Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Algemene info over Haflingers

 
Profiel   

Goedemiddag allemaal,

Ik heb me nog maar net voorgesteld en val gelijk maar met wat vragen binnen.
Mijn oude liefde is namelijk de Haflinger. Vroeger een ontzettend lieve verzorgmerrie gehad en op dit moment rij ik op een hele lieve ruin. Beiden wel zo met hun streekjes maar nooit gemeen of gevaarlijk.
Zelf ga ik binnenkort op zoek naar een paardje voor vooral recreatie en ik zou het erg leuk vinden als mijn dochter van 5 er ook op kon, uiteraard lopend aan de hand. En ik zou heel graag een Haflinger willen. Maar op mijn onderzoek kom ik nu toch ook wel dingen tegen die ik eng vind en waarvan ik me afvraag of dat iets recents is of dat het er altijd al was maar dat ik het toevallig met deze 2 het getroffen heb.
Ik zie namelijk allemaal verhalen/foto's/filmpjes voorbij komen van Haflingers die compleet los gaan in het bos en dan bedoel ik qua bokken en er vandoor gaan. Is dit iets wat jullie kennen als iets van Haflingers of is dit meer paardgebonden qua karakter?

Ook zie ik nu veel het sporttype, ook ontzettend mooi als het maar niet te iel is. Maar nu vraag ik mij af of daar dan ook een iets ander karakter bij komt kijken? Zijn dit paarden die echt moeten werken en niet al te lang stil kunnen staan?

Ik ga binnenkort maar eens langs bij een fokker hier in de buurt voor informatie. Maar hier zit zoveel kennis dus vandaar dat ik hier maar even een topic openen.

Mochten jullie nog andere tips hebben bijv. qua ongezonde lijnen of met vervelende karakters dan hoor ik dit natuurlijk ook graag :)

In ieder geval bedankt!

Groetjes Wendy
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 16:53 



 
Profiel   

Ik heb twee haflinger veulens en allebei totaal een ander karakter de één is zo nuchter als een kalf en de ander gek als een deur.

Zelf een hele lieve haflinger merrie gereden maar wel met streken ben toen keer hard afgeknikkert en was toen ook klaar voor mij, gewoon uit het niets op de volte in draf compleet door het lint..

Nu bokte zo nu en dan ook vaak bij aan galoperen maar dit was te gemeen en onverwachts.

Ik denk dat je het ook wel moet treffen en geluk moet hebben maar dat is bij ieder ras zo :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 16:58 



 
Profiel   

Ik heb een 4-jarige haflinger. In het begin zeer nerveus, maar na veel aandacht en vertrouwen kan ik er alles mee! Groot verkeer, crossende paarden die de wei op mogen, vreemd terrein. Niets is voor hem een probleem. Echter als iemand anders op stapt raakt hij compleet ik paniek en kun je er niets meer mee.

Rust, consequent zijn en vertrouwen bieden is bij mijn paard de sleutel tot een geweldig dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:04 



 
Profiel   

Karakter en opvoeding!!
Ik heb het verhaal al een paar keer elders verteld. Mijn ondanks overleden Haflinger was een draak toen ik hem kocht. Waar was ik aan begonnen, wat een ... rotzak!!... Vreselijk nukkig en dominant. Geen haar op mijn hoofd die dacht dat dat ooit een kinderpony zou worden. Toch zette ik door.
Ik heb met bloed, zweet en tranen er een geweldig lief, betrouwbaar dier van gemaakt! En een heuse kinderpony! Super, super gouden dier werd het. En hij wordt nog vreselijk gemist!! (Zeer plotseling overleden april 2016)
Met mijn huidige Haflinger eigenlijk hetzelfde verhaal. Hij heeft een totaal ander karakter. Mens gericht en vriendelijk, maar wel erg onzeker! En heeft een leider nodig. Maar in de korte tijd dat wij hem hebben (vanaf juni 2016) Is hij al een echt gezinspaard geworden. Daar zit wel veel trainen en werk in. En vooral heel veel doen samen en ikzelf ben heel duidelijk. En dat werpt zijn vruchten af. Beide haflingers een totaal verschillend karakter. Mijn eerste was dominant, mijn huidige wat onzeker.
Ondanks de twee verschillende karakters van beide een super lief gezinspaard gemaakt! Waar iedereen van kon/kan genieten :)
M'n onlangs overleden Haflinger James. Met m'n 5 jarige zoon.






