Dressuurhaflinger

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jo_Shakira
Berichten: 1004
Geregistreerd: 23-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 21:56

Kiddokids ja ik slaap er ook onder :)

Lekker dat je haffie weer kaal is.
Scheelt een hoop tijd en ze kunnen wee lekker hun zweet kwijt.

Ik ga shakira zaterdag scheren. Ik wordt gek van die teddy vacht. Maar ik vind der wel heel mooiste met der vacht. Maar zo niet handig.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:15

Stan wordt over week of 2 geschoren.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 22:21

vinden jullie dat je een haf die 24/7 buiten staat met schuilstal en bijna de hele dag aan het rondlopen is in de weide, geschoren kan worden of is dat geen doen?

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 05:30

Faitherr schreef:
vinden jullie dat je een haf die 24/7 buiten staat met schuilstal en bijna de hele dag aan het rondlopen is in de weide, geschoren kan worden of is dat geen doen?


Ja waarom niet?
Word wel met een deken werken.
Je zou een jacht patroon er kunnen uit halen.
Hals,borst,buik,liezen en billen
Dat zijn de plaatsen waar ze het meeste nat worden.
Dekens met hoge/halve hals bv, ik heb nooit een hals op zonde van zijn manen. Alleen als het echt mega koud is.

janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 07:40

Faitherr schreef:
vinden jullie dat je een haf die 24/7 buiten staat met schuilstal en bijna de hele dag aan het rondlopen is in de weide, geschoren kan worden of is dat geen doen?


Waarom zou je het doen? Wat is het voordeel voor het paard? Ik zie voor het paard geen voordeel.
Ik zou het niet doen, ik denk dat de natuur het zelf het beste kan regelen.

Voor een paard dat in een binnenstal staat, en s winters alleeen in binnenbak gereden wordt, kan ik me het wel voorstellen. Maar voor een paard dat dag en nacht buiten staat en alleen in buitenbak rijdt, zie ik geen voordelen voor het paard.

Peelie

Berichten: 13421
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 08:05

Mara zit altijd zo dik in haar vacht dat ze echt niet te rijden was. Zelfs toen ze 24/7 buiten stond en ik alleen beschikking had tot buitenbanen en buiten rijden.

Ik heb haar toen wel helemaal geschoren en in de winter met sneeuw met extra deken en hals buiten gezet. De rest van de tijd heeft ze onder 300 gram gestaan. Het is inmiddel al weer 9 jaar terug. Maar ik zou het zo weer doen. Mara was er echt een stuk gelukkiger van. En ik ook.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:05

kiddokids schreef:
Faitherr schreef:
vinden jullie dat je een haf die 24/7 buiten staat met schuilstal en bijna de hele dag aan het rondlopen is in de weide, geschoren kan worden of is dat geen doen?


Ja waarom niet?
Word wel met een deken werken.
Je zou een jacht patroon er kunnen uit halen.
Hals,borst,buik,liezen en billen
Dat zijn de plaatsen waar ze het meeste nat worden.
Dekens met hoge/halve hals bv, ik heb nooit een hals op zonde van zijn manen. Alleen als het echt mega koud is.

Ja zeker met patroon, maar wat voor dekens moet ik dan hebben? ik heb nu een o gram 100 gram 200 gram en 300 gram.

@janouk, de reden is dat ze echt ontzettend zweet en ik dat voor haar zelf niet fijn vind, ze staat nu al zwetend op de wei

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:10

Jim staat ook 24/7 buiten en dat is momenteel echt niet te doen. De eerste jaren dat ik hem had, heb ik hem niet geschoren en stond hij zonder deken buiten. Na 2 jaar regenschurft adviseerde de dierenarts om een deken op te doen. Zijn vacht staat heel dicht op elkaar, droogt niet goed en gaat broeien. Zeker met dat natte weer in Nederland, plus dat hij snel zweet (wintervacht en boven de 10 graden). Maar een deken op doen bij een teddybeer is veel te warm.
Daarnaast staat hij met 10 graden al te zweten op de paddock van de warmte, omdat hij zo'n dichte vacht heeft. Laat staan dat ik dan nog iets kan doen.

Vandaar dat ik hem scheer. Voorheen liet ik zijn benen ook staan, maar omdat hij ook wat last heeft van mok, heb ik zijn benen nu ook meegeschoren zodat ik daar beter bij kan.

En ja, ik weet dat zowel mok als regenschurft ook een weerstandsprobleem zijn, zeker nu in de verharingstijd. En daar krijgt hij ook al extra ondersteuning voor. Maar het lukt niet om hem helemaal vrij te houden. Dus dan maar op deze manier, dan is alles het beste onder controle.

Het is echt per paard verschillend is mijn ervaring. Ik heb ook liever dat gedoe met dekens niet. Maar paardlief knapt er enorm van op en dat telt :j

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:11

Amanda schreef:
Jim staat ook 24/7 buiten en dat is momenteel echt niet te doen. De eerste jaren dat ik hem had, heb ik hem niet geschoren en stond hij zonder deken buiten. Na 2 jaar regenschurft adviseerde de dierenarts om een deken op te doen. Zijn vacht staat heel dicht op elkaar, droogt niet goed en gaat broeien. Zeker met dat natte weer in Nederland, plus dat hij snel zweet (wintervacht en boven de 10 graden). Maar een deken op doen bij een teddybeer is veel te warm.
Daarnaast staat hij met 10 graden al te zweten op de paddock van de warmte, omdat hij zo'n dichte vacht heeft. Laat staan dat ik dan nog iets kan doen.

Vandaar dat ik hem scheer. Voorheen liet ik zijn benen ook staan, maar omdat hij ook wat last heeft van mok, heb ik zijn benen nu ook meegeschoren zodat ik daar beter bij kan.

En ja, ik weet dat zowel mok als regenschurft ook een weerstandsprobleem zijn, zeker nu in de verharingstijd. En daar krijgt hij ook al extra ondersteuning voor. Maar het lukt niet om hem helemaal vrij te houden. Dus dan maar op deze manier, dan is alles het beste onder controle.

Het is echt per paard verschillend is mijn ervaring. Ik heb ook liever dat gedoe met dekens niet. Maar paardlief knapt er enorm van op en dat telt :j


En wat voor dekens leg je er dan op als je hem hebt geschoren?

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:13

Omdat hij het snel warm heeft, heb ik nu maar een gevoerde regendeken op (Bucas Smartex). Gisteravond was hij daar ook wat klammig onder zelfs. Zodra de temperatuur overdag onder de 10 graden zakt, gaat er een 150gr op. En gaat het echt vriezen komt er pas een 300/350gr op. Dat is voor Jim genoeg :j
Maar ook dat verschilt wel per paard.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:19

oke dus dat is echt een kwestie van zelf opletten?
Ze is niet echt een koukleum maar omdat ze bij de vorige eigenaar bij regen en hele erge kou naar binnen ging heeft ze nu nog niet een hele dikke vacht, maar de oude eigenaar zei wel dat ze een enorme vacht krijgt en dat zij dan niet eens meer een buitenritje deed omdat ze na een stuk stappen dan al zweet.

Afbeelding
ik denk dat ik dan 7, 8,9 of 10 zou doen.

Ik denk dat ik deze winter gewoon ga proberen door te komen met dekens en dan als dat echt niet gaat volgend jaar scheren (en als het heel heftig is dit jaar ook nog ergens halverwegen. Kan dat?)

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:22

Ja hoor, dat kan. Ik scheer nog wel eens een 2e keer in januari. Niet ideaal, maar kan prima.

Ik heb ook eens 7 gehad. Maar dat bleek voor een deken nog te dik. Dus daarna helemaal kaal. Of nummer 2 dan dus eigenlijk :j

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:25

Ik denk dat ik het dan nu even aankijk en als het echt niet gaat scheren we het er als nog af! Ik denk dat ik dan inderdaad voor nummer 7 ga

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 11:26

trouwens, hoe zie je aan je paard dat hij het echt te koud heeft? dat ze koud aanvoelen of bibberen?

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 13:24

Je hebt van Bucas turnout deken schijnt zich aan passen aan de themeratuur
Van horen zeggen hoor dat deze bestaan

ik kan geen bucas op king gebruiken ligt voor geen meter heb me er ook niet in verdiept.
Ik vind altijd beetje moeilijk als ze buiten staan 24/7
Ik kijk het zelf altijd aan de mijne staat op stal Savonds.
Ik zou dan 200 grams doen en straks 300
Eventueel met losse hals of halve hals

Patroon heb ik ook wel eens 7 gedaan met de onderkant van 6 of hals er meer uit tot de kaak, nr 8 ook wel wens gedaan maar dat was niks tot zijn liezen daar zweten ze ook

King is nu helemaal kaal tot zijn bakstukken
De volgende keer scheer ik denk alleen de bovenkant Zijn benen niet dan heeft hij wat haar voor in de winter op zijn Benen.

punk143

Berichten: 607
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:08

Faitherr schreef:
vinden jullie dat je een haf die 24/7 buiten staat met schuilstal en bijna de hele dag aan het rondlopen is in de weide, geschoren kan worden of is dat geen doen?


Mijn paarden staan ook 24/7 buiten, kan prima. Moet ze wat vaker dekens wisselen, maar dat heb ik nooit een probleem gevonden.. Ze staan ook aan huis, dus dat is zo gepiept.. Vorig jaar ging ik bijna elk weekend op concours en was de teddy vacht niet te doen in de trailer en binnenbak.. Ik heb thuis ook alleen een buitenbak.. Ik werk met bucas en rhino dekens, 50 gr, 150 gr, 300 en 400 gram en als het écht koud is kan ik er nog een liner onder doen.. Voor punk de bucas en mijn andere paard past de rhino dekens beter.. Als je scheert en ze 24/7 buiten staan zorg dan wel voor een goede, comfortabele deken.. Dat vind ik zelf altijd heel belangrijk

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 22:11

janouk schreef:
Faitherr schreef:
vinden jullie dat je een haf die 24/7 buiten staat met schuilstal en bijna de hele dag aan het rondlopen is in de weide, geschoren kan worden of is dat geen doen?


Waarom zou je het doen? Wat is het voordeel voor het paard? Ik zie voor het paard geen voordeel.
Ik zou het niet doen, ik denk dat de natuur het zelf het beste kan regelen.

Voor een paard dat in een binnenstal staat, en s winters alleeen in binnenbak gereden wordt, kan ik me het wel voorstellen. Maar voor een paard dat dag en nacht buiten staat en alleen in buitenbak rijdt, zie ik geen voordelen voor het paard.


Nou mijn dartels staan in de winter overdag buiten en heb alleen een buitenbak. Maar echt wel dat de oudste sowieso, kaal gaat. Jonkie wacht ik even mee af hoe hij zijn vacht ontwikkeld en lang mag blijft. Step het liever een jaartje uit. Oudste heb ik al een week kaal. Moet ook wel nu ik op ZZzwaar niveau train. Dan zweet ie echt behoorlijk.

Hele gave foto's peelie! Ben benieuwd naar de cover. Prachtige manen heeft ie.

24/7 buiten kan wel maar wat al gezegd wordt, met goede dekens. Ik had een fijne deken. Helaas jatte de hond die mee en heeft ze hem versnipperd vorig jaar. Nu Nika dekens. Zijn ook erg fijn.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 23:22

Suikermeisje hier precies zelfse zz licht trainen is het echt veel fijner voor hem om kaal te zijn zweet dan snel
Gisteren aangespannen gereden nou onder ze tuig nat terwijl hij kaal is
Merk gewoon zonder haar veel meer energie

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:58

Staan gaat ook kaal. Hij is behoorlijk dik in de vacht vergeleken met de rest van stalpaarden.

Hij stond gwn te zweten op stal gister. En had niet eens deken om.

Na 10 okt wordt hij geschoren.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:58

wat leuk, nash op de cover van de penny! En wat gaaf dat die van jouw op het dekbedovertrek staat Jo_Shakira :D

gefelciteerd met je punten Jo_Shakira. Is je dekje van eskadron, volgens mij starten wij met hetzelfde dekje dan :D

faither: ik zou op zijn minst een jachtmodel scheren zodat hij zijn warmte beter kwijt kan. Maar helemaal scheren kan ook prima.
ik zie niet in waarom scheren alleen is voor wanneer je in een binnenbak traint. Ik heb alleen een buitenbak, maar hier gaan ze ook allebei kaal, echt geen doen anders met die dikke vacht.

Ik heb gisteren mijn messen opgestuurd om te laten slijpen, als ze retour zijn dan gaan hier zo snel mogelijk de vachten eraf.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:46

ZOOO Nash lijkt wel een hengst op die foto! SUPERGAAF! Ook dat dekbedovertrek! Ik slaap er niet onder hahahah, ben toch meer van de Riviera maison-stijl geloof ik hahaha.

Calys is alweer geschoren.

Peelie

Berichten: 13421
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:45

astridastrid schreef:
ZOOO Nash lijkt wel een hengst op die foto! SUPERGAAF! Ook dat dekbedovertrek! Ik slaap er niet onder hahahah, ben toch meer van de Riviera maison-stijl geloof ik hahaha.

Calys is alweer geschoren.

Mooi he!

Een ballonetje doet wonderen :D

Jo_Shakira
Berichten: 1004
Geregistreerd: 23-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:18

loulou schreef:
wat leuk, nash op de cover van de penny! En wat gaaf dat die van jouw op het dekbedovertrek staat Jo_Shakira :D

gefelciteerd met je punten Jo_Shakira. Is je dekje van eskadron, volgens mij starten wij met hetzelfde dekje dan :D

faither: ik zou op zijn minst een jachtmodel scheren zodat hij zijn warmte beter kwijt kan. Maar helemaal scheren kan ook prima.
ik zie niet in waarom scheren alleen is voor wanneer je in een binnenbak traint. Ik heb alleen een buitenbak, maar hier gaan ze ook allebei kaal, echt geen doen anders met die dikke vacht.

Ik heb gisteren mijn messen opgestuurd om te laten slijpen, als ze retour zijn dan gaan hier zo snel mogelijk de vachten eraf.



Ja dekje is van eskadron!! Ik dacht ik ga niet meer in het wit. Dit pas beter bij ons. Alleen is er een diamantje af :(

Daihyo

Berichten: 88070
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:24

Jim was vandaag alsnog flink bezweet, ondanks het scheren. Het is best klammig weer :j

En hij krijgt steeds meer spots :))
Billen
Afbeelding

Hoofd
Afbeelding

Rechterkant
Afbeelding

Linkerkant
Afbeelding

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Dressuurhaflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:56

Ha! Dat heeft die van mij ook Amanda! :=

Hier gaat ze ook kaal zodra we weer gaan trainen, vind het nu wel fijn voor haar dat ze lekker zonder deken kan staan