wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowenaatjuh
Berichten: 35
Geregistreerd: 27-02-06

wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 21:53

hallo allemaal,

mijn naam is rowena en ik he een haflinger van 2 en een half.....
zijn naam is waterloo van de hoenderbos...vader wairan.....vaders vader....winterstein...roepnaam:shadow
ben nu zo langzamerhand bezig om drie keer in de week met heb 10 minuten te stappen om hem het sturen een beetje aan te leren en hem te leren wat ik met mijn hulpen bedoel....

mijn vraag is hoe jullie het nou doen en hoe het strax verder moet als ik over een paar maandjes wat meer met hem wil doen.....wat ik wel weet is dat ik het heeeeel rustig aan moet doen, zodat ik hem niej ovverbelast.... mar wat als hij strax drie is en heeft iemadn er al ervaring meej????

groetjuhs rowena en shadow

thessashelly
Berichten: 354
Geregistreerd: 24-03-05
Woonplaats: Katwijk

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:26

Ik ga Inde pas over een paar weekjes inrijden.
Rond september.
Dan is ze 3 en een half jaar en dat vind ik een mooie leeftijd.
Nu ben ik aan het longeren met zadel, en ook de pessoa gaat eraf en toe aan.

Sorry, maar 2 en een half jaar vind ik echt Te vroeg om je paard in te rijden.
Laat hem nog lekker een jaartje staan, en ga nu pas leren longeren etc.
Maar dat is mijn mening natuurlijk. Bloos

Als je nu wel per see wil inrijden, zal ik les erbij nemen.
Tenminste, als je dat wil.

Ik ga dat in ieder geval wel doen, dan is er altijd hulp bij, en weet ik precies wat ik moet doen.

Grappig dat jou haf ook van Wairan is, de mijne namelijk ook Haha!

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:40

Twee en een half en straks overbelasten Lips are sealed

Lekker terug het weiland in en volgend jaar weer pakken. Mijn vierjarige rij ik nu om de dag (tenzij het hard regend, dan rij ik niet), mijn vijfjarige twee keer per week.
Laatst bijgewerkt door Wicky op 16-08-06 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassia

Berichten: 1726
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:41

2.5 is te vroeg om in te rijden, dan zijnde wervels nog niet goed gegroeid en zit je op kraakbeen
Ik zou nog wat wachten als ik jou was Knipoog (niet aanvallend bedoeld Lachen )

arabella2000
Berichten: 4151
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:18

als je hem nu inrijd vraag je om problemen later ( rijd nu zelf een deels haflinger die met 2 jaar ingereden is en nu gedragsproblemen en hoefproblemen heeft

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:01

het is volgens mij niet te vroeg hem hem te leren en longeren met alles erop en eraan. Ik denk wel dat de ene haflinger vroeger rijp is van bouw dan de andere. Zo heb ik twee 2 jaarse en de ene ziet er al heel volwassen uit qua bouw enzo. Deze heb ik gekocht een aantal maanden geleden en hij was zadelmak er werd al mee gereden (gaan wandelen en enkel op stap)wat ik veeeel t vroeg vind maar als je hem ziet dan zeg je nooit "hij kan het niet of hij is te jong". Zelf longeer ik ze maar rijdt er niet op. In november gaan ze geleerd worden in de koets. Pas als ze drie jaar zijn dan zal ik het eens overwegen om er echt eens mee te rijden. De ene struise altans, de andere is nog te veulenachtig maar mss tegen volgend jaar kan het al anders zijn. Tijdens het poetsen enzo kruipen we er wel eens op om zo al te wennen aan gewicht. Kinderen vanop de boerderij zitten er soms op en doen we een ritje in stap.

Ik zou dus eigenlijk nu laten wennen aan alles en pas als hij drie is echt eens inrijden en werk van maken. Nu kan je nog zoveel aan hem leren, vb verkeersmak maken, longeren en een band opmaken.

