Aparte papieren, is deze haflinger raszuiver?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Aparte papieren, is deze haflinger raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:37

Beste bokkers!

Aangezien ik totaal nieuw ben hoop ik dat dit bericht in de juiste categorie staat. Zo niet, wijs me erop en wat ik daaraan moet doen.

Momenteel ben ik hard op zoek naar een haflinger. Hier ben ik vandaag voor gaan kijken.. Zo'n 200km verderop zag ik dit paardje en hij sprak me aan. Maar.. Nu kom het.. Er zijn nogal wat "aparte" verschijnselen;

Eenmaal daar zag ik een leuk beestje maar twijfelde ik direct of dit paardje raszuiver was. Mogelijk hebben jullie hier meer verstand van (zie foto's) vooral over het hoofdje twijfel ik een beetje. Tevens is hij nét 4 jaar. Hierna vroeg ik de eigenaar om de papieren en deze heb ik bekeken. Hier werden mijn vermoedens deels "waar". Er is namelijk over dit paardje weinig bekend. Zijn vader en moeder zijn niet bekend, de inentingen van zijn eerste 3 levensjaren missen en het gehele boekje was leeg. Ook zaten er bij de papieren geen stamboek papier (ik snap dat dit kan als dit niet aangevraagd is). Laterna bekeek ik het boekje nogmaals en zag ik wéér iets aparts. Gekeurd bij de shetlanders? (Zie foto) ik vind dit een erg leuk beest maar wil wel graag weten wat ik koop en welke achtergrond erachter zit. Het paardje is volgens papier gechipt. Kan iemand mij hier meer advies in geven? Wat kan in het beste doen? Hoe kan ik achter meer informatie komen? Dit paardje is toen hij 2 jaar was gekocht bij een handelaar en hij weet niet meer waar dit paardje vandaan komt. Dus ook daar zoeken heeft geen zin.

Afbeelding
De Haflinger

Afbeelding
Leuk koppie

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je dat het uiterlijk niet 100% haf lijkt te zijn


Graag hoor ik jullie commentaar en advies! Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Warboel op 05-07-16 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd op verzoek

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Aparte papieren, is deze haflinger raszuiver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:45

Heb je echt papier of alleen een paspoort?
Ik zie vooral een schriel, jong en onbespierd paard dat op een haflinger lijkt. Zit er geen stamboekpapier bij, zul je het nooit zeker weten.
Maar als het paardje je bevalt, wat maakt het dan uit of hij wel of niet 100% haflinger is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:53

Er zit inderdaad alleen een paspoort bij.. En zelfs daar staat niets in. Ik kan er dus ook niet via de chip meer uithalen?

Je stelt me de juiste vraag.. Waarom niet gewoon kopen als je t paardje leuk vind. Zo hoor ik inderdaad te denken maar op de een of andere manier vind ik het fijn om wat meer achtergrond informatie te hebben.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:55

Op papier kan je niet rijden. Als het paard je bevalt gewoon kopen. Zou (uiteraard) wel 1st laten keuren.

Wat vind jij er een aparte verschijning aan? Ik vind het er wel echt als een haflinger uit zien, hij is alleen hardstikke schraal dus daar mogen wel een paar spekkies en een hoop spieren bij.

Marlis

Berichten: 7242
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:56

Via chip kom je verder niks te weten over de geschiedenis / verleden.

Ik vind het wel op een haflinger lijken alleen schraal en onbespierd.

Als je het een leuk beest vind en het klikt zouden voor mij verdere info er niet toe doen.

HarmanyL

Berichten: 2662
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:58

Ik zie ook een gewone haflinger hoor. Beetje meer spekjes en spieren en dan ziet ie er top uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:59

Ah super ! Gelukkig hoor ik dit ook in mijn bekende kring. Ik heb zelf alleen een springpaard gehad en nooit een haflinger misschien heb ik een verkeerde kijk erop. Hij moet naar de kapper en de hoefsmid een goede douche en dan lijkt het al meer paard. Maar jullie vinden hem dus ook zeer schraal? En keuren alleen klinisch? Of ook röntgen?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 23:59

Volgens mij wordt dit met een beetje aandacht en goed eten een echt beauty! Op papier kan je niet rijden. Al kan je het wel gebruiken om nog wat van de prijs af te kletsen als je het een leuk diertje vindt. Dat is dan weer een voordeel toch?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:00

