Haflinger die door je heen loopt...:S

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miilo0uwwtjj

Berichten: 35
Geregistreerd: 25-07-06

Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:18

Ik verzorg nu een jaar een haflinger van 3 jaar, die ik zelf mag inrijden. Twee goede vriendinnen van mij verzorgen er ook allebei een. Eén van die vriendinnen verzorgt ook een haflinger, maar als we bijvoorbeeld naar het land lopen om die te pakken, loopt ze gewoon dóór je heen! Ook als we bijvoorbeeld haar benen aan het afspuiten zijn (terwijl ze daar al heel erg gewend aan is) Heeft een van jullie nog tips om haar dit af te leren, of heeft een van jullie zelf ook zo'n haf? laat het ff weten! Alvast bedankt, Milou

Anoniem

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:20

Een paard dat over je heen loopt heeft geen respect, en daarnaast is het nog gevaarlijk ook. Van mij had hij een flinke mep op zijn borst gekregen.

Vaak heeft zo'n paard een of twee keer een terechtwijzing nodig en weet hij zijn plek weer.

Met afspuiten is het handig om hem door iemand te laten beet houden. En dan afspuiten.

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:48

Als ik het zo lees, lijkt het erop dat deze Haflinger jou niet als de leider ziet en moet leren dat ze vertrouwen in jouw als leider krijgt. Je kunt hier wat aan doen, door bijvoorbeeld Freestyle oefeningen te doen (kijk ook eens op de site van Emiel Voest). Succes!

Anick

Berichten: 846
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:09

die van mij heeft daar ook wel eens last van. Ik doe dan een kettinkje om zn neus en als ie door me heen loop geef ik daar een hele harde ruk aan. Dan doet ie het niet meer. Vind ie niet zo fijn.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:23

Arie deed dat ook weer toen ik em net had, toen gaf ik een ruk aan het halstertouw.
Deed ie het nog een keer kreeg ie een tik op zijn borst.
Arie doet het niet meer.
Ik zou zelf nooit met een ketting op zijn neus gaan rukken, dat doet superveel zeer voor zo'n paard.

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:36

Aron deed het ook vreselijk, respectloos en alleen maar zijn eigen ding doen, dat kan natuurlijk niet. Ik tikte hem dan ook IEDERE keer weer op de borst, als je wilt dat hij stil staat, moet hij stil staan. Na een tijdje werd het toch wat erg(als z'n merrie in een weilandje stond waar we heen liepen) dan deed ik nog wel eens het halstertouw over zijn neus, en deed die losjes, en pakte hem bij het halster, en als hij zelfs mijn tik negeerde, dan kon ik nog aan het touwtje trekken.
Verder heeft Aron het in een supersnel tempo afgeleerd, echt binnen 2 weken dat ik hem had was er niets meer aan de hand, en is hij nu superbraaf...

Miilo0uwwtjj

Berichten: 35
Geregistreerd: 25-07-06

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 19:16

Heel erg bedankt voor de tips! We zullen het zeker uitproberen!

Amoreno

Berichten: 126
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Nieuwerbrug

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:48

als die van mij door me heen loopt zet ik haar bij iedere pas naar voren gewoon 3 naar achteren...dat worden ze al het goed is vanzelf zat (geleerd van noussie) en anders kan die van mij ook een keer een knal verwachten als ze heel erg loopt te drammen...geef haar gewoon een goeie tik op haar borst of geef een keer een goeie brul...dan is ze meestal wel onder de indruk...af en toe hebben haflingers het gewoon nodig om een keer op hun plek gezet te worden...noujah..ieder paard heeft dat wel eens nodig..al lijkt het bij haflingers net iets vaker Knipoog

Miilo0uwwtjj

Berichten: 35
Geregistreerd: 25-07-06

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 17:36

Vandaag moest ik de haflinger (die dus door je heen loopt) van mijn vriendin doen, want ze is zelf op vakantie. Dus ik probeerde haar tegen te houden door haar een tik op haar borst te geven, maar dat lukte niet! Ze trok zich er gwoon niks van aan! Toen deed ik het halstertouw om haar neus, en daar schrok ze wel van! Ik hoop alleen dat ze het nu bij mijn vriendin ook niet meer flikt, maarja, dat zien we wel! In ieder geval bedankt voor de tips!

djodjodjo

Berichten: 2331
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: World

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:39

Ik weet niet of je dat al doet, maar haal er alsjeblieft een ervaren persoon bij en ga NIET zelf aanklungelen.
Helaas kan ik dit uit ervaring zeggen.

