Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Maximaal draaggewicht bij een haflinger van 450KG (% is gewicht ruiter,incl tuigage)

12% van gewicht haflinger (54 Kg)
2 (0%)
13% van gewicht haflinger (58,5 Kg)
2 (0%)
14% van gewicht haflinger (63 Kg)
11 (3%)
15% van gewicht haflinger (67,5 Kg)
38 (11%)
16% van gewicht haflinger (72 Kg)
40 (12%)
17% van gewicht haflinger (76,5 Kg)
48 (14%)
18% van gewicht haflinger (81 Kg)
52 (15%)
19% van gewicht haflinger (85,5 Kg)
23 (6%)
20% van gewicht haflinger (90 Kg)
75 (22%)
boven 20% van gewicht haflinger (zwaarder dan 90 Kg)
40 (12%)

Totaal aantal stemmen: 331


pubelia

Berichten: 9995
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: In een huis

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 05:16

Dit is echt weer een topic voor mij! Ik heb een haflinger, van ongeveer 1.43, ik weeg over de 100 kilo, ja je leest het goed over de 100 kilo. En idd mijn haflinger kan het echt wel gemakkelijk hebben. hoe ik dat weet?? Ik laat mijn haflinger in de regelmaat door mijn dierenarts na kijken, ik luister naar haar als er ook maar iets niet goed voelt dan doe ik het al niet en ga ik longeren. Ik rijd haar gemiddeld 3 keer in de week. Ik kan rijden, ik rijd al vanaf mn 6 de (ben nu in bijna midden 20), heb iedere week prive les. En ja ik kan zeggen mijn haflinger kan het aan. Maar houd hier iedereen even veel rekening met zijn haflinger als ik? Want of je nou wel of niet zwaar bent, je kan je haflinger (of ander paard) enorm in de kreukel rijden. Dit heeft dus niks met gewicht te maken, maar meer met de ruiter zn verstand en rij kunsten....

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:01

Haha! ik weeg met mijn zadel[ong 15 kg] ook zo`n 100 kg op mijn pony
en de DA is toevallig wezen enten en ze is in uitstekende conditie Knipoog
alleen zo`n 40/50 kg te zwaar Clown maakten we nog een grapje van zo baas zo paard Haha!
en volgens hem kan ze me makkelijk hebben,en dat idee had ik zelf al Ja

wel geen haflinger maar wel soort pony Sigaar

Lithium

Berichten: 285
Geregistreerd: 28-11-07

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:57

Ik weeg maar 39.6 kilo dus volgens mij echt niet te zwaar denk ik voor men hafje Haha!
Ik rij vaak zonder zadel op haar, dus komt er vaak geen extra gewicht bij Haha!
Maar ze mag nog wel steeds gereden worden door andere mensen van de manege.
Tot mijn wete is de zwaarste die op haar heeft gezeten 87kilo.

Nicky_

Berichten: 3745
Geregistreerd: 22-12-04

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:01

Tja wanneer ben je te zwaar voor een haflinger.
Ik denk niet echt dat er een max. is. Dit verschilt per haflinger en ik denk dat als iemand te zwaar is voor zijn haf, die haf het wel duidelijk maakt Knipoog
Ikzelf heb wel een grens van 70 kg gesteld voor mijn eigen haflinger.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:48

pubelia schreef:
Dit is echt weer een topic voor mij! Ik heb een haflinger, van ongeveer 1.43, ik weeg over de 100 kilo, ja je leest het goed over de 100 kilo. En idd mijn haflinger kan het echt wel gemakkelijk hebben. hoe ik dat weet?? Ik laat mijn haflinger in de regelmaat door mijn dierenarts na kijken, ik luister naar haar als er ook maar iets niet goed voelt dan doe ik het al niet en ga ik longeren. Ik rijd haar gemiddeld 3 keer in de week. Ik kan rijden, ik rijd al vanaf mn 6 de (ben nu in bijna midden 20), heb iedere week prive les. En ja ik kan zeggen mijn haflinger kan het aan. Maar houd hier iedereen even veel rekening met zijn haflinger als ik? Want of je nou wel of niet zwaar bent, je kan je haflinger (of ander paard) enorm in de kreukel rijden. Dit heeft dus niks met gewicht te maken, maar meer met de ruiter zn verstand en rij kunsten....


