[H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoonWencke

Berichten: 5459
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

[H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 00:29

Ik wil dit jaar of volgend jaar mijn Haflingermerrie, Wencke van 't Heysbroeck, gaan laten dekken.
Ze is geboren in 2000 en haar vader is Martijn uit de Polder, opa van moeders kant is Wendelinus van Schafferden.
Wencke heeft een geweldig karakter (werkwillig, eerlijk, pienter, lief) en dit zou ik ook graag terug zien in het veulen.

Wat ik zoek in een hengst:
- een hengst die lengte doorgeeft. Wencke is zelf iets kleiner dan 1.40m (waarschijnlijk) en ik zou graag een veulen hebben die wat groter is.
- een hengst die over goede gangen beschikt en deze ook doorgeeft.
- een wat luxere, meer richting sport gefokte hengst.
- braaf karakter, mag wel ietwat pittig zijn, maar niet te heftig.

Wat er zal gebeuren met het veulen is nog niet geheel bekend. De kans is er dat het veulen gewoon blijft en als de tijd daar is ingereden zal worden en in de sport zal worden uitgebracht. Hierbij is zowel dressuur- als springaanleg gewenst. Moeder heeft goede springtechniek, dus in hoeverre de hengst hierover moet beschikken, weet ik niet.

Foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=OPGXZBTL - standfoto
http://www.mijnalbum.nl/Foto=L78CTYCB - 'standfoto'
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VFCREIAB - galop
http://www.mijnalbum.nl/Foto=KSZ6NG4Q - galop ohz
http://img337.imageshack.us/img337/6930/sprong1xj5.jpg
http://img389.imageshack.us/img389/6587/sprong2hg5.jpg

Filmpjes:
http://www.zippyvideos.com/7529748755412236/wencke_024/ - galop aan de hand
http://www.zippyvideos.com/700741994320 ... ncke_70cm/ - springen
http://www.zippyvideos.com/7669557006886356/foto_050/ - draf

gomir

Berichten: 25574
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 17:46

-> HA

Cubone

Berichten: 6238
Geregistreerd: 17-03-06

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 18:49

De eerste die in me opkomt is Atlantic.. Dat is ook een van de weinige hengsten die ik echt ken..

Hij is zelf 1.50 dus een flinke maat. Ik weet niet zeker of hij dit goed doorgeeft, maar je zou het even kunnnen opzoeken? Hij heeft een hele mooie draf en een lange stap, alleen er is nog maar amper geoefend met zijn galop dus die beheerst hij niet zo goed onder het zadel, maar los in de bak gallopeerd hij schitterend! Bovendien is hij zeker luxe en hoewel hij toch behoorlijk hengst is is hij heel braaf. Met temparement, gemakkelijk te houden, maar je hoeft niet aan te poten met je benen. Ontzettend fijn dus! Hij schijnt trouwens ook goed te kunnen springen, maar dat heb ik hem nog nooit zien doen.

Als je meer wilt weten of foto's wilt moet je maar even een PBtje sturen!

Lien_Miekie
Berichten: 20
Geregistreerd: 08-04-07

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:50

Je kunt het beste folders aanvragen bij hengstenhouders, dan weet je een beetje welk aanbod er is.
Daarnaast moet je de stamlijn van die hengsten naast die van je merrie leggen, en moet je die vergelijken.
Als je dan de mogelijke keuzes hebt gemaakt kun je altijd nog raad vragen aan de hengstenhouder. Die weten vaak heel goed wat er bij je merrie past. Welke hengst je erop moet zetten , durf ik met de weinige informatie die je geeft niet te zeggen.

Veel succes, met zoeken.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 20:05

Als ik aan hengsten moet bedenken die echt goeie gangen bezitten denk ik aan Wirbelstein, Wirbel, Nogales, Alcantara, Allacher. Als ik dan even terug kijk naar de afgelopen hengstenkeuring sprongen deze er voor mij wel uit qua beweging.
Verder allemaal maat en allemaal van het luxere type anders worden ze ook niet meer goedgekeurd, maar wat wil jij verbeteren aan je merrie behalve meer maat en betere beweging?

