zijn haflingers echt zo mak

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 09:58

hangt toch echt van pony tot pony af denk ik. Wij hadden er vroeger thuis 2, eentje heeft mijn mama moeten wegdoen wegens te riskant voor ons (toen nog hele kleine kindjes )

Later heb ik er eentje gereden zo braaf als een lammetje, kon je alles mee doen. Mijn huidig bijrijdhafje is een ongelooflijk knuffelbeest maar kan in de piste af en toe rodeo houden, en durft op straat al eens onverwacht opzij springen. Niet echt een kinderpaardje.

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 10:11

ja, tenminste; mijn haflinger wel.
ze is ontzettend sterk en heeft een ongelofelijke spiermasse.
gaat uren en uren mee op vakantie, trektocht, mee naar marathons, enducrance, dressuur, springen, ze kan werkelijk alles, ringsteken, noem maar op.
en dan is ze af en toe amper te houden.

maar we kunnen haar overal vastzetten, iedereen kan ermee omgaan, kleine kinderen vinden het prachtig.

ik vind het echt ideaal, ik kan er alles mee en ze is zo ontzettend mak!

Krips

Berichten: 2951
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: Randstad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:17

Nee, mijn haflinger is absoluut geen kinderpony. Veelste dominant en eigenwijs. En zo ken ik ze eigenlijk wel meer. Nee, ik zou echt niet zeggen dat een haflinger een kinderpony is, ze zijn heel karaktervol.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:29

Heb er zelf twee gehad. Geweldige paardjes, maar heb mijn handen er zo vol aan gehad.
Mijn eerste hafje was zeer makkelijk met inrijden, hij pikte alles heel goed op en was heel leergierig, maar hij kon ook al bokkend en steigerend de bak door rennen.
Wat betreft lomp zijn qua op voeten staan, dat is geen teken van lompheid. Dat is een dominantiekwestie. Hij duwt jou eigenlijk opzij.

Ik zou zowiezo ook geen haf voor een kind aanraden, ookal is het een hele brave, ze zijn over het algemeen toch breder als andere rassen. Dat is voor een kind veel moeilijker om goed op te rijden en te zitten.

Karlijn_f

Berichten: 57
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:26

nou mijn verzorgpony moet nog zadel mak worden.. en hij is heel wild en alleen de eigenaar kan haar de baas zijn..

Karlijn_f

Berichten: 57
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 23:29

nou mijn verzorgpony moet nog zadelmak worden alleen niemand durft er op.. en hij is heel wild.
Alleen de eigenaar kan haar de baas zijn.. maar ze is wel heel lief en een mooi,sgat

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:05

Mijne is wel braaf, maar ze zullen denk ik niet allemaal braaf zijn.
Het licht puur aan het karakter van het paard. niet het ras.

Belles
Berichten: 64
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Op een eiland

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 11:08

naar mijn idee zijn haflingers absoluut geen beginners/kinder pony's. vaak zijn haflingers druk en vooral erg sterk en eigewijs.

haflingers hebben vaak een consequent iemand nodig die niet bang is om de haflinger even op zijn plek terug te zetten. ik zou geen haflinger voor een kind kopen als beginnerspony. maar dat is mijn mening..ik heb nu mijn haflinger bijna 6 jaar!

miilou_

Berichten: 2187
Geregistreerd: 22-11-04
Woonplaats: limboland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:16

ik denk dat je voor welk ras dan ook niet kan zeggen van dit ras is mak en dit niet want er zitten altijd wel dondersteentjes tussen, alleen bij de een wat minder en bij de ander wat meer.
mijn verzorghaflinger heeft in ieder geval ook z'n streken

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 12:17

Ik vind haflingers totaal geen beginnerspony iig,ze zijn eigenwijs dus daarom lopen het liefst hun eigen kant op en dan zijn ze te sterk voor een beginner.Ze zijn wel leuk voor als je al aardig wat rij ervaring hebt.

_Sas_

Berichten: 3313
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 16:29

Mijn verzorghaf is absoluut geen beginnerspony. Ik rijd haar nu een jaar en ik moet echt elke keer keihard werken om haar te laten luisteren. Ze is natuurlijk nog wel jong, wat ook mee kan spelen maar ze probeert je ook heel erg uit.
2 weken geleden heeft de dochter van de eigenaar er op gereden en toen wou ze dus niet meer verder en toen heeft die dochter haar maar dr zin gegeven en omgedraaid. Nu krijg ik haar dus ook steeds niet meer verder, maar ik geef het niet op.
Je kan dus echt niet zeggen dat alle haffies zo mak zijn, er zullen vast hele brave bijzitten, maar ook echte bengels
(Dat maakt ze juist zo leuk!)

Roane

Berichten: 6218
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Waddinxveen

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:31

Het verschilt echt wel per Haflinger

Bart is vanaf het moment dat hij nieuw was bestempeld als beginnerspaard omdat hij een Haflinger is, en het ging even goed ja, maar toen werd een getalenteerde Kinderlanceerder.

Laatst mocht een klein meisje er even op, het ging prima omdat ik er naast liep en omdat hij aan de lange teugel liep, maar als zij geprobeerd had te rijden op hem was het wel goed mis gegaan.