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:52

Mijn merrie is nu net 3 jaar geworden.
Ik heb hiervoor een paar maanden 2 keer per week gelongeerd, omdat ze een beetje heel erg brutaal werd, en echt zelf aangaf dat ze gaar aan het werk wilde.

Ik heb eerst alleen een longeertouw gebruikt, met zweepje, dat ging erg goed.
Daarna een zadel erop,ze vond het erg spannend, maar ze accepteerde het heel snel.
Daarna met alleen hoofdstel, ging ook erg goed, ze accepteerde het heel erg goed.
Daarna samen met het zadel gelongeerd, en daarna met longeersingel en bijzet, zodat ze kon wennen aan de druk.

Volgende week gaan we echt beginnen met inrijden.
Ik heb er al een paar keer opgezeten en ook al gedraafd, maar nog niet echt heel intensief of zo, maar ze vind het hartstikke leuk, en het gaat heel erg goed.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:59

2,5 jaar is echt te jong voor een haflinger niet alleen omdat hij nog groeit maar ook omdat haflingers in hun hoofd ook pas laat volwassen zijn.

Een van mijn haflingers is nu bijna 2.5 en begint zich aardig te vervelen en bijdehand te doen daarom ga ik hem als weidegang niet meer mogelijk is 2 a 3 keer per week 15-20 minuutjes longeren, gewoon met halster en zonder bijzet en als hij 3 wordt volgend voorjaar maken we hem zadelmak, daarna gaat hij de wei op om de hele zomer nog lekker te kunnen groeien en als hij dan weer binnenkomt in oktober gaan we het rijden rustig opppaken en dan om de dag een half uurtje echt 2,5 is veel te jong anders heb je kans dat hij nooit oud zal worden omdat zijn skelet niet de tijd krijgt om sterk te worden.

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:04

vind toch wel dat het heel erg verschild hoe de haf gebouwd is.
Heb zelf een 2,5jarige waar ik al een beetje mee aan het rijden ben, ze is qua lichaam erg volwassen en heeft gewoon erg veel lol in werken. Rij haar nu max 3x per week een kwartiertje, stappen,draven en heel soms een galopje (ze is erg goed aan de stem)
Kijk gewoon goed naar je paardje maar doe niet te gek!

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:38

Ik vind ook dat het per paard verschillend is.
Die van mij verveeld zich echt heel snel, en alleen weidegang is geen optie, omdat ze heel vaak uitbreekt, dus ze moet echt wat doen.

Ik denk dat je zelf het beste kunt kijken, wellicht in overleg met iemand, om te kijken of jou hafje geschikt is om al een beetje te beginnen.
Je hoeft haar niet echt aan het werk te zetten, maar je kunt haar wel al leren om de overgangen op comando te doen dat soort dingen, gewoon rustig aan..

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:14

Juist de paarden die nu braaf zijn, op zo'n jonge leeftijd, moet je tegen zichzelf beschermen en dus laten staan. Wandelen, verkeersmak maken poetsen en gewoon gehoorzaam in handen zijn. Zadel er eens op, bitje eens in allemaal okay. Longeren en rijden is geen optie, niet met een paard onder de drie. Gewoon niet doen.

Een 2,5 jarige waar je drie keer per week een kwartiertje op rijdt Dat doe ik met mijn vierjarige Haflinger ruin die ik net aan het inrijden ben. En ja, die is van drie naar vier nog vijf cm gegroeid en heeft alleen grondwerk gedaan een of twee keer per week.

