hoeveel zadels voor jou fjord?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 01:16

Ik ben benieuwd of de rest van jullie ook zo ontzettend veel moeite heeft met het vinden en behouden van een goed passend zadel voor jullie fjordjes.

Als het zadel bij ons eindelijk past dan is het binnen 3 maanden weer niet goed meer...wordt dr wel een beetje radeloos van.

Boomloos ook al van alles geprobeerd, BF is het enige waar we wat mee kunnen maar heb zelf moeite met de brede zit ook na het verdikken van de inlages.

Heb ook trekker en Startrekk al voorbij laten komen......

Ben heel nieuwschierig of er meer mensen dit probleem hebben....

Anoniem

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 01:43

Ik had dat probleem ook met mijn fjord. Had een pagony halflingerzadel nieuw gekocht, door de zadelpasservice van divoza aan laten meten.... bleek hem veel te groot te zijn.
Daarna van Barefoot een boomloos zadel op hem getest... waardeloos. De haren op zijn rug braken er zelfs van af.
Toen hier in de buurt bij een ruitersportzaak een duur engels black country zadel op maat voor hem laten maken, dus echt helemaal aangemeten... bleek helemaal niks van te kloppen en na 7 maanden kreeg hij enorme witte plekken, dat zou normaal zijn en komen door wrijving waar niets aan te doen zou zijn.
Daarna heb ik voor hem een nieuw massimo trail zadel bij "de zadelmaker" gekocht, met franse kussens want hij heeft een korte rug, en die zit hem perfect. Nadat we verhuisd waren en hij harder en zwaarder moest gaan werken in het bos en zijn bespiering daardoor veranderde, paste het zadel niet meer goed maar dat is door de zadelmaker in een handomdraai opgelost. Ben erg blij met dat zadel en fjordlief ook.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:11

Ha Ollytje,

een Barefoot (of ander zadel) met minder lange zijkanten en zonder kniewrongen scheelt echt enorm qua breedte van de zit hoor, dus het is best verstandig om het daar te zoeken (zoals je al doet ;) ) , eventueel zolang je niks beters bij jullie passends hebt gevonden :)

Ik ben zelf een echte Barefoot-liefhebber maar kan ook niks met de brede zit van de modellen met wrongen, geeft veels te veel spanning op mijn heupen... met een Arizona model bijvoorbeeld heb ik nergens last van +:)+

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:22

Ik heb zo veel zadels gehad... Pfff een ellende!
De barefoot vond ik de drukverdeling van de beugels heel slecht, ik kon er ook niet echt aan wennen.
Wat aardig goed lag was de Thorowgood cob T4.
Nu heb ik een zadel met een lederen boom en verstelbare kussens. Ideaal! Ik ben alleen het merk vergeten |o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:28

No_No schreef:
Ik heb zo veel zadels gehad... Pfff een ellende!
De barefoot vond ik de drukverdeling van de beugels heel slecht, ik kon er ook niet echt aan wennen.
Wat aardig goed lag was de Thorowgood cob T4.
Nu heb ik een zadel met een lederen boom en verstelbare kussens. Ideaal! Ik ben alleen het merk vergeten |o


Zou je kunnen kijken welk merk dat is? Daar ben ik wel heel benieuwd naar voor een ander paard van mij.

CrazyCat

Berichten: 4710
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:30

Ik had destijds ook een merrie die zo snel veranderde dat ik boomloos ben gaan uitproberen.
Ik liep tegen hetzelfde aan met barefoot als jij en de startrekk schoof.

Ik heb nu al jaren lang een ghost boomloos zadel.
Niet dat brede gevoel en ook geen stoelzit.
Daarnaast zijn de kussens geheel verstelbaar.

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:33

Heb nu een barefoot Cheyenne en een Hidalgo Milwaukee (westernmodel) op mijn fjord en beide zijn boomloos en zitten heerlijk.

Bij de Hidalgo kan je er kussens onder doen of met een goede pad rijden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 13:57

Anoniem schreef:
No_No schreef:
Ik heb zo veel zadels gehad... Pfff een ellende!
De barefoot vond ik de drukverdeling van de beugels heel slecht, ik kon er ook niet echt aan wennen.
Wat aardig goed lag was de Thorowgood cob T4.
Nu heb ik een zadel met een lederen boom en verstelbare kussens. Ideaal! Ik ben alleen het merk vergeten |o


Zou je kunnen kijken welk merk dat is? Daar ben ik wel heel benieuwd naar voor een ander paard van mij.


Hidalgo venice heb ik :o

Anoniem

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:09

Super, dankje No_No

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 01:21

wat een geruststelling om te horen dat het een veel voorkomend iets is bij fjorden ( nou jah eigenlijk niet natuurlijk) maar wel om te weten dat er meer zijn met hetzelfde verhaal.

Pmarena> het bf Madrid zadel heb ik besteld voor mijn man en zijn fjord , die rijd zo mee weg en heeft nergens last van ook niet bij alle andere zadels die we gehad hebben.
ben dan ook wel heel benieuwd hoe deze zit zeker als jij zegt dat het zo verschilt.

mn heupspier schiet heel makkelijk uit zijn verband ( beetje vergelijkbaar met kramp in je kuit maar dan in je heup. Ik baal er enorm van want ik heb heel lang met heel veel plezier bf gereden en ons pas overleden fjordje Olly is daaronder enorm opgeknapt.

Ik had eerst een Cheyenne wat heel goed beviel maar wilde een zadel met iets meer stevigheid en ben toen overgestapt naar de Lexington, en vanaf daar ging het niet zo goed meer.

ben overigens zelf veel huiveriger voor de drukverdeling van boomzadels.
Zeker bij een snel veranderlijk paard. en ben toch al een paar keer beet genomen met boomzadels.

Massimo wekt als enige boomzadel nog iets mijn interesse, maar als ik die over 3 maanden ook weer te koop/ruil aan kan bieden........
dan ga ik liever nu voor een goed passend boomloos of idd eventueel semi boomloos zadel.

Ben wel nieuwschierig geworden naar de zit van Hidalgo zadels, valt dit merk ook onder de betere boomloze zadels?

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:29

Hidalgo is nog erg in opkomst, voorheen (paar jaar geleden) kwam het op mij over als een B-kwaliteit Startrekk zeg maar en ik heb me er weinig in verdiept i.v.m. "niet interessant".

Maar ze hebben (nu?) ook een betere, duurdere kwaliteit lijn waar ik toch wel enthousiaste reacties op hoor en die er ook echt wel leuk uitzien zo vanaf foto's :)

Ik ben ook wel benieuwd hoe de ervaringen daar over een paar jaar mee zijn. Er komen langzaamaan wat meer verkopers van in Nederland en je begint wat meer mensen te horen die ze kopen, die zijn soms wel / soms niet enthousiast dus ik ben ook wel benieuwd hoe dat zich verder ontwikkeld als meerdere mensen de zadels wat langer in gebruik hebben. Ben ook wel benieuwd of Hidalgo de potentie heeft om wat populairder te worden dan bvb. Startrekk waar je toch maar heel erg weinig mensen over hoort :)

Ik was zelf ook altijd wel enthousiast over de Cheyenne en had daarbij geen last van mijn heupen die zeg maar een soort van op slot in een kramp konden schieten, heel gemeen :=

Maar de Arizona is nog veel beter voor mij, nog kortere zijkanten en dus een nog smallere zit, zeker met mijn korte pootjes :=

Een hoger / smaller opgebouwd zadel doet niks voor mij, vaak zit je dan wel leuk op een V-vormig zadel maar zijn de zweetbladen alsnog vrij breed of zit je met iets van een kniewrong waardoor je alsnog in een soort spreidzit komt te zitten. En je ook sneller last hebt van die verkramping doordat je meer op een vormvast zadel zit dan op een bewegend paard.

Maar dat is uiteraard per ruiter verschillend :j

Ik zou er persoonlijk iig ook niet aan moeten denken om op een Lexington of zoiets te rijden, blegh.
Die lange zweetbladen en dikke kniestukken.... geeft mij met mijn korte pootjes en gevoelige heupen meer last dan gemak. Op "normale" zadels (boom dressuur en VZ) kreeg ik ook last van die heupen -O-

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:49

Er zijn testzadels van hidalgo ;)

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 09:51

Kort overzichtje wat ik heb nu en wat ik getest heb, maar misschien interessant en omdat het jouw topic is foto's in links gezet. Iedere fjorden rug is natuurlijk wel anders en ben blij dat ik een fjord heb met aardig wat ruimte.

Hidalgo Milwaukee (gebruik zonder kussens).
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-W6KB4NZF.jpg
Barefoot Cheyenne drytex.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-6KDVO33G.jpg
Testzadel Hidalgo Milwaukee en 2 maten kleiner dan wat ik nu heb (gebruikt zonder kussens) en niet meer beschikbaar als testzadel.
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MISBWGOJ.jpg
Barefoot Arizona Nut
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-MIDFN7ZN.jpg

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:50

Marcella, allereerst wat heb jij een waanzinnig leuke fjord zeg! ik vind ze erg mooi alle zadels eigenlijk wel, bedankt voor jou fotoos dat zegt toch veel meer als woorden.

No-No ik ben aan het mailen met iemand van Hidalgo en overweeg er om eentje te testen.

Pmarena, ik ben ook reuze benieuwd naar de Madrid. De arizona zou mss dan wat voor ons zijn, ik vond persoonlijk de lexington best wel fijn zitten (zie je maar hoe persoonlijk dat is) maar de fjordjes dus weer niet.

Ik ben superkritisch geworden op boomzadels, maar dat moet je ook wel zijn aangezien er veel mensen rond lopen die maar wat aanpielen.

Ik zie persoonlijk het liefst een zadelpasser met ervaring en passie die meedenken vanuit paard en ruiter ipv die verkopers met hun hele dure zadels die je zeggen dat het past terwijl je paard bokkend wegrijd.....

of zeggen dan rij je toch beide paarden met 1 zadel totdat je die ander 2500 euro bij elkaar hebt ( en dat voor een op het individuele paard aangepast op maat gemaakt zadel)Dan vraag ik me dus af of je weet waar je het over hebt als je 1 boomzadel aansmeert op 2 paarden.

Bij boomloos kan dat prima maar bij een boomzadel naar mijn mening dus absoluut niet. Nee ik heb er echt even geen vertrouwen meer in. Ik heb in 2 jaar tijd 9 zadels voorbij zien komen voor 2 paarden die na een aantal maanden al geheel niet meer pasten en dan heb ik het ook nog over de boom en niet eens de kussens.

zo hihi frustratie even kwijt... hoop dat we een boomloze weten te scoren die ons beide goed bevalt.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:58

Een fjord is volgens mij ook echt een ras die enorm veranderd in bouw.
Ik bedoel, ze horen het gras groeien en whamm!! Ze zijn in eens ronder :oo

Marcella

Berichten: 36831
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:16

Graag gedaan, maar wat voor een soort zadel zoek je. Een dressuurzadel of vzh zadel of een westernzadel. Ik gebruik van het dressuurmatige werk de barefoot Cheyenne, maar als ik ga buitenrijden of western dan pak ik de hidalgo Milwaukee.

Heb nog wel meer zadels getest hoor, maar dan moet ik er diep gaan graven in mijn foto archief. :o En ja heb een testzadel verslaving, maar je moet gewoon zoveel mogelijk uitgeprobeerd hebben om een oordeel te vormen. O:)

En eigenlijk zou ik ook nog wel de dressuurmodellen willen testen bij Buitenzinnig.

No_No moet eigenlijk zeggen sinds dat de mijne niet meer op kleigrond staat ik daar veel minder last van heb. ;)

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:07

ik heb een daslo zadel voor die van mij met verwisselbare boom en die ligt nog wel goed maar laat toch binnenkort een zadelmaker komen om te zien of die bijgevuld moet worden. verder heb ik ene boomloos zadel gehad alleen was 10 x niks voor ons verder ben ik nog steeds langzaam opzoek naar een western zadel vooral voor de buitenritten en een engels zadel voor te oefenen in de bak :D

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:53

Ik heb voor de mijne een Massimo, ook één van de weinige zadels die hij past.

moon80
Berichten: 53
Geregistreerd: 27-11-12

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:08

Thorowgood zadel was bij mijn paard de oplossing

colunder

Berichten: 3547
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Bennekom

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:12

Hier ook uitgekomen op een Massimo van "de zadelmaker"
Een fijn zadel wat ook weer vrij makkelijk aan te passen is als het niet goed meer ligt.
Op onze fjord lag hij niet goed meer,"de zadelmaker" komt bij je thuis en past het ter plekke aan.
Evt. kan de boom ook nog een maat groter of kleiner gemaakt worden.
Echt hele goede service.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 04:38

Massimo en Thorowgood zijn heerlijke zadels voor de moeilijkere paardenruggen.

Ik ken trouwens een verdeler/zadelmaker van deze merken die echt vanuit het paard kijkt en niet naar haar verdiensten. Dus ze bestaan nog wel! Alleen zit deze in België dus niet zo handig voor Nederlanders.

Ik hoop dat je het perfecte zadel vindt, ik weet wat voor een lastige zoektocht het kan zijn, veel succes!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:12

Ik heb voor Angel in totaal 5 zadels gehad, heb nu alleen nog 3 Passier zadels. Allemaal met de standaard boommaat met extra schoudervrijheid.

Ollytje
Berichten: 478
Geregistreerd: 16-06-11

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:17

heb ook thorowgood gehad, passte uiteindelijk ook niet meer, Massimo dealer heb ik ook langs gehad maar die passte ook niet... ik heb nu inmiddels voor mijn fjord een barefoot Madrid en dat bevalt echt super, deze heeft ( vind ik) absoluut geen brede zit en ligt als een huis.

Voor manlief zijn fjord ook een BF Madrid , maar zijn fjord is net een eettafel zo plat...daar moeten we nog even bij kijken of het voor hun ook zo ideaal is. Gaan voor mijn man zijn fjord ook een ghost zadel testen.

Ik blijf voorlopig bij boomloos rijden, zeker nu ik een zadel heb gevonden met veel steun en wat wel smal zit bij de heupen.

Ik wilde een boomzadel omdat deze "beter" zou zijn voor het paard....maar als t steeds niet past is het dus absoluut niet "beter"...

Mijn fjord liep weg tijdens het opstappen voor alle boomzadels ( 3 boomzadels voor haar gekocht in 2,5 jaar tijd) De barefoot Madrid is trouwens het eerste zadel waarbij ze dit niet doet.

joycerijkx
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-05-14

Re: hoeveel zadels voor jou fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:45

heel herkenbaar dit,
zadels die slecht passen op je fjord,
de eerste maand/maanden wel, maar daarna niet meer...
Ik werd er helemaal ziek van!
Van alles geprobeerd maarja, een boomlooszadel is ook zo raar op een dressuurwedstrijd.
Dus toen toch maar verschillende zadels geprobeerd,
Op een geven moment gewoon op maat laten maken, en als ze weer een beetje begint te groeien zeg maar, beetje op dieet gezet :)
Maar was eigelijk niet echt nodig,
Dit zadel past wel echt perfect maar was wel aan de duurde kant...
haha, maar het is natuurlijk wel belangrijk dat hij goed past, anders ook zo zielig...