse zie ik hier meer het tussenmaatje wat geneigd is naar wat klassieker

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 22:52

Char_lotte schreef:
De haflinger van TS is inderdaad een sporttype!

Mijn haflinger zit er ook tussenin geloof ik :)
[ [url=m/OwJ8Nw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/d95F8u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit vind ik echt een ouderwetsere basis type. Maar eigenlijk vind ik dat een haflinger zo hoort te zijn. Als ik voor mezelf een haflinger moest kiezen, ging ik voor dit type.