Even een kleine vraag, misschien te vrijpostig hoor.... dan moet je het eerlijk zeggen:
is je gewicht iets waar je wat aan zou kunnen en zodoende verlagen, of is het een gevolg van een aandoening en kun je er feitelijk weinig aan veranderen, ook al zou je dit graag willen?
Nogmaals, alleen antwoorden wanneer je hier iets over kwijt wilt natuurlijk...

Babsie_Flash

Berichten: 4745
Geregistreerd: 12-06-03

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:45

Maakt dat wat uit of ze wat aan haar gewicht kan doen of niet? Zolang ze maar goed in haar vel zit toch? En als de DA de Haflinger regelmatig nakijkt lijkt het mij geen probleem...

Wesseltje

Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:38

Ik weeg zelf 54 kilo, en heb een haf van 148 tussen luxe en ouderwetse type in, neigt wat meer naar het luxe type.
Ik laat er maximaal! 70 kilo op.
Vind dat meer als genoeg Knipoog

DuchesS

Berichten: 688
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: Dordrecht

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:31

Nicky_ schreef:
Tja wanneer ben je te zwaar voor een haflinger.
Ik denk niet echt dat er een max. is. Dit verschilt per haflinger en ik denk dat als iemand te zwaar is voor zijn haf, die haf het wel duidelijk maakt Knipoog
Ikzelf heb wel een grens van 70 kg gesteld voor mijn eigen haflinger.


Ben ik het mee eens!
Ik weeg zelf 64 kilo maar wil terug naar de 60, voor mezelf maar ook omdat dat toch net wat mooier staat omdat mijn hafje ook
erg luxe is.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 10:41

Babsie_Flash schreef:
Maakt dat wat uit of ze wat aan haar gewicht kan doen of niet? Zolang ze maar goed in haar vel zit toch? En als de DA de Haflinger regelmatig nakijkt lijkt het mij geen probleem...


Ik vind dat wel degelijk een groot verschil...
De ene situatie maakt dat je geen enkele zeggenschap hebt over je gewicht, de andere situatie wel.
Mijn vraag zou zijn, wanneer ze inderdaad zou kunnen afvallen en niet door gezondheidsproblemen geplaagd wordt, of dat überhaupt soms niet een 'makkelijker' weg is i.p.v. al die randvoorwaarden creëren waardoor je je huidige gewicht kunt behouden.
De vraag in dit topic is wat het maximale gewicht is dat de haflinger kan dragen, welzijn van het paard staat dus centraal in het topic en niet wie van de posters zich goed in zijn vel voelt zitten met of zonder overgewicht.
Ook wanneer je een 'gezond' gewicht hebt zul je je paard regelmatig moeten laten checken, dat lijkt me in alle situaties bijzonder verstandig.
Maar soms zie ik mensen zo vreselijk veel moeite doen met speciale zadels, osteopaten, dierenartsen, rugmassages, etc.... Alle moeite en alle geld die dat kost, en alle zorgen die je hebt over de schade die het paard eventueel zou kunnen oplopen kun je jezelf ontnemen wanneer je gezond bent en besluit nu toch eens de knoop door te hakken en dat stukje extra dat aan jezelf zit te gaan verliezen.....

p_ponypaard

Berichten: 611
Geregistreerd: 08-02-06
Woonplaats: hengelo (ov)

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 18:01

ik denk ook dat van belang is wat je met je pony doet. wil je echt springen of uren fanatiek buiten rijden dan is een zware ruiter denk ik eerder een probleem dan als je rustige stap / draf ritjes gaat maken. ik weeg zelf 73 kilo met een groote stevige haf. voor mij is denk ik ook z'n 80 kilo zeker de max wat ik op me paard zal zetten.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:19