MoonWencke

Berichten: 5459
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 21:23

Verder eigenlijk niet veel meer. Misschien wat meer uitstraling, maar ik denk dat dat vanzelf wel komt. Karakter is verder uitstekend, dus ik denk dat het daar wel bij blijft Lachen

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 21:44

Er zijn niet zoveel hengsten die echt goed kunnen bewegen, omdat ik dat persoonlijk wel heel belangrijk vind heb ik de beste in mijn ogen destijds opgeschreven en dat is dus het greepje. Stel anders je vraag is op het haflingerforum? Zitten net wat meer mensen met verstand van de echte fokkerij.

Sjelle
Berichten: 1378
Geregistreerd: 15-12-06
Woonplaats: Flevoland

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:45

wat d8 je van nordsee heeft luxe uitstraling is groot ? mooie kleur en kan nog lopen ook Lachen

MoonWencke

Berichten: 5459
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 13:48

Ik ben zelf niet zo weg van Nordsee.

Ik heb al aan Wirbelstein zitten denken en heb nu folder opgevraagd bij de Kymmelshof. Wie weet wordt hij het wel Lachen

vlaatje
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-04-07

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:01

En Austria v/d Parel dan??
Heeft mooie gangen en een supper karakter.

gitje65

Berichten: 1303
Geregistreerd: 02-11-05

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:18

Ik heb nog een aanvulling op het lijstje van Faniek: Aron vd Haflingerborg, halfbroer van Wirbelstein en een echt bewegingswonder, meet 1.49 lief aanhankelik karakter en lekker pittig. Hij staat bij Henk de Brouwer in Ulicoten (bij Baarle Nassau) die heeft hem dit dekseizoen van de Kymmelshof geleased. Hij wordt de papa van ons veulen voor volgend jaar en nu in mei verwachten wij een kleine Wirbelstein ook een superbeweger. Voor tel. nr. Henk de Brouwer PB me maar. Je kunt daar altijd vrijblijvend komen kijken. Trouwens de eerste veulens van Aron zijn geboren en zijn hoogbenig supergangwerk waarbij achterbeengebruik opvalt. Succes OK dan!

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 13:43

Austria vind ik geen bewegingswonder. Welke overigens nog super kan bewegen en echt een correcte beweger is Almfurst van het Groentenhof.
Aron heb ik er niet bijgezet, omdat hij alleen in Duitsland is goed gekeurd en hem nog nooit heb zien bewegen.

Let wel op dat Wirbelstein en Wirbel vreemd bloed hebben.

MoonWencke

Berichten: 5459
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 15:36

Nummer van Henk de Brouwer heb ik al. Staat ook in de folder van de Kymmelshof Knipoog Aron kan ik misschien ook wel aan het lijstje toevoegen. Voordelen t.o.v. Wirbelstein is dat hij dichter in de buurt staat en heeft lijkt mij geen vreemd bloed?
Hoe zit het met het vreemde bloed van Wirbelstein en Wirbel, Aniek?

Pauk

Berichten: 4164
Geregistreerd: 24-10-04
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:04

Voor zover ik gehoord heb is Aron afgekeurd in belgie en dus alleen maar in een gedeelte van duitsland goedgekeurd.
Nou heb ik 1 nakomeling gezien die er niet verkeerd uitziet maar persoonlijk zou ik niet met zo'n hengst dekken want afgekeurd in belgie..

Austria heeft goede bewegingen maar niet uitzonderlijk..
Wie wel onwijze bewegingen heeft is Arend van de Halte.
Helaas heeft ook hij een vreemd bloed percentage van 1.56 % wat betekend dat zijn veulens wel vreemd bloed vrij zijn.

uit EIGEN ervaring spreek ik van Allacher maar vooral Nassau!
Nassau laat helaas op keuringen niet zien wat hij in huis heeft en dat is vreselijk zonde. Echter thuis heb ik hem zien lopen zoals hij kan en dat zit wel goed..
Zijn nakomelingen vallen vooral op door de ontzettend mooie hoofdjes die hij geeft.
Ik heb een jaarling van hem staan ook uit een M-lijn moeder.
Uit dezelfde moeder heb ik ook een Allacher merrie staan.
De moeder zelf heeft bewegingen die niet gestrekt zijn maar loopt met meer knieactie..
Merrie is klein en behaalde diverse keren een 2e premie
Haar Nassaudochter heeft superbewegingen erin zitten en is zoveel verbeterd vergeleken mams.
Haar Allacher dochter heeft 78 punten behaald met stamboekopname. Ook deze heeft goede bewegingen maar de Nassaumerrie zeker betere.
Ik persoonlijk zou dus eerder voor Nassau kiezen

De hengsten die Faniek opnoemt zijn zeker ook het bekijken waard maar ik heb hier verder geen ervaringen mee..

devon04

Berichten: 990
Geregistreerd: 11-08-05
Woonplaats: Medemblik

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 13:42

mijn eigen haflinger merrie laat ik dekken door Nordsee!!!
Super hengst ik geloof 1.52m. dus echt goed aan de maat, mooie bewegingen, luxe, en echt een SUPER karakter heb hem nu al 2 keer opgezocht omdat hij in een dorp verder staat als waar ik woon.
Het Leestench hof waar hij staat heeft soms ook gehandicapte mensen rondlopen en die kunnen hem zefstandig borstellen en uit de stal halen!!!
Ik vind dit persoonlijk echt belangrijk dat de hengst een goe karakter heeft.
Mijn merrie is ook vrij klein en nog van het ouderwetse type dus ik zocht eigenlijk naar het zelfde als hier beschreven staat.
Succes met je verder zoektocht.

MoonWencke

Berichten: 5459
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-07 16:47

Bedankt allemaal voor de reacties Lachen De keuze gaat nog moeilijk worden, zie ik wel!

YDWINE

Berichten: 925
Geregistreerd: 26-10-05
Woonplaats: leeuwarden (friesland)

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 16:49


Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 17:31

Ik zou zoiezo niet met Wirbel, Wirbelstein of Arend dekken. Martijn uit de Polder heeft ook al vreemd bloed en fok je er alleen maar meer in. Dus ook zou ik niet gaan voor Wirbel of Wirbelstein..
Alcantara is ook een goeie optie. Ik zou niet voor een in alleen het Buitenland goedgekeurde hengst gaan. Ik ben daar persoonlijk dat niet zo'n voorstander van en heb altijd achterliggende gedachte hij staat in Nederland dan doen ze hem niet voor niets naar de Nederlandse Hengstenkeuring. (Persoonlijke mening).

Alcantara is ook een hele leuke hengst die goed kan bewegen. Een echte correcte beweger is dan Almfurst van het Groentehof.

Babsiej

Berichten: 6247
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 18:08

Ik heb ook een veulen lopen van Nordsee nu, twee weken geleden geboren, en het is een prachtbeestje, word groter als de moeder ( moeder is 1.49). Nordsee heeft mooi beenwerk, super karakter, en is 1.52.

MoonWencke

Berichten: 5459
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 10:41

Het wordt echt lastig.. haha

Iemand die hier ervaring heeft met de hengst Nepal en zou dit ook een goede hengst kunnen zijn voor mijn merrie?
http://www.haflingerhengsten.tk

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:29


MoonWencke

Berichten: 5459
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 13:41

Oke, dan weet ik dat ook weer Lachen

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 13:43

heb een veulen lopen van alcantara

MoonWencke

Berichten: 5459
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 13:47

Dat is fijn om te weten, maar wat voor verbeteringen zou Alcantara voor mijn merrie hebben? Daar heb ik meer aan!

waterpaard
Berichten: 13
Geregistreerd: 17-09-06

Re: [H][Haf] Welke hengst voor mijn Haflingermerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 00:02

Ik ben echt apetrots op mijn tweejarige ruin, vader Nordsee. Hij is echt een plaatje, ontzettend lief en kan ook echt wel bewegen!!! Heb er echt alle vertrouwen in...