Als het niet in het paspoort staat zul je met de chip niet verder komen omdat zover ik weet alles in het paspoort zou staan. Papieren zullen er dan ook niet bijzitten. Je bedoelt waarschijnlijk dat het paspoort uitgegeven is via het shetlander stamboek. Niet zo vreemd is een van de goedkoopste die een paspoort uitgeeft. Verder heeft dat niets met keuren te maken. Ieder stamboek kan een paspoort uitgeven.
Als er geen stamboek papieren bijzitten zul je het nooit zeker weten tenzij je ooit eens een DNA onderzoek zou laten doen maar dan zul je alsnog een idee moeten hebben van de vader en/of moeder.

Als het goed is staat er een fokker/eerste eigenaar in het paspoort wellicht dat die meer informatie zou kunnen geven.

Verder is het lastig ziet er naar mijn idee wel uit als een haflinger. Wat jong en weinig spier erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:01

Bij mijn eigen gefokte friesche merrie staat op dr paspoort ook ''ouders onbekend''. Dit omdat ik gewoon een particuliere dekking heb gedaan met een friesche hengst waarvan ik de afstamming wel weet, maar omdat het niet officieel met dekbewijs is gegaan is dit niet geldig op dr paspoort. Voor dr moeder (die ik ook nog in bezit heb) geldt dat haar papieren ingenomen zijn omdat deze merrie een krom been heeft en dus voor de dood verkocht was.

Afstamming is bij mij dus helemaal bekend, paard is 100% fries, maar geen papier en op haar paspoort staat ook niks.
Volgens haar paspoort is ze dus een gewoon zwart paard zonder afstamming, had elk ras kunnen zijn haha! :+

Overigens heb ik ooit ook een fjord tegelijk met mn shet laten chippen, die had een paspoort (ook afstamming onbekend) van het appaloosa stamboek. Was toch echt een fjord ;)

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:03

Papier kan je niet op rijden en tenzij dit een merrie is en je er mee wil fokken ook geheel onbelangrijk.
Laat deze wel even goed nakijken door smid, TA en osteo naast de gewone DA klinische keuring, dan weet je ook of er een anders dan groei en verhuizing oorzaak is van schraal en slecht bespierd zijn. Maar als pony je aanstaat en DA hem gezond verklaard is de rest niet relevant. Ik heb hier slechts 1 met papier, maar dat zegt mij als niet raskenner nog niks. Raszuiver en gezond zijn absoluut geen synoniemen en over opvoeding en bruikbaarheid voor jouw doel zegt het ook lang niet alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:03

troi schreef:
Volgens mij wordt dit met een beetje aandacht en goed eten een echt beauty! Op papier kan je niet rijden. Al kan je het wel gebruiken om nog wat van de prijs af te kletsen als je het een leuk diertje vindt. Dat is dan weer een voordeel toch?


Haha dat ga ik ook zéker proberen! :o

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:04

Zal niet bij shet gekeurd zijn.

Ieder paard moet verplicht een paspoort hebben. (met chipnummer erin)
Vaak is dat een paspoort van de rasvereniging waar het paard bij hoort.
Ook kruisingen en paarden van onbekende afstamming moeten een paspoort hebben.
Die wordt dan meestal aangevraagd bij een van de goedkoopste paspoortuitgevende instanties.

Kruisingen krijgen dus vaak een paspoort van een ras. Dat betekent níét dat het dat ras is.
De afstammingspapieren zijn de papieren die bewijzen welk paard de vader is van het betreffende paard is, en welk paard de moeder.