Mijn haf is 1m46, en gemiddeld van bouw. Ikzelf weeg ongeveer 50 kg, en heb daar een normaal gewicht zadel bij, dus daar zie ik absoluut geen probleem in Lachen
Mijn vriend weegt 75 kg, en rijdt af en toe ook met haar. Het is misschien niet het perfecte plaatje, maar ze heeft er echt geen problemen mee (ze is overigens 7 jaar oud, en heeft een betere conditie dan het gemiddelde paard)

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:28

Ik zou echt niet meer op een haf, ongeacht de hoogte, stappen als ik meer dan 70 kilo zou wegen...voor een man miss max 75 a 80 kg maar das al erg ruim.

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 02:54

Maakt het geslacht dan uit; als je een gewichtslimiet moet bepalen?

Groeten, SuSEQ

Prutsmuts

Berichten: 1666
Geregistreerd: 12-05-08

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 04:23

Idd SusEQ, goed dat je dat benoemt! Vaak wordt er bij vrouwen gezegd dat ze te zwaar zijn als ze rond de 85 a 90 kilo wegen. De meeste mannen die rijden zijn ook minimaal zo zwaar ( in elk geval wel de mannen die ik ken ) en daar wordt nooit over het gewicht gezeurd!
Een man van 85 kilo voelt echt niet lichter aan voor een paard dan een vrouw van 85 kilo!
Een kilo veren is net zo zwaar als een kilo zand!!

Nu ben ik zelf ook niet een van de slankste helaas ( kan er niet veel aan doen btw ) maar hou wel rekening met het type paard. Heb een vrij grote KWPN'er.
Ik vind ook echt dat je als zwaarder persoon moet kijken waar je op rijdt. Je kunt nu eenmaal niet met 120 kilo op een iel gebouwd damespaardje stappen!

En of je echt TE zwaar bent voor je Hafje?? Tja, dat hangt helemaal af van je paardje zelf. Het ene paardje kan meer hebben dan de andere. Een mega Belg met een slechte rug kan moeite hebben met iemand van 80 kilo op 10 jarige leeftijd. Terwijl een Hafje van 20 beresterk is en nog iemand van 85 kilo kan hebben.
Het ene onderzoek zegt dit, het andere dat.........vertel het maar.....

Groetsels Nonnekuh

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 12:04

Nonnekuh schreef:
Idd SusEQ, goed dat je dat benoemt! Vaak wordt er bij vrouwen gezegd dat ze te zwaar zijn als ze rond de 85 a 90 kilo wegen. De meeste mannen die rijden zijn ook minimaal zo zwaar ( in elk geval wel de mannen die ik ken ) en daar wordt nooit over het gewicht gezeurd!
Een man van 85 kilo voelt echt niet lichter aan voor een paard dan een vrouw van 85 kilo!
Een kilo veren is net zo zwaar als een kilo zand!!

Nu ben ik zelf ook niet een van de slankste helaas ( kan er niet veel aan doen btw ) maar hou wel rekening met het type paard. Heb een vrij grote KWPN'er.
Ik vind ook echt dat je als zwaarder persoon moet kijken waar je op rijdt. Je kunt nu eenmaal niet met 120 kilo op een iel gebouwd damespaardje stappen!

En of je echt TE zwaar bent voor je Hafje?? Tja, dat hangt helemaal af van je paardje zelf. Het ene paardje kan meer hebben dan de andere. Een mega Belg met een slechte rug kan moeite hebben met iemand van 80 kilo op 10 jarige leeftijd. Terwijl een Hafje van 20 beresterk is en nog iemand van 85 kilo kan hebben.
Het ene onderzoek zegt dit, het andere dat.........vertel het maar.....

