Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Algemene info over Haflingers

 
Profiel   

Sien en Jonah op Odette!
Met deze knol kon je echt alles doen!
Helaas is ze aan koliek overleden.
Maar wat was ze een TOP PONY!
Kijk en geniet!
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 19:01 



 
Profiel   

Ik heb een 16 jarige merrie ouderwetse type, en bij haar is het maar net hoe der pet staat. Kan heel braaf zijn maar ook een draak en dan kan ze best bokken en fel uit de hoek komen. Gelukkig ken ik haar goed en zie ik vrij snel wat voor bui ze heeft en daar pas ik mij dan op aan, als ze de kolder in der kop heeft ga ik liever longeren dan rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 19:20 



 
Profiel   

Ik ken meerdere Haflingers. Allemaal verschillende achtergronden, eigenaren en gebruik. Het valt me op dat ze allemaal graag grenzen willen, anders nemen ze een loopje met je. De zogenaamde Haflinger streken... nee, gewoon gebrek aan opvoeding, dan al niet bewust.

Mijn merrie? Toen ik haar leerde kennen: levensgevaarlijk! Steigeren met rijden en met ruiter en al achterover geslagen. Je kon er niet mee wandelen, ze vloog er altijd vandoor.
De problemen met rijden verdwenen als sneeuw voor de zon met passend tuig (zadel deed gewoon zeer) en de slechte manieren op stal en aan de hand werden opgelost met consequente en eerlijke training.
En nu? Voor het eerst in de trailer naar een binnenbak: poepie braaf. op buitenrit werden we geschampt door een tractor, mevrouw geeft geen krimp.

Het zijn letterlijk gouden paarden, maar grenzen zijn wel nodig. Ik ken er genoeg met minder (consequente) opvoeding en dat waren me toch rouwdouwers! Ze weten nu dat ze dat bij mij niet meer hoeven te proberen, maar de eerste keer dat ik ze zag... man oh man...

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 19:24 



 
Profiel   

Oh ja, wij hebben nog een ouderwetse haflinger op stal.
Schandalig verwend door de eigenaren en ook niet al te geweldig opgevoed.

"nee, met een haflinger aan de hand kun je niet tegelijkertijd een kruiwagen vol hooi meenemen naar de wei, een haflinger duikt daar altijd meteen in!"

En dan loop ik met aan elke hand een haflinger én een kruiwagen hooi naar de wei en nog way dat er een het in zijn hoofd haalt om tussentijds een hapje te nemen.
Kwestie van opvoeding, mijn hafjes zijn heus wel fan van eten, maar meelopen is meelopen en dat weten ze perfect :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 21:58 



 
Profiel   

Als je kadaverdiscipline wilt van een paard kun je beter een ander ras nemen,want Haflingers zijn wel eigenwijs. Maar tevens trouw en goudeerlijk. Natuurlijk is ieder individueel dier weer anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-17 12:10 



 
Profiel   

Ik heb een echte sport gefokte haflinger en dat merk je ook echt in het karakter.
Hij is veel pittiger dan de ouderwetse type die moet je veel steviger aan het werk zetten en ook is hij heel snel in de volle galop tegen de 40km aan dat is heel snel voor een haf. En daar in tegen toch wel een echte typische haflinger die vol grappen zit en elke kans pakt om te gaan eten of te plagen en mensen op stang te jagen voor de lol. :+
Hier zijn wat foto's van mijn monstertje.
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-17 12:29 



 
Profiel   

Twee broertjes zelfde vader en andere moeder.
[ img ]

[ img ]

Een is echt ouderwets en andere meer modern.

Ik vind zelf de ouderwetse wel veel gaver! :)
En in mijn ogen ook een veel fijner karakter maarja dat zegt natuurlijk niks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-17 13:03 



 
Profiel   

In de vorige eeuw reed ik op een manege waar ze allemaal zeer grote warmbloedpaarden hadden en een kleine nogal luxe Haflinger. deze maakte de meeste zandruiters van de hele manege omdat hij inderdaad soms zo maar ineens begon te bokken.Achteraf denk ik dat hij een veel te groot zadel ophad omdat er meestal volwassenen op reden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-17 17:40 



 
Profiel   

Ik heb ook altijd goede ervaringen met Haflingers. Bij elk ras kan er natuurlijk wel een lastig paar tussen zitten, maar ik geloof niet dat dat bij Haflingers vaak voor komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-17 21:21 



 
Profiel   

Ik ken er 3 waarvan er 2 van mijn geweest zijn.

De eerste was een kleinere maar ow zo eigenwijze madam... goud eerlijk. Dat wel. Maar ook stronteigenwijs. Elke keer opnieuw gedurende 8 jaar was het bushokje langs de bak op de rechterhand de eerste 10 minuten eng :')
De andere 2 sport haflingers.
1 onder het zadel goud eerlijk. Kon er 3 weken niets mee doen en er zo buiten alleen mee weg rijden. Maar aan de hand een hele dominante. Mijn nichtje kon er zo mee weg rijden ook. 7 jaar. Maar aan de hand dus niet te doen. Ik kende haar en dat ging prima.