"Jouw" paardje kan een kruising zijn. Of een paardje dat wel degelijk een haflinger als vader en een haflinger als moeder heeft maar waar nooit afstammingspapieren voor aangevraagd zijn. En dus een "goedkoop" paspoort. (shet...)
Of een paardje waar ooit alle papieren bij "kwijt" geweest zijn, en waar dus een nieuw paspoort bij aangevraagd is. (in dat geval even goed opletten, want in principe horen papieren zoals paspoort vanaf veulen gewoon bij het paard te blijven)


Als jij dit een leuk paardje vind, en de prijs is realistisch, dan zouden afstammingspapieren mij persoonlijk niet zo veel uitmaken.
Het wordt natuurlijk anders als je fokplannen voor een specifiek ras hebt.
Maar dat zal wel niet als ik je bericht goed lees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:05

Shanna schreef:
Bij mijn eigen gefokte friesche merrie staat op dr paspoort ook ''ouders onbekend''. Dit omdat ik gewoon een particuliere dekking heb gedaan met een friesche hengst waarvan ik de afstamming wel weet, maar omdat het niet officieel met dekbewijs is gegaan is dit niet geldig op dr paspoort. Voor dr moeder (die ik ook nog in bezit heb) geldt dat haar papieren ingenomen zijn omdat deze merrie een krom been heeft en dus voor de dood verkocht was.

Afstamming is bij mij dus helemaal bekend, paard is 100% fries, maar geen papier en op haar paspoort staat ook niks.
Volgens haar paspoort is ze dus een gewoon zwart paard zonder afstamming, had elk ras kunnen zijn haha! :+

Overigens heb ik ooit ook een fjord tegelijk met mn shet laten chippen, die had een paspoort (ook afstamming onbekend) van het appaloosa stamboek. Was toch echt een fjord ;)


Haha ik hoor het al, het kan dus meevallen!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:07

Ik vind het papier nog het minst schrikbarend in deze situatie.

Paard is te mager, dus of niet correct gehouden, mankeerd wat, of is expres mager en veranderd van karakter als hij aankomt.

Heb liever iets zonder papier wat er beter uitziet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:08

tamary schreef:
Papier kan je niet op rijden en tenzij dit een merrie is en je er mee wil fokken ook geheel onbelangrijk.
Laat deze wel even goed nakijken door smid, TA en osteo naast de gewone DA klinische keuring, dan weet je ook of er een anders dan groei en verhuizing oorzaak is van schraal en slecht bespierd zijn. Maar als pony je aanstaat en DA hem gezond verklaard is de rest niet relevant. Ik heb hier slechts 1 met papier, maar dat zegt mij als niet raskenner nog niks. Raszuiver en gezond zijn absoluut geen synoniemen en over opvoeding en bruikbaarheid voor jouw doel zegt het ook lang niet alles.


Dat klopt! Zover ik weet is hij met 2,5 jaar ingereden en staat al zo'n 1,5 jaar in een bak zand met wat hooi en 1/3 schep biks. Hij krijgt 4 uurtjes kinderles ( een beetje hobbelen ) en dat is het. Ik denk dat er nog meer inzit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:11

Femke_Tweety schreef:
Zal niet bij shet gekeurd zijn.

Ieder paard moet verplicht een paspoort hebben. (met chipnummer erin)
Vaak is dat een paspoort van de rasvereniging waar het paard bij hoort.
Ook kruisingen en paarden van onbekende afstamming moeten een paspoort hebben.
Die wordt dan meestal aangevraagd bij een van de goedkoopste paspoortuitgevende instanties.

Kruisingen krijgen dus vaak een paspoort van een ras. Dat betekent níét dat het dat ras is.
De afstammingspapieren zijn de papieren die bewijzen welk paard de vader is van het betreffende paard is, en welk paard de moeder.

"Jouw" paardje kan een kruising zijn. Of een paardje dat wel degelijk een haflinger als vader en een haflinger als moeder heeft maar waar nooit afstammingspapieren voor aangevraagd zijn. En dus een "goedkoop" paspoort. (shet...)
Of een paardje waar ooit alle papieren bij "kwijt" geweest zijn, en waar dus een nieuw paspoort bij aangevraagd is. (in dat geval even goed opletten, want in principe horen papieren zoals paspoort vanaf veulen gewoon bij het paard te blijven)


Als jij dit een leuk paardje vind, en de prijs is realistisch, dan zouden afstammingspapieren mij persoonlijk niet zo veel uitmaken.
Het wordt natuurlijk anders als je fokplannen voor een specifiek ras hebt.
Maar dat zal wel niet als ik je bericht goed lees.


Geen fokplannen, het is een ruin! Maar het kan dus twee kanten hebben.. Of het is een echte haflinger of toch een kruising en zodoende goedkoop aangevraagd. Ik begin het papiergedoe te snappen, bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:12

ruitje schreef:
Ik vind het papier nog het minst schrikbarend in deze situatie.