(als je wilt weten hoe en wat, pb maar hoor Lachen )

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:35

Ik heb het ook heel erg gehad met mijn 3 jarige merrie!
Ze brak ook steeds los.
Ik liet haar eerst gewoon steeds achteruit lopen, vond ze niet echt leuk, een hengstenketting en dergelijke hielpen allemaal niet, daar gaat ze gewoon doorheen, echt ze is heel erg dwars en slim..

Ik heb ook een tijdje met een springzweepje gelopen, en gaf haar een tik op haar borst, als ze te ver naar voren kwam.

Nu da allemaal nog niet het geweldige effect heeft, heb ik iets anders gevonden, met behulp van iemand anders.
Het belangrijkste is dat je altijd rechtop loopt, heel zelfverzekerd, dat helpt al een heel stuk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt..

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:37

Ik lees veel antwoorden waarin harde hulpmiddelen worden gebruikt, terwijl het ook anders kan. Ik wil dit niet afkraken, maar het kan ook anders. Je moet respect verdienen, niet afdwingen (zeker niet met geweld). Echt waar, er zijn zulke mooie manieren die zowel voor jou als voor je paard zo simpel en fijn zijn! In no-time heb je jezelf in de leiderspositie geplaatst! En het klinkt hard, maar het ligt meestal aan de mens. Zodra je er voor open staat om je eigen "fouten" in te zien, zul je zien dat de samenwerking veel prettiger verloopt en dat de resultaten er ook naar zijn! Go jij! Go jij!

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:01

Ik ben het helemaal eens met Shenavallie, maar helaas is het niet bij alle paarden mogelijk.
Ik heb het bij die van mij eerst op de vriendelijke manier gedaan, ging eerst goed, maar niet bij alles, en bij het wandelen dus niet, althans in de bak wel, maar buiten niet, dus dan moet je op een gegeven moment toch iets..

loon_corr

Berichten: 2621
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Groningen,sappemeer

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:05

ik ehb ook een haflinger van 3 jaar..
en die loopt ook door me heen op de volte
Ik ben idd beniewt

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:05

Ik wil niet de alternatieve ..... uithangen, maar koop of leen de DvD van Emiel Voest en je zult zien dat er een wereld voor je open gaat! Ik wist zelf niet dat het zo'n impact kon hebben en (het lijkt bijna wel een wasmiddelreclame) HET WERKT!!!!!!! *LOL*

Mnique
Berichten: 299
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: Helmond

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 00:41

Ik zou hem een paar passen achterwaarts zetten en daarbij ook je stem gebruiken, op die manier kun je iig duidelijk maken dat dit gedrag niet mag. En echt heel consequent zijn! Niet alleen met dit probleem maar zoiezo in de omgang met deze haf.. en niet vergeten om goed gedrag te belonen Lachen
Ik denk dat je dan al snel een betere ''relatie'' met hem zult krijgen, dat hij respect voor jullie krijgt en dan dus ook niet meer door jullie heen loopt;)

Ga zeker geen ketting om de neus doen en daar hard aan rukken, dat is echt niet de goeie manier!!

Jasmijn_

Berichten: 1577
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Arnhem

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:54

Shenavallie schreef:
Ik wil niet de alternatieve ..... uithangen, maar koop of leen de DvD van Emiel Voest en je zult zien dat er een wereld voor je open gaat! Ik wist zelf niet dat het zo'n impact kon hebben en (het lijkt bijna wel een wasmiddelreclame) HET WERKT!!!!!!! *LOL*


