Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Maximaal draaggewicht bij een haflinger van 450KG (% is gewicht ruiter,incl tuigage)

12% van gewicht haflinger (54 Kg)
2 (0%)
13% van gewicht haflinger (58,5 Kg)
2 (0%)
14% van gewicht haflinger (63 Kg)
11 (3%)
15% van gewicht haflinger (67,5 Kg)
38 (11%)
16% van gewicht haflinger (72 Kg)
40 (12%)
17% van gewicht haflinger (76,5 Kg)
48 (14%)
18% van gewicht haflinger (81 Kg)
52 (15%)
19% van gewicht haflinger (85,5 Kg)
23 (6%)
20% van gewicht haflinger (90 Kg)
75 (22%)
boven 20% van gewicht haflinger (zwaarder dan 90 Kg)
40 (12%)

Totaal aantal stemmen: 331


willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 17:46

Ik heb zelf vroeger op hafjes gereden. En ik heb 15% geantwoord. Ik vind 70kg echt het maximum voor een haf van 450 kg... Onderzoek heeft trouwens aangetoond dat dieren die meer dan 20% van hun eigen lichaamsgewicht moeten dragen vaker last hebben van verzuring in de spieren en op latere leeftijd vaker rugklachten hebben...
Op het haflingerforum liep er een topic van een meisje dat weg gegaan is op een NH trainingsstal toen haar instructrice zei dat ze te zwaar was voor haar haf... Ik vond het meer dan terecht van de instructrice...

Wibo

Berichten: 303
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 19:03

Ik heb gehoort/gelezen dat hafjes zelfs volwassenen kunnen dragen. Ik denk dat ze tot rond de 80 kilo kunnen dragen, maar het ligt ook aan hun bouw.

LoTjE22

Berichten: 124
Geregistreerd: 17-08-07

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 00:45

ik haat deze polls echt he, maar wil toch ff reageren in 2005 woog ik 89 kilo met me 1.66, mijn haf was 1.46 en hield t makkelijk, ze had er geen moeite mee. ze had nooit last van dr rug of benen en ook was zei een luxere type.

Nu ben ik flink afgevallen en voel me lekkerder in me vel , ben actiever enzooo.
maar nico is 1.51 zijn verwachte stokmaat is 1.56 moet makkelijk willen dacht ik zo met 76 kilo Haha!
Maar me man reed lotje ook die is 96 kilo wou ook prima.
Dus ik denk dat t verschilt per type haf.

marleen_88

Berichten: 14105
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:20

Het ligt ook aan de bouw van je hafje.
Mijne kan mij makkelijk dragen, aangezien ik geen 60 kilo weeg, een lichtgewicht wintec zadel heb en hij best breed gebouwd is. Vork

Hilde_q

Berichten: 7947
Geregistreerd: 28-04-06

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:22

Ik rijdt een haflinger van 1.49, van zeker 500 kilo Knipoog
Ik ben zelf 1.80 en weeg 69 kilo Lachen

dus ik ben zo';n 14 procent Knipoog

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:02

LoTjE22 schreef:
ik haat deze polls echt he, maar wil toch ff reageren in 2005 woog ik 89 kilo met me 1.66, mijn haf was 1.46 en hield t makkelijk, ze had er geen moeite mee. ze had nooit last van dr rug of benen en ook was zei een luxere type.

Nu ben ik flink afgevallen en voel me lekkerder in me vel , ben actiever enzooo.
maar nico is 1.51 zijn verwachte stokmaat is 1.56 moet makkelijk willen dacht ik zo met 76 kilo Haha!
Maar me man reed lotje ook die is 96 kilo wou ook prima.
Dus ik denk dat t verschilt per type haf.


Wil even zeggen da'k het super vind dat je flink afgevallen bent! Maar 89 kilo vind ik toch echt wel te zwaar voor een haf van een luxere type... het is niet omdat je haf nooit problemen ondervonden heeft toen, dat ze daar op latere leeftijd geen last van kan krijgen...
Jou man vind ik ook véél te zwaar voor een haf... Ik snap niet dat men zegt een haf is stevig gebouwd dus die moet maar zwaardere lasten kunnen dragen... dat is gewoon pure bullshit! Ik vind dat gewicht zelfs voor een paardenrug al best veel...
Dat onderzoek waar ik over sprak wees trouwens uit dat paarden die steviger gebouwd zijn niet per definitie ook een stevigere ruiter kunnen dragen...