Paard is te mager, dus of niet correct gehouden, mankeerd wat, of is expres mager en veranderd van karakter als hij aankomt.

Heb liever iets zonder papier wat er beter uitziet :)


Zoals ik het zie.. Niet correct gehouden. Ben vanplan om de dierenarts het paardje te laten controleren. Ik ben ook een beetje huiverig voor het bijvoeren.. Vaak worden ze dan een stuk "heter".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:16

Persoonlijk zou ik een paard er niet om laten staan, de prijs is er vaak ook naar of er wel of geen papieren bij zitten.
Enten net zo overigens, ik ben mijn paarden pas gaan enten toen ik met ze van het erf af ging voor les. Dat was bij mijn merrie toen ze c.a. 6 was. Daarvoor waren ze enkel op eigen erf, geen paarden in de omgeving, dus vond ik enten niet nodig.

Het paardje van jou foto's zou ik wel gaan bijvoeren, ik vind hem er echt heel magertjes uitzien, niet zoals een haflinger hoort te zijn. Persoonlijk houdt ik al mijn paarden op onbeperkt hooi, en voel me daar zelf ook fijn bij. Heter worden ze vooral van brok of ander voer wat via de voerbak gegeven wordt. Mijn paarden zijn overigens echte recreatie-paarden, als ze 3 weken stil staan wil ik nog zo op kunnen stappen en wegrijden. Dat heter worden heeft in mijn ervaring meer met karakter en (kracht)voer te maken dan met ruwvoer.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:18

Verkijk je niet op wat verkeerd houden voor blijvende schade kan aanrichten hè. Zeker als ik nu hoor dat hij dus al gereden word vind ik zijn toestand kwalijk. Als hij zo uit het land kwam en ongetraind was vond ik het minder erg.
Blijkbaar helpt de manier waarop hij de afgelopen 1.5 jaar gereden is hem niet lichamelijk, en daarmee ook niet geestelijk :o

Persoonlijk, zou ik geen paard willen van iemand die ze er zo uit laat zien. Ik wil een paard met een goede basis, wie zegt dat er ontwormd is, dat hij een net passend zadel heeft gehad. Zijn dingen waar ik echt goed navraag naar zou doen want deze foto's geven echt aan dat hij nu niet lekker in zijn vel zit.

Zou dat zeker gebruiken bij een evt. Onderhandeling :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:22

Shanna schreef:
Persoonlijk zou ik een paard er niet om laten staan, de prijs is er vaak ook naar of er wel of geen papieren bij zitten.
Enten net zo overigens, ik ben mijn paarden pas gaan enten toen ik met ze van het erf af ging voor les. Dat was bij mijn merrie toen ze c.a. 6 was. Daarvoor waren ze enkel op eigen erf, geen paarden in de omgeving, dus vond ik enten niet nodig.

Het paardje van jou foto's zou ik wel gaan bijvoeren, ik vind hem er echt heel magertjes uitzien, niet zoals een haflinger hoort te zijn. Persoonlijk houdt ik al mijn paarden op onbeperkt hooi, en voel me daar zelf ook fijn bij. Heter worden ze vooral van brok of ander voer wat via de voerbak gegeven wordt. Mijn paarden zijn overigens echte recreatie-paarden, als ze 3 weken stil staan wil ik nog zo op kunnen stappen en wegrijden. Dat heter worden heeft in mijn ervaring meer met karakter en (kracht)voer te maken dan met ruwvoer.


Juist! Helaas kan hij pas vanaf september naar mij komen. Dus dat bijvoeren gaat even duren. Zoals ik vermeld had zei de eigenaar zelf ook dat hij bij gevoerd mocht worden maar met de kindertjes kon dat niet. Het paardje is expres terug gevoerd denk ik dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:24

ruitje schreef:
Verkijk je niet op wat verkeerd houden voor blijvende schade kan aanrichten hè. Zeker als ik nu hoor dat hij dus al gereden word vind ik zijn toestand kwalijk. Als hij zo uit het land kwam en ongetraind was vond ik het minder erg.
Blijkbaar helpt de manier waarop hij de afgelopen 1.5 jaar gereden is hem niet lichamelijk, en daarmee ook niet geestelijk :o

Persoonlijk, zou ik geen paard willen van iemand die ze er zo uit laat zien. Ik wil een paard met een goede basis, wie zegt dat er ontwormd is, dat hij een net passend zadel heeft gehad. Zijn dingen waar ik echt goed navraag naar zou doen want deze foto's geven echt aan dat hij nu niet lekker in zijn vel zit.

