Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:43

Renske_W schreef:
Van harte gefeliciteerd maessie!!!

Gefeliciteerd kiddokids!
En wat een ontzettend mooi tuig heb je erop liggen!
Welk merk is dat?

Welkom faitherr.


Mooi He ben er ook erg blij mee, maar merk geen idee.
Over genomen van iemand is met de hand gemaakt super mooi leer heel soepel alles paste top alleen
Er zat een lak gareel bij maar paste niet dus op zoek zonder lak, en geslaagd.


Welkom faitherr

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:45

Flicka12 schreef:
Welkom Faitherr, leuke haf! <3

Mooie foto's Gail, jammer dat hij zo boos kijkt :o

Voor de NHPS wedstrijden hoef je alleen lid te zijn van het KNHS en moet je een haflinger hebben (Hehe :Y) ) verder maakt het niet uit

Hij kijkt niet boos. Hij kijkt geconcentreerd ;)

Als hij niet zo kijkt tijdens het rijden dan moet ik me vasthouden :')

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:32

welkom faitherr.

hier drukke week gehad en weinig met stan gedaan. Ag heeft hij een weekje vrij gehad zo voordat de paddock seizoen begint. Al staat hij nog heerlijk buiten overdag. Wel heb ik al een deken op en op stal is t nogal warm... maarja ik kan niet op en af blijven doen. Al schijnt t vrijdag rond de 18 graden te worden.. Dan doe ik hem miss overdags weer op.

met scheren moet ik nog even wachten.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:44

Bedankt voor de antwoorden! Ik zag dat er een haflingerwedstrijd hier in de buurt wordt georganiseerd en wil daar wel eens een keer aan meedoen. Western wordt niet in de winter doorgereden, dus dan kan ik in de dressuur toch doorstarten en wedstrijdritme houden. Ik moet alleen nog lid worden van een vereniging en KNHS. Maar dat gaat automatisch dan toch?
Ik ben er echt al te lang uit :+

Wat een portret die Nash trouwens :=

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:48

@ Amanda: Hoef je voor western wedstrijden geen lid te zijn van een rijvereniging dan?

NHPS heeft zijn eigen rijvereniging, misschien is dat wat voor je.

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 16:56

Jawel, maar die heeft geen link met de KNHS helaas. Nhps is ook zeker een optie dan :j

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:09

Als je gewoon o derling wil starten hoef je geen lid te zijn van een vereniging, alleen van de knhs.

Anoniem

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:27

wij hebben in januari ons debuut op de koudbloedenwedstrijd in ermelo! :D

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:41

Hey leuk! Welke organisatie?

Ermelo is ook nog wel te doen voor mij.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 19:39

Ind Ermelo is voor mij ook te doen

Anoniem

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:07


loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 08:17

Welkom Faitherr. en Gefeliciteerd met je aanwinst!

dat filmpje Peelie :)) :))

En het is niet banketstaaf bedoeld, maar ben je niet erg gefocust op Z starten? Je bent net M2 gestarte en ik zie steeds de stang en trens voorbij komen en nu ook Z1 oefendressuur.
Persoonlijk zou ik me eerst lekker op de M2 focussen, Z komt daarna vanzelf :)

Gefeliciteerd met jullie prijs kidokids! En inderdaad een mooi tuig !

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:17

Ik ben helemaal niet gefocussed op het Z starten. De laatste keer dat ik nash op stang en trens had gereden was al weer maanden terug. Voor foto's vind ik het wel mooi, zoals laatst de blackfoto's (ook al weer in juni geweest), maar toen heb ik niet gereden.

Ik rij hem verder altijd op trens en train thuis ook al op Z niveau. Hoe moet je anders de M2 door komen. Je presteerd immers maar op 80% van wat je thuis doet op wedstrijd.

Als ik dus de overstap ga maken naar het Z1 dan wil ik wel dat hij het Z2 thuis door komt.

Het is maar net wat ik hier deel natuurlijk.

Afbeelding
Laatst had ik deze ook gedeeld. Gewoon van de training simpel op een trensje.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:25

Het was niet aanvallend bedoeld :)

Ik train thuis vooral op verbetering van de oefeningen op de klasse waarin in rijd op dat moment. Ik neem wel al oefeningen mee van de klasse daarboven, maar ik denk niet dat je thuis Z2 klaar moet zijn om Z1 te kunnen starten.

Ik vind het zelf belangrijk om eerst constant te scoren in de huidige klasse voordat ik weer echt ga focussen op de klasse daarna. En daarbij natuurlijk steeds verbetering van de basis in het oog houdend.