Haar dochter heb ik nu nog. Zowel aan de hand als onder het zadel goudeerlijk.
Wel wakker in het werk. Heet. Maar dat ligt ook aan het weer en het seizoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-17 21:47 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik denk dat een Haflinger wel wat voor ons is. Dus binnenkort maar de zoektocht beginnen :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 13:50 



 
Profiel   

Ik heb een haflinger die een beetje tussen ouderwets en sporttype in zit vind ik. Hij is echt een geweldig makkelijk paard! Hij is heerlijk eigenwijs maar kent mijn grenzen, hij is aan de hand altijd heel braaf maar als hij aan het 'werk' moet is hij zeker niet sloom en werkt heel goed mee. En net als elk ander paard kijkt hij heus wel is ergens van op en 'schrikt' ook wel eens, hij zal dan altijd stil gaan staan en nooit weg rennen! Echt een goud paard van binnen en van buiten! Ik ken meerdere haflingers en ze verschillen ook allemaal behoorlijk kwa karakter, de ene is echt heel pittig en de andere is heel makkelijk. Maar mijn dikkie zou ik nergens voor inruilen! <3 [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-17 14:12 



 
Profiel   

He getver... Dacht ik dat ik er uit was qua ras... Maar ik val toch ook elke keer wel voor Tinkers.
Zelf denk ik nu ergens dat ik misschien meer op zoek moet naar een paard waar het mee klikt i.p.v naar een ras.

Zijn er grote verschillen qua karakter tussen een Haflinger en een Tinker?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 12:44 



 
Profiel   

Qua karakter weinig ervaring mee. Ik ken er een paar, en die zijn voor mij te traag. Vind de grovere tinker persoonlijk minder geschikt voor het rijden wat ik zelf wil, maar dat is dus heel persoonlijk.
Wat ik bij de tinker wel een afknapper vind is het behang. Gezeur met mijten waar je nauwelijks vanaf komt als je een beetje pech hebt.
Dan gaat mijn voorkeur echt uit naar een Haflinger. En niet omdat ik er zelf eentje heb, zou nu niet meer voor een Haflinger kiezen denk ik, maar een tinker past nog minder bij wat ik voor mezelf wil dan een Haflinger

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 13:02 



 
Profiel   

Geen verstand van tinkers, maar vind ze vaak bijzonder slechte achterhand en gangwerk hebben.
Tinkers zijn een ratjetoe van mixen en op keuringen wordt er vooral op een kleurtje gekeurd en het behang.
Niet mijn idee van kwaliteit bij een ras en je betaald er nog een dikke prijs voor ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 13:05 



 
Profiel   

Ik heb hier een haflinger die indien je haar niet opvoed valt onder de term "bokkend door de bossen".

Toen ik haar kocht had ze wel een naamlabeltje. In de eerste week al veel meegemaakt. Bijten tijdels aansingelen. Bij terugzetten in de wei gericht naar je trappen.
Tijdens lange teugel met rijden of tijdens stilstaan in je tenen bijten.

Was echt een rotzak eerste klas. En gezien ik toen een meisje had van 1 (nu bijna 5) vond ik dit levensgevaarlijk!

Ik ben direct begonnen met grover aanpakken. Zij lief? Ik ook harstikke lief!
Gericht trappen? Zweep erover (1 keer gericht een goeie mep).
Bijten tijdens rijden? Teen in die neus duwen! :Y)

Nooit zo dat ik der pijn deed. Enkel mijn grenzen aangegeven en heel duidelijk en consequent zijn!

Na een maand gaf ze het al op!

Al die tijd erna en nu nog zijn we dikke vriendinnen. Ze kent haar plaats. Komt enkel in mijn persoonlijke ruimte als ik haar uitnodig.

Als ik een vreemde op haar zet wil ze het teenbijten wel graag herhalen :+


maitestar23 schreef
De ruin waar ik op dit moment op rij is een manegepony die ook gebruikt wordt in kinderlessen. Zou zoiets verstandig zijn?
Ik had ook even gedacht aan een pony die op een manege voor mensen met een handicap is gebruikt. Maar ik hoor uit de paardenwereld weer dat deze paarden tijdens de lessen wel extreem braaf zijn maar ook zo zwaar belast worden dat ze als ze weer wat vrijheid krijgen juist omslaan.
Hoe meer ik lees en hoor hoe lastiger alles eigenlijk wordt....
Ik heb voor mezelf eigenlijk minimaal een jaar uitgetrokken voor leren, onderzoek e.d maar ik weet eigenlijk niet eens of ik dan heel veel wijzer ben geworden....



Om op dit stukje te reageren. Een manegepony is geweldig braaf!!

Echter.. Deze dieren lopen vaak meerdere uren per dag in de les.

Als eigen paard worden ze vaak 4 a 5 dagen gereden. En geen uren per dag.

