wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 22:14

Ik vind het ook nog te jong om op die leeftijd in te rijden, maar dat vind ik eigenlijk met alle paarden. Met 3 jaar zadelmak maken en pas op 3½ jaar erop gaan zitten en voorzichtig laten wennen aan iemand te dragen. Je kunt natuurlijk wel al beginnen met andere dingen, zoals het met jouzelf vertrouwd maken. Dat doe ik ook met mijn Hafveulen van bijna 9 maanden. Ik doe vaak Freestyle oefeningetjes (grondwerk) en bouw deze langzaamaan uit. Dit is allemaal in je voordeel als je straks je beestje zadelmak wil maken (lees: wennen aan zadel en tuig, nog niet aan rijden). Maar zelfs als je beestje 3½ is, kun je nog niet veel meer dan stappen en een beetje draven. Vanaf een jaar of 4 wordt de galop pas geoefend en vanaf 4½ à 5 jaar kun je echt lichte dingen gaan vragen. Je bent dus nog wel even zoet! Knipoog

Sharifa

Berichten: 274
Geregistreerd: 30-04-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 21:22

Ik ben mijn lieve haflinger ook aan het inrijden. Hij is nu 2,7 jaar.
Ik ben nu alleen aan het stappen en een klein beetje draven.
Het gaat SUPER goed! *LOL*

Charaz

Berichten: 24359
Geregistreerd: 12-04-02

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:22

Het is maar waar je trots op bent.....ik zou me dood schamen als ik jou was.

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:36

Doodschamen is misschien weer wat erg ver gezocht, maar het is vrij vroeg. De meningen zijn daar in de paardenwereld over verdeeld, maar over het algemeen vindt men het inderdaad nog te jong. Het is natuurlijk super als je dit al kunt doen, maar dat zal wel al gauw gaan met een koudbloed. Die zijn toch al een stuk rustiger dan een warmbloed en dus lijkt het paard sneller zadelmak. Pas evengoed wel op dat je niet te enthousiast raakt, waardoor je beestje er wel wat aan overhoudt!

Charaz

Berichten: 24359
Geregistreerd: 12-04-02

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:40

Een koudbloed is juist later volwassenen dus een Haf met 2,7 jaar in gaan rijden vind ik gewoon not done.

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:40

Sharifa schreef:
Ik ben mijn lieve haflinger ook aan het inrijden. Hij is nu 2,7 jaar.
Ik ben nu alleen aan het stappen en een klein beetje draven.
Het gaat SUPER goed! *LOL*


ik denk niet dat je dit topic goed hebt gelezen, anders zou je dit niet zo trots meedelen, 2.7 jaar is echt te jong, je laat een peuter ook geen gewichten heffen ookal is hij groot voor zijn leeftijd

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 22:49

sjorsie schreef:
Sharifa schreef:
Ik ben mijn lieve haflinger ook aan het inrijden. Hij is nu 2,7 jaar.
Ik ben nu alleen aan het stappen en een klein beetje draven.
Het gaat SUPER goed! *LOL*


ik denk niet dat je dit topic goed hebt gelezen, anders zou je dit niet zo trots meedelen, 2.7 jaar is echt te jong, je laat een peuter ook geen gewichten heffen ookal is hij groot voor zijn leeftijd


Dát ben ik absoluut met je eens!

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:51

vinden jullie het dan wel kunnen dat ze voor de kar gespannen worden aan 2.5jaar?

Charaz

Berichten: 24359
Geregistreerd: 12-04-02

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:11

Ik weet wél dat voor de kar minder belastend is dan een ruiter dragen, maar heb er verder geen verstand van dus doe daar geen uitspraken over.

Sharifa

Berichten: 274
Geregistreerd: 30-04-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:19

Nou sorry hoor..
Maar Ik ben alleen aan her stappen met de lange teugel..
En over draven gesproken, hij draaft zelf aan, en dan laat ik hem gaan. Jullie moeten maar eens zien hoe ik rijdt, want ik ben niet aan het RIJDEN.. Het gaat om het idee..
Ik weet zelf dat ik het goed doe, dus maakt niet uit wat jullie er van vinden. De da zegt zelf ook dt hij er klaar voor is.

karim
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-11-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:31

Sharifa schreef:
Nou sorry hoor..
Maar Ik ben alleen aan her stappen met de lange teugel..
En over draven gesproken, hij draaft zelf aan, en dan laat ik hem gaan. Jullie moeten maar eens zien hoe ik rijdt, want ik ben niet aan het RIJDEN.. Het gaat om het idee..
Ik weet zelf dat ik het goed doe, dus maakt niet uit wat jullie er van vinden. De da zegt zelf ook dt hij er klaar voor is.


Als je niet aan het rijden bent, wat doe je dan op de rug van het paard? Als het om het idee gaat, kan je dan niet beter een stropop o.i.d. op haar rug leggen? Wat bedoeld de DA met er klaar voor zijn, in welke context?

Waar ik benieuwd naar ben (het gaat er niet om wat ik er van vind), wat vind jij zelf van het belasten van je paard m.b.t. het sluiten van de groeischijven?

Sharifa

Berichten: 274
Geregistreerd: 30-04-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:15

eh HIJ, ik hou me zelf wel bezig met het inrijden van mijn pony.
Hou jij je maar met je eigen bezig inplaats met mij.

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:26

Sharifa,jij moet je schamen,ja heel erg diep Boos!

Zijn bij jullie de scholen eigenlijk alweer begonnen?

Je hebt nog een hoop te leren.

Groet Dagmach

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:56

Sharifa schreef:
eh HIJ, ik hou me zelf wel bezig met het inrijden van mijn pony.
Hou jij je maar met je eigen bezig inplaats met mij.


Ik krijg de indruk dat de berichten die je ontvangt door jou anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld wordt. De antwoorden die ik van jou lees, komen nl. vrij verdedigend over. Niemand bemoeit zich met jouw ideeën over inrijden, maar heeft er wel een onderbouwde mening over. Bovendien kun je een reactie verwachten, als je eenmaal iets op Bokt hebt geschreven.
Hetgeen hierboven gevraagd is ("hoe denk jij er zelf over"), is geen aanval, maar een vraag om een beeld te krijgen van jouw opvattingen over omgaan met jonge paarden. Men wil je alleen maar hoeden voor problemen die je in de (nabije) toekomst kunt verwachten als je werkelijk op zo'n jonge leeftijd al begint met rijden. Maar zoals je zelf, achteraf dan wel, aangeeft is dat je aan de lange lijnen traint. Dit had je niet in je eerste berichtje geschreven, dus dan zijn de reacties op z'n plaats, dat zul je met me eens zijn. Misschien een goed idee om te kijken of je werkelijk datgene hebt geschreven wat je wil, alvorens je het bericht verzendt. Dat scheelt je een hoop verwarde reacties! En dit is dus ook geen aanval, maar puur een advies Knipoog

Hanke_k

Berichten: 2617
Geregistreerd: 21-12-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:02

ik ben een haflinger aan het doorrijden.
Hij is wel een beetje ingereden geweest maar nooit echt goed.
En hij heeft nu een beste tijd stil gestaan.
Ik rij er nu alweer mee langs de weg en een vriendin van me met de andere haf van die man ernaast.
Die paarden lopen ook altijd samen in 2span en de een kan bijna niet zonder de ander.
Super lief stel is dat.
Ik ben nu bezig met de basis hulpen. Hij weet nu al dat als ik mijn kuit aandruk hij harder moet.
Dat vind ik netjes, want toen ik net met hem begon kon je schoppen wat je wou maar dan snapte hij het toch niet.
Nu met geduld en respect luisterd hij naar het been en kan hij zelfs al in galop.
Alleen moet je de galop nog met stem doen, maar dat komt nog wel.

Shenavallie
Berichten: 11658
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 22:05

fanny_loverr schreef:
ik ben een haflinger aan het doorrijden.
Hij is wel een beetje ingereden geweest maar nooit echt goed.
En hij heeft nu een beste tijd stil gestaan.
Ik rij er nu alweer mee langs de weg en een vriendin van me met de andere haf van die man ernaast.
Die paarden lopen ook altijd samen in 2span en de een kan bijna niet zonder de ander.
Super lief stel is dat.
Ik ben nu bezig met de basis hulpen. Hij weet nu al dat als ik mijn kuit aandruk hij harder moet.
Dat vind ik netjes, want toen ik net met hem begon kon je schoppen wat je wou maar dan snapte hij het toch niet.
Nu met geduld en respect luisterd hij naar het been en kan hij zelfs al in galop.
Alleen moet je de galop nog met stem doen, maar dat komt nog wel.


Afgod

karim
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-11-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:32

Shenavallie schreef:
Sharifa schreef:
eh HIJ, ik hou me zelf wel bezig met het inrijden van mijn pony.
Hou jij je maar met je eigen bezig inplaats met mij.


Ik krijg de indruk dat de berichten die je ontvangt door jou anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld wordt. De antwoorden die ik van jou lees, komen nl. vrij verdedigend over. Niemand bemoeit zich met jouw ideeën over inrijden, maar heeft er wel een onderbouwde mening over. Bovendien kun je een reactie verwachten, als je eenmaal iets op Bokt hebt geschreven.
Hetgeen hierboven gevraagd is ("hoe denk jij er zelf over"), is geen aanval, maar een vraag om een beeld te krijgen van jouw opvattingen over omgaan met jonge paarden. Men wil je alleen maar hoeden voor problemen die je in de (nabije) toekomst kunt verwachten als je werkelijk op zo'n jonge leeftijd al begint met rijden. Maar zoals je zelf, achteraf dan wel, aangeeft is dat je aan de lange lijnen traint. Dit had je niet in je eerste berichtje geschreven, dus dan zijn de reacties op z'n plaats, dat zul je met me eens zijn. Misschien een goed idee om te kijken of je werkelijk datgene hebt geschreven wat je wil, alvorens je het bericht verzendt. Dat scheelt je een hoop verwarde reacties! En dit is dus ook geen aanval, maar puur een advies Knipoog


Dank u!


Sharifa schreef:
eh HIJ, ik hou me zelf wel bezig met het inrijden van mijn pony.
Hou jij je maar met je eigen bezig inplaats met mij.

[/quote]

Zo wie zo hou ik me met mezelf bezig. De reden waarom ik op jou reageer is die van actie, reactie. Jij plaatst wat (actie) ik reageer daarop (reactie). Overigens is het "hou jij je maar met jezelf bezig" i.p.v. eigen Knipoog

Maar ben nog steeds benieuwd naar jouw visie m.b.t. de groeischijven en hoe je dan de opbouw in een eventuele training ziet.

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:39

Shenavallie schreef:
Sharifa schreef:
eh HIJ, ik hou me zelf wel bezig met het inrijden van mijn pony.
Hou jij je maar met je eigen bezig inplaats met mij.


Ik krijg de indruk dat de berichten die je ontvangt door jou anders geïnterpreteerd worden dan bedoeld wordt. De antwoorden die ik van jou lees, komen nl. vrij verdedigend over. Niemand bemoeit zich met jouw ideeën over inrijden, maar heeft er wel een onderbouwde mening over. Bovendien kun je een reactie verwachten, als je eenmaal iets op Bokt hebt geschreven.
Hetgeen hierboven gevraagd is ("hoe denk jij er zelf over"), is geen aanval, maar een vraag om een beeld te krijgen van jouw opvattingen over omgaan met jonge paarden. Men wil je alleen maar hoeden voor problemen die je in de (nabije) toekomst kunt verwachten als je werkelijk op zo'n jonge leeftijd al begint met rijden. Maar zoals je zelf, achteraf dan wel, aangeeft is dat je aan de lange lijnen traint. Dit had je niet in je eerste berichtje geschreven, dus dan zijn de reacties op z'n plaats, dat zul je met me eens zijn. Misschien een goed idee om te kijken of je werkelijk datgene hebt geschreven wat je wil, alvorens je het bericht verzendt. Dat scheelt je een hoop verwarde reacties! En dit is dus ook geen aanval, maar puur een advies Knipoog


Dit is echt goed geschreven op een aanvaardbare manier waar oor voor zal zijn. Knipoog


dagmach schreef:
Sharifa,jij moet je schamen,ja heel erg diep Boos!

Zijn bij jullie de scholen eigenlijk alweer begonnen?

Je hebt nog een hoop te leren.

Groet Dagmach


Daar zal geen oor voor zijn. Clown

Sharifa

Berichten: 274
Geregistreerd: 30-04-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:59

ik weet zelf wel beter hoor. Knipoog

iinge
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-06-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:21

hij is al best vol groeit..
enn hij is best mak.. en lief Bloos
michien als jullie hem in het echt zien dat jullie er anders over denken!!
jullie zeuren allen maar dat ie daar te jong voor is ,, maar dat valt best wel mee..
ga maar naar hem toe zie je um..Tong uitsteken en dan zie je gelijk dat het makkelijk ken! ( moet je wel naar de goeie kijken .. er staan er meer;))
marjaa.. jullie moeten zelf weten wat jullie er over denken!!!
maar ik stop maar weer ,, tis best wel lang verhaal:P
doeidoei..
doeg nikki (L)hvJ(L)
nog veel plesier met stanley!

Sharifa

Berichten: 274
Geregistreerd: 30-04-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:23

Dank je Inge! *LOL* Lovers

Charaz

Berichten: 24359
Geregistreerd: 12-04-02

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:25

Je kunt vanaf buiten niet zien of hij volgroeid is, dat heeft nl. te maken met de botten ed. Niet met zijn uiterlijk.

karim
Berichten: 52
Geregistreerd: 15-11-05

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 13:02

Charos schreef:
Je kunt vanaf buiten niet zien of hij volgroeid is, dat heeft nl. te maken met de botten ed. Niet met zijn uiterlijk.


Dit is feitelijk helemaar waar dus.

@ iinge, misschien vinden jullie dit zeuren. Wij willen jullie behoeden voor problemen. Nu lijkt het alsof het paardje oud genoeg is. Stel over een aantal jaar heeft het paardje het ontzettend aan zijn rug, gaat van kwaad tot erger. Oorzaak, te jong begonnen. Skelet was nog niet uigegroeid waardoor nu die problemen zijn ontstaan. Zou je dan niet liever vooraf de juiste informatie hebben gehad?

Was je misschien later ermee begonnen, zodat het paardje bij jou blijft totdat het oud is. En dan zeker gezond en gelukkig!

Sharifa

Berichten: 274
Geregistreerd: 30-04-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:12

Laat ik het zo zeggen; Ik stap met de lange teugel 1x per week. En soms zonder iets op zijn rug een rondje stappen. Verder niks, dus maak je geen zorgen. Ik weet wat ik doe.

iinge
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-06-06

Re: wie is bezig zijn hafje in te rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:06

gezij en nog eens gezijk..
worde jullie nooit moe van jullie zelf|-).. ik wel van jullie..
als ie later wat met zijn rug krijg dan is het tog haar schuld en dan hoef je er niet mee te bemoeien..
en gewoon stope met jullie gezijk.. ze wet ut dat jullie gewaarschuwt heb en .. nu moete jullie stope met zijkee..
zij bepaalt zelf over de halffii en jullie dus NIET!!
en als jullie tog nix te doen hebbe.. ga op ieman anders zijke:P
en niet op haar!!!!!!!
maar stop weer
mzzll steletjes ZIJKERS!!
behalfe nikki doeg NIKKI(L)