Maar ieder zijn manier natuurlijk. :) En zoals je zelf zegt, ik zie alleen wat je hier deelt en dat was wat mij opviel :)

winnielove

Berichten: 386
Geregistreerd: 01-07-16
Woonplaats: ergens in Nederland :)

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:25

pfoee wat gaan jullie hier hard zeg :o Ben zo druk met school dat ik niet op alles kan reageren maar ik lees wel alles!!! :D

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:50

Mag ik vragen waarom jullie zo gefocust zijn op de klasses in je training? Ook niet aanvallend bedoeld hoor, maar ik zie graag meerdere kanten van training.

Ik focus me zelf totaal niet op de klasses in mijn training. Ik wil 100% controle over mijn paard om deze van staart tot neus zijn lichaam correct te laten gebruiken en sterker te maken. Vanuit de western delen we het paard eigenlijk in 3 stukken. Voor-, midden- en achterhand. En deze 3 delen moeten natuurlijk in 1 geheel gebruikt worden, maar afzonderlijk bediend kunnen worden. Daarom zijn bijvoorbeeld zijgangen een onderdeel van de basistraining, terwijl deze in de wedstrijden nauwelijks tot niet gevraagd worden. Maar door de controle te hebben, zijn de oefeningen in de wedstrijden geen issue meer. Deze hoef je (op een enkeling na) namelijk niet te trainen.

Om een voorbeeld te geven, de sidepass. De sidepass is letterlijk opzij. Voor- en achterhand, vaak parallel over een balk, dus niet naar voren. Dit kun je alleen bereiken door voor- en achterhand te kunnen bedienen. Wat in de basistraining al zit is de keertwending om de voor- en achterhand. Hiermee leer je het paard zijwaarts wijken voor druk en pak je meteen de controle over 4 benen. Ook het wijken, schouderbinnenwaards, schouderbuitenwaards, travers en renvers zijn onderdeel van de training. In stap en draf en waar het kan ook in galop. Ook echt in die volgorde aangeleerd en opbouwend in kracht. Je gaat natuurlijk niet meteen je draf in tavers doen, terwijl deze in stap nog niet beheerst wordt. We rijden het ook rechtuit én op de cirkel (volte). Alleen het appuyeren komt in een later stadium, want daar moeten ze wel echt kracht voor hebben opgebouwd. Maar het zijn allemaal oefeningen die nooit gevraagd worden op wedstrijd.
Ze worden puur getraind om krachtiger te maken, om soepeler te maken. Het is simpelweg een onderdeel van de basistraining, zoals het volgens mij in de klassieke dressuur ook is. Het ene paard pakt dit overigens makkelijker op en het moet zeker wel aangeleerd worden als oefening. Het gaat niet helemaal vanzelf :D
Maar door meteen bezig te gaan met wijken voor druk bij jonge paarden (keertwendingen, wijken, schouderbinnenwaards, eerst in stap), heb je daar later profijt van. Daarbij zijn dit ook erg goede oefeningen om het lijf goed te leren gebruiken. Overigens heb ik het hier over jonge paarden, maar dan ga ik er wel vanuit dat de 3 basisgangen al goed beheerst worden, dus niet meteen in de 1e week dat je er op zit :D

En als je deze oefeningen beheerst, gaat de sidepass al zo goed als vanzelf, want het paard kent het wijken voor druk (op been én neckrein in dit geval).

Oftewel, de oefeningen zijn bij mij geen doel op zich, maar een onderdeel van de training.


Peelie schreef:
Als je gewoon o derling wil starten hoef je geen lid te zijn van een vereniging, alleen van de knhs.

Ik wil wel officieel starten. Ik sta naast een manege en daar wil ik dan KNHS starten. Kunnen we verder waar we gebleven waren, ook wel fijn. Maar lijkt me heel leuk om af en toe eens een haflingerwedstrijd te rijden. Maar dat kan dus gewoon met een KNHS lidmaatschap. Top +:)+

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 09:14

Ik ben daar dus ook niet gefocussed op. Ik train meestal alleen basis. Scherp maken aan het been, soepel maken (wat jij ook schrijft). De week voor een wedstrijd pak ik vaak de proefjes er even bij.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:57

Amanda: Ik ben niet echt gefocust op de klasse, maar neem wel steeds de oefeningen mee in de training. Uiteindelijk heb ik als doel om mijn paard steeds sterker en beter te maken, maar ook om weer een klasse hoger te komen. Wil niet zeggen dat ik niet meer wijk, omdat dat niet meer hoeft na het L2.