Dat artikel van het onderzoek staat hier trouwens nog ergens op de nieuwspagina...

Reden_

Berichten: 478
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Onder de wolken.

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-08 12:06

Iedereen bedankt voor de reacties. Als ik nu alles zie krijg ik een veel beter beeld!

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:38

mijn 3 jarige haf is een kruising tussen modern en breed. en is 1.47. Ik ben zelf 1.69 en weeg 53 kg incl zadel zal het zon 56 kg zijn. maar nou kwam er laatst een meisje op rijden die 1.76 was en ong 80 kg was. En hij had er echt zienbare moeite mee. hij deed moeilijk met aanlopen, benen optillen in draf overgaan en in galop ging hij niet terwijl hij dit bij mij moeiteloos doet. dus nou zat ik te denken of hij nou gewoon niet gewend is aan iemand anders op zijn rug of dat het gewicht en de lange benen hem gewoon gigantisch in de weg zaten. het werd echt een ander paard. dus ja ik denk dat lengte en gewicht een paard dus echt blij of ongelukkig kunnen maken ook al lijkt iemand niet zwaar een lang iemand kan dus ook gewoon zichtbaar een onplezierig paard opleveren.

Daarom is mijn conclusie ook: Koop een paard dat bij je past qua gewicht en lengte. niet alle haflinger zijn gemaakt voor zware mensen. al gaan mensen daar helaas maar gewoon te vaak van uit.
succes verder met je onderzoek!

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:41

SuSEQ schreef:
Kaat18 schreef:
110 kgs is erg zwaar, en zeker als het op de rug zit. Dat zou betekenen dat een haflinger van zo'n 500 kgs 1/5 van zijn eigen gewicht zou dragen (is iets heel anders dan voorttrekken, dat is veel makkelijker!). Til zelfs eens 1/5 van je eigen gewicht. Best zwaar Knipoog

Al een geluk dat wij mensen zijn en onze Haflingers paarden. Geen appelen met peren vergelijken, hé. Trouwens - als ik 75 kg weeg, zou dat betekenen dat ik mezelf met 15 kg schromelijk overbelast?

Groeten, SuSEQ


Zo is het maar net SuSEQ: wij mensen kunnen, in theorie, namelijk meer tillen zonder gevaar. Omdat onze ruggegraat verticaal is ipv horizontaal. Je kunt mensen en paarden dus in die zin wel vergelijken, als in: een paardenrug kan nog minder hebben in verhouding.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:44

ik heb een hafje van 140. hij is niet het ouderwetse maar ook niet de superluxe.

Ik weeg 60 en me ma iets van 75 en die kan hij makkelijk dragen, Me pa weeg 100 kilo, ook daar heeft hij geen moeite mee. Hij vind het minder fijn omdat me pa niet kan rijden. Maar Me pa rijd er zeldzaam op. het is meer als hij aventoe mee gaat (gebeurd zelde) dat hij er even op wilt stappen.

Stel mijn haf zou onderhand omvallen als me pa opstapte zou ik het hem verbieden. Aangezien me haf er echt zo bij staat van naja kom er maar op. Vind ik dat aventoe niet zo erg

mijn pa op mijn hafje
Afbeelding

dit is een hele oude foto van 2 jaar geleden

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:52

SuSEQ schreef:
Kaat18 schreef:
110 kgs is erg zwaar, en zeker als het op de rug zit. Dat zou betekenen dat een haflinger van zo'n 500 kgs 1/5 van zijn eigen gewicht zou dragen (is iets heel anders dan voorttrekken, dat is veel makkelijker!). Til zelfs eens 1/5 van je eigen gewicht. Best zwaar Knipoog

Al een geluk dat wij mensen zijn en onze Haflingers paarden. Geen appelen met peren vergelijken, hé. Trouwens - als ik 75 kg weeg, zou dat betekenen dat ik mezelf met 15 kg schromelijk overbelast?

Groeten, SuSEQ


Is inderdaad totaal anders. Wij mensen kunnen in verhouding veel meer dragen dan paarden. Dat vergeten mensen nog wel eens. Paarden hebben een horizontale wervelkolom wat dus veel kwetsbaarder is als een verticale.

