Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Maximaal draaggewicht bij een haflinger van 450KG (% is gewicht ruiter,incl tuigage)

12% van gewicht haflinger (54 Kg)
2 (0%)
13% van gewicht haflinger (58,5 Kg)
2 (0%)
14% van gewicht haflinger (63 Kg)
11 (3%)
15% van gewicht haflinger (67,5 Kg)
38 (11%)
16% van gewicht haflinger (72 Kg)
40 (12%)
17% van gewicht haflinger (76,5 Kg)
48 (14%)
18% van gewicht haflinger (81 Kg)
52 (15%)
19% van gewicht haflinger (85,5 Kg)
23 (6%)
20% van gewicht haflinger (90 Kg)
75 (22%)
boven 20% van gewicht haflinger (zwaarder dan 90 Kg)
40 (12%)

Totaal aantal stemmen: 331


eilleen333

Berichten: 12852
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:11

Ninx schreef:
eilleen333 schreef:
Dankjewel Haha! ! Ik moet mijn profiel nodig eens updaten, ze is de afgelopen weken qua uiterlijk nog leuker geworden Tong uitsteken . Morgen maar even het fototoestel mee Knipoog .


Is ze 'puur haf'?
Ze oogt wat 'exotischer' Haha!


Ver weg zit wel Welsh bloed, maar ze staat ingeschreven als 100% Haf. Ergens 4 generaties terug is een voorouder half Welsh ofzo. Heb het uitgerekend en ze is 1/16 Welsh en 15/16 Haflinger :p .
Maar ze is wel wat meer van het modernere type inderdaad, waardoor ze ook een mooi hoofdje heeft vind ik. Ben echt verliefd op dat koppie van haar Lachen .

Joppiesaus1
Berichten: 50
Geregistreerd: 22-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:30

Tja.. Ik ben niet de lichtste. Mijn haf is 1.38 en we rijden al paar jaar en ze heeft nooit last gehad. (Ik check altijd der rugje )

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 00:37

In principe 20% van het ideale lichaamsgewicht van een volwassen dier in goede gezondheid zonder overgewicht of ondergewicht. Alle kg's die het paard te veel of te weinig heeft, moeten van het draaggewicht af. Ook moet de ruiter er rekening mee houden met het gewicht dat hij weegt als hij op het paard stapt, niet hetzelfde gewicht is waar hij 's ochtends in pyjama op de weegschaal staat. Een beetje zadel weegt al snel 8kg, incl. dekjes, beugels, riemen, singel, hoofdstel, teugels en bit. En dan zijn de meeste haflingers ook nog te zwaar. Waardoor het draaggewicht op hoog tempo naar beneden gaat.

Edit: volwassen is overigens 7 jaar oud. In principe zou ik niet meer dan 12% aanhouden (met het hele riedeltje hierboven) bij een 3-jarig paard en er dan ieder jaar 2% bij op tellen. Dat gaat dan dus dubbel hard, want ze zwaren ook nog wel wat uit in die 4 jaar+dat ze nog wat groeien.

Het controleren van de rug is niet voldoende. Het gaat om vroegtijdige slijtage, niet op directe klachten. Niet voor niets zijn een hoop sportpaarden versleten vanaf hun 8e. Dat is vroegtijdige (te hoge) belasting geweest.

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 14:17

Ik schrik van sommige reacties. Over de 100 kg? Dan hoor je niet op een paard. Wat de reden van het overgewicht ook is.
Ga dan eens denken aan mennen of andere sporten.
De gevolgen op langere termijn zijn nu nog niet te zien. Paarden zijn dieren die heel hard voor zichzelf zijn. Die laten niet snel zien dat ze ergens moeite mee hebben. Dus dat ze blijven lopen en hun oortjes naar voren doen zegt helemaal niets.

Je eigen plezier voorop zetten voor het welzijn vind ik niet eerlijk.

HafjeKing
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 14:45

Wij krijgen 5 Nov een 6. Jarige Haflinger van 1,48 hij word ong 1,50 ( Zeggen ze ) en is sterk en krachtig gebouwt met een korte rug. :) Zelf ben ik 1,74 en weeg 55-60 kilo. De haflinger kan mij goed dragen zonder probleem en ik train hem er ook op :) Gr Esmee en Hoefjes van King (_)

Lissa1
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 20:43

Ik ben nieuw op bokt. Ik heb vorige maand een bijna 3 jarige haflinger van 1.48 gekocht. Eind deze zomer wil ik haar zadelmak maken. Nu weeg ik 71 kilo.(ben 10 kilo afgevallen sinds ik weet dat ik een paard wilde) Hoeveel kilo moet ik nog kwijt om er op te kunnen?

