Voorbereiding op de Haflinger keuring

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 15:30

Ik ga dit jaar voor het eerst met mijn pony naar de Haflingerkeuring in Dordrecht. Nu ben ik daar nooit eerder geweest met een haf, maar heb al wel regelmatig onze andere paarden klaargemaakt en voorgebracht voor het KWPN. Eigenlijk dus de volgende vragen:

- Hoe bereiden jullie je voor op de keuring?
*Oefenen
*Wassen
*Verzorging
-Arnold gaat iederdag naar buiten, maar de laatste 3 dagen voor de keuring wil ik hem toch binnen houden, wie houdt zijn pony nog meer binnen voor de keuring.
-Blijven jullie rijden tot de laatste dag?


Ik hoor het wel?!

Anoniem

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:45

VSW --> HA.

boellie
Berichten: 157
Geregistreerd: 01-04-05

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 16:55

ik laat ze niet binnen maar in het zand staan met 2 plakken hooi per dag verder staan ze op zaagsel na het wassen vanwegen het stro eten .
ik oefen 1 a 2 mnd van te voren met alles.
wassen doe ik met shampoo en groene biotex
en ik rij der 6 dagen per week en onze jaarling doen we niets mee ja opstellen en zo oefenen.als je meer wil weten hoor ik het wel

gr petra

DuchesS

Berichten: 688
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:02

Ik ga met Tiesto 29 juli naar de CK in Dordrecht.
Hij word zoiezo nooit te dik dus daar heb ik geluk bij! Hij staat dus gewoon 24h op de wei, per dag voer ik hem nog een halve kilo kruidenmuesli en wat oud hooi of stro tegen dunne mest.
Ik rijd hem gem 3 keer in de week dressuur matig, 2 keer lekker naar buiten en 1 keer longeren met bijzet of balkjes lopen en een sprongetje. 1 dag is rust/troetel dagje haha Lachen
Verder hou ik het wassen gewoon lekker bij, zijnmanen en staart was ik met een milde shampoo en tea-tree shapoo voor zijn staartwortel, manenkam en voorpluk tegen de jeuk. Zijn staart laat ik ook nog weken in de biotex, resultaat -> spierwit Haha!

Zijn oren bijwerken, dichtknijpen en wat er uitkomt afknippen, stukje tussen de manen bijwerken, benen en kroonrand met de richting mee scheren. Vandaag heb ik ook zijn sokken er afgehaald!!! Dus ook dat hou ik bij.

De nacht voor de keuring ligt het an het weer of ik hem binnen houd of niet, is het gewoon droog geen blubber wei blijft hij buiten, is het nat gaat hij naar binnen.
De dag voor de keuring rijd ik gewoon, even loswerken thats all en natuurlijk heeel goed wassen!

Dat was het geloof ik zo'n beetje Haha!

Succes!!

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 17:39

Bedankt!

Arnold heeft wel een aanleg voor een 'wat' dikkere buik, dus ik denk maar dat ik hem 3 keer per week dressuurmatig blijf rijden en 2 à 3 dagen aan de bijzet doe (longeren), dan moet dat buikje er toch afgaan Bloos

En dat wassen moet wel goed komen!

Maar ik ben dus 29 juli ook van de partij! Stamboekopname en premiekeuring tussen de ruinen!

DuchesS

Berichten: 688
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 17:43

Wat leuk dat je daar ook komt! Zie het nou staan ja haha.
Hoe oud is je haf? Tiesto 'Stavaro' doet mee aan de 6-7 jarige ruinen, hij is net 6 geworden.
Op het haflingerforum hebben we een heel topic over de keuring in Dordrecht, erg leuk!

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 20:03

Arnold is 4 geworden in juni!

Welke topic is dat dan?

Heb jij al bericht gehad van de keuring??

DuchesS

Berichten: 688
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 21:42

Nee nog geen bericht gehad!
Zal toch wel een dezer dagen mogen komen...
Bij agende en meetingen staat het topic over de keuring Haha! Heb er echt zin in hihi!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 22:32

boellie schreef:
ik laat ze niet binnen maar in het zand staan met 2 plakken hooi per dag verder staan ze op zaagsel na het wassen vanwegen het stro eten .
ik oefen 1 a 2 mnd van te voren met alles.
wassen doe ik met shampoo en groene biotex
en ik rij der 6 dagen per week en onze jaarling doen we niets mee ja opstellen en zo oefenen.als je meer wil weten hoor ik het wel

gr petra

Rij je een 3 jarige 6 keer per week Wow!