En mijn huidige haf, die ik nog geen jaar heb. Maar inmiddels al omgetoverd is tot gezinspaard!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:12 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat ook de Haflinger in alle soorten en maten rondloopt. Je hebt pittigere types, maar ook relaxte types. Waar ik het vaak mis zie gaan is dat een nog jonge en niet degelijk doorgereden haflinger bij jonge enof onwetende ruiters belanden, waarna het dus misgaat. Haflingers kúnnen prima geschikt zijn voor minder ervaren ruiters, maar dan is het wel belangrijk dat ze al een gedegen basis hebben. En ook tussen de Haflingers blijven paarden zitten die een wat ervarener eigenaar moeten hebben.

Dit gezegd hebbende hoop ik dat je samen met iemand met goede kennis een leuke Haflinger kan vinden, daar ga je zeker heel erg veel plezier van hebben! (En wees gewaarschuwd.. eens besmet met het virus.. :D )

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:13 



 
Profiel   

Mijn ouderwets type haflinger van 29 is veel ondeugender en met een karakter met grotere gebruiksaanwijzing dan mijn nieuwerwets gefokte 6,5 jarige.

Die is veel nuchterder in zijn doen en laten.
Alsnog moet hij wel genoeg 'werk' krijgen naast de weidegang, als ik een week niet gereden heb, zal ik er zeker in de winter niet meteen opstappen, maar eerst een dag longeerwerk plannen en de dag erna pas weer erop.
Maar dat ligt meer aan zijn leeftijd.

De oude man stap ik nu rustig op na 2 weken alleen op de wei gelopen te hebben.
Maar vroeger toen hij 6 was en hij 2 dagen niet gereden was, was van te voren longeren geen overbodige luxe :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:16 



 
Profiel   

De ruin waar ik op dit moment op rij is een manegepony die ook gebruikt wordt in kinderlessen. Zou zoiets verstandig zijn?
Ik had ook even gedacht aan een pony die op een manege voor mensen met een handicap is gebruikt. Maar ik hoor uit de paardenwereld weer dat deze paarden tijdens de lessen wel extreem braaf zijn maar ook zo zwaar belast worden dat ze als ze weer wat vrijheid krijgen juist omslaan.
Hoe meer ik lees en hoor hoe lastiger alles eigenlijk wordt....
Ik heb voor mezelf eigenlijk minimaal een jaar uitgetrokken voor leren, onderzoek e.d maar ik weet eigenlijk niet eens of ik dan heel veel wijzer ben geworden....

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:17 



 
Profiel   

Mijn tip is om inderdaad even bij een goede fokker te gaan kijken. Ik heb mijn haflinger ook bij een fokker vandaan (Van den Berg, haflinger.nl is de site), ontzettend aardige man die mij goed geholpen heeft. Ik heb een hele lieve, betrouwbare haflinger gekocht die ook wat meer het ouderwetse type is, precies wat ik zocht!

Mijn pony heeft in de 4 jaar dat ze nu bij mij is nog nooit gebokt, maar zoals ik al zei is zij ook meer het ouderwetse type. Ik denk dat dat sowieso meer paardgebonden is, en het ligt ook voor een groot deel aan de opvoeding.

Heel veel succes en plezier bij je zoektocht! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:22 



 
Profiel   

Char_lotte schreef
Mijn tip is om inderdaad even bij een goede fokker te gaan kijken. Ik heb mijn haflinger ook bij een fokker vandaan (Van den Berg, haflinger.nl is de site), ontzettend aardige man die mij goed geholpen heeft. Ik heb een hele lieve, betrouwbare haflinger gekocht die ook wat meer het ouderwetse type is, precies wat ik zocht!

Mijn pony heeft in de 4 jaar dat ze nu bij mij is nog nooit gebokt, maar zoals ik al zei is zij ook meer het ouderwetse type. Ik denk dat dat sowieso meer paardgebonden is, en het ligt ook voor een groot deel aan de opvoeding.

Heel veel succes en plezier bij je zoektocht! :D


Die ben ik op mijn zoektocht al een paar keer tegengekomen, ziet er allemaal netjes uit.
Hier in de buurt zit Bouwman, die heeft o.a 2 prachtige hengsten. En ik zag nog 1 in Peize dus het komt denk ik allemaal goed *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:24 



 
Profiel   

Haflingers bokkend in bossen?

Ieder paard zal wel eens een bok geven, de een wellicht vaker dan de ander (karakter/pijn) maar geloof niet dat dit over het algemeen een veel voorkomend iets is bij haflingers. Meestal redelijk rustige en brave paarden.

Mijn vorige haflinger was echt super braaf. Kon je een bom naast af laten gaan dn gebeurde er nog niets.