Haflingers mogen maximaal 20% dragen. Het is 1 van de rassen die in verhouding het meeste mag dragen. Dan moet je wel een zwaarder TYPE haflinger hebben. Met zwaarder type bedoel ik absoluut niet dik. Een groffer gebouwde haflinger, in goede conditie zonder overgewicht mag 20 % dragen. De haflingers die in smaller zijn of in slechtere conditie dus minder.

Peelie

Berichten: 13434
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:56

tjah... mijn vader weegt 110 kilo en die zou ik er dus nooit en te nimmer op laten... Over mijn moeder twijfel ik zelfs die weeg 85 kilo. Ze heeft er nog nooit op gezeten.,.. Maar ik wil de mijne graag voor de kar leren lopen zodat mijn vader en moeder er ook wat mee kunnen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:02

@ Plutolover: er zal geen enkel paard zijn dat terstond neervalt zodra er een te zwaar iemand op gaat zitten. Veel Hafjes, maar bijv. ook Ijslanders zijn harde paardjes, het zijn niet van die pieperts en ze zullen hun last vaak trouw dragen.
Maar laten we geen misbruik maken van een goede karaktertrek en er maar van alles op zetten omdat ie niet instort of begint te piepen.
Iedereen wordt geacht zich goed te informeren, en eerlijk te beoordelen wat wel en niet kan.
Een paar minuten stappen met je paps zal inderdaad niet dodelijk zijn, dus dat lijkt me geen probleem.
Maar ik zie dit vaker als argument: 'mijn paard heeft zijn oren naar voren, en stort niet in wanneer mijn tante van 125 kilo erop stapt. Dus hij heeft er geen enkel probleem mee.'
Dat zijn gedragingen interpreteren zoals het jou uitkomt, en dat is niet eerlijk naar het paard toe.....

Tootz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 13:49

Mijn hafje is nu zo'n 1.44 (nog geen 3) en van het luxe type. ik weeg nu 81 kilo (bij 1.80m) dus dat zou 18% zijn. vind ik persoonlijk teveel. Nu gaat ze in oktober onder het zadel en voor die tijd wil ik er heeeeeeel veel kilo's af hebben. Goeie motivatie om er zo'n 10 kilo af te hebben voor oktober aangezien ik 15% vind ik wel maximaal voor een luxere haf.

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 00:09

Klopt Tootz daarom heb ik in het max 20 % verhaal ook over het zware type. Bovendien moet je ook tuig meerekenen. Ook is een groene pony nog totaal onbespierd, dus moet je sowieso niet een te hoog gewicht hanteren.

Tootz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:07

precies! Degene die haar gaat inrijden weegt 3x niks dus die kan zorgen voor een beetje bespiering.

Maar ik denk dat ze 15% wel makkelijk aan kan. En zo niet dan houdt het gewoon op. Gelukkig heb ik een paardje wat haar grens zeer duidelijk aangeeft dus die laat het me wel weten Haha!

Nessie

Berichten: 8593
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:19

Ik vind 15% een goed gewicht.
Maar het ligt echt aan de bouw van de Haflinger en de conditie waar deze in is.
Zelf kom ik met tuigage bij 12%, maar anderen kunnen er ook makkelijk op.

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 17:59

mijn haffie moet nog 3 worden en ik ga haar inrijden, ik denk dat dat ook wel wat scheelt.
want dan weet ze niet beter en is ze dus ook meteen aan dit gewicht gewend.
heeft je pony nou eerst 10 jaar met een kind van 40 kilo rond gehuppeld dan zal dat ff een andere reactie zijn, denk ik Bloos
maar mijn pony is 1.50 en ik ben 173 en ik weeg denk tussen de 75 en de 80 kilo Haha! tijd voor sonja!!!!!!!!!!

Tootz

Berichten: 1041
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 19:03

plientjedres schreef:
mijn haffie moet nog 3 worden en ik ga haar inrijden, ik denk dat dat ook wel wat scheelt.
want dan weet ze niet beter en is ze dus ook meteen aan dit gewicht gewend.
heeft je pony nou eerst 10 jaar met een kind van 40 kilo rond gehuppeld dan zal dat ff een andere reactie zijn, denk ik Bloos
maar mijn pony is 1.50 en ik ben 173 en ik weeg denk tussen de 75 en de 80 kilo Haha! tijd voor sonja!!!!!!!!!!


