Tips voor het wassen van haflingers.

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:25

Gister terug gekomen van vakantie, en mijn haflinger zag er alles behalve schoon uit naar 2 weekjes weiland. Knipoog
Dus besloten om hem vanmiddag eens lekker onder handen te nemen en hem dus te wassen.

Maar als je hier op bokt rondkijkt naar haflinger foto`s valt er al snel te zien dat ze zo schoon zijn. Knipoog Witte staart, witte manen, witte voetjes.... Mensen wat is jullie geheim?

Hoe krijg je je haflinger het beste weer schoon met wassen? Natuurlijk bijhouden en goed poetsen, maar er moet toch iets bestaan waar je je haflinger extra schoon door krijgt? Een mysterieus shampoo`tje Cool , Een handig sopje Cool , Een perfecte zeepje Cool ?

Mijn haflinger is op het moment aardig vies... Gele staart, Vieze voetjes, manen vol klitten en een lichaam vol met zand en groen van het gras. Hoop dat ik naar vanmiddag met behulp van tips Vork uit dit topic weer een haflinger heb met: Witte staart, Witte manen, Witte voetjes en een schoon glimmend lichaam.

Mensen ik ben klaar voor het geheim hoe jij je haflinger zo mooi schoon krijgt met wassen! *LOL*

Carolaa

Berichten: 1259
Geregistreerd: 12-02-05

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:30

Ik begin altijd met: Een emmer warm water met biotex. Daar de staart in hangen, goed wassen, staart er nog een keer in en vervolgens een minuut of 10 laten intrekken.
Dan zijn haar manen aan de beurt: Als ze erg vuil zijn ook biotex en anders gewoon shampoo of afwasmiddel.
Goed wassen, vooral bij de manenkam, waar het vettig is.
Daarna uitspoelen en eventueel nog een keer doen.
Nu zijn er weer wel 10 minuten voorbij, dus de staart nog een keer een behandeling biotex.
Daarna met tea tree shampoo ( Boerenbond ) haar lijf wassen met een zachte borstel.
En de staart en manen voor het echte wit eventueel nog na wassen met zilvershampoo.

Wat trouwens ook goed werkt om wit te krijgen is: Betadine. Vooral lekker om de onderbenen en sokken mee te wassen.

Succes ermee! Voor en na foto's misschien???

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 09:33

Ja, voor en na foto`s zullen komen!

ACSM

Berichten: 1950
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Almere

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:36

Die van mij kan er ook wat van hoor....het lijkt altijd net alsof hij uitgroei heeft bij zijn manen. De haren bij zijn scheiding (hij heeft dubbele manenkam) zijn altijd grijs/bruin van de modder, zand.

Verder ligt hij altijd lekker zacht 's nachts in zijn eigen mest... Kan je nagaan hoe hij eruit ziet. En toch was ik hem in ieder geval 2x per maand, heb dan wedstrijd. Maar de dag erna is hij gewoon weer vies.

Ik was zijn manen trouwens met zilvershampoo net als zijn staart. Zijn lijf met paardenshampoo (nu met de vliegen met teatree) en zijn voetjes met betadineshampoo. Het wassen moet wel een aantal keer herhaald worden.

Succes met wassen....

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 10:45

Dingen die ik vanmiddag zeker mee neem:

Pak Biotex
Badedas
Equistar
2 gieters water
3 kleine emmers water
2 grote emmers water

Wat zijn volgens jullie nog meer dingen die ik absoluut mee moet nemen?

*Mijn paard staat op het moment buiten op de wei dus heb ik geen beschikking tot de waterslang. Vandaar dat ik water mee moet sleuren Verdrietig *

plutolover

Berichten: 11710
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:01

ACSM schreef:
Die van mij kan er ook wat van hoor....het lijkt altijd net alsof hij uitgroei heeft bij zijn manen. De haren bij zijn scheiding (hij heeft dubbele manenkam) zijn altijd grijs/bruin van de modder, zand.

Verder ligt hij altijd lekker zacht 's nachts in zijn eigen mest... Kan je nagaan hoe hij eruit ziet. En toch was ik hem in ieder geval 2x per maand, heb dan wedstrijd. Maar de dag erna is hij gewoon weer vies.

