waarom worden haflingers steeds groter?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 08:55

De titel zegt het al.


Maar waarom? Waarom houden we niet een grens aan tot 1.55 ofzo? ik vind het zo zonde dat ze steeds groter worden. Ik zelf vind voor mezelf een haflinger van 1.50 groot zat. Ben zelf maar 1.60

Over paar jaar wil ik een hafje erbij of als mijn huidige haf is overleden, een nieuwe te nemen. Maar tegenwoordig zijn ze aardig aan de maat. Terwijl voor mij rond 147/150 een prima maatje is.

puppy1128

Berichten: 5019
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 08:58

Omdat mensen steeds groter wilt denk ik? Vind die slanke dingen ook niks. Vind het meer sport pony's in een haflinger kleurtje. Terwijl andere er helemaal gek op is. :+

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 09:06

De slanke haflingers is ook niet mijn ding, ook al ken ik een paar grote haflingers, wat wel echt nog haflinger zijn. Dat vind ik wel mooi. MAar ik vind 1.55 gewoon te groot.

En ik ben gewoon bang dat straks haflingers in paardenformaat hebben. En dat vind ik wel gewoon zonde van het ras.

Ik denk gewoon dat ik tegen die tijd, een spelt in een hooberg zoeken is.

Aan de andere kant de vader van mijn huidige hafje was ook 1.53 (dier is 27/29 geworden)
Terwijl die van mij maar 1.40 is.

Merries zitten vaak wel in de stokmaat die ik graag wil. Alleen gaat me voorkeur uit na een ruin. MAar als je dan op mp kijkt en je ziet een 3 jarige haflinger van al 1.52. Dan denk ik hoe groot gaat die dan wel niet worden...

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:49

Het zal de marktwerking zijn, denk ik. Mensen willen een grotere sportpony en dus krijgen ze die. De ouderwetse tankHafjes krijg je waarschijnlijk niet meer zo goed verkocht. Mijn vorige vzpaardje was een Haf die destijds niet door de keuring kwam omdat ie teveel Arabisch bloed zou hebben, althans, dat is me verteld, maar was evengoed nog wel een echte Haf (hij kon alleen gruwelijk hard - en niemand die me geloofde -O- ). Overigens ook wel de perfecte stokmaat, hij was nog iets kleiner dan mijn huidige vzpaard van 1.45. Er liep daar trouwens ook nog een Haf rond die écht zo'n tankmodel was. Niet veel hoger, maar breed!!! En als die kwam langs galopperen rammelden de spijkers uit de planken. Man, daar kon je echt een kasteel mee veroveren. :')
Ik vind het ook wel zonde, juist het wat oudere model, voor mij de échte Haflinger, spreekt mij erg aan. Ik heb het wel met meer rassen, dat ik het ouderwetse model mooier, karakteristieker vind dan wat men tegenwoordig wil. Jammer, maar wat doe je er aan als smaken verschillen?

Maar heeft het stamboek dan geen bovengrens voor de stokmaat? Of kun je gewoon doorfokken totdat je zoiets krijgt:
http://www.guinnessworldrecords.com/wor ... rse-living
Dan mogen ze bij aankoop wel een gratis ladder bijvoegen...en adressen waar je zo'n vehikel kunt stallen := .

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 09:57

En daarbij is de stokmaat op marktplaats niet altijd de daadwerkelijke maat. Mensen willen graag grote haflingers en verkopers plussen er vaak wat centimeters bijop om toch kopers te laten komen.

Ik moet zeggen dat wij niet vaak haflingers hebben die boven de 1.50 uitkomen. Verkooptechnisch is dat wel interessant want grote haflingers zijn veel gewilder ;)

kinel
Berichten: 2192
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:07

puppy1128 schreef:
Omdat mensen steeds groter wilt denk ik? Vind die slanke dingen ook niks. Vind het meer sport pony's in een haflinger kleurtje. Terwijl andere er helemaal gek op is. :+

Dat vind ik dus ook. Geef mij maar het oudere type. Zelf ook een iets grotere1.50 maar niet de smalste. Weet ook niet of er in de toekomst nog eentje komt. Moet dan wel oudere type zijn. Tot max1.50 niets daarboven.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 10:11

Mjoor schreef:
En daarbij is de stokmaat op marktplaats niet altijd de daadwerkelijke maat. Mensen willen graag grote haflingers en verkopers plussen er vaak wat centimeters bijop om toch kopers te laten komen.

