zadel schuift

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 23:41

Wat maakt het nou uit wat voor merk zadel het is? Als het maar past.
En blijkbaar past het niet, aangezien je zadel schuift. Een klein beetje kan, maar als ie helemaal onder haar buik hangt bij even hangen is er toch iets niet goed.
Ben ook wel benieuwd naar een foto.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 00:05

dat dacht ik dus ook gelijk, dus we wachten gewoon de foto even af

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 11:47

Ik denk dat je je zadel wel goed aansingelt, maar dat je pony zijn buik uitzet. En als je daarna opstijgt, ga het schuiven.
Dus eerst aansingelen. Dan een rondje aan de hand stappen en dan weer aansingelen. Dan zal je zien, dat je nog wel 2 gaatjes kan aansingelen.
En als je opstijgt, laat dan iemand aan de andere kant aan je beugel hangen, dan blijft je zadel recht liggen.
Als je dan rijdt, kan je kijken of het zadel goed blijft liggen.

pris87
Berichten: 715
Geregistreerd: 13-04-06
Woonplaats: ridderkerk

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 22:14

Ik heb het ook heel erg met me haflinger, Heb vrijdag voor de 3e keer me zadel omgerolen. Kan hem morgen eindelijk uitproberen. De zadels lijken goed op de rug te liggen, maar met opstappen en rijden glijden ze heen en weer. Hopen dat me zadel nu wel eindelijk goed is. Ik zou een ander zadel zoeken en dan blijven proberen. Er moet er uiteindlijk tog wel 1 goed zijn.

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 07:25

pris87 schreef:
Ik heb het ook heel erg met me haflinger, Heb vrijdag voor de 3e keer me zadel omgerolen. Kan hem morgen eindelijk uitproberen. De zadels lijken goed op de rug te liggen, maar met opstappen en rijden glijden ze heen en weer. Hopen dat me zadel nu wel eindelijk goed is. Ik zou een ander zadel zoeken en dan blijven proberen. Er moet er uiteindlijk tog wel 1 goed zijn.


Ik heb een wintec veelzijdigheidszadel met brede boom. Bij wintec kan je de boom laten verwisselen. Ik heb heel wat zadels geprobeerd en deze ligt echt super, zelfs bij het opstijgen. En het zit ook nog lekker.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:30

Dat een zadel schuift hoeft nog niet te betekenen dat het niet past. Zeker niet bij een rondgeribt dier met weinig schoft. Het zadel heeft dan namelijk geen houvast en zal bij het opstijgen kunnen gaan schuiven. Opstappen met een krukje, dan voorkom je dit probleem al grotendeels

Mits het zadel verder goed ligt en tijdens het rijden bv ook nog iets schuiven. Naar links of rechts. Dan kan een anti-slipmatje nog wel eens uitkomst bieden.

Blijft het zadel naar voren of naar achteren schuiven, dan is vaak de pasvorm vaak niet helemaal goed. Als de boommaat dan wel goed is, dan kan het zijn dat de kussens beter aangepast moeten worden aan het model van de rug.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 15:47

Ik heb na lang nadenken mijn rekening toch nog maar verder geplunderd en een barefoot besteld, die komt als het goed is binnenkort dus ik hoop dat die wel stabiel ligt. Ik heb hier voor gekozen omdat ik dat zeker weet dat mijn haf geen last krijgt van een zadel wat niet goed past, vaak heb je dat pas door als het te laat is...
Iedereen bedankt voor de reacties!

Hvj_Artos

Berichten: 92
Geregistreerd: 03-02-06

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 15:14

Dat had ik ook met mijn zadel dat kwam omdat de boom van het zadel ietsje te smal was.
Maar Artos heeft juist een brede schoft en het zadel lag er zeg maar op dus toen ging ook de heletijd mijn zadel schuiven als ik in gallop ging ofso!

max_flora
Berichten: 30
Geregistreerd: 05-07-06

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:06

heej ik had dat ook met mij haf, ik heb zoown schapen vachtje onder haar zadel gelegd nou het werkt supper Haha!

douschka

Berichten: 158
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Noord-brabant

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 20:05

Ik heb het probleem ook
Met opstijgen blijft het onmogelijk liggen waardoor het opstijgen heel moeilijk wordt
Nu stap ik (of een ander die op Melvin gaat rijden) met een trappetje op en dat blijft het goed liggen... staat wel goed voor schut trouwens
Ik had er een Wintec op liggen... blijkt het net een type te zijn waarbij je de boom niet kan veranderen grrrrrrr

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 14:36

Mijn barefoot bevalt super, schuift geen centimeter, ook niet bij het opstijgen!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:42

Oh wat een bekend probleem! Ik heb een Ainsley Vanguard op mijn haflinger liggen. Het zadel is vorig jaar opnieuw opgevuld, helemaal op zijn maat! Maar het blijft schuiven...
Behalve wachten totdat hij ouder wordt (en dus meer schoft krijgt) kan ik er niks aan doen. Hij is zo rond als een bal, en daar kan iets nu eenmaal niet stevig op liggen.
Door mijn jarenlange ervaring met schuifzadels (expert inmiddels Cool) heb ik wel wat tips voor je!
* Koop non-skid shabrakjes van Harry's Horse! Dat zijn shabrakjes met een soft-grip-onderkant. Ik gebruik ze voornamelijk tijdens het springen en crossen. Zadel ligt muurvast!
* Stap over op een dressuurzadel. Heeft langere zweetbladen dan een VZH-zadel waardoor het meer houvast heeft op de paardenrug.
* Singel hem in in sommige gevallen een gaatje strakker aan, bv. voor een cross. Die sprongen zijn al hoog genoeg, dan kan je er geen vrees bij hebben dat je door je zadel naast je pony belandt!

Succes!

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 00:42

Oh, en last but not least.. stijg snel en behendig op! Knipoog

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:28

maar dat is juist lastig voor velen,of in ieder geval als ik weleens naar het opstijgen kijk.
ikzelf vraag vaak iemand even om het zadel aan de andere kant tegen te houden,dan stap ik gewoon vlot en snel op zonder dat het schuift

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:07

Het probleem bij haflingers kan zelfs nog zijn dat van zadels het kussenkanaal wat aan de smalle kant is, waardoor de ruggegraat niet altijd volledig vrij ligt.

Zelf heb ik nu een Massimo, die heeft standaard een breed kussenkanaal en ik kan merker dat deze veel stabieler ligt. Zelfs op mijn tank kan ik nu vanaf de grond opstappen, al moet ik dat nog steeds relatief snel doen natuurlijk Haha! .

En jezelf een klein truukje aanleren. Een heleboel mensen pakken het zadel aan de voorkant beet voor houvast. Maar daardoor trek je alleen maar nog meer aan het zadel. Zelf pak ik altijd een pluk manen.

Maar dat is alleen als het echt niet anders kan dan vanaf de grond, anders gebruik ik altijd een opstapje.

douschka

Berichten: 158
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Noord-brabant

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 00:35

Ik gebruik altijd een klein trapje (of als het niet anders kan een stoel) + iemand houd het zadel aan de andere kant vast...

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: zadel schuift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:14

ik had het ook, met een wintec zadel, zat de witte boom in, toen ze drachtig was, lag hij perfect, maar daarna toch niet meer, heb ik er gewoon een smallere boom in gehangen.
Maar ik ken het nog wel van mijn verzorg ijslander, die had het ook h;éél erg, terwijl het zadel wel echt helemaal goed lag op hem.