Ik schreef ook dat constante verbetering van de basis daarbij wel belangrijk is. Als je alleen op de oefeningen gaat focussen dan worden het kunstjes en loop je uiteindelijk ergens totaal vast. (vaak in de klasse M2)

Ik ben heel veel bezig met basiswerk en overgangen, maar merk ook dat mijn paard beter wordt van oefeningen zoals schouderbinnenwaarts of travers. Ze worden daar uiteindelijk inderdaad buigzamer en spoeler van. Ik neem dit dus eigenlijk ook standaard mee in de training.
En hoe verder je komt in de klasse hoe meer controle er gevraagd wordt in je proeven, dus dat komt overeen met thuis willen werken aan steeds meer controle.

Met Aagje ben ik vooral nog bezig met rechtrichten, voldoende reactie op been en neem ik inderdaad ook al zijgangen mee.
Met mijn andere paard rijd ik M2 (we waren nu Z start gerechtigd geweest als ze een paar weken terug niet dat ongeluk had gehad) en daarmee was ik wel al bezig gerichter te trainen op een nette gecontroleerde galop-stap overgang, omdat de eenvoudige wissels eraan zitten te komen in het Z. Dit gaat ook steeds makkelijk omdat ze na verloop van tijd in de training (en met het doorlopen van de vorige klasse) steeds sterker is geworden.

Ik rij zo min mogelijk wedstrijden, kost me veel te veel tijd. Maar ik vind het wel fijn omdat af en toe te starten omdat je dan kan meten of je inderdaad vooruit blijft gaan. Ook blijf je dan scherp om de oefeningen steeds te blijven verbeteren. Want bijvoorbeeld een appuyement rijd je over het algemeen niet meteen voor een 8, het kost tijd om je paard steeds soepeler en buigzamer te maken.

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:29

Ik zal me ook weer eens melden :)

Gefeliciteerd Met de kleine Afke

Ik ga dit jaar proberen zo lang mogelijk zonder deken te doen. Heb momenteel geen doelen staan wat wedstrijden betreft dus laat dr lekker beertje worden.

Mn laatste wedstrijd tussen de grote jongens werd ik ook met scheve ogen aangekeken. Maar ik was wel de gene die met 1e prijs de tent uitliep :D Dan trek ik Mn stalvest met haflingerhoofd altijd ff extra mooi in de plooi :=

Wij rijden nu M1 maar doe ook gewoon bosritjes springen en western enz. Lang leve de lol

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 13:58

Ik heb de dekens hier ook weer af. Punk is vorige week in 1 keer weer in het haar geschoten en begint al aardig op een teddy beer te lijken... Ik wil haar deze winter wel weer starten maar denk niet dat ik haar ga scheren dit jaar, of in ieder geval niet helemaal... Vorig jaar en dat jaar ervoor hadden we een dipje in de winter, misschien door het scheren, misschien toeval, geen idee.. We gaan zien hoe het gaat, dan maar wat langer droog stappen :j

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 14:23

Nathalie83 schreef:
Mn laatste wedstrijd tussen de grote jongens werd ik ook met scheve ogen aangekeken. Maar ik was wel de gene die met 1e prijs de tent uitliep :D Dan trek ik Mn stalvest met haflingerhoofd altijd ff extra mooi in de plooi :=

Hahaha, goed gedaan! :D

Searcher

Berichten: 728
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: @home

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:08

Haflingers doen het hardstikke leuk.

Ik had alleen regendekens op maar nu ook alweer af. Met het zonnetje er op zijn ze snel toch te warm.
Scheren doe ik niet. Mocht het met Steff toch niet werken dan kies ik voor gedeeltelijk scheren.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:21

Ik ga wel scheren. Weet alleen nog niet wanneer..

Ik denk dat er een monster uit Mareja komt als je nagaat dat ze nog 7 maand te gaan heeft.... := :wow:

Afbeelding


Afbeelding

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:42

Ja dit zijn lastige dagen met die dekens :=

Zooo ben beniewd hoe ze er over 7 maanden uit ziet :Y)

Die van mij is al 2 keer geschoren aflopen zomer, maar nu groeit het nog niet zo hard :)
Probeer het zo lang mogelijk uit te stellen :=
<3
Afbeelding

Peelie

Berichten: 13417
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 16:09

Die van mij hebben nog geen deken gezien tot nu toe. Ik vind het nog veel te warm voor een dek. De paarden staan hier snachts binnen. Dus daar hoef ik het ook niet om te doen.

Deze blijft door mijn hoofd spoken. 2 weken terug op wedstrijd. Twee haflingers in de baan bij het losrijden. Zegt iemand langs de kant "het is net een Haflingerwedstrijd zo!". Ik ben vol verbazig doorgereden.

Uiteindelijk nog 2e geworden van de M2 ook. Dus DOEI! :')

Over afgunst gesproken... :oo