Ik moet zeggen dat wij niet vaak haflingers hebben die boven de 1.50 uitkomen. Verkooptechnisch is dat wel interessant want grote haflingers zijn veel gewilder ;)


Daar zul je ook zeker gelijk in hebben. Ik moet ook eerlijk bekennen, ik heb natuurlijk maar een hafje van 1.40. Dus een haf van 1.50 is dan gelijk zo groot haha.

tegen de tijd dat ik voor een 2e haf ga kijken, zie ik dan wel weer. Wie weet heb ik gewoon geluk haha.

FleurSandro

Berichten: 1809
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:15

Ik heb zelf een echte ouderwetse haflinger en hij is ook al hele groot, hij is 1,52m en laat hem nou ook eens heel erg breed zijn, ik kom niet met mijn benen onder z'n buik uit met mijn 1,70m. Ik wil echt geen grotere pony haha

die doorgefokte haflingers vind ik ook helemaal niks, echt van die sprietjes het lijkt niet eens meer op een haflinger meer op een sportpony met een haflinger kleurtje :( :( zonde!
Afbeelding

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 10:43

dat vind ik ind mooi, groot maar toch echt een haf!

Sylkai

Berichten: 1098
Geregistreerd: 11-02-14
Woonplaats: Loenhout

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:55

Ik heb een echt oud gebouwde haflinger van 1.46. Ik houdt totaal niet van de sport types.
Al een poos op zoek naar een oud gebouwde dekhengst voor haar, maar zonder succes.....
Ze zijn of inderdaad te groot of de smal.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 10:58

Ik zou je niet te veel vastpinnen op stokmaten van van een advertentie!
Mijn eerste haf stond te koop als 1.55m!!!!!
Nou. Hij was amper 1.45m.. eerder 1.42m.
Mijn huidige haflinger is ook rond de 1.45m en ruin.
Ik zie ook weinig grote. Gelukkig.

Daihyo

Berichten: 88095
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:05

Ik zou best een haf van 1.55 willen. Maar dan wél met body :j
Ik snap dat er meer sportgericht gefokt wordt. Daar is immers meer vraag naar. Maar het is zonde van de oude rasstandaard die steeds meer verdwijnt. Helaas is de groep liefhebbers van het oude type blijkbaar kleiner dan de liefhebbers van het sporttype.
Dit zie je niet alleen bij de haflingers, maar eigenlijk bij alle zwaardere rassen. Kijk naar de fjord, de Fries, maar ook de trekpaarden worden hoogbeniger en ranker gefokt omdat het steeds vaker een rijpaard is ipv een werkpaard.

Zelf ben ik erg blij met mijn dikbil van 1.52. Mooi formaat, wat steviger, waardoor ik er ook prima op pas. Voor een volwassene is dit toch wel een mooi maatje zo. Kleiner of ranker, wordt dat toch weer wat lastiger.
Afbeelding

Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:10

Ik heb ook twee veulens van zelfde vader maar allebei totaal anders. Eentje is veel slanker en sierlijker en de ander een grote lomperik.

Ik houd zelf ook meer van het oude type en niet groter als 1.50..

Vind 1.45 altijd mooie maat.

Denk dat ze groter en ranker gefokt worden voor de sport?

Marije_jiplover

Berichten: 25367
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:12

Mijn haflinger van (bijna) 29 is ook een echte ouderwetse, maar die meet wel ook al rond de 1.50 m

En toen ik er vorig jaar zomer 1 zocht was het nog best lastig om er een te vinden die ook zo rond die grootte was.
De meeste waren kleiner dan dat. En dat in combi met het luxere type wilde ik echt niet. Gelukkig 1 gevonden die nu met 6 ong 1.54 meet en wel luxer is, maar geen sprietje.
Dat hij wat luxer is vind ik niet erg, vooral zijn langere benen zorgen voor ruimere en daardoor ook comfortabele gangen.
En dat is wel zo aangenaam als je kilometers door het bos dwaalt, zoals ik.

Maar ondanks dat hij dus naast mijn senior vreselijk luxe toont, komen bij mijn ouwe gebakkie mijn benen er meer onderuit dan onder mn jonkie.
En hij is in alles groter, dekens, singel, etc.
Terwijl je dat echt niet zou gokken als je ze lang elkaar ziet staan.

Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:15

Marije_jiplover schreef:
Mijn haflinger van (bijna) 29 is ook een echte ouderwetse, maar die meet wel ook al rond de 1.50 m

En toen ik er vorig jaar zomer 1 zocht was het nog best lastig om er een te vinden die ook zo rond die grootte was.
De meeste waren kleiner dan dat. En dat in combi met het luxere type wilde ik echt niet. Gelukkig 1 gevonden die nu met 6 ong 1.54 meet en wel luxer is, maar geen sprietje.
Dat hij wat luxer is vind ik niet erg, vooral zijn langere benen zorgen voor ruimere en daardoor ook comfortabele gangen.
En dat is wel zo aangenaam als je kilometers door het bos dwaalt, zoals ik.