Haha ik doe met je mee :p Al maak ik tegenwoordig mn eigen dieeten Knipoog dus beetje van Sonja en een beetje van mij Tong uitsteken
Nu ga ik haar zoiezo niet zelf inrijden omdat ik het gewoon een veiliger idee vind dat dat wordt gedaan (door iemand die ik ken) en net als wat nikki160287 zegt: Ik vind het wel een lekker idee als er net wat meer spier opzit voordat ik erop ga. (nu weeg ik dan ook nog een tikkie meer dan jij en ben ik ook een stukje langer Knipoog ) Maar hopelijk hoef ik me er tegen die tijd geen zorgen meer over te maken Haha!

anna101

Berichten: 80
Geregistreerd: 04-06-08

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:37

Ik vind dit soort polls altijd een beetje beledigend voor mensen die zwaarder zijn.
Ik denk dat deze mensen heel goed weten wat ze kopen en vaak rijden deze mensen op een leuke sterke haflinger.
En al die theorie, ik denk dat we gewoon maar eens terug moeten gaan naar de tijd dat halflingers in de bergen aan het werk waren.
Ook merk je aan je paard wel of je te zwaar of eventueel te groot bent. Ik ben er dan ook niet altijd voor dat de halflinger te luxe gemaakt wordt, het blijft wel een halflinger. Maar dat is een andere discussie.
Ik heb mensen zien rijden die zwaarder zijn met een goede zit waar een haflinger prima onder liep+goed passend zadel.

Dus laten we niet helemaal uit gaan pluizen+op de weegschaal gaan staan. Is je paard gelukkig dat merk je snel genoeg met een beetje gezond verstand!

Groetjes

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:57

anna101 schreef:
Ik vind dit soort polls altijd een beetje beledigend voor mensen die zwaarder zijn.
Ik denk dat deze mensen heel goed weten wat ze kopen en vaak rijden deze mensen op een leuke sterke haflinger.
En al die theorie, ik denk dat we gewoon maar eens terug moeten gaan naar de tijd dat halflingers in de bergen aan het werk waren.


Hier vergelijk je appelen met peren...
Vroeger in de bergen werden haflingers voor de kar gezet en belasten ze hun ruggengraad vertikaal ipv horizontaal... en dan kunnen ze idd wel zwaardere dingen trekken, ze belasten hun lichaam helemaal anders.
Als jij op de paardenrug gaat zitten belast je de rug horizontaal, en hier belast je de ruggengraad rechtstreeks....

Ik vind deze vergelijking dus nogal kort door de bocht!

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 21:07

Transport door de bergen gebeurde langs smalle paden waar geen kar kon komen; pakzadels dus, waarbij kisten goederen op de rug van die ouwe haflingers gebonden werden. Nu nog demonstreren ze dat op die shows in Ebbs met nepmilitairen die met houten dozen op haflingerruggen allerlei obstakels nemen.

Groeten, SuSEQ

plientjedres

Berichten: 2179
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: zaanstad

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:49

ik weeg ff pak hem beet 80 kilo mijn haflinger is net 3 en net onder het zadel.
het is een vrij luxe type rond de 1.50.
ben haar nu aan het inrijden en ze heeft nergens geen last van, ze loopt lekker vlot door en slingerd helemaal niet.
maar het is dan ook net wat je paard gewend is want bij ons op stal staat een fries van 1.65 mt een ruiter van rond de 60 kilo en als daar een zwaar persoon op zijn rug krijgt weet hij niet waar hij het zoeken moet.
dat terwijl er volgens dat procenten schema toch makelijk een zwaarder persoon op moet kunnen zitten.
dus het is gewoon net wat ze gewend zijn, maar je moet het natuurlijk niet overdrijven.

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:05

ah ok, maar dan nog, die pakzadels zijn dode dingen, geen levende bewegende wezens die het paard op alle mogenlijke manieren kunnen gaan storen. Dat is ook nog iets heel anders.

En het is niet omdat een haflinger nu op dit moment geen problemen toont dat die problemen niet later kunnen komen...

Anoniem

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:10

Citaat:
't Is daarom dat ze vroeger door het leger voor transporten over de bergen werden gebruikt? Waarbij de kisten munitie op hun rug bevestigd waren...

Dat waren wel andere types Haflingers dan de hedendaagse, kleiner en veel zwaarder en compacter gebouwd.