Groetsels Nonnekuh


Een man is zwaarder omdat hij meestal meer spiermassa heeft, en soms ook een zwaarder skelet.... zwaardere bouw. Dit is echter allemaal actief gewicht, vet is dood gewicht. Ofwel, vet zit in de weg en zal bewegingen ongunstig beïnvloeden, soepelheid beperken en dus schadelijker zijn tijdens het rijden.
Dat geldt natuurlijk voor een man en een vrouw met overgewicht, dat maakt niets uit... vet = vet.

Ieder onderzoek dat ik heb gezien hanteert een gewicht van +/- 80 kilo als max voor een haflinger. Weeg je boven de 100 kilo en is het fysiek niet mogelijk voor je om af te vallen, dan zul je toch om moeten kijken naar een zwaarder gebouwde koud/of warmbloed van rond de 1:70.... deze heeft dan plusminus een gewicht van 900 kilo en een dergelijk paard kan een gewicht van rond de 100 kilo dragen. Dat Nonneke voor een grotere KWPN'er kiest is dus slim.

Heb je dus een haflinger en ben je zwaarder? Ben je gezond van lijf en leden en mag/kan je dus afvallen en in vorm raken, gewoon doen zou ik zeggen. We zijn allemaal in meer of mindere mate vatbaar voor overgewicht, iedereen heeft te maken met het gemaksvoedsel dat je links en rechts aanstaart. Ook kennen we allemaal in meer of mindere mate de verslavende werking van suikers en vetten.... niemand heeft het dus echt makkelijker of moeilijker dan een ander daarin. Je paard kiest niet bij wie hij terecht komt, maar hoe minder hij hoeft te dragen hoe blijer hij zal zijn.....
Bovenstaand verhaal is niet bedoeld om mensen onnodig te kwetsen, het lijkt me ook niet dat dat echt gebeurt. We hebben er allemaal mee te maken, en weten allemaal waar het overgewicht vandaan komt (medische oorzaken uitgezonderd).... nu aan de slag om er vanaf te komen....

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:04

Heb niet gereageerd in de pol omdat ik niet goed weet wat ik zou moeten invullen, er zijn vele die er een mening over hebben en zelf zeggen het 1 en ander aan te kunnen tonen en dat zal best.

Ik vind dat dit verschillend is per rijder en haflinger dat je daar geen standaard max op los kunt laten waarom niet?

Ik vind dat het ligt aan de conditie van rijder en paard, spieropbouw en massa.
Een zwaardere rijder kan soms beeschikken over een goede basisconditie en balans dan een lichtere rijder die misschien inder weegt maar wel een storende factor kan zijn door onbalans dit stoort een paard naar mijn idee veel meer dan het eerste.

Daarnaast zijn haflingers sterke paarden die een hard beenwerk hebben, naja ze worden steeds sportiever en een luxe gebouwde haflinger van 1.42. met een rank beenwerk en smalle rug lijkt me geen goede combinatie met een rijder van 120 kg.

Kortom ik vind de meeste onderzoeken compleet nutteloos en niks toevoegen behalve het hokjesmodel op de paardensport proberen te drukken, net zoals in de modewereld is iemand met een maatje meer....niet mooi, heeft geen goede conditie enzenz.
Onzin en de grootste kul die je maar kunt verzinnen natuurlijk.
Ik begrijp wel dat het ongezond kan zijn voor een pony om iedere dag een traing te moeten ondergaan met een veelste zwaare ruiter, maar goed daar gaat ie weer wat is dan te zwaar???

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:24

Of een ruiter zijn paard in de weg zit, hangt inderdaad af van meerdere zaken; (over)gewicht is daar één van. Maar zelfs al kan die ruiter nog zo goed rijden, als hij/zij 80kg weegt, dan weegt die 80kg en heeft dat eenzelfde langetermijn effect op de rug van het dier in kwestie. De verdeling spieren/vet heeft daar niet zoveel mee te maken... Verder zijn er genoeg gespierde mannen die voor geen meter kunnen rijden, dus daar kun je m.i. niet in veralgemenen. Natuurlijk loopt een slechte ruiter (onbalans, "in de weg zitten", niet mee zijn op de sprong etc) een groter risico om, als hij/zij meer weegt, de rug van zijn rijdier te beschadigen, maar ook een goede ruiter kan met zo'n problemen te maken krijgen.