Mizora

Berichten: 18135
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 00:29


Lissa1
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:16

De weegbrug! Goede tip! Heel erg bedankt!

eilleen333

Berichten: 12852
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:19

Lissa1 schreef:
Ik ben nieuw op bokt. Ik heb vorige maand een bijna 3 jarige haflinger van 1.48 gekocht. Eind deze zomer wil ik haar zadelmak maken. Nu weeg ik 71 kilo.(ben 10 kilo afgevallen sinds ik weet dat ik een paard wilde) Hoeveel kilo moet ik nog kwijt om er op te kunnen?


Mijn haflinger is ietsje kleiner dan de jouwe. Ik weet niet wat voor bouw die van jou heeft? Maar de mijne is meerdere keren gewogen:

535 kg op haar toppunt. Mega vet... Daar heb rekening mee gehouden met rijden.
450 kg op haar dieptepunt. Flink op dieet geweest en icm weinig training zat er ook geen spier op.
Laatste keer woog ze 280 kg. Iets teveel vet, wat te weinig spier, maar het vet is er weer af en de spieren komen erop, en dat is wel een mooi gewicht.
Voor medicatie en ontworming etc reken ik met een gewicht van 500 kg, omdat dat gewoon makkelijker is.

Qua ruitergewicht is het voor mij een beetje anders. Ik weeg maar 50 kg, en mijn zadel in van kunststof. In vol ornaat weeg ik samen met het tuig 60 kg. Dus ik blijf ruim onder die 15% (ik zit op minder dan 12%).

Lissa1
Berichten: 10
Geregistreerd: 17-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 14:39

Dank voor je antwoord. Ze is vrij slank en ze oogt nog wat jong. Daarom wil ik ook wachten tot na de zomer dan is ze 3,5 heb ik mooi de tijd om nog wat kilo's kwijt te raken. Mijn streven is 65 kg. Dat is bij 1.70 een prima gewicht. Een kunststof zadel was ik ook van plan te kopen, dat scheelt ook in gewicht.

mierkuhh

Berichten: 141
Geregistreerd: 17-06-07
Woonplaats: Lage-Zwaluwe

Re: Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 11:36

Ik heb een 7 jarige haflingerruin van 1m56, hij woog een poos geleden 508 kilo. Ondertussen zit er iets meer spier op dus hij zal wel wat aangekomen zijn. Ik zelf weeg ongeveer 84, maak daar met tuig etc 95 van.

Ik kies er ook voor om hem op dit moment, met dit gewicht niet te vaak te rijden omdat ik bang ben dat hij zo overbelast gaat raken. Ik rij nu eens in de week hooguit. Mocht ik zelf iets lichter worden dan gaan we het wel oppakken.

Heb verder niet echt een goede foto van de combinatie en dit is alles dat ik heb kunnen vinden

Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:03

Ik vind mezelf te zwaar op dit moment. Heb als max. 80 kilo aangehouden voor mezelf. En dat weeg ik nu helaas. Dus 95% van wat ik met mijn haf doe, loop ik er lekker naast! En probeer in ieder geval 5 kilo kwijt te raken. Hij kan het zat hebben hoor, maar voel me er zelf gewoon niet prettig bij.
En dat afvallen zou weer moeten lukken nu ik geen prednison meer nodig heb. Ben in korte tijd daarvan 4 kilo aangekomen -:(- Maarja het zei zo, had het nodig... kuur is afgelopen dus kan er weer voor zorgen dat het er weer af gaat.
Af en toe stap ik wel op m'n Haf hoor, maar das nooit lang. Ook buitenritten wissel ik af met stukken wandelen.
Zodra ik weer onder de 80 weeg, wat niet lang gaat duren, ga ik het rijden weer wat meer oppakken. Tot die tijd lekker veel met hem lopen. En als het straks weer langer licht is, wil ik met hem gaan hardlopen!
Afbeelding

Afbeelding