Nu heb ik een jonge, sportgebouwde, haflinger. Ook heel lief en braaf. Nog niet bereden maar met wandelen al heel braaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:26 



 
Profiel   

Ik heb zelf op een manege gereden die drie haflingers had. De ene was echt ongelofelijk rustig en zou nooit een pas verkeerd zetten. Dit was echt een beginners pony. Daartegen over stond juist een andere die soms echt heel gemeen kon bokken. De derde die zat hier precies tussenin. Die kon mooi lopen met gewoon de goede hulpen.

Dus ja, het is echt opvoeding en ongelofelijk verschil in karakter. Daar zou je natuurlijk gewoon naar kunnen gaan zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:30 



 
Profiel   

Denk dat elk ras wel exemplaren erbij heeft die wat ondeugender zijn dan je zou willen. Heb volwassen haffies en daarvan is juist de oudste (nu 23) in zijn jongere jaren een boef geweest. De jongere (moderne sporttypes) haffies hebben eigenlijk nog nooit een stap verkeerd gezet en waren bijzonder braaf bij het zadelmak maken en inrijden.

En ja, elk paard zal eens een jolige bok kunnen geven op een moment dat paardlief ergens heel veel plezier aan beleefd :+

Maar ik ervaar het ras als bijzonder prettig in karakter. Zoek in ieder geval een paardjes uit met wat ervaring, dus niet jonger dan 7 of 8 jaar. Betrouwbare fokkers kunnen je hierbij helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:34 



 
Profiel   

Ik heb ook heel wat Haflingers gereden, geen enkele was hetzelfde. De één bokte als hij zich ergens tegen verzette (zoals James) en de ander ging juist stil staan (Zoals Nick) en achteruit lopen als hij ergens niet mee eens was. Of iets moeilijk vond.
Vorige week bokte mijn huidige Haflinger 2 keer in het bos, omdat het een blij ei was in het bos :') Hij mocht aangalloperen en daar had ie wel zin in. Ff maf doen. Daan had het gefilmd, dus kon het precies terug zien. Wat een pretkop zat erop. Ik kon er ook wel om lachen.
Er zijn zoveel manieren van bokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:34 



 
Profiel   

Maartje1990 schreef
Haflingers bokkend in bossen?


Nou ik was daar dus ook heel verbaasd over en het is dat ik de filmpjes zelf gezien heb.
Kijk af en toe uit joligheid moet kunnen, maar dit ging maar door. En misschien was het niet op een gemene manier bedoeld hoor en de ruiter kon het prima uitzitten.
Maar het is zelf iets waar ik absoluut niet op zit te wachten en vroeg me dus af of ik misschien de mazzel had met de 2 die ik kende.
Maar gelukkig lees ik hier meer dingen die me wel bekend voorkomen qua karakter, dat scheelt voor mij want dan hoef ik mijn droom niet in de ijskast te zetten.
Verder verschilt het natuurlijk ontzettend per karakter en per paard, dus ik zal zeker niet zomaar over 1 nacht ijs gaan met een beslissing.

Ik denk dat ik dan bij een fokker misschien beter af ben. Die hebben natuurlijk een paard met zorg gefokt en zijn daardoor hopelijk serieuzer over waar hun paard belandt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 17:39 



 
Profiel   

Ga gewoon lekker rond bij fokkers, particulieren enz. Ga paarden proberen.

Geen een paard is het zelfde. Of het nou om een Haflinger of een KWPN gaat.

Mijn merrie is super braaf, terwijl mijn ruin echt heel sensibel en vlug kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 18:11 



 
Profiel   

Ik heb een oud type Haflinger, een merrie van 22 jaar.
Heel mooi paard die echt voor je wil werken , maar die ook vaak energie te veel heeft en als een stuiterbal rondspringt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 18:21 



 
Profiel   

maitestar23 schreef
Maartje1990 schreef
Haflingers bokkend in bossen?


Nou ik was daar dus ook heel verbaasd over en het is dat ik de filmpjes zelf gezien heb.
Kijk af en toe uit joligheid moet kunnen, maar dit ging maar door. En misschien was het niet op een gemene manier bedoeld hoor en de ruiter kon het prima uitzitten.
Maar het is zelf iets waar ik absoluut niet op zit te wachten en vroeg me dus af of ik misschien de mazzel had met de 2 die ik kende.
Maar gelukkig lees ik hier meer dingen die me wel bekend voorkomen qua karakter, dat scheelt voor mij want dan hoef ik mijn droom niet in de ijskast te zetten.
Verder verschilt het natuurlijk ontzettend per karakter en per paard, dus ik zal zeker niet zomaar over 1 nacht ijs gaan met een beslissing.

Ik denk dat ik dan bij een fokker misschien beter af ben. Die hebben natuurlijk een paard met zorg gefokt en zijn daardoor hopelijk serieuzer over waar hun paard belandt.