Waarom nou zo'n haast met die jonge paarden, het zijn kleuters. Kleuters leren geen wiskunde, maar mogen spelen onder toezicht en leren sociale vaardigheden. Ik snap het niet, maak me er erg boos. Tuurlijk luistert je paard, als hij netjes opgevoed is accepteerd hij gewoon wat je van hem vraagt. Misschien vindt hij het zelfs leuk, alle aandacht en beloningen. Maar het is niet goed voor hem en jij als mens bent degene die beslist wat wijsheid is. Uiteindelijk heeft een paard namelijk geen keuze. Want een paard wat geen ruiter accepteert is geen paard maar paardevlees.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:50

Het is eigenlijk niet eens meer een discussie want er is wel degelijk onderzoek naar gedaan.
Haflingers en andere sobere ponyrassen zijn pas laat volwassen.
Met vijf zijn de groeischijven pas gesloten,of ze er op twee jarige leeftijd er wel stevig uit zien zegt dat dus niet over de staat van het skelet.
Vind het een schande,een jong dier wat nog volop in de groei is moet goed,dus in groepsverband,weidegang lekker in zijn lijf en kop komen te zitten.
Longeren,waardeloos,slecht voor de pezen.Erop zitten uit den boze,ruggen zakken door en beesjte komen verkeerd uit de groei.
Ja,en dan kunnen we het nog hebben over karakters die door onvermogen van het lijf misvormd worden.

Nee,heb er geen goed woord voor over.
Net als nu bij de KWPN-ers is er wat terughoudendheid in het zo jong beleren van de dier.
Nog steeds is het zo dat de kans dat een eenjarige gezond vijf wordt veel kleiner dan dat een vijfjarige (laat aan het werk)twintig wordt.

Nee,ook hier moeten wat mensen eens goed nadenken.
Zet die peuters lekker op de wei,wacht tot ze bijna vier zijn,ga er dan rustig mee aan de slag en je zult zien dat je een fijn,werkwillig,zonder streken,gezond in zijn lijf vrien voor de komende twintig jaar hebt.

Zo,het moest toch weer even gezegd Haha!

En voor de mensen van jamaar,ken ik,heb ook een 90jarige grootvader die een pakje per dag rookt.
Besef is echt een uitzondering en kijk niet naar de kwaliteit van het leven.

Groet Dagmach.

Melissa0304

Berichten: 4449
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Dinteloord

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:13

dagmach ga met je mee mijn haflinger is nu bijna 3,5 en we zijn nu bezig daarvoor heeft ie lekker op het ladn staan. 2,5 waarom zoveel haast mensen?

karim
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-11-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 00:19

namiro schreef:
dagmach ga met je mee mijn haflinger is nu bijna 3,5 en we zijn nu bezig daarvoor heeft ie lekker op het ladn staan. 2,5 waarom zoveel haast mensen?


Omdat ze of niet beter weten, geeft niet leren staat vrij en van bepaalde antwoorden kan zeker geleerd worden Ach gut . Of men wil rijden rijden rijden, ikke, ikke rijden, een paard is om te rijden. Heb paard dus rijden. Boos!

Ddees
Berichten: 594
Geregistreerd: 20-04-05
Woonplaats: Stein

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:55

Ben het helemaal eens met Dagmach, mijn haflinger is ook 2,5 jaar en ik vind haar echt nog niet toe om ingereden te worden, ze is op dit moment echt een slungel. Ik snap niet waarom mensen toch steeds vroeger beginnen met inrijden. Koop dan een paard wat ouder is zodat je niet hoeft te wachten met rijden.

Laatst vertelde me iemand vol trots dat zijn 3 jarig paardje m dressuur liep en l springen!! Moet je vooral trots op zijn, je paard naar verdommenis helpen noem ik zoiets. Met 10 jaar kan je het dier op de wei zetten omdat het allemaal gebreken heeft. Hamer

karim
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-11-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:20

Ddees schreef:
Ben het helemaal eens met Dagmach, mijn haflinger is ook 2,5 jaar en ik vind haar echt nog niet toe om ingereden te worden, ze is op dit moment echt een slungel. Ik snap niet waarom mensen toch steeds vroeger beginnen met inrijden. Koop dan een paard wat ouder is zodat je niet hoeft te wachten met rijden.