Groeten, SuSEQ

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:04

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat een rijder die bv 80 kg. weegt (wat ik overgens niet overdreven veel vind, maar dat terzijde) en een juiste balans + lichaamelijke conditie heeft (wat dat hebben maar weinig ruiters) geen storende factor hoefte te zijn op een paard.

Bijvoorbeeld als iemand foto's plaatst op bokt en scheef zit of op een andere manier zijn paard erg stoort daar over het algemeen wel wat opmerkingen over krijgt bv let daar en daar en op, maar als iemand die wat dikker is een foto plaatst in veel gevallen een hele stortvloed van negatieve en neerbuigende reacties krijgt terwijl deze persoon wel netjes rijd en behalve het wellicht wat overgewicht geen storende factor is op het paard.
Er is voor beide wat te zeggen maar ik vind het vaak overtrokken om naar om die reacties te lezen.
Zelf ben ik zeker niet tezwaar voor mijn haflinger, ik zou ong nog 15 kg kunnen aankomen voordat ikzelf vind dat ik tezwaar voor haar ben.
Dan zou ik dus 80 kg wegen incl tuig en kleding dat vind ik voor een grof gebouwde haflinger van 1.46 m net kunnen, maar een ander misschien niet dat kan.
Het ligt er misschien ook aan WAT je met de pony doet, rijd je iedere dag intensief en vraag je veel tijdens een traing of rijd je een paar keer in de week lekker ontspannen een bosritje?

Je gezonde verstand gebruiken wil ook wel eens helpen...iemand van bijv. 120 kg. vind ik tezwaar voor een haflinger, sorry, maar dan kun je beter een grote kwpn-er of andere groot paard kopen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:53

[quote="cissie"]Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat een rijder die bv 80 kg. weegt (wat ik overgens niet overdreven veel vind, maar dat terzijde) en een juiste balans + lichaamelijke conditie heeft (wat dat hebben maar weinig ruiters) geen storende factor hoefte te zijn op een paard.

Bijvoorbeeld als iemand foto's plaatst op bokt en scheef zit of op een andere manier zijn paard erg stoort daar over het algemeen wel wat opmerkingen over krijgt bv let daar en daar en op, maar als iemand die wat dikker is een foto plaatst in veel gevallen een hele stortvloed van negatieve en neerbuigende reacties krijgt terwijl deze persoon wel netjes rijd en behalve het wellicht wat overgewicht geen storende factor is op het paard.
Er is voor beide wat te zeggen maar ik vind het vaak overtrokken om naar om die reacties te lezen.
Zelf ben ik zeker niet tezwaar voor mijn haflinger, ik zou ong nog 15 kg kunnen aankomen voordat ikzelf vind dat ik tezwaar voor haar ben.
Dan zou ik dus 80 kg wegen incl tuig en kleding dat vind ik voor een grof gebouwde haflinger van 1.46 m net kunnen, maar een ander misschien niet dat kan.
Het ligt er misschien ook aan WAT je met de pony doet, rijd je iedere dag intensief en vraag je veel tijdens een traing of rijd je een paar keer in de week lekker ontspannen een bosritje?

Je gezonde verstand gebruiken wil ook wel eens helpen...iemand van bijv. 120 kg. vind ik tezwaar voor een haflinger, sorry, maar dan kun je beter een grote kwpn-er of andere groot paard kopen.[/quote]

104 is sowieso de absolute max heb ik in verschillende artikelen gelezen... En dan hebben we het al over een gewicht waar je zeker een fors paard van 900 kilo bij moet zoeken.
Ik weet niet of er meer kritiek is op een te zware ruiter dan op een incapabele ruiter, zelf heb ik het idee dat dat meevalt.
Kritiek op gewicht is natuurlijk persoonlijker, en daarom misschien meer in het oog springend?
Er werd door iemand aangehaald dat de kritiek rond overgewicht op een paard ook vaak een esthetische kwestie is, mensen vinden het niet mooi.... je hebt er wel gelijk dat de hele wereld (vooral media en fashion-industrie) het slanke ideaal op een achterlijke manier verheerlijkt. Ook ik stoor me daar aan, en heel veel vrouwen natuurlijk.
Dat staat echter los van de discussie rond paardrijden en overgewicht, daar gaat het natuurlijk om het welzijn van het paard.... niet over 'het plaatje'.

Dames met een kilo meer of minder kunnen allemaal even mooi zijn.... heren ook ofcourse!
Maar te zwaar is gewoon te zwaar.
Waarom zouden gepubliceerde onderzoeken liegen over dit onderwerp? Om de vollere mens dwars te zitten? Lijkt me niet....
Trek er gewoon lering uit, en kies een paard dat bij je gewicht past (en ja, bepaal dat niet zelf maar check de onderzoeken op dat gebied) of verlies gewicht....

Dat dierenartsen hun klanten zeggen dat ze niet te zwaar zijn vind ik gek in sommige gevallen. Maar goed, de klant betaald forse rekeningen en iemand met enig zakelijk instinct zal de klant niet tegen het zere been aan willen schoppen.
Mensen die te zwaar of juist veel te licht zijn door een lichamelijke aandoening zullen ongetwijfeld veel gezeik over zich heen krijgen ten onrechte.
Gelukkig bevinden de meesten van ons zich in de fortuinlijke situatie gewoon af te kunnen vallen; want wat levert dat extra gewicht ons nu eigenlijk echt op?

SuSEQ

Berichten: 1639
Geregistreerd: 22-01-08
Woonplaats: The Boeshes (.be)

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:57

cissie schreef:
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat een rijder die bv 80 kg. weegt (wat ik overgens niet overdreven veel vind, maar dat terzijde) en een juiste balans + lichaamelijke conditie heeft (wat dat hebben maar weinig ruiters) geen storende factor hoefte te zijn op een paard.

Die ruiter zal dan niet storen (paard uit balans brengen, overdreven bonken bij het doorzitten etc.), maar het dier moet die ruiter wel nog steeds meenemen... Het zal gemakkelijker gaan als je beter kunt rijden, maar uiteindelijk word je daar niet lichter van. Waarmee ik niets wil gezegd hebben over het gewicht van deze of gene ruiter en of dat wel of niet past op een haflinger.

Groeten, SuSEQ

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:10

Ik heb zelf als max voor mijn paard 70 kilo. De max voor een vaste ruiter is 60/65 kilo. Mijn vader mag dus niet rijden Tong uitsteken .

Ik vind het altijd zo irritant als mensen uitvluchten gaan zoeken: "Ik ben te zwaar, maar ik werk wel goed mee. Ruiters die er als een zoutzak opzitten zijn slechter voor de rug".
Beetje appels met peren... Als je te zwaar bent ben je gewoon te zwaar. Ik vind 100 kilo voor een paard gewoon teveel. Voor elk paard. Tenslotte zijn paarden eigenlijk helemaal niet gemaakt om gewicht op de rug te dragen. Mogen we ons eigen plezier dan vooropstellen boven het welzijn van het paard?
Er zijn zoveel meer mogelijkheden... Ga dan lekker mennen ofzo.

Sowieso nemen mensen vaak het gewicht dat ze zelf, als ze in hun naturelletje op de weegschaal staan, meten. Tel daar even kleding en een zadel bij op, en je hebt zo 20 kilo meer. Daarbij moet er natuurlijk ook rekening gehouden worden met eventueel overgewicht van het paard, en de bespiering. Een paard met meer bespiering die op goed gewicht is kan natuurlijk weer meer hebben dan een spierloos paard met 50 kilo overgewicht. Maar daar wordt vaak niet naar gekeken. Nee, we nemen het gewicht van het paard, en daar dan 20% van... Dat zou dus betekenen dat mijn te dikke Haflinger zonder conditie of bespiering veel meer mag dragen dan de Haflinger van een stalgenoot die goed op gewicht (en daardoor lichter) en goed in de training staat... Ik dacht het niet...