Ik longeer mijn 3 jarige elke dag 15 minuten aan lange lijn waarmee ik minimaal de halve bak gebruik. Staan alleen op het zand en een 2 plakjes hooi per dag. Idem voor de 6 jarige ivm niet bereden. Dit een maand voor de keuring en met 2 maand voor de keuring wel beginnen met trainen, maar dan mogen ze nog op het gras.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-06 23:16

Jemig, een 3 jarige 6 keer per week aan het rijden?
Dan mag ik met mijn 4 jarige wel opschieten voor volgend jaar. Die doet maar 1 keer in de week 20 mins werk.

Wat is trouwens tea-tree ?

boellie
Berichten: 157
Geregistreerd: 01-04-05

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:18

Faniek schreef:
boellie schreef:
ik laat ze niet binnen maar in het zand staan met 2 plakken hooi per dag verder staan ze op zaagsel na het wassen vanwegen het stro eten .
ik oefen 1 a 2 mnd van te voren met alles.
wassen doe ik met shampoo en groene biotex
en ik rij der 6 dagen per week en onze jaarling doen we niets mee ja opstellen en zo oefenen.als je meer wil weten hoor ik het wel

gr petra

Rij je een 3 jarige 6 keer per week Wow!

Ik longeer mijn 3 jarige elke dag 15 minuten aan lange lijn waarmee ik minimaal de halve bak gebruik. Staan alleen op het zand en een 2 plakjes hooi per dag. Idem voor de 6 jarige ivm niet bereden. Dit een maand voor de keuring en met 2 maand voor de keuring wel beginnen met trainen, maar dan mogen ze nog op het gras.


ik rij veel buiten lekker stappen kan geen kwaad en de ene keer longeer ik dat vindt ze leuk ze heb liever dat ik wat doe dan dat ze maar in het zand staat dus het is niet dat ik volle galop en en bochten maak ik rij lekker buiten

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:21

Ik vind dat nog heel erg veel, want het is misschien buiten, maar je belast haar rug wel heel erg veel in 1 keer. Dat moet allemaal nog opgebouwd worden.

boellie
Berichten: 157
Geregistreerd: 01-04-05

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:31

Faniek schreef:
Ik vind dat nog heel erg veel, want het is misschien buiten, maar je belast haar rug wel heel erg veel in 1 keer. Dat moet allemaal nog opgebouwd worden.


ja ben ik mee bezich maar ze is 6 keer in de week in de hand ik zeg niet elke keer rijden. maar goed ik ken er ook een die is met haar 3 jarige al op wedstrijd.

maar mijn merrie vindt het leuk anders had ik het wel gemerkt

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 13:50

boellie schreef:
Faniek schreef:
Ik vind dat nog heel erg veel, want het is misschien buiten, maar je belast haar rug wel heel erg veel in 1 keer. Dat moet allemaal nog opgebouwd worden.


ja ben ik mee bezich maar ze is 6 keer in de week in de hand ik zeg niet elke keer rijden. maar goed ik ken er ook een die is met haar 3 jarige al op wedstrijd.

maar mijn merrie vindt het leuk anders had ik het wel gemerkt

Ja met 3 jarige op wedstrijd, goed bezig.. Ik meende dat dat pas vanaf 4 jaar mocht officieel?

En ja, je 3 jarige gaat nog wel laten weten dat ie het niet leuk vind. Maar dan is ie waarschijnlijk al wat ouder..

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:22

Hallow??????

Ik open een topic met vragen over de voorbreiding van de CK en niet over het feit of een pony teveel inspanning krijgt, toch?!

Dus Faniek en Yvonniej het mag weer ontopic en als je het er niet mee eens bent (inspanning van anderen dan), via PM of iets dergelijks Vork

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:31

sorry. nou je hebt je antwoorden wel dacht ik wat betreft de voorbereiding op de keuring Knipoog

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 15:45

Maand van te voren staan ze op een vrij kaal stuk land en s'nachts binnen. Ik train mijn 4-jarige bijrijdhaf even vaak dan normaal, 2, hoogstens 3 keer per week. De 3-jarige word elke dag gelongeerd, 15 minuutjes ong. Afgelopen zaterdag zijn ze getoileteerd en vrijdag worden ze helemaal gewassen en mooi gemaakt (a.s. keuring in Gorrdijk). Lachen

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-06 23:15

@Yvonniej, daar heb je idd wel gelijk in hahaha!

Het is jammer dat het nu zo stinkend warm is ivm met trainen!

princesmax
Berichten: 1353
Geregistreerd: 22-04-06
Woonplaats: ergens

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 19:33

Citaat:

ja ben ik mee bezich maar ze is 6 keer in de week in de hand ik zeg niet elke keer rijden. maar goed ik ken er ook een die is met haar 3 jarige al op wedstrijd.

Raar! volgens mij mag je toch echt pas met 4 jaar startte Vork

Mja ik ben 10 juni geweest met mijn 4 jarige merrie en haar veulen!
Het was de bedoeling om max ( de 4jarige ) 1 maand van te voren te gaan trainen helaas liep dat anders want ze werd kreupel, toen de training gestopt en een dag voor de keuring uit de wei geplukt om ze te wassen en te knippen, Ze was aan de dikke kant maar een goede jury moet daar maar doorheen kijken ze heeft een 1ste premie gehaalt en was niet eens in goede conditie.
We hebben een stuk of 4 x geoefent met opstellen en aan de hand meelopen, dit zou ik vaker oefenen en ook met keuringshoofdstel want max was niet braaf!
Het veulentje hebben we alleen leren opstellen en los meelopen, en gewassen met babyshampoo.
de volgende dag de ogen wat geaccentueerd met babyolie, de hoefjes gelakt en wat talkpoeder in de staarten en manen zodat die spierwit waren.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 00:31

Mijn pony staat dit jaar gelukkig ook niet op een erg 'vet' stuk land. De laatste dagen zal ze ook wel halve dagen buiten staan. Voor de rest was ik haar iets van 2 dagen voor de keuring en dan nog de dag voor de keuring en dan gaat er (als het weer het toelaat) een zomerdeken op. En we oefenen dit jaar ook wel weer een paar keer. Maar heb er vorig jaar ook niet teveel aangedaan. Maar nu gaat mijn moeder er ook achter lopen om haar toch wat actiever te maken (hoewel ze me toen al aardig pittig was)

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 06:34

Ook ik ga naar Dordrecht dit jaar..*alweer* Haha!
Met een merrieveulen
een 3jarige merrie
en een 12jarige merrie


- Hoe bereiden jullie je voor op de keuring?
*Oefenen

Met het veulen oefenen we niet echt specifiek.. We oefenen een paar keer het opstellen en het netjes meestappen en meedraven met moeders.
Met de driejarige doen we dit iets meer.. Wat opstellen en stappen en draven zoals het hoort..
Met de 12jarige doe ik eigenlijk niets behalve het oefenen met het veulen.. Ze kent het nog en weet ook 9 van de 10 keer wat de bedoeling is

*Wassen

Zo'n 2 weken van te voren heb ik een "grote beurt" was
Vandaag dus Haha!
Ik knip ze dan alvast zodat mocht het verkeerd gaan er toch nog iets kan groeien.
De laatste dag voor de keuring knip ik het bij mocht het nodig zijn.
Ze worden vandaag dus gewassen zoals ze voor de keuring zouden worden gewassen. Zo zijn ze al 1 keer goed schoon geweest
*Verzorging

Zie hierboven.. Ik doe verder niets extra's

-Arnold gaat iederdag naar buiten, maar de laatste 3 dagen voor de keuring wil ik hem toch binnen houden, wie houdt zijn pony nog meer binnen voor de keuring.

Waarom zou je binnenhouden.. Lekker zo veel mogelijk naar buiten.. Een paard met alleen maar opgekropte energie laat zich totaal niet zien zoals het hoort.
Probeer of je de mogelijkheid hem hem in zand te zetten..

-Blijven jullie rijden tot de laatste dag?

Nee... Ik wil uitgeruste pony's
Die 3-jarige wordt ongeveer 2/3 keer in de week gereden.
De 3jarige wordt woensdags op het laatst gereden
de 12jarige wordt donderdags op het laatst gereden/gelongeerd

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 13:05

Bedankt!

Ik scheer denk ik alleen arnold z'n hootholtes uit en het overtollige haar aan zijn bovenbenen! Arnie is gelukkig al heel schoon, dus de grote beurt voor de keuring gebeurt een dag van te voren!

Arnold kan helaas maar halve dagen naar buiten, dus hij blijft alleen vrijdag binnen, maar mag dan wel lekker de bak in!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:24

op www.kvth.nl hebben ze sinds kort dacht ik ook wat meer info over de keuringen staan, misschien dat je daar ook nog wat ana hebt?

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 15:47

Hebben jullu btw al bericht gehad van inschrijving, tijden ed??

DuchesS

Berichten: 688
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Voorbereiding op de Haflinger keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:00

Maandag vandaag du worden de boekjes gedrukt dus met een beetje mazzel hebben we ze woensdag in huis.
Ze zijn dit jaar erg laat!