Ben ik klaar voor een fjord :S

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Ben ik klaar voor een fjord :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:33

Hallo mensen

ik ben 12 jaar en ga al langer dan 3 jaar ECHT om met paarden.
En ik rijd in gevorderden (een vriendin van mij rijdt 6 jaar en zij zegt en haar moeder dat ik even goed rijd als zij :) )

Mijn ouders zijn gescheiden en mijn moeder heeft een nieuwe man, die is boer.
Ik heb zelf een lieve shetlander gekocht en het gaat heel goed..
Maar mijn moeder en haar man willen een bad&breakfust beginnen en zij willen graag dat er een grote pony komt waar ik dan met kleine kinderen rondjes mee kan lopen..
Natuurlijk wil ik die pony het aller liefste en doen zij het voor mij.
Maar ik weet hoe zwaar en hoeveel tijd je in een pony moet steken maar denken jullie dat ik klaar ben voor een fjord??
Ik kom 3/4 keer per week naar die boerderij
en als ik een proefwerk heb 2/3 keer per week
in de vakankantie ben ik er soms een hele week
en met een rustige schoolweek ben ik er 5/6 dagen
Ik wil wel graag dat als ik er niet ben dat er dan iemand 1/2(/3) keer per week kan komen.
Mijn pony nu staat met 3geiten en kippen in de stal/wei maar als die grote pony komt dan staat die samen met mijn shetlander in de achterste wei...
Denken jullie dat ik er klaar voor ben
of hebben jullie nog tips?

Alvast heel erg bedankt (:

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:36

Ben je van plan les te nemen met je pony? En kan je moeder je helpen als er problemen zijn (en wil ze dit ook)? Hebben jullie het geld voor nog een pony? Dat zijn heel erg belangerijke punten. In dat geval denk ik dat je er wel klaar voor bent. Waarom persee een Fjord trouwens?:)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 03-01-14 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce_fury

Berichten: 294
Geregistreerd: 17-12-09
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:42

Ik denk ook wel dat je er klaar voor bent, maar vergeet niet fjorden zijn sterke dieren met rijden..

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:43

Tja waarom een fjord, want het zijn niet allemaal lieve knuffelberen. Bij een fjord moet je vaak nog eigenwijzer zijn dan het beestje zelf en dus heel sterk in je schoenen staan.

Je heb wel hele lieve en brave fjorden maar die moet je maar net vinden.

En staar je niet blind op 1 ras en ga gewoon kijken voor een leuke pony waar je een klik mee heb.

Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:44

hannah41 schreef:
Ben je van plan les te nemen met je pony? En kan je moeder je helpen als er problemen zijn (en wil ze dit ook)? Hebben jullie het geld voor nog een pony? Dat zijn heel erg belangerijke punten. In dat geval denk ik dat je er wel klaar voor bent. :)


Ja ben vanplan om lessen te nemen
ja die vrined van mn ma heeft ook een vriend en die is dierenarts
ja wil ze
ja zeker nou ja ik betaal mee mn moeder en haar man
dankjewel <3

Bernoe

Berichten: 1507
Geregistreerd: 06-10-06
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:45

Ik sluit me aan bij hannah41 :)

BobbieLover

Berichten: 1950
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: naast me buren ergens in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:45

ik zou gewoon tegen je moeder, zeggen wat jij vind.
Jij moet straks voor de pony zorgen.. ook al betaald je moeder hem.
Fjorden zijn echt sterke dieren en wat hier eerder gezegd is.. niet altijd allemaal kindergeschikt.
Waarom geen shetjes? zijn wat kleiner en vaak ook wat makkelijker in de onderhoud :)
Vaak ook wat fijner voor de jongere kinderen etc

Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:56

joyce_fury schreef:
Ik denk ook wel dat je er klaar voor bent, maar vergeet niet fjorden zijn sterke dieren met rijden..

Ja ik know :)
maar ik ben ook best sterk/stevig (niet dikk vooral veel spier haha)

Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:57

Marcella schreef:
Tja waarom een fjord, want het zijn niet allemaal lieve knuffelberen. Bij een fjord moet je vaak nog eigenwijzer zijn dan het beestje zelf en dus heel sterk in je schoenen staan.

Je heb wel hele lieve en brave fjorden maar die moet je maar net vinden.

En staar je niet blind op 1 ras en ga gewoon kijken voor een leuke pony waar je een klik mee heb.

Ja ik had eerst voor veel rassen gekeken maar ik vind de fjord wel het leukste ...

Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:57

Bernoe schreef:
Ik sluit me aan bij hannah41 :)

haha ;)

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 19:57

Als reactie op je titel: Niemand is ooit klaar voor een fjord hihi..

Verder, als je moeder jou rondjes wil laten lopen met een pony, denkt zij er dan even over na dat zij aansprakelijk is voor eventuele schade en/of letsel bij andermans kinderen? De eigenaar van het paard is namelijk altijd aansprakelijk. Een bordje neerhangen met eigen risico o.i.d. helpt daar niet tegen.

Verder, ik ben zelf op mijn 13e met een fjord gestart en zou het niet weer doen. Ik zou kiezen voor een pony die wat makkelijker te vormen c.q. toegeeflijker is. Fjorden veranderen namelijk maar moeilijk van gedachten als ze iets bedacht hebben.

Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 19:58

BobbieLover schreef:
ik zou gewoon tegen je moeder, zeggen wat jij vind.
Jij moet straks voor de pony zorgen.. ook al betaald je moeder hem.
Fjorden zijn echt sterke dieren en wat hier eerder gezegd is.. niet altijd allemaal kindergeschikt.
Waarom geen shetjes? zijn wat kleiner en vaak ook wat makkelijker in de onderhoud :)
Vaak ook wat fijner voor de jongere kinderen etc


ja ik weet dat ze sterk zijn maar ik ga (dan) gewwon mn best doen ( niet als ze sterk zijn maar gewoon altijd)
maar ik rijd op de manege ook altijd op de sterke pony's ( en vervelende)
en ja ik heb al een sheet hifi (klinkt heel verwend...)

Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:01

fjordnina schreef:
Als reactie op je titel: Niemand is ooit klaar voor een fjord hihi..

Verder, als je moeder jou rondjes wil laten lopen met een pony, denkt zij er dan even over na dat zij aansprakelijk is voor eventuele schade en/of letsel bij andermans kinderen? De eigenaar van het paard is namelijk altijd aansprakelijk. Een bordje neerhangen met eigen risico o.i.d. helpt daar niet tegen.

Verder, ik ben zelf op mijn 13e met een fjord gestart en zou het niet weer doen. Ik zou kiezen voor een pony die wat makkelijker te vormen c.q. toegeeflijker is. Fjorden veranderen namelijk maar moeilijk van gedachten als ze iets bedacht hebben.



haha ja dat is wel handig :Verder, als je moeder jou rondjes wil laten lopen met een pony, denkt zij er dan even over na dat zij aansprakelijk is voor eventuele schade en/of letsel bij andermans kinderen? De eigenaar van het paard is namelijk altijd aansprakelijk. Een bordje neerhangen met eigen risico o.i.d. helpt daar niet tegen.


en dat wist ik ^^ je moet zelfs naar de gemeente om een iets aan te vragen of die kinderen dan wel op die paarden mogen en bla bla bla en daar moet je ook nog is geld voor betalen om dat aan te vragen hifi mensen vragen overal geld voor ...
maar wel dankjewel voor die tip(s)

hannah41

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:08

Goed dat je les gaat nemen!
Houd er trouwens wel rekening mee dat manegepony's vaak niet te vergelijken zijn met paarden die 1 eigenaar gewend zijn. Ik zou me niet vast pinnen op een fjord, maar meer opzoek gaan naar een paard met een karakter wat je aan staat, als naar het ras. Gewoon opzoek gaan en kijken naar een paard dat je aanstaat, waarmee je een klik hebt. :)

mignonne2403

Berichten: 1412
Geregistreerd: 28-05-13

Re: Ben ik klaar voor een fjord :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 20:12

haflingers zijn ook leuk....

Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:15

hannah41 schreef:
Goed dat je les gaat nemen!
Houd er trouwens wel rekening mee dat manegepony's vaak niet te vergelijken zijn met paarden die 1 eigenaar gewend zijn. Ik zou me niet vast pinnen op een fjord, maar meer opzoek gaan naar een paard met een karakter wat je aan staat, als naar het ras. Gewoon opzoek gaan en kijken naar een paard dat je aanstaat, waarmee je een klik hebt. :)



Ja heel erg bedankt goede tips..
Ik wil ook bij iemand dgaan kijken die veel fjorden heeft en dan kijken of het met 1 van die fjorden "klikt"
en anders zijn er nog genoeg andere fjorden of andere rassen

HEEL erg bedankt :)

Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 20:17

mignonne2403 schreef:
haflingers zijn ook leuk....


ja zeker
op de manege waar ik nu rijd hebben we 3 haflingers 1 van die 3 is heel vervelend en daar rij dik altijd op om hem weer (wat) rustiger te maken.
Maar als een fjord niet zou kunnen of ik heb een slechte klik ouzo ga ik uiteraard naar een haflinger kijken (heb ik eerst ook gedaan ;) )

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 00:41

Dit topic hoort hier niet thuis. Omdat je specifiek over Fjorden lijkt te vragen, verplaats ik het even voor je naar het Fjorden-Rassenpraat gedeelte. Mocht je toch meer algemeen vragen hebben en niet meer alleen maar over Fjorden, laat het me dan even weten. :)

WWW -> FJ

naomipjeX

Berichten: 114
Geregistreerd: 19-10-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Ben ik klaar voor een fjord :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:04

Ik denk wel dat je er klaar voor bent hoor. Maar een Fjord is knap eigenwijs ligt er maar net aan hoe die opgevoed is denk ik.

AustriaTrick

Berichten: 2300
Geregistreerd: 21-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:07

mignonne2403 schreef:
haflingers zijn ook leuk....

En net zo erg als een Fjord :')

Soraya10

Berichten: 1027
Geregistreerd: 08-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 01:09

Gewoon doen!! Kijk rond naar een leuke fjord. Het ligt niet aleen aan t ras, maar aan het paard dus inprincipe kan elk paard een droompaard of een nachtmerrie zijn. Succes met het vinden van een leuke Fjord!!!

Castellon

Berichten: 1803
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 02:24

Met jou ervaring denk ik dat het heel belangrijk is dat je wel echt regelmatig les kunt nemen van een goede instructeur/-trice met je eigen paardje. Gevorderd mag je zijn, maar er valt nog zóveel te leren! Het is zó anders om een eigen paard te hebben!
Alles wat jij goed doet komt direct terug, maar alles wat je minder goed doet, of vergeet te doen wellicht, komt óók meteen terug. Het is enorm leerzaam en leuk, maar ik vond de overgang naar een eigen paard daardoor ook regelmatig best lastig hoor.

Ik kocht op mijn 14e een onbeleerde fjord. Of dat een aanrader is valt te betwisten. Ik vond het geweldig, maar ik snap, en snapte ook toen heus wel, dat het niet de meest makkelijke keuze was.
En nee hoor. Ik ben helemaal niet zo sterk fysiek. Toen niet, maar nu ook nog niet zo hoor. Ook niet groot of stevig trouwens. Dat een fjord dat soms wel is, zegt niets over wat jíj moet zijn om er mee om te kunnen gaan.
Het gezegde 'wie niet sterk is moet slim zijn' is een hele wijze. En gevoel voor humor brengt je vaak ver met een fjord! Mijn fjord is stoer en zelfstandig, heel uitgesproken, maar altijd mijn maatje.

Kijkt er wel iemand naar de pony's om als jij een drukke week hebt? Het is wel belangrijk, dat er altijd iemand de pony's dagelijks even controleert. Zou het de bedoeling zijn dat de fjord dan ook rondjes loopt met de kinderen? Want dan vraag je ineens heel wat anders.