Ze zijn gewoon sterk, iemand moet zich echt als waardig tonen voordat ze als leiders worden gezien, maar als je ze eenmaal voor je gewonnen hebt zijn het geweldige paarden.

Vandaag nog, Bart gereden zonder hoofdstel en zadel, sturen moeten we nog even oefenen maar lachen was het wel...

Bonny95

Berichten: 633
Geregistreerd: 19-03-03
Woonplaats: Lemelerveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:42

Het enne paardje is het andere paardje niet. Ik heb een verzorg haf gehad. In het begin was ze niet te houden heeft me alle hoeken van de bak laten zien. Maar toen ze wist wie de baas was ging het uitstekend en kon ik er ook een beginner op zetten. Maar het zijn eigenwijze beestjes. Op Stal dat is een taboe voor haar. Lekker in de wei maar ook niet alleeen want dan ging ze flippen. Overal dwars doorheen rennen of er nou stroom op staat of niet maakt niet uit.
Maar ik vind haflingers geen beginnerspony. Kijk eens uit naar new forest.

Groetjes Bonny

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 10:01

Die van mij niet!!
Ik kan er geen kinderen bij laten, zelfs volwasssen niet.
Dit omdat mijn haf een erg nerveus type is, en als iets anders is dan altijd moet ze echt op haar gemak gesteld worden. Maar dit heeft ook met verleden te maken.
Verder is mijn haf ook niet verkeersmak, en met rijden een heethoofd,
dus of ze mak zijn? niet allemaal!!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 13:31

het verschilt in haflinger.



denk aan karakter,temperament maar zeker in opvoeding!
meeste hebben al ervaren bij slecht inrijden wat ze met hun kracht kunnen doen..

tuurtje
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 09:57

als beginners pony is mijn oudste niet geschikt. Hij is uitermate macho en probeert je de baas te blijven. Aan de andere kant is ie dol op kinderen, dus wel erg lief voor kids.
mijn jonge haf zou mogelijk makkelijker wervoor kunnen zijn, maar die is og zo groen als gras, en moet nog veel leren.
mijn ervaring is dat je voor kinderen tussend e wat oudere pony's moet zoeken naar een dier emt een gouden karakter. jonge pony's meotmen soms nog door hun puberjaren heen en dan kunnen ze echt vervelend worden.
Vaak kun je een pony eent ijdje proberen, zodat je kunt zien of ie je bevalt.
Bij onze manege kun je ook ony's leasen om daarna te besluiten of je wel of neit wilt kopen. En met mensen die een pony willen gaan kopen gaan ze vaak (kosteloos) mee om te helpen uitzoeken. Een ervarne persoon meenemen is belangrijker dan kijken anar een ras. 't zit 'em in de aard van het beestje, en neit het uiterlijk!

Nikitaatje

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:47

Haflingers zijn over het algemeen lieve en rustige pony´s

Mijn hafje is ook heel lief en rustig met alles.. ik kan er zo opstappen zonder zadel en hoofdstel en gaan rijden, met poetsen en kleine kindjes ook lief

maar zodra ik echt ga trainen dan komt de ware pony naar boven hoor!! }> haha(wegschieten,zich gedragen als hengst terwijl het een merrie is enz enz).. maar ze kan ook super lief zijn en echt voor je gaan!

majah dat is nartuurlijk niet bij alle hafjes zo.

ik heb een tijdje een tien jarige haflingerruin gereden en dat was absoluut GEEN kinderpony. met rijden alleen maar renne renne renne. Met longeren op je afkomen enz. En met poetsen schoppen en bokken.

een stalgenootje heeft ook een hafje en die is ook heel lief met alles maar zodra ze echt aan het werk moet tja dan komt ook daar de ware pony naar boven haha

en vroeger op de manege verzorgde ik een haflinger en die was zo mak als wat!!

dus zo zie je maar weer dat het heel veel kan verschillen!

nobillity

Berichten: 3827
Geregistreerd: 15-06-05
Woonplaats: Etten-Leur

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:50

mhtimmerwerk heb jij al eerder een haflinger gehad in Sprundel?? Want dan heb je toch Kaylee gehad? groetjes moi

Jessicaw

Berichten: 13
Geregistreerd: 18-03-06

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:39

Jaa Haffie's zijn echt wel mak .. [ De mijne dan]
hij Was "wild"[3 jaar op de weide enzo'] en naar 3 weken kon je er makkelijk rustiig een zadel op leggen
Zo Trots Op hem

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re: zijn haflingers echt zo mak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:33

Haflingers zijn meestal betrouwbaar, maar sloom zijn ze vaak niet hoor.

Uiteraard hangt het wel van vanalles af; Je kan een paard zo sloom en zo heet maken als je zelf wilt.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 15:07

Mijne absoluut niet
Kleine kindjes kunnen er sowieso niet op, maar beginners ook niet.
Ik heb er in het begin weleens een vriendin op gezet die niet kon rijden, nou dat is echt helemaal niks..
Zonder zadel vind ze ook niet leuk, dan gaat ze of rodeo, of dan rent ze er vandoor
Njaa op wedstrijd is ze ook niet echt rustig, ik heb een hele tijd ook nervcontrol gevoerd omdat ze té opgefokt was van alles wat stilstond en bewoog , maar ben er nu sinds kort mee gestopt en het gaat steeds beter .