regels stamboek haflingers

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

regels stamboek haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 10:09

Wie kan mij op een heldere manier de regels van het haflingerstamboek uitleggen?
Ik heb al op de site van de vereniging gekeken, maar word daar niet veel wijzer van.

Als ik het goed begrijp kan je vanaf 3 jaar voor "stamboekopname" gaan. Maar ik dacht dat elk veulen waarvan je een geboortebericht stuurt automatisch in het stamboek wordt opgenomen. Wat is het verschil, of gaat dat alleen om elite? Wat houdt stamboekopname precies in?

Wij hebben een 7-jarige merrie, als veulen ooit eerste premie (word dat ergens geregistreerd?) gehad, durfde toen echter niet meer op de trailer, dus niet meer naar de keuring geweest. Kan die nog opgenomen worden in het stamboek?

We wilden dit jaar met ons merrieveulen naar de keuring, maar als we er verder wat mee willen, moet ze dan elk jaar tot haar derde naar de keuring?

Kun je een drie-jarige haflinger, die tot nu toe nog nooit is aangemeld bij het stamboek, maar wel ouders heeft die ingeschreven staan, ook nog laten opnemen in het stamboek?

Heel veel vragen dus, maar een korte uitleg over hoe het stamboek werkt is ook al welkom

haf_jessie

Berichten: 2561
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:19

Ik weet dat ze als veulen in een veulenboek komen,en als 3 jarige kun je ze laten opnemen in het stamboek,ik geloof dat ze hiervoor min 68 punten moeten halen bij de keuring,dus het gaat niet autonmatisch.Op elke leeftijd kunnen ze nog worden opgenomen in het stamboek,dus ook de 7 jarige.elite kunnen alleen 3 of 4 jarige worden,dan moet je 78 of meer punten halen. Hoop dat je hier wat aan hebt,groetjes eline

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:51

Je hebt het veulenboek waar je merrie nu in staat en het keurstamboek wat nu eigenlijk gewoon ook wel stamboek word genoemd. Je kunt je merrie op elke leeftijd nog laten opnemen, maar inderdaad alleen al 3 of 4 jarigen kun je met minimaal 78 punten nog doorgaan voor het elite.
Met je veulen kun je nu gewoon gaan en bijv. als 3 jarige weer of helemaal niet meer dat maakt niet uit. Ik ben vorig jaar met veulen gegaan dit jaar sla ik met haar over, want ze ziet eruit als een lelijk eendje. Ooh ja stamboekopname kan pas vanaf 3 jaar dus hou je, je veulen is het beste om al 3/4 jarige nog is heen te gaan.

De laatste vraag... heeft ze helemaal niks van papieren erbij en weet je alleen de ouders? Dan niet, want je moet met het papier van dekgeblaat aanmelden.

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-06 15:27

Faniek schreef:
De laatste vraag... heeft ze helemaal niks van papieren erbij en weet je alleen de ouders? Dan niet, want je moet met het papier van dekgeblaat aanmelden.


Ik denk dat ik via de hengstenhouder nog wel aan een kopie van het dekbewijs kan komen, zou dat voldoende zijn?
Het origineel is, ben ik bang, verdwenen

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 16:02

Het moet origineel zijn.. zoek de fokker op en probeer er contact mee te krijgen wellicht heeft hij het papier nog...

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: regels stamboek haflingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:02

Een hele stomme vraag, maar wat houd elite in?

Ik heb een merrie van Notaris en haar opa is Aktief, dus ze heeft wel goede papieren.
Zou ook graag met haar naar de keuring willen,maar ik heb echt geen idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat, hoe de punten werken en dergelijke..