Mijn fjord zou zich gegarandeerd vreselijk vervelen als ik maar 2 á 3 keer in de week zou komen, zou daardoor zeker zeer vervelend worden, en zit al helemaal niet te wachten op kindjes op z'n rug. Om maar wat te noemen.
Natuurlijk zijn er vast fjorden die daar anders over denken, maar het is wel degelijk iets om rekening mee te houden.

naomipjeX

Berichten: 114
Geregistreerd: 19-10-12
Woonplaats: Veenendaal

Re: Ben ik klaar voor een fjord :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 02:27

Nu denk ik in een keer terug aan de springles op de manege eerst moest ik op een fjord die niet over de hindernis wou. (Het is een heeeel lui fjordje) en toen moest ik ineens op een andere omdat de fjord niet sprong. Maar die fjord was dik en dat andere paard was dun en vloog vloeiend over de hindernissen. Dus ik viel bijna :$

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 02:43

er zijn ook maneges die ex les ponies verkopen, ook vaak als de ponies nog wel een goede leeftijd hebben en niet oud en afgedaan zijn. vaak als extra inkomsten bron een beetje handel erbij. zitten vaak ponies bij die juist voor jou wensen heel erg geschikt kunnen zijn. de dus echte bomproof kinderponies. en je kunt ze vaak met garantie kopen van niet goed geld terug.

Let er wel op dat jou moeder verantwoordelijk is voor welke schade dan ook en dat jullie als je geen instructeurs diploma hebben ook niet verzekerd zijn hiervoor. jij kan die sowieso pas halen vanaf je 16de dus jij bent al helemaal niet verzekerd voor het leiden van ritjes met kindertjes.

er zijn fjorden die nooit een stap verkeerd zullen zetten en het geknuffel en geprut van kinderen geweldig vinden maar er zijn ook zker veel fjorden die hier juist niets van willen weten en ook behoorlijk hun kont in de krib kunnen gooien en dan zijn ze zeeeeer sterk en niet snel te overtuigen om toch te luisteren.

ook is mijn ervaring dat veel kleine kinderen het formaat van een fjord te groot en overheersend vinden en dus eng en liever een formaatje grote shet of misschien met kruising welsh veel leuker vinden.

Iduna_Rakker
Berichten: 32
Geregistreerd: 02-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-14 08:19

raya00 schreef:
Met jou ervaring denk ik dat het heel belangrijk is dat je wel echt regelmatig les kunt nemen van een goede instructeur/-trice met je eigen paardje. Gevorderd mag je zijn, maar er valt nog zóveel te leren! Het is zó anders om een eigen paard te hebben!
Alles wat jij goed doet komt direct terug, maar alles wat je minder goed doet, of vergeet te doen wellicht, komt óók meteen terug. Het is enorm leerzaam en leuk, maar ik vond de overgang naar een eigen paard daardoor ook regelmatig best lastig hoor.

Ik kocht op mijn 14e een onbeleerde fjord. Of dat een aanrader is valt te betwisten. Ik vond het geweldig, maar ik snap, en snapte ook toen heus wel, dat het niet de meest makkelijke keuze was.
En nee hoor. Ik ben helemaal niet zo sterk fysiek. Toen niet, maar nu ook nog niet zo hoor. Ook niet groot of stevig trouwens. Dat een fjord dat soms wel is, zegt niets over wat jíj moet zijn om er mee om te kunnen gaan.
Het gezegde 'wie niet sterk is moet slim zijn' is een hele wijze. En gevoel voor humor brengt je vaak ver met een fjord! Mijn fjord is stoer en zelfstandig, heel uitgesproken, maar altijd mijn maatje.

Kijkt er wel iemand naar de pony's om als jij een drukke week hebt? Het is wel belangrijk, dat er altijd iemand de pony's dagelijks even controleert. Zou het de bedoeling zijn dat de fjord dan ook rondjes loopt met de kinderen? Want dan vraag je ineens heel wat anders.

Mijn fjord zou zich gegarandeerd vreselijk vervelen als ik maar 2 á 3 keer in de week zou komen, zou daardoor zeker zeer vervelend worden, en zit al helemaal niet te wachten op kindjes op z'n rug. Om maar wat te noemen.
Natuurlijk zijn er vast fjorden die daar anders over denken, maar het is wel degelijk iets om rekening mee te houden.



Heei

Ja als ik een fjord/(andere pony krijg) ga ik natuurlijk lessen nemen (:
En stoer van je dat je dat deed op je 14e!!
is die nu lief?en goed ingereden??
ja als ik er niet ben dan zijn er wel andere mensen en bovendien ga ik dan iemand die een paar keer per week (1/2x en soms 2/3x als ik het heel druk heb) langs wil komen.
En nee die kinderen zouden er dan niet op mogen als ik er niet ben :) haha
Dankjewel