Je weet natuurlijk nooit wat er achter zo'n filmpje zit, waarom dat paard zo bokte. Wellicht zat er iets niet lekker met het zadel, in de rug o.i.d. In mijn ogen is het echt niet ras afhankelijk of een paard bokt ja/nee.

Ik heb een modern gefokte Haflinger maar ze is echt zo mak als een lammetje.. <3 Moet wel zeggen dat ze in het bos wel wat fel kan zijn en als ze niet voorop mag in de galop wil ze bijvoorbeeld ook nog wel eens even een bok geven. Maar goed, eerlijk is ze wel. Succes met je zoektocht in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 18:25 



 
Profiel   

Je schrijft dat je al rijdt met een Haflingerruin. Kun je die dan niet overnemen? Als je die al kent heb je toch weinig risico op een miskoop.Want elk paardje is natuurlijk weer anders en een echte klik is best zeldzaam en goud waard.Zeker als je 5jarige kindje er ook op moet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 18:45 



 
Profiel   

Mijn haflinger kan uit joligheid ook helemaal losgaan, bokken en springen en noem maar op. Dit doet ze echter nooit onder het zadel, enkel als ze los staat. Onder het zadel zet ze geen stap verkeerd, ze is pas 4 maar is echt heel braaf. Geen een haflinger is hetzelfde, dus ik zou gewoon kijken wat je tegen komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 18:56 



 
Profiel   

Rianne_ schreef
Je weet natuurlijk nooit wat er achter zo'n filmpje zit, waarom dat paard zo bokte. Wellicht zat er iets niet lekker met het zadel, in de rug o.i.d. In mijn ogen is het echt niet ras afhankelijk of een paard bokt ja/nee.


Volgens de beschrijving bij het filmpje was dit zo'n beetje vaste prik in het bos. Vervolgens reageerden allemaal Haflingereigenaren met dat die van hun dat ook regelmatig deden.
Van 1 filmpje zou ik me niet zoveel aantrekken maar de beschrijving en de reacties maakten mij dus aan het twijfelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 19:20 



 
Profiel   

anjali schreef
Je schrijft dat je al rijdt met een Haflingerruin. Kun je die dan niet overnemen? Als je die al kent heb je toch weinig risico op een miskoop.Want elk paardje is natuurlijk weer anders en een echte klik is best zeldzaam en goud waard.Zeker als je 5jarige kindje er ook op moet!


Hier heb ik inderdaad ook aan gedacht en misschien dat ik het ook wel ga doorzetten. Hem ken ik inderdaad en ik verwacht geen rare verassingen meer van hem.
Hij is behoorlijk betrouwbaar en dat is het allerbelangrijkste voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 19:22 



 
Profiel   

heey, op mijn manege staat een haf en die kan prima stil staan en is ook rustig in het parkje in de buurt dus ik denk dat het redelijk ligt aan karakter ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 19:25 



 
Profiel   

Misschien heb ik het lotje uit de loterij gewonnen als het op Haflingers aankomt, maar mijn merrie heeft echt nog nooit gebokt of gesteigerd... Die is geweldig braaf in de omgang, kan je echt alles mee doen, maar heeft wel pit op wandeling hoor! En er zit zeker een kop op, maar stout is die gewoon niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 19:26 



 
Profiel   

tess_84 schreef
Misschien heb ik het lotje uit de loterij gewonnen als het op Haflingers aankomt, maar mijn merrie heeft echt nog nooit gebokt of gesteigerd... Die is geweldig braaf in de omgang, kan je echt alles mee doen, maar heeft wel pit op wandeling hoor! En er zit zeker een kop op, maar stout is die gewoon niet.


Nou ja zo is ook hoe ik Haflingers kende en was dus even verbaasd. Maar gelukkig is het overgrote deel dus zoals ik ze al verwachtte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 19:32 



 
Profiel   

Ook ik heb meerdere haflingers gehad in mijn leven en geen 1 die steigerde of keihard bokte, ( klein blijheids-bokje) daargelaten).
Als jong meisje een hengst gereden.
Beest was echt topbraaf.
Afgelopen oktober weer een haflinger gekocht.
Zij is enkel beleerd voor de wagen en als 3 jarige 3 maand onder het zadel geweest.
Zelf heb ik nog niet op haar gereden (week voordat ze gebracht werd heb ik een ongeluk gehad) maar tot nu toe is het met alles echt een droogkloot :')
Kijkt nergens van op maar het is wel een pittige dame.
Zij komt bij Sand uit Harbrinkshoek weg.
Hebben ook regelmatig allerlei soorten haflingers te koop.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-17 19:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 50 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen