haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 18:21

Ik verzorg nu iets van 3weken een haflinger. naja ik probeer der nog uit
Maar ze kan heel lief wezen maar af en toe heeft ze van die treken zoals. als ze in hoek is inene n sprintje trekken naar de andere hoek en dan bij de hoek van de deur inene stoppen zodat ze tegen het hek aanknalt. Ik er bijna af hek open en de halfinger loopt vrolijk naar buiten. met mij op der rug.

Wat ik ook doe haar omtrekken ze trekt net zo hard terug. Een tik met de zweep ze geeft een bok zodat ik bijna over haar hoofd val. Maar ze is ook zo sterk. De vorige keer was ze heel lief maar zondag was ze echt zo vervelend.. ze deed het bijna elke keer.

Vanavond ga ik weer heen en hoop dat ze het dan minder doet.
Ik dacht eerst dat het er aan lag omdat er mensen bij het hek stonden maar zondag stonden ze er niet en toen deed ze t ook.

Weten jullie wat dit kan zijn. of tips ofzo kan ik die straks misschien gebruiken Blond Clown Pling

Ze is echt een leuke haf maar ze moet af en toe nog een beetje leren wie de baas is.

ik hoop dat jullie het een beetje snappen Bloos

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 18:35

niemand een tip? Bloos!

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 22:34

Vandaag deed ze het veel minder. 1x in de galop rende ze tegen het hek aan en toen stonde we dus op het erf. En ze heeft het daarna nog n paar keer gedaan maar dan net voor de hoek draaide ze om. Maar niet vaak 5x ofzo maar toch best vervelend.

tamary

Berichten: 29245
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:42

Wat doe jij als ze dat doet?
Als zij krijgt wat ze wil daardoor, bv die moeilijke oefening niet hoeven, dan zal ze het blijven doen. Beste is om haar iets veel inspannender te laten doen als ze dit weer doet. Makkelijkste is waarschijnlijk even flink aan de longe laten lopen. Paar rondjes totdat ze hijgt (dus hard laten lopen) bij je laten komen om uit te hijgen en de andere kant op. Dan opstappen en weer verder gaan waar je gebleven was.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 23:12

als ze het doet geef ik er een tik en daarna ga ik gewoon weer door waar ik mee bezig was. Ik laat haar niet winnen door de oefening niet meer te doen omdat ze dan in t hoekie gaat rennen.

TonB
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Best

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:34

hmmm... m'n bericht stond er twee keer in. Deze kan weg.
Laatst bijgewerkt door TonB op 27-07-06 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

TonB
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Best

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:36

Het hangt een beetje van het karakter van je pony af hoe je dit aan moet pakken. Als ze er mee wegkomt zal ze dit als truukje gebruiken om onder zwaar werk uit te komen. Waarschijnlijk heeft ze in het verleden ontdekt dat het een prima manier is om iets niet meer te hoeven. Heel goed dat je toch doorgaat met wat je aan het doen was.

Als je het "gevecht" aangaat, moet je bereid zijn om door te gaan totdat je gewonnen hebt, anders ben je nog verder van huis.

Mijn mening is dat je beter 1x heel erg duidelijk kan zijn dan telkens een klein tikje. Mijn haflinger had een keer een week of 3 stilgestaan vanwege een virus, en daarna had hij zoveel energie dat hij in elke hoek van de bak bokkend weggaloppeerde. Ook toen hij helemaal beter was bleef hij dit grapje uithalen. Ik heb het toen opgelost met een lange zweep op z'n flanken en flinke sporen, iets wat ik gewoonlijk nooit nodig heb. Maar daarna was het over. Zoiets raad ik alleen aan als je het beestje door en door kent.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 13:28

ik ga haar zondag weer berijden. Woensdag was ze wel braver. Ze deed het wel een paar keer maar het ging beter. Ffies kijken hoe het zondag gaat Lachen

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 14:30


TonB
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Best

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:09


plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:39

heey dat kon mijn haflinger ook heeel goed. vooral toen ik hem net had. En dan kon ik trekken wat ik wou het hielp niet. hoe heb ik het gedaan. Is een heel verhaal maar wil het jouw wel vertellen en hopelijk snap je het

Als ze het een keer doet. Moet je gelijk in draf of stap op de volte.Wel waar de opening niet is. Doet ze het goed. dan beloon je haar. En ga je over in draf of galop. vlieg ze er dan weer vandoor. 1 tik geven en weer op de volte zetten. en dan een aantal rondjes draven op de volte en belonen als ze het goed doet. en daarna ga je weer in galop. gaat dit rondje goed. dan neem je de hele bak een rondje galop en beloon je haar.

snap je het? zo heb ik me paard het geleerd en nu doet hij het niet meer.

als je nog vragen heb kan je pben

Daiz

Berichten: 296
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: Hoogwoud

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:49

Ik had ook zo iets met mijn haflinger, wij hadden een open bak op stal en steeds op een onverwachts monent croste ze de bak uit.
Na maanden les om het haar af te leren deed ze het toch steeds weer.
Nu is er een lintje voor de bak, en ze probeert het ook echt niet meer.
Het is misschien een hele simple oplossing maar voor mijn echt een hele goede, het was voor mijn echt een reden om mijn paard weg te doen want ik wam geen stap veder maar nu rij ik in de bak zoveel zekerder en spring een keer in de week, maak buitenritjes, rij op het weiland ect.

maaike100

Berichten: 219
Geregistreerd: 16-04-06

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 19:29

ik verzorg ook zo'n haflinger en die doet dat ook, hij is van mijn vriendin en als hij dat doet dan geven wij hem een tik en dan gaat hij meestal steigeren.
daneven wij heb no een tik en dan loop hij gewoon uit de hoek, maar hij doet het niet altijd:P:D

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 20:16

ahahaha mijn haf deed dat ook totdat ik een keer goed pissig op der werd flink mijn benen der in gezet en laten lopen totdat ze het zat werd!

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 14:20

ik heb veel geprobeert. Maar gistere was het echt te erg. Bijna elk rondje deed ze het en toen ben ik na een tijdje maar gaan uitstappen het ging echt niet.

Ze is 5x tegen het hek aangerent dat het hek openknalde.. Mijn voet keihard tegen de muur paard staat heel vrolijk op het erf ik geef haar een paar tikken loop de bak weer in doe het hek weer en na 2-3 rondjes weer opnieuw.

Na een tijdje moest ik er gewoon meestoppen zere vinger van het trekken dat ze deed aan de teugels en een zeer been omdat ie tegen het hekkie aan kwam Huilen

Ze is echt een lieverd zoals woensdag was ze heel braaf. Toen deed ze het echt maar een paar keer maar zondag was het echt niet te doen. Werd echt gek Bloos

TonB
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Best

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:50

Misschien moet je haar eerst eens stevig longeren zodat ze moe is voordat je haar gaat rijden. En dan eerst die hoek waar het fout gaat gewoon niet inrijden, maar haar wel echt flink aan het werk zetten (aan de teugel, tempowisselingen, slangenvoltes, halthouden, dat soort werk). En als ze dan "uitgeput" is, ga je er 1 of 2 keer langs, en dan is het genoeg voor die dag. Hopelijk kun je haar dan zonder ruzie op stal zetten...

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:14

Je moet het eigenlijk slim spelen, want zij is toch wel sterker dan jouw en dat weet ze nu dus ook. Met trekken wordt 't dus alleen maar erger. Probeer ook dichtbij die deur te gaan rijden (voltes, overgangen, halthouden daar). Dan weet ze dat ze ook daar moet gaan werken. Wanneer ze probeert te ontsnappen probeer je om haar stil te zetten, niet trekken maar gewoon rustig met je zit etc. Als ze dan toch ontsnapt gewoon een keer laten gaan en dan bij die deur in de buurt verder blijven rijden. Na een tijdje moet ze dan toch snappen dat dit geen zin heeft. Probeer ook zoveel mogelijk te belonen als ze het wel goed doet! Al bij de kleinste dingetjes, als ze 1 heel rondje heeft gelopen bijv belonen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 16:55

ik loop altijd gewoon die hoek door dan doet ze niks ze doet het juist als ze aan de overkant is dan neemt ze inene een sprintje naar de deur en dan tegen het hek aan zodat die open knalt.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 21:01

_Kruimeltje schreef:
Je moet het eigenlijk slim spelen, want zij is toch wel sterker dan jouw en dat weet ze nu dus ook. Met trekken wordt 't dus alleen maar erger. Probeer ook dichtbij die deur te gaan rijden (voltes, overgangen, halthouden daar). Dan weet ze dat ze ook daar moet gaan werken. Wanneer ze probeert te ontsnappen probeer je om haar stil te zetten, niet trekken maar gewoon rustig met je zit etc. Als ze dan toch ontsnapt gewoon een keer laten gaan en dan bij die deur in de buurt verder blijven rijden. Na een tijdje moet ze dan toch snappen dat dit geen zin heeft. Probeer ook zoveel mogelijk te belonen als ze het wel goed doet! Al bij de kleinste dingetjes, als ze 1 heel rondje heeft gelopen bijv belonen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.


vandaag heb ik dit geprobeert telkens als ze goed langs de deur liep haar belonen. het ging wel iets beter denk. Ik probeer dit wel een tijdje aan te houden Pling

Topsy
Berichten: 60
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Nijverdal

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:38

Myn haf deed dat ook altyd, sprinten naar het hek van de bak. Nou geef ik hem elke keer als hy het doet een hele harde tik en zet dr op een volte net zolang tot ze stopt met rennen. dan ga ik stappen, halthouden, stappen, halthouden, stappen, halthouden net zolang tot hy weer luisterd en ik hem weer goed onder controle hebt. en als hy weer wegloopt doe ik het gewoon opnieuw. probeer hem toch wel een tik met de zweep te geven. Succes !

Vliendertje

Berichten: 5105
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: T is wa

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 15:48

En vooral niet meteen na het werk de bak uit! Als je klaar bent, stap nog even een rondje ofzo. En, niet stilstaan bij de deur / afstappen / koekje geven etc.

Aurora3

Berichten: 9716
Geregistreerd: 28-05-05

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:07

als je weet wanneer ze het gaat doen zou ik proberen dat punt in de bak, of dat moment te ontwijken. Vlak voordat jij denkt dat ze weg gaat rennen maak je een volte, of een slangenvolte zodat zij afgeleid is. Je moet proberen haar voor te zijn. Na een tijdje zal ze snappen dat ze de kans niet meer krijgt omdat jij haar elke keer doorhebt. Daar word je vanzelf steeds beter in. Als ze er toch een keer vandoor gaat zou ik niet trekken, laat haar maar gewoon lopen. Drijft haar juist bij in plaats van dat je trekt, probeer ervoor te zorgen dat ze niet bij de deur stopt, maar dat ze door galoppeert. Als dat lukt, gewoon een paar rondjes blijven galopperen alsof het je bedoeling was om te gaan galopperen. Maak haar maar goed moe en als je voelt dat je haar weer onder controle hebt neem je haar langzaam terug, liefst in de hoek waar ze normaal altijd weg wil rennen.
De deur van de bak kun je misschien met een touw ofzo extra dicht maken zodat ze niet zomaar de bak uit kan lopen. Of als ze daar te sterk voor is iets voor de deur zetten waar ze bang voor is. Misschien kun je iemand bij de deur zetten met een plantenspuit ofzo, die elke keer water in haar gezicht spuit als ze de bak uit wil rennen. Je moet creatief zijn, wees slimmer dan je paard, dan moet het wel lukken. en zorg dat ze in geen geval haar zin krijgt. Dus als het een keer echt niet wil lukken, zadel haar dan af en longeer haar flink. Of doe als het echt niet anders kan iets heel anders met haar in de bak, vrijheidsdressuur ofzo, maar ze mag pas de bak uit als ze braaf doet wat jij van haar wil dat moet ze echt leren.

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 17:52

ik doe me best haha ik zal het proberen te doen. ye moet toch echt leren te luisteren

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:04

Wat ik heb geleerd van meneer te paardenfluistaar dat je der moet irriteren met haar eigen gedrag.

Dus als ze er vandoor gaat.. dan spoor jij hem nog ff extra aan. Als je dat eng vind moet je gewoon ff iemand anders vragen om het te doen. Ik heb het zo 3 weken volgehouden (was elke dag raak) maar nu doet ze het totaan niet he!

Horsesandme

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Op de rug van mijn Pony

Re: haflinger neemt telkens sprintje naar de deur van de bak..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 17:34

Smurfie schreef:
Wat ik heb geleerd van meneer te paardenfluistaar dat je der moet irriteren met haar eigen gedrag.

Dus als ze er vandoor gaat.. dan spoor jij hem nog ff extra aan. Als je dat eng vind moet je gewoon ff iemand anders vragen om het te doen. Ik heb het zo 3 weken volgehouden (was elke dag raak) maar nu doet ze het totaan niet he!



sou dat werken dan. Dan laat ik haar toch alleen maar het slechte gedrag toe..