Maar ondanks dat hij dus naast mijn senior vreselijk luxe toont, komen bij mijn ouwe gebakkie mijn benen er meer onderuit dan onder mn jonkie.
En hij is in alles groter, dekens, singel, etc.
Terwijl je dat echt niet zou gokken als je ze lang elkaar ziet staan.


Ben nu wel benieuwd naar foto :)?

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 11:19

Ik vind grote ook niet erg, en vind de langere benen ook zeker mooier. MAar dan wel ind een haf met body.

Ik heb ook totaal geen haast. en weet ook nog niet zeker of een 2e erbij wilt/neem. MAar denk als straks me hafje met pensioen gaat dat ik dan wel graag een 2e erbij wilt. (financieel zou er nu 2 ook al kunnen, maar dan ben ik bang als ik een keer druk heb dat ik me oudje dan meer een dag vrij geeft, terwijl die nog vollop geniet van rijden enz)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:19

Lijkt mij juist super, een grote haf. Maar dan wel een stevige 'echte'. Ik hou echt van pony's, maar ben helaas te groot voor veel pony's beneden de 1,50. Of ze moeten echt stevig zijn. Vind het juist jammer dat je boven de 1,55 haast alleen iele beestjes vindt.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:20

Ik vind juist de luxere haflingers erg mooi, maar smaken verschillen. Grotere varianten zijn gewoon erg gewild op het sportgebied en beconcurreren de kleinere eruit, denk ik.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:43

Tja.. er is vraag naar. En waar vraag naar is...
Ook als je naar de Quarter Horses kijkt. Vroeger waren ze ontzettend klein (rond de 1.40) en nu komem ze in alle soorten em maten voor. Ik ken een Quarter Horse van 1.70.. ;)

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:46

finnens schreef:
Lijkt mij juist super, een grote haf. Maar dan wel een stevige 'echte'. Ik hou echt van pony's, maar ben helaas te groot voor veel pony's beneden de 1,50. Of ze moeten echt stevig zijn. Vind het juist jammer dat je boven de 1,55 haast alleen iele beestjes vindt.

Hmm ik ken heel wat stevige paarden boven de 1,55.. Kijk eens naar het gelderse paard of groninger. Ik rijd een stevige gelderse van 1.70.
(Kruising) trekpaarden zijn er ook zat!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:53

puppy1128 schreef:
Omdat mensen steeds groter wilt denk ik? Vind die slanke dingen ook niks. Vind het meer sport pony's in een haflinger kleurtje. Terwijl andere er helemaal gek op is. :+


Hier nog zo iemand, dat was ook de reden dat ik een heel ander ras heb gekozen.Al hebben die oudere modellen echt mijn hart verovert en ook die nieuwe hafjes vind ik wel leuk maar niet voor mezelf.

Siers83

Berichten: 7379
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:58

De haf die ik heb is een ouderwets type van 1.44, ook nog met de mooie donkere kleur. Heb toen ik op zoek was ook proefgereden op een wat grotere ruin, dat was wel een smalle. Ik vond t niks, wibelig en net of ik niks tussen mn benen had. Toen ik op zoek was, was t al lastig om een donkere te vinden, maar dat wpis juist wat ik mooi vind. Mijn haf is nu 22 dus begint al echt een oudje te worden helaas. Als zij er niet meer isdenk ik niet dat ik weer voor een haf ga, vind die lichte kleur echt niet mooi. En ik wil graag een paard met wat meer body dan dat die van nu hebben.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:00

Waarom niet? Zoals je het oude en het nieuwe type hebt, waarom geen groot en klein type?
Ik heb een jaarling staan die al best aan de maat is. Volgens zijn afstamming moet het een brede worden (oude Duitse hengst) en hij heeft nu al appelbillen dus dat geloof ik wel maar toch is ie groot. Vind ik alleen maar prima. Naast mijn Shire blijft ie toch altijd maar klein :+ Maar wij houden dan ook van grote beesten :)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 12:04

Je hebt wel verschillende lijnen, er is een w lijn, in Overijsel ergens die nog behoorlijk het oude type fokt.
Hans van den Berg van http://www.haflinger.nl, wil niet groter dan 1.50 fokken, hij fokt ook erg op kakarter.
En dan heb je de sporttypes....pffff, dan heb je wel wat in huis -O-

Waarom?
Omdat steeds meer mensen een groter exemplaar willen.
En de iets modernere exemplaren hebben fijnere gangen, de oudere modelen, rijden bonkiger, zijn meer voor ingespannen rijden.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: waarom worden haflingers steeds groter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-16 12:23

hans van de berg heeft ind maatjes die mij aanspreken.