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:25

eilleen333 schreef:
Ik heb zelf als max voor mijn paard 70 kilo. De max voor een vaste ruiter is 60/65 kilo. Mijn vader mag dus niet rijden Tong uitsteken .

Ik vind het altijd zo irritant als mensen uitvluchten gaan zoeken: "Ik ben te zwaar, maar ik werk wel goed mee. Ruiters die er als een zoutzak opzitten zijn slechter voor de rug".
Beetje appels met peren... Als je te zwaar bent ben je gewoon te zwaar. Ik vind 100 kilo voor een paard gewoon teveel. Voor elk paard. Tenslotte zijn paarden eigenlijk helemaal niet gemaakt om gewicht op de rug te dragen. Mogen we ons eigen plezier dan vooropstellen boven het welzijn van het paard?
Er zijn zoveel meer mogelijkheden... Ga dan lekker mennen ofzo.

Sowieso nemen mensen vaak het gewicht dat ze zelf, als ze in hun naturelletje op de weegschaal staan, meten. Tel daar even kleding en een zadel bij op, en je hebt zo 20 kilo meer. Daarbij moet er natuurlijk ook rekening gehouden worden met eventueel overgewicht van het paard, en de bespiering. Een paard met meer bespiering die op goed gewicht is kan natuurlijk weer meer hebben dan een spierloos paard met 50 kilo overgewicht. Maar daar wordt vaak niet naar gekeken. Nee, we nemen het gewicht van het paard, en daar dan 20% van... Dat zou dus betekenen dat mijn te dikke Haflinger zonder conditie of bespiering veel meer mag dragen dan de Haflinger van een stalgenoot die goed op gewicht (en daardoor lichter) en goed in de training staat... Ik dacht het niet...


@ Eileen: even offtopic... maarre: wat een ontzettend leuke pony heb je!! Haha!

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:28

Dankjewel Haha! ! Ik moet mijn profiel nodig eens updaten, ze is de afgelopen weken qua uiterlijk nog leuker geworden Tong uitsteken . Morgen maar even het fototoestel mee Knipoog .

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:35

eilleen333 schreef:
Dankjewel Haha! ! Ik moet mijn profiel nodig eens updaten, ze is de afgelopen weken qua uiterlijk nog leuker geworden Tong uitsteken . Morgen maar even het fototoestel mee Knipoog .


Is ze 'puur haf'?
Ze oogt wat 'exotischer' Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 23:42

eilleen333 schreef:
Sowieso nemen mensen vaak het gewicht dat ze zelf, als ze in hun naturelletje op de weegschaal staan, meten. Tel daar even kleding en een zadel bij op, en je hebt zo 20 kilo meer. Daarbij moet er natuurlijk ook rekening gehouden worden met eventueel overgewicht van het paard, en de bespiering. Een paard met meer bespiering die op goed gewicht is kan natuurlijk weer meer hebben dan een spierloos paard met 50 kilo overgewicht. Maar daar wordt vaak niet naar gekeken. Nee, we nemen het gewicht van het paard, en daar dan 20% van... Dat zou dus betekenen dat mijn te dikke Haflinger zonder conditie of bespiering veel meer mag dragen dan de Haflinger van een stalgenoot die goed op gewicht (en daardoor lichter) en goed in de training staat... Ik dacht het niet...


Ben ik met je eens wbt het bovenstaande, denk dat dit ook een belangrijk punt is waar naar gekeken moet worden.

Tuurlijk is een rijder met overgewicht die in balans rijd nog steeds een rijder met overgewicht, het paard mag daar natuurlijk niet de dupe van zijn, maar ik kan gewoon niet meegaan in de standaard percentages die aangehaald worden, dat is in mijn ogen te zwart/wit en niet altijd realtisch gezien de verschillende omstandigheden.