Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 11:15

quickie schreef:
Mijn eerste Vraag is altijd wat is het karakter. Dat moet je uiteindelijk mee aan de slag. Wat kent ze. Hoe lang staat zij al op de huidige stal. Hoe is zij in de kudde. Mee lopen, vast staan, verkeer? etc. Een afbeelding zegt mij persoonlijk heel weinig. Daarnaast moet je je afvragen of je voldoende kennis, ervaring en tijd hebt. 250km rijden is niet niks. Prijs Vind ik niet verkeerd. Paarden zijn duur momenteel. Vergeet niet dat als je een jong Paard gaat inrijden je nog vaak van zadel of boommaat moet veranderen


Zoals ik haar nu op video heb gezien is ze behoorlijk braaf voor een jonge pony, de basis kent ze al (hetgeen wat je benoemt, verkeer weet ik niet). Verder is ze al een licht zadeltje op haar rug gewend en laat vrij mooie gangen zien. Op dit moment staat ze gewoon in het weiland in een kudde en komt ze dagelijks in handen. Mocht het klikken kan ik haar samen met een vriendin beleren, dus dat zit wel snor.

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 11:22

DatBenIkNou schreef:
Volgens mij kent ts het paard nog niet eens in ' het echie' ? Vind het best voorbarig om dan nu al te weten een papierloos veulen te willen gaan fokken. Dan moet je toch in elk geval weten dat de merrie een topkarakter heeft, gezond en heel goed gebouwd met goede gangen.


Uiteraard, maar het kan toch een wens zijn om dit met een passende merrie te willen? Je kunt het voorbarig noemen, ik noem het liever vooronderzoek. Ik vind het fijn om te weten of er vraag naar is en de voors en tegens af te wegen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 11:33

Waarom zou ts als eerste pony geen 2 jarige kunnen kopen? Dat het haar eerste eigen pony is, zegt toch helemaal niets over haar ervaring?

Ik heb afgelopen zondag ook mijn eerste eigen pony gekocht, ook een 2 jarige (hengst). Maar heb inmiddels al heel wat jaren ervaring met het (in)rijden van paarden voor anderen. Vind dat je dan best een jong dier kunt aanschaffen. :) Mijne is overigens een mini en gaat later voor de wagen.

Anoniem

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:49

Maar waarom zou TS een papierloze kruising kopen terwijl ze graag een veulentje wil op de lange termijn? Dan is het toch een stuk handiger om een pony te kopen met bekende afstamming en leuke bewegingen. Kan ze ook jong aankopen, keuring mee lopen en heerlijk eigen maken..

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:48

pimaude schreef:
Maar waarom zou TS een papierloze kruising kopen terwijl ze graag een veulentje wil op de lange termijn? Dan is het toch een stuk handiger om een pony te kopen met bekende afstamming en leuke bewegingen. Kan ze ook jong aankopen, keuring mee lopen en heerlijk eigen maken..


Dan zit ik alweer in een hogere prijsklasse en deze pony lijkt me geweldig. Of dan kom ik bij een jongere pony uit, dat vind ik niet handig, ik wil gewoon binnen een half jaar kunnen starten met beleren.

Anoniem

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:52

het is natuurlijk jou keuze! maar fokken zonder papier voor evt verkoop vind ik gewoon heel zonde, want er zijn al zoveel paarden..

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:17

Papier zegt niks. Is leuk maar het zegt niks. Denk in ieder geval goed na een haflinger kan echt een eigenwijze moeilijk paard zijn. En ja, dat hoeft niet maar niet elke haflinger is leuk. Wij hebben er meerdere (gehad) en meerdere die ik van een afstandje heb mee gemaakt. Karakter is leuk, maar het moet wel een prettig karakter zijn.

Tribunals

Berichten: 2682
Geregistreerd: 22-06-10
Woonplaats: Steenwijk

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:26

Een lastig of eigenwijs paard is niet rasgebonden. Elk paard heeft een consequente opvoeding nodig.

Anoniem

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:36

Een 2,5 jarige, onzuivere en niet zadelmakke haflinger zou ik toch niet meer dan € 1000,00 betalen :)

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:40

Tribunals schreef:
Een lastig of eigenwijs paard is niet rasgebonden. Elk paard heeft een consequente opvoeding nodig.