De meeste manege ponys blijken dan ineens erg energiek te zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 13:08 



 
Profiel   

Mirranda schreef
Geen verstand van tinkers, maar vind ze vaak bijzonder slechte achterhand en gangwerk hebben.
Tinkers zijn een ratjetoe van mixen en op keuringen wordt er vooral op een kleurtje gekeurd en het behang.
Niet mijn idee van kwaliteit bij een ras en je betaald er nog een dikke prijs voor ook.

Ook heb je veel "echte Ierse tinkers" in Nederland. Die komen met karrenvrachten tegelijk aan met de boot. Koop je een merrie dan heb je altijd risico dat ze onderweg gedekt is. De kwaliteit van die paarden is moeilijk in te schatten, de leeftijd klopt vaak niet, ziektes onder de leden. Dus als je voor een tinker gaat zou ik eerst uitgebreid Research doen op internet om te achterhalen wie er echt betrouwbaar is en goede tinkers verkoopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-17 13:20 



 
Profiel   

Ik wou hier toch nog even een update geven :D

Inmiddels lijk ik mijn paard gevonden te hebben *\o/*
Een Haflinger merrie van 8 jaar, ontzettend lief. Het hangt alleen nog even af van een proefritje, maar ze heeft net een veulen gekregen dus daar heb ik tot nu toe nog even mee moeten wachten.
Als alles rond is zal ik haar officieel voorstellen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-17 13:32 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Ik wou hier toch nog even een update geven :D

Inmiddels lijk ik mijn paard gevonden te hebben *\o/*
Een Haflinger merrie van 8 jaar, ontzettend lief. Het hangt alleen nog even af van een proefritje, maar ze heeft net een veulen gekregen dus daar heb ik tot nu toe nog even mee moeten wachten.
Als alles rond is zal ik haar officieel voorstellen :D

Ik ben benieuwd! Vergeet niet een update te geven.En veel plezier alvast!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-17 16:16 



 
Profiel   

Spannend. Leuk.
Tiplaat de haflinger klinisch keuren door je eigen veearts. Better safe than sorry.
En laat specifiek de ogen goed nakijken en controleren op zomereczeem

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-17 16:19 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Ik wou hier toch nog even een update geven :D

Inmiddels lijk ik mijn paard gevonden te hebben *\o/*
Een Haflinger merrie van 8 jaar, ontzettend lief. Het hangt alleen nog even af van een proefritje, maar ze heeft net een veulen gekregen dus daar heb ik tot nu toe nog even mee moeten wachten.
Als alles rond is zal ik haar officieel voorstellen :D


Leuk ben heel benieuwd.
Ik heb 2 haflingerruinen van 3 en 5 jaar.
De jongste is rustiger en meegaander van aard terwijl die van 5 wat frisser en eigengereider is. Maar bokkend boscrossen? Nee hoor. Is 1 x misgegaan met windkracht 8 op buitenrit maar hij heeft al veel geleerd en doet het graag goed.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-17 21:31 



 
Profiel   

Ik ben mijn hart jaren geleden verloren aan de haflinger.. Mijn merrie verkocht doordat zij te klein bleef (1,42) en ondertussen een merrie terug gekocht. (1,52)..

Soms kriebelt het om mijn dressuur merrie te koop te zetten en er een heuse dressuur haflinger voor in de plaats te zetten.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-04-17 21:37 



 
Profiel   

Ik heb een haflinger van het modernere type maar ook weer niet te het blijft een wel bredere haf! Vind ik zelf wel fijner want dan heb ik ook iets onder de kont zitten! This een echte werker en doet super graag dingen voor je! Ook is hij super lief, maar hij kan ook echt heel heet zijn vooral op buitenritten en onbekende locaties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-17 19:16 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Ik wou hier toch nog even een update geven :D

Inmiddels lijk ik mijn paard gevonden te hebben *\o/*
Een Haflinger merrie van 8 jaar, ontzettend lief. Het hangt alleen nog even af van een proefritje, maar ze heeft net een veulen gekregen dus daar heb ik tot nu toe nog even mee moeten wachten.
Als alles rond is zal ik haar officieel voorstellen :D


Nou even terugkomend op mijn eigen berichtje, ik ben compleet verliefd *\o/* *\o/*
Ze is inmiddels ook medisch goedgekeurd en ze is zo onwijs lief voor mij en mijn dochter en dat laatste is haast nog belangrijker dan al het andere.

Hierbij in ieder geval alvast wat foto's

[ img ]

[ img ]

[ img ]

We hebben nu al regelmatig dikke lol met haar. Nu nog een tijd geduld hebben totdat ze mag verhuizen :P

Ps. Mocht je haar of de locatie herkennen, omdat ze nog niet officieel van ons is hou ik liever haar naam e.d nog even geheim

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 10:25 



 
Profiel   

Ahh zo leuk! <3

Hier eigenlijk geen ervaring met haflingers die bokken oid zonder reden. En als ze t eens doen hebben ze er dus meestal wel een reden voor. Heb nu een merrie die voor me door t vuur gaat. Dus als die eens een keer een flinke bok geeft weet ik dat er iets mis is. Voor mij nooit meer een ander ras dan een haflinger! :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-05-17 10:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen