Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:07

Hoi medebokkers, fijn als je dit even wil lezen.

Ik heb namelijk een erg leuk fjordje, maar hij komt nogal tegen mijn hand. Deels mijn fout en daarvoor heb ik les. Maar ik heb ook erg sterk het idee dat het bit hem niet helemaal past. Nu ben ik opzoek naar ervaringen met een aantal bitten.
Even info: mijn fjord is bijna 8jaar, door mij ingereden, beleerd voor de koets door de fokker. Heeft tot nu toe:
- enkelgebroken appelbit
-dubbel gebroken koper watertrens
-dubbelgebroken D trens HH golden brass.

Hij is fijn te rijden, enkel in het bos durft hij eens proberen, meestal wel goed te houden.

Wat ik als info kreeg van een bittenpasser:
-Sprenger max-control (of danger bit)
-Trust locked joint bit
-Myler 04

Wat ik op dit moment mag proberen van iemand:
- Myler level/fase 1
Ik heb de indruk dat hij hiermee met meer aanleuning loopt, maar de bijrijdster zegt dat ze geen verschil merkt.

Het gaat hier over dure bitten, en ik heb een fjord met een bewegelijke mond. Ik vraag mij dus af wat mensen van deze bitten en (fjorden) met grote mond maar ook een grote tong en volgens mij weinig plaats, hiermee ondervonden is.

Ik wil ook alle bitten uitproberen, maar die kan ik niet allemaal krijgen en sommige zijn hier zelfs nauwelijks te koop.

Ik hoor het graag
Groetjes

Kermis
Berichten: 1444
Geregistreerd: 28-02-13

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:11

Ik rij met een Myler lv1 en dat bit ligt heerlijk!
Mijn fjordje liep helemaal niet lekker op bus/water trensen. Dit bit is toch gebroken maar kan niet dubbelvouwen, ligt altijd recht in de mond en heel stil !

duikpaardje

Berichten: 1476
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:11

Wij rijden allebei onze fjorden op een enkel gebroken kneveltrens. Ook veel bitten geprobeerd maar dit werkt prima, ligt rustig en stabiel in de mond.

Anoniem

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 10:13

Volgens mij is er van zowel Myler als Sprenger bitten de mogelijkheid om ze te testen voor je ze koopt. Weet even niet meer waar, maar dat is vast te vinden op internet :) En verder zou ik je zeker aanraden om eens op ebay.co.uk of ebay.de te zoeken naar duurdere bitten voordat je ze koopt, met name Mylers zijn in Nederland echt extreem duur in vergelijking met Ebay.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 10:16

Bedankt voor de snelle reacties!

Myler hier jammer genoeg niet, Sprenger kan ik idd testen, maar ze hebben niet alles. Ik ga maandag eens gaan kijken, maar heb de winkel al opgebeld.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:12

Kermis schreef:
Ik rij met een Myler lv1 en dat bit ligt heerlijk!
Mijn fjordje liep helemaal niet lekker op bus/water trensen. Dit bit is toch gebroken maar kan niet dubbelvouwen, ligt altijd recht in de mond en heel stil !

Dat idee heb ik dus ook, maar vind het vreemd dat de bijrijdster dat dan niet merkt.

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:19

Ik heb een Trust dubbel gebroken bitje. Bij alle paarden waar ik die bij heb gebruik liepen er veel lekkerder op dan op hun eigen bit. Deze paarden accepteerde het bit super en lijken hem ook erg lekker te vinden. Heb het bit gebruikt bij een fries, haflinger, heel heet warmbloed paard en een dravertje. Dit waren allemaal paarden die hun eigen bitten niet echt accepteerde maar waarbij de Trust direct een aangenaam verschil gaf.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:25

Bedankt voor je reactie, zal proberen of ik deze ook mee kan krijgen voor een proef sessie.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:30

Ik heb zelf een andere variant van het danger bit (van Magic, via de bittenbank) en ik ben daar heel goed over te spreken.
Voor mijn paardje het juiste bit

Daphneeeej

Berichten: 3001
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:30

Wel een ding bij de trust, mijn 13,5 valt meer als een 13/12,5, dus valt iets kleiner uit.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:35

Ik ben alleen een beetje bang dat een danger bit nogal streng is.

Ik zal een iets grotere maat meenemen dan, bedankt.

Autumnn

Berichten: 8077
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:41

Ik heb een Trust bitje, heel erg fijn. Paardje loopt er echt heel lekker op. :j
(dubbelgebroken, met een soort 'rondje' in het midden en Sweet Iron. Was niet goedkoop
(75 euro)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 11:42

Is zo'n rondje niet erg dik? Of heb jij ook een paard met niet veel plaats in de mond?

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:11

Aria_zz schreef:
Ik ben alleen een beetje bang dat een danger bit nogal streng is.

Ik zal een iets grotere maat meenemen dan, bedankt.

Nee hoor is helemaal niet streng tenzij je zelf streng bent in je handen.

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:23

Is een myler lv 2 niet wat die heeft meer een boog waardoor de tong vrijer ligt. Mijn paard vind dit prettiger dan de lv 1

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 14:33

Seven schreef:
Is een myler lv 2 niet wat die heeft meer een boog waardoor de tong vrijer ligt. Mijn paard vind dit prettiger dan de lv 1

Ja idd, is ook voor al doorgereden paarden. Maar werkt ook meer in op de lagen (niet veel maar een beetje). Maar ik kan het dus niet testen en lan niemand vinden die een heeft.
Moest ik enkel dit bit als optie hebben zou ik het wel kopen en als het niet werkte terug verkopen, maar er zijn duidelijk meer opties.

Kiki: hoe werkt dat dan? Ik heb wel uitleg szien staan maar kan me niet zo voorstellen wat het voor het paard doet. Wanneer die tegen de hand is of wegloopt wordt het een stang? Klopt dat?

Seven

Berichten: 21230
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:37

Mocht je in de buurt wonen mag je due van mij best proberen :j

Kay_CMoll
Berichten: 211
Geregistreerd: 11-08-13
Woonplaats: Hever

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:38

http://horsebitbank.com/ Op deze site kan je myler bitten (en vele andere) 30 dagen proberen en indien nodig terug zenden ! :-)

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:06

Aria_zz schreef:
Ik ben alleen een beetje bang dat een danger bit nogal streng is.

Ik zal een iets grotere maat meenemen dan, bedankt.


Als het dezelfde is als ik heb is hij helemaal niet zo streng. Het is een dubbelgebroken trens en als hij op slot schiet is het een ongebroken trens. Lijkt mij niet zo heel heftig..
Veel mensen roepen dat hij inwerkt als een stang als hij op slot schiet, maar dat is niet zo, een stang heeft hefboomwerking en dat heeft het dangerbit niet.

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:19

Aria_zz schreef:
Kiki: hoe werkt dat dan? Ik heb wel uitleg szien staan maar kan me niet zo voorstellen wat het voor het paard doet. Wanneer die tegen de hand is of wegloopt wordt het een stang? Klopt dat?


Jeskim heeft het mooi uitgelegd
Jeskim schreef:
Aria_zz schreef:
Ik ben alleen een beetje bang dat een danger bit nogal streng is.

Ik zal een iets grotere maat meenemen dan, bedankt.


Als het dezelfde is als ik heb is hij helemaal niet zo streng. Het is een dubbelgebroken trens en als hij op slot schiet is het een ongebroken trens. Lijkt mij niet zo heel heftig..
Veel mensen roepen dat hij inwerkt als een stang als hij op slot schiet, maar dat is niet zo, een stang heeft hefboomwerking en dat heeft het dangerbit niet.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 23:02

Oké ja dan valt dat idd mee. Maar hierdoor heb je dus meer controle bij probleem momenten? Kan idd wel helpen wanneer hij een bokje en een crossje doet in het bos...

kiki1976

Berichten: 16897
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:17

In geval van mijn paardje wel.
Zij was als jong paardje beleerd voor de wagen (vorige eigenaren). Ze werd gereden op een liverpoolbit op de onderste sleuf.
Onder het zadel had je met een gewoon dubbel gebroken bitje vrij weinig te vertellen, liep regelmatig dwars door je hand.
OP advies van m'n instructrice over gestapt op een ongebroken bitje. Hier liep ze veel beter op, maar later liepen we tegen het feit aan dat de fijne kneepjes niet over kwamen.
In overleg met de tandarts die zelf ook de bittenbank heeft uitgekomen op dit bitje dus.
Met dit bitje is ze op 2 pinken te rijden. Maar wanneer ze een hele enkele keer toch doordramt, dan heeft deze de werking van een ongebroken bit.

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:52

Het grote voordelen van deze duurdere bitten is dat ze hun waarde tweedehands ook goed houden. Je verliest er maar een 20-30 euro op, wat isk zelf wel een goede investering vind.
Daarnaast denk ik dat het belangrijk is om te investeren in goed materiaal en merk ik dat de paarden hier gewoon veel fijner het bit aannemen nu ze een myler hebben dan daarvoor. Dus ik zal het altijd doen. Myler valt overigens wel wat groter dan de standaard maat.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 11:14

Kiki, wel ik heb een fjord die op 2 pinken te rijden is met dubbel gebroken, vandaar dat ik dacht dat het te sterk zou zijn voor hem, hij is nu zo licht te rijden.

RianneH: ja dat is zeker zo! Maar ik koop toch liever meteen goed. Weet jij of de Myler 04 beter zou zijn dan gewoon een level/fase 1?

RianneH

Berichten: 28254
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Bitten kwestie: goed of duurkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 11:55

Ik heb geen idee. Sommige paarden hebben die tongboog echt nodig, anderen genoeg aan de level 1. Als je in de buurt woont mag je mijn lv1 wel passen :)