Wat werkt er echt goed tegen zomereczeem

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kalliexxxx
Berichten: 280
Geregistreerd: 15-05-11

Wat werkt er echt goed tegen zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 16:14

Halloo allemaal,

ik heb een vraagje, mijn bijrij fjord heeft last van zomer eczeem.
nu hadden we daar fenonolf voor, maar tot onze stomme verbazing is dat deze week uit de verkoop gehaald.
Nu moeten we dus wat anders proberen.
Wat werk er bij jullie echt goed?
Hij schuurt zijn staart en manen anders echt tot bloedend aan toe open.
wij beginnen trouwens niet aan een deken!!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:16

Derfen en een exceem deken,nou als je geen deken op wilt doen en hij schuurt tot bloedens toe.zou ik hem verkopen aan iemand die langs de zee woont of aan iemand die wel een deken wilt kopen en spul. Want jeuk is ergers als pijn
Laatst bijgewerkt door keona op 01-07-14 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanna_94

Berichten: 1400
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:17

Waarom niet aan een deken beginnen?
Lijkt me nochtans een goede oplossing...

kalliexxxx
Berichten: 280
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 16:18

Wij beginnen niet aan dekens omdat we bang zijn dat hij door de bomen in zen weiland en er achter blijft hangen of het kapot schuurt.

wat is derfen voor spul
Laatst bijgewerkt door kalliexxxx op 01-07-14 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:19

Waarom geen deken? Vind dat heel gek! Je paard heeft er erg last van dus heeft gewoon een deken nodig.

kalliexxxx schreef:
Wij beginnen niet aan dekens omdat we bang zijn dat hij door de bomen in zen weiland en er achter blijft hangen of het kapot schuurt.


Oke, dus omdat je dan misschien je deken een keer moet repareren of nieuw moet kopen, krijgt je paard geen deken.

Sorry, maar dat begrijp ik echt niet. Zonder deken vind ik paardonvriendelijk ;(

kalliexxxx
Berichten: 280
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 16:27

ramses heeft maand terug zen oog hal opengehaald aan een boom en geloof me dat ziet er niet fijn uit.
Er zijn trouwens genoeg andere dingen denk ik
En daarbij is het tot nu toe goed gegaan zonder deken tot dat iemand heeft besloten om fenonolf uit de handel te halen.
tot vorige week had hij dankzij de fenonolf helemaal geen jeuk en lag hij niet open.
daarom zoeken we nu eerst naar een ander middel voor we op dekens over moeten

L_alice

Berichten: 255
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:28

geen deken om deze reden?? raar hoor.
Je paard tot bloedes toe open laten schuren is pas zielig, dan maar je deken een keer laten repareren.
En die gaan niet zo heel snel kapot, als je een goede koopt.

Bij ons op stal gebruiken