Ik ben het wel eens met de opmerking van WendyLotte. Ondertussen hebben wij al vele paarden gehad, waaronder 7 Haflingers, waarvan een aantal zelf gefokt. De anderen variëren van Westfaler, Welsh(cob), Shetlander tot New Forest, maar de Haflingers blijven speciaal in hun gedrag, omgang. Ze krijgen hier allemaal dezelfde opvoeding, maar er is er maar een die touwen losmaakt, de omheining sloopt, kinderen over het erf sleurt, hoofd naar beneden doet tijdens het rijden, stokstijf blijft staan als hij geen zin heeft, doet alsof iets doodeng is. Eigenlijk komt het er op neer dat je een beetje gek moet zijn om van een Haflinger te houden. Ik weet zeker dat Janouk het 100% met mij eens is, vooral als het om Haflinger Janouk gaat :D :j

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 23:53

TS zegt 2,5 maar dat kan door iedereen anders bekeken worden. Wordt hij dit jaar 3 of volgend jaar? Dat scheelt ook nog in prijs.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:15

:(:) :+
Hahaha echt wel suffie.
Je hebt paarden, je hebt pony's en je hebt haflingers. O ja, en je hebt Janouk. <3

Ik hen ook heel wat paarden gehad en gereden van KWPN tot New Forest, maar ik ben nog nooit zo uitgedaagd in alles dan door Haflingers.
Ik heb er zelfs een boek overgeschrevev en uitgegeven. :D never a dull moment wit a Haflinger.
Je moet echt veel humor hebben wil je genieten van Haflingers. Het zijn net Labradors onder de honden. Haha heb ik er ook 3 van. Ik zoek het op.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:44

Ik ben het wel eens met de opmerking van WendyLotte. Ondertussen hebben wij al vele paarden gehad, waaronder 7 Haflingers, waarvan een aantal zelf gefokt. De anderen variëren van Westfaler, Welsh(cob), Shetlander tot New Forest, maar de Haflingers blijven speciaal in hun gedrag, omgang. Ze krijgen hier allemaal dezelfde opvoeding, maar er is er maar een die touwen losmaakt, de omheining sloopt, kinderen over het erf sleurt, hoofd naar beneden doet tijdens het rijden, stokstijf blijft staan als hij geen zin heeft, doet alsof iets doodeng is. Eigenlijk komt het er op neer dat je een beetje gek moet zijn om van een Haflinger te houden. Ik weet zeker dat Janouk het 100% met mij eens is, vooral als het om Haflinger Janouk gaat :D


Dat is wat ik bedoel. Ze zijn vaak lomp en als je dan ook nog een heet hoofd hebt, kan dat echt wel taai en soms gevaarlijk zijn. Veel van onze ponys zijn bijvoorbeeld de eerste dagen bang voor de koeien van onze buren. In de kudde leren ze bij ons dat die beesten Oké zijn. Een logee haflinger (her- opvoeder) was na 6 weken nog niet rustig en bleef in paniek zodra ze, ze zag. Werd echt gevaarlijk. Ze lette echt niet meer op de mens naast haar. Dat bedoel ik met taai. Als ze iets in haar hoofd had, kreeg je het er niet uit. En die was al 6 jaar. Als ze iets missen in het begin kan het lastig zijn om dat nog bij te leren.
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 21-07-17 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:44

internet problemen....
Laatst bijgewerkt door WendyLotte op 21-07-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:16

O zo herken ik het helemaal niet hoor wendylotte. Mijn haflingers zijn juist heel cool, uitgerekend slim, nergens bang voor en heel voorzichtig met zichzelf en met mensen. Ze zijn alleen heel vrolijk en hebben altijd wel zin en tijd voor een feestje. Ook als ik daar niet op bedacht ben.
Ze presteren hartstikke goed. Janouk is zelfs ZZ dressuur en ZZ vaardigheid, maar met bloed, mijn zweet en haar tranen van de lol. en de mijne ook haha


Ts, met een haflinger heb je echt een vriend voor het leven, maar neem een haflinger met ervaring. /3

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 13:44

Zonder stambook begrijp is, dan is ze voor de haflinger "niks" waard. Emotinele waarde & rijplezier hierin niet meegenomen uiteraard.

Max. €1000 zou ik zeggen. Zelf zou ik nooit een papierloze haflinger merrie kopen. Ruin zou nog kunnen, maar als je wilt fokken zoals ik ergens voorbij zag komen zeker niet doen.

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 14:17

Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wat mee. Via via ben ik nu ook bij een merrie met stamboom van 11 jaar uitgekomen. Zij staat wat dichterbij, recreatief bereden, stamboom krijg ik nog te zien, maar wel een hogere prijsklasse (eigenlijk net boven mijn "budget"). Verkopers staan open voor keuring, vind dit toch wel zo verstandig. Is het normaal om te vragen wanneer ze wordt afgekeurd, dat de kosten voor verkoper zijn? Ze hebben het nu over kosten koper. Spannend, maar zit ook nog in dubio over de bijna 3 jarige. Keuzes, keuzes..

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:24

Wat goed dat je er zo over na denkt! Ik kreeg op mijn 12de verjaardag mijn eerste Haflinger, ook onbeleerd en dat is allemaal goed gekomen hoor :) Begeleiding is heel belangrijk. Heeft de verkoper een prijs genoemd?

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:25

Valencia93 schreef:
Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wat mee. Via via ben ik nu ook bij een merrie met stamboom van 11 jaar uitgekomen. Zij staat wat dichterbij, recreatief bereden, stamboom krijg ik nog te zien, maar wel een hogere prijsklasse (eigenlijk net boven mijn "budget"). Verkopers staan open voor keuring, vind dit toch wel zo verstandig. Is het normaal om te vragen wanneer ze wordt afgekeurd, dat de kosten voor verkoper zijn? Ze hebben het nu over kosten koper. Spannend, maar zit ook nog in dubio over de bijna 3 jarige. Keuzes, keuzes..


'Standaard' is dat bij goedkeuring de kosten voor de koper zijn, bij afkeuren voor de verkoper. Maar deze afspraak maak je onderling, dus kan ook anders.

Dressage_Haf

Berichten: 673
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:35

Valencia93 schreef:
Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wat mee. Via via ben ik nu ook bij een merrie met stamboom van 11 jaar uitgekomen. Zij staat wat dichterbij, recreatief bereden, stamboom krijg ik nog te zien, maar wel een hogere prijsklasse (eigenlijk net boven mijn "budget"). Verkopers staan open voor keuring, vind dit toch wel zo verstandig. Is het normaal om te vragen wanneer ze wordt afgekeurd, dat de kosten voor verkoper zijn? Ze hebben het nu over kosten koper. Spannend, maar zit ook nog in dubio over de bijna 3 jarige. Keuzes, keuzes..


Mag ik vragen wat je budget is, en uit welke regio je komt?
Mag uiteraard ook via PB.

Wellicht kan ik je ook nog helpen

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 14:53

Dressage_Haf schreef:
Valencia93 schreef:
Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wat mee. Via via ben ik nu ook bij een merrie met stamboom van 11 jaar uitgekomen. Zij staat wat dichterbij, recreatief bereden, stamboom krijg ik nog te zien, maar wel een hogere prijsklasse (eigenlijk net boven mijn "budget"). Verkopers staan open voor keuring, vind dit toch wel zo verstandig. Is het normaal om te vragen wanneer ze wordt afgekeurd, dat de kosten voor verkoper zijn? Ze hebben het nu over kosten koper. Spannend, maar zit ook nog in dubio over de bijna 3 jarige. Keuzes, keuzes..


Mag ik vragen wat je budget is, en uit welke regio je komt?
Mag uiteraard ook via PB.

Wellicht kan ik je ook nog helpen


Uiteraard, ik stuur je even een PB.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:22

Er staan op markplaats meerdere leuke jonge Haflingers te koop, met behoorlijk maat én stamboom. Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar er moet vast wel iets te vinden zijn voor jou.
Kijk anders eens op facebook bij Wendy Wiering-van Den Bos, zij heeft ook een leuke 3 jarige te koop staan uit eigen fok, deze staat niet op marktplaats.

https://link.marktplaats.nl/m1185386596
https://link.marktplaats.nl/m1182169905
https://link.marktplaats.nl/m1181616130

En dit is wellicht de merrie waar jij het over hebt;
https://link.marktplaats.nl/m1179775315

En als je een goede merrie zoekt voor de fokkerij in de toekomst;
https://link.marktplaats.nl/m1177327059

Valencia93

Berichten: 84
Geregistreerd: 16-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 15:56

suffie schreef:
Er staan op markplaats meerdere leuke jonge Haflingers te koop, met behoorlijk maat én stamboom. Ik weet natuurlijk niet wat je budget is, maar er moet vast wel iets te vinden zijn voor jou.
Kijk anders eens op facebook bij Wendy Wiering-van Den Bos, zij heeft ook een leuke 3 jarige te koop staan uit eigen fok, deze staat niet op marktplaats.

https://link.marktplaats.nl/m1185386596
https://link.marktplaats.nl/m1182169905
https://link.marktplaats.nl/m1181616130

En dit is wellicht de merrie waar jij het over hebt;
https://link.marktplaats.nl/m1179775315

En als je een goede merrie zoekt voor de fokkerij in de toekomst;
https://link.marktplaats.nl/m1177327059


Wat leuk dat je met me meekijkt! Met de 3e adverteerder probeer ik contact te krijgen. De merrie waar ik via via bij ben gekomen staat niet op internet. Heb Wendy net een bericht gestuurd,ben benieuwd!

Wat vind je van deze pony? Deze is een jaartje jonger.
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... nberichten
Laatst bijgewerkt door Valencia93 op 21-07-17 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Aanschaf eerste pony (Haflinger)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:59

Jouw laatst gevonden Haf lijkt mij niet geschikt als eerste haflinger: de verkopende partij schrijft al dat het een uitdaging is en een gebrek aan vertrouwen.
Je hebt meer aan een ervaren goed opgevoede haflinger.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 16:17

Puur afgaand op de gegeven informatie en de foto's zeg ik nee :o Smaken verschillen ook natuurlijk! Daarnaast is ze al wat ouder en heeft problemen met het vertrouwen. (zie net dat Janouk dat ook al schreef :+ )