Ik was zijn manen trouwens met zilvershampoo net als zijn staart. Zijn lijf met paardenshampoo (nu met de vliegen met teatree) en zijn voetjes met betadineshampoo. Het wassen moet wel een aantal keer herhaald worden.

Succes met wassen....


mijn paard heeft ook alltijd uitgroei Tong uitsteken dus ik blijf dit topic volgen. WAnt zijn uitgroei krijg ik er nooit uit/ Heb hem laast nog onder handen genomen maar nee het mocht niet baten. Ik zelf gebruik gewoon groene zeep. 3hoekzeep volgens mij. werkt super. Het is namelijk biologisch. alleen moet je het wel een aantal keren doen. Maar goed. Als je die zeep verdund met water hoef je het eigelijk niet uit te spoelen. Ik doe dat namelijk wel. Maar als ik wat vergeet krijg hij geen jeuk ofzo.

gr.willeke

zns

Berichten: 2492
Geregistreerd: 09-08-03

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:50

Zilvershampoo of zomerblond shampoo werkt ook heel goed!
En natuurlijk biotex!

DuchesS

Berichten: 688
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:36

Voor de voetjes gebruik ik goudzeep, zo'n pot voor een euro, echt de voetjes worden er spierwit van! Goed insoppen en goed uitspoelen Lachen
Staart en manen doe ik ook zoals de meeste bovenstaande.
Succes ben benieuwd naar de voor en na foto's Tong uitsteken

Anoniem

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:39

hou het even in de gaten! wat ook helpt is groene zeep, en bij mijn ex verzorghaffies deden ze de staart de onderste punten met chloor ofzo, was ik een beetje boel op tegen, maar de staart werd wel SUPER wit!

Carolaa

Berichten: 1259
Geregistreerd: 12-02-05

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:14

het schijnt toch juist zo te zijn dat het van bleekmiddel. zoals chloor, juist geel wordt ipv wit??

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:15

Ik was manen en staart ook met driehoek groene zeep. Bevalt echt prima!
Verder spuit ik manen en staart na het wassen in met Equishine, worden ze lekker zacht van en ik heb het idee dat het vuil er minder snel in hecht, dus dat ze langer schoon blijven

Stanleytje
Berichten: 659
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 13:10

Hij is weer helemaal schoon! Gewassen met babyshampoo, biotex en badedas en alles is weer wit. Haha!
Voor en Na foto`s heb ik niet kunnen maken..... *camera wou niet meewerken*

_Emm_
Berichten: 1526
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Bodegraven

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:14

haha mooizo dat hij weer wit is!
ik gebruik voor zijn staart altijd zilvershampoo (de laatste keer zomerblond omdat de zilvershampoo op was Tong uitsteken )
en voor zijn sokken zwitsal zeepvrije wasgel.

sandyjorgen

Berichten: 820
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: drunen

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:25

Voorwaarde NUMMER 1 voor spierwitte manen en staart is dat deze van nature ook spierwit zijn. Sommigen hebben namelijk van zichzelf wat geligere kleur!!! Dit kun je dus nooit spierwit krijgen.

Zelf was ik staart met groene zeep: lekker goedkoop en glijdt goed.
De manen: was ik met speciale paarden shampoo om te voorkomen dat de natuurlijke vetlaag ook wordt afgebroken (dit is met "mensen shampoo" namelijk wel het geval.
Zijn lijf alleen afspuiten en eventueel met een borstel een beetje schrobben op de plekken waar echt stront-of pisvlekken zitten. Ooit in de zomer gebruik ik voor het lijf ook de paardenshampoo, maar niet vaak.

Gebruik geen chloor of andere dingen die je ook niet voor jezelf zou gebruiken. En hou in gedachte: witter dan de natuurlijke kleur wordt het niet.....

Smurfie

Berichten: 2628
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:14

Klinkt gek maar de staart (niet de staartwortel) was ik met tadaa wceend :p groene zonder gloor ofzo.. (tip van de fokker)

Li_lee_yang

Berichten: 2420
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:18

zilvervlies shampoo ook. en dan doe ik daarna equi-iets erin of zwitzal olie. dat het vuil er weer afglijd ipv erin gaat zitten.

ellepelle27
Berichten: 596
Geregistreerd: 31-12-05
Woonplaats: 1999

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:04

Ik heb de staart laatst in een sopje met biotex en een schepje vanish gewassen,echt superwit is hij weer.
(al zal ik dat niet elke x erbij in doen,lijkt me niet echt de bedoeling)

loez

Berichten: 11079
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:08

Zilvershampoo voor de manen en staart werkt heel goed. Verder voor de benen, en de rest Badedas Lachen

Shenavallie
Berichten: 11654
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:19

Ik heb ooit eens gelezen in een stuk over Lippizaners (Spaanse Rijschool), dat men een papje van houtskool met water maakt. Dit papje smeer je dik in de staart en laat het opdrogen. Het ziet er niet uit, maar als je - als het goed droog is - met een borstel er goed uitborsteld, dan weet je niet wat je ziet, zo wit!

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:28

Tip 1: Koop biotex, doe het in een emmer met warm water, hang nu de staart van je haf erin Sigaar uitspoelen, zilvershampoo erin doen, heel goed inwrijven dat je geen paars meer ziet!, 2 á 3 minuten in laten trekken, goed uitspoelen, biotex in een emmer met warm water doen, nu ong. 5 minuten de staart in de emmer laten hangen, goed inlaten trekken Haha! supergoed uitspoelen, rond draaien met de staart(ofterwijl drogen) en dan een vlecht erin, en de volgende dag istie SPIERWIT Haha! Haha! Haha!
manen precies hetzelfde, tenminste zo doe ik het Knipoog
ik zal vrijdag eens een paar foto's van stravero zijn manen en staart maken als ik Nederlandse Kampioenschappen heb Haha!

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:29

Shenavallie schreef:
Ik heb ooit eens gelezen in een stuk over Lippizaners (Spaanse Rijschool), dat men een papje van houtskool met water maakt. Dit papje smeer je dik in de staart en laat het opdrogen. Het ziet er niet uit, maar als je - als het goed droog is - met een borstel er goed uitborsteld, dan weet je niet wat je ziet, zo wit!

dit is om je staart goed zwart te houden hoor!
je snapt toch wel dat houtskool geen wit afgeeft Vork

hector

Berichten: 638
Geregistreerd: 19-10-04

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:38

Stravero schreef:
Shenavallie schreef:
Ik heb ooit eens gelezen in een stuk over Lippizaners (Spaanse Rijschool), dat men een papje van houtskool met water maakt. Dit papje smeer je dik in de staart en laat het opdrogen. Het ziet er niet uit, maar als je - als het goed droog is - met een borstel er goed uitborsteld, dan weet je niet wat je ziet, zo wit!

dit is om je staart goed zwart te houden hoor!
je snapt toch wel dat houtskool geen wit afgeeft Vork

Nee dat werkt echt hoor! Houtskool trekt op de een of andere manier vuil uit de staart; ik heb het wel eens geprobeert bij mijn IJslander-met-Haflinger-kleur en het werkte echt Ja (alleen is het zo gebruiksonvriendelijk dat ik het je toch niet aanraad Knipoog )

Voor een beetje snel opknappen zonder wassen wil talkpoeder trouwens nog wel eens helpen. Wel goed uitborstelen!

loon_corr

Berichten: 2621
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Groningen,sappemeer

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:13

Biotex idd Ja
en wij gebruiken paarden/glans shampoo ik weet niet zo hoe dat heet
groetjes iloona

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:16

Ik begin altijd met alles af te spuiten (pony dus Haha! ), dan neem ik een grote emmer water waar ik van die paarse paardenshampo in doe, neem er de pot bruine zeep bij en begin dan zowel die zeep als van men emmer water in te smeren op de manen en staart. Na dat heel gedoe spuit ik pony terug af en laat haar opdrogen. Lachen
Edit: zo doe ik het ook met haar witte beentjes trouuwens.

Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Re: Tips voor het wassen van haflingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:44

dat is geen paardenshampoo Tong uitsteken dat is shampoo voor oude grijze mensen Haha!