Laatst vertelde me iemand vol trots dat zijn 3 jarig paardje m dressuur liep en l springen!! Moet je vooral trots op zijn, je paard naar verdommenis helpen noem ik zoiets. Met 10 jaar kan je het dier op de wei zetten omdat het allemaal gebreken heeft. Hamer


Toppie dat je ermee wacht Knipoog

En zeker dat ze er trots op zijn wat hun 3-jarige allemaal kan, jaja want als het paard pas 3 is en al zover, zijn ze volgens hun idee supergoed, omdat zij het er dus in hebben (ver)reden. Vinden ze mij een sukkel dat mijn streven is dat ze pas met 6 de basis goed moet beheersen. Alleen wel een sukkel die haar paardje dan voor het leven heeft, hopelijk gezond en wel. Maar ach dat boeit ze niet. Als paardje slijtage vertoont en de functie van Koe gaat vervullen op de wei, hebben ze opnieuw een jong dier, en zo maar door. En dan nog stoer roepen, ik heb verschillende jonge paarden ingereden en naar de..... dressuur gebracht Slapen

Dineoh
Berichten: 685
Geregistreerd: 25-08-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:50

hihihi

Phrono

Berichten: 8940
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:42

Met Furie zijn we begonnen toen ze 3 was. Ze was echt zo brutaal, verschrikkelijk. We zijn begonnen met longeren (met 2,5 jaar) en toen ze 3 was voor de eerste keer erop. De maanden hierna reden we ongeveer 2 keer in de week een half uurtje. Nu, een jaar later, 2 a 3 keer in de week max. 3 kwartier en ze staat regelmatig voor de kar. Ze is echt een totaal ander paard geworden, ze hobbelt nu vrolijk met kleine kinderen rond en ze doet het zo super allemaal. Naar mijn idee was ze er echt aan toe. Desondanks hebben we het wel rustig aan gedaan.

Verder tja, langzaam opbouwen. Met Furie werk ik lekker aan ontspanning; veel overgangen, voltes rijden, tempowisselingen, en vooral rechtrichten. Af en toe wat balkjes draven. Lachen

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:47


Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:22

Op marktplaats zie je het ook vaak staan haflingers die met 2,5 jaar al voor de kar zitten

***

vind dat eigenlijk niet normaal
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-08-06 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het bespreken van marktplaats advertenties is niet toegestaan op Bokt.

Charaz

Berichten: 24340
Geregistreerd: 12-04-02

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 10:44

Een kar die getrokken word is veel minder belastend dan een ruiter op zijn rug.

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 12:57

mijn twee haflinger hengstjes gaan in november als ze 2.5jaar zijn weg voor één maand om geleerd te worden voor de koets in enkel en dubbelspan.

Is het nu te vroeg of niet? Ach gut

Met het rijden onder de man wacht ik zeker tot volgende herfst dan zijn ze 3.5 jaar. En dan nog maar heel af en toe rijden.

Samir

Berichten: 4179
Geregistreerd: 29-06-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:12

Ik ben nu bezig 2 haflingers in te rijden, een is 7 en de andere 4. Ik denk wel dat het wat te vroeg is... Zelf doe ik het nog rustig aan met de 4-jarige, maar met de 7-jarige ben ik al wat "zwaarder" aan het trainen.

Meissie17

Berichten: 1637
Geregistreerd: 07-03-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:10

Mijn menig is dat een paardje tot zijn 3e jaar van zijn vrijheid moet genieten

Swift
Berichten: 2100
Geregistreerd: 20-05-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 19:14

Ik ben mijn haf van 3 ook aan het beleren, ik doen het nog wel rustig aan. Af en toe ga ik er een kwartiertje opzitten en dan stap ik alleen maar. Ik laat hem nog lekker zijn eigen tempo aan een lange teugel lopen (beleer hem ook bitloos).