Idd.. dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik dit topic las. Tuurlijk, een keer streng zijn en een tik geven.. tsja, als het daarna ook over is, oke. Maar kijk ook naar de oorzaak. Een paard dat door je heen loopt heeft geen respect, en om een paard respectvoller t.o.v. jou te maken, kan ik de voestmethode en parelli zeker aanraden!
Het is ook mijn bedoeling niet om iedereen te overtuigen van iets waar ik zelf al van overtuigd ben, maar probeer het eens. Je hoeft niet meteen dure pakketten o.i.d aan te schaffen, maar alleen al het NH boek van parelli (ook te lenen in de bieb), of idd een dvd van emiel voest volstaan al prima.
Verder zou ik het paard zeker geen geweldadige methodes aandoen, want je bereikt er echt het tegendeel mee. Je paard gaat je nog meer zien als roofdier wat niet echt bevorderlijk is voor het vertrouwen in jou.. waaruit weer respect vloeit. Een corrigerende tik is natuurlijk niet geweldadig, mits op het juiste moment uitgevoerd.
Dit zijn dingen die ik (helaas) zelf ook met een haf heb meegemaakt, liep gewoon door iedereen heen, deed waar ze zelf zin in had, sleurde je het hele erf over.
Jullie in ieder geval veel succes, en als je vragen hebt kan je altijd pb'en

Many
Berichten: 8277
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:48

[edit] Laat maar

xNatas

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-08-06

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:03

Is wel heel gevaarlijk als een haflinger door je heen loopt...ik zou hem gelijk een mep op ze neus verkopen...dan weet ie zijn plaats wel weer;)

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:07

HandtasJe schreef:
Is wel heel gevaarlijk als een haflinger door je heen loopt...ik zou hem gelijk een mep op ze neus verkopen...dan weet ie zijn plaats wel weer;)


Ik hoop niet dat ik hier serieus op hoef te reageren????

ladylay

Berichten: 3984
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Santa Barbara, California USA

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:03

ijou werd ooik heel erg , heb haar behoorlijk wat meppen verkocht, en jah ook op haar neus...op een gegeven moment heb ik een hengstenketting gepakt...met het wassen gewoon los...thuis hjebben we een wasplaats....
nou ze heeft het geweten, en 's avonds haar nog een keer een half uurtje hard aan het werk gezet....was op vak. had 's middags al in de duinen gereden...
volgende was ze heel lief...maar we zijn er nog niet...
en idd, passen terug 1 naar voor 3 terug en ga zo maar door

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:11

Ik vind het belachelijk dat iemand met een vriendinnetje een paard/pony in mag rijden zonder enige ervaring. Als je zelfs niet weet hoe je dít moet oplossen, moet je zeker niet gaan "inrijden"!!!

Hopelijk ben je volwassen genoeg om te beslissen dat je er nog niet aan toe bent en je de pony daarmee kan verpesten of dat er een grote kans bestaat dat er ongelukken gebeuren.

Sterkte!!

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:12

Shenavallie schreef:
HandtasJe schreef:
Is wel heel gevaarlijk als een haflinger door je heen loopt...ik zou hem gelijk een mep op ze neus verkopen...dan weet ie zijn plaats wel weer;)


Ik hoop niet dat ik hier serieus op hoef te reageren????


nou op zijn neus ook weer niet.
Maar wat ik raar vind waarom word er op dit soort berichtjes gelijk zo gereageert?
Een haf die gewoon over je heen walst is gevaarlijk.
Ik heb ook een haf van 3 jaar.
Geloof me diemoet je ook afentoe ff aanpakken.
En respect verdienen???? nou bij een paard verdien je het niet dat moet je toch zelf opeisen.
En dat wil niet altijd zeggen dat de enige manier slaan en schoppen is.
Maar een flinke mep omdat hij over je heen walst is niks mis mee.
Ik ben niet van dat dromige en het romantiseren van je paard.
Een paard heeft een baas nodig en geen vriend.
En die reactie hierboven is niks mis mee al zal ik hem geen mep op zijn neus geven.
Maar een flinke mep op zijn borst in combinatie met een flinke boze schreeuw,doet vaan al wonderen.
Alleen bij een haf moet je dat wat vaker doen haha.

Charaz

Berichten: 24359
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Haflinger die door je heen loopt...:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:55

nickjuh schreef:
die van mij heeft daar ook wel eens last van. Ik doe dan een kettinkje om zn neus en als ie door me heen loop geef ik daar een hele harde ruk aan. Dan doet ie het niet meer. Vind ie niet zo fijn.


Een ketting is niet bedoeld om aan te rukken, maar om vast te houden als ie er vandoor peert of door wil lopen corrigeerd hij zichzelf.