Zou dat zeker gebruiken bij een evt. Onderhandeling :)


Bedankt! Momenteel vraagt hij incl zadel en hoofdstel €1500,-. Onderhandelen moet mogelijk zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:28

Zelf koop ik nooit een zadel en hoofdstel bij een paard, tenzij ik zeker weet dat het passend is voor het paard. Mijn ervaring met maneges en handelstallen is dat dit meestal niet passend is. Dan kan je beter zelf een zadel kopen als de pony ook in betere conditie (dus gezond gewicht) is. Grote kans dat een zadel dat nu past straks niet meer past en vise versa.

Ik zou hem ook zeker goed laten keuren door een dierenarts, met 2,5 al bereden vind ik echt erg vroeg. Ik persoonlijk zou er geen moeite mee hebben een paard niet te rijden tot hij lichamelijk in goede conditie is, dus voor mij helemaal icm de jonge beleer-leeftijd zou ik hem eerst op gewicht krijgen en aan de hand trainen tot ik passend tuig zou gaan zoeken. Voor mij zou het dus een pony zijn die de eerste maanden alleen maar "kost" omdat ik er niet gelijk mee zou kunnen rijden. Dat heeft voor mij ook invloed op de prijs.

1500 vind ik ook best aan de prijs voor deze pony. Zou zelf zonder tuig bieden, en dan niet meer dan c.a. 800 tot 1000 ervoor over hebben denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:37

Shanna schreef:
Zelf koop ik nooit een zadel en hoofdstel bij een paard, tenzij ik zeker weet dat het passend is voor het paard. Mijn ervaring met maneges en handelstallen is dat dit meestal niet passend is. Dan kan je beter zelf een zadel kopen als de pony ook in betere conditie (dus gezond gewicht) is. Grote kans dat een zadel dat nu past straks niet meer past en vise versa.

Ik zou hem ook zeker goed laten keuren door een dierenarts, met 2,5 al bereden vind ik echt erg vroeg. Ik persoonlijk zou er geen moeite mee hebben een paard niet te rijden tot hij lichamelijk in goede conditie is, dus voor mij helemaal icm de jonge beleer-leeftijd zou ik hem eerst op gewicht krijgen en aan de hand trainen tot ik passend tuig zou gaan zoeken. Voor mij zou het dus een pony zijn die de eerste maanden alleen maar "kost" omdat ik er niet gelijk mee zou kunnen rijden. Dat heeft voor mij ook invloed op de prijs.

1500 vind ik ook best aan de prijs voor deze pony. Zou zelf zonder tuig bieden, en dan niet meer dan c.a. 800 tot 1000 ervoor over hebben denk ik zo.


De eigenaar zei me dat ik het tuig er "gratis" bij kreeg. Zelf heb ik 17,5 of 18 inch en dit is een 17 inch zadel. Ook het hoofdstel was niet compleet. Zelf heb ik een aantal zadels en hoofdstellen liggen. Dus voor dat hoef ik het niet te doen. Ik denk dat ik inderdaad ga beginnen met beneden de prijs te zitten. Ook voor de entingen die het paardje mogelijk niet heeft gehad en alle extra kosten van het bijvoeren een beetje recht te trekken.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 00:38

Janneke_x schreef:
Juist! Helaas kan hij pas vanaf september naar mij komen. Dus dat bijvoeren gaat even duren. Zoals ik vermeld had zei de eigenaar zelf ook dat hij bij gevoerd mocht worden maar met de kindertjes kon dat niet. Het paardje is expres terug gevoerd denk ik dan.

Als hij inderdaad met opzet te weinig voer gehad heeft, is er mogelijk wat mis mee (niet hanteerbaar/rijbaar op gezond gewicht). Ik zou dan sterk overwegen om hem te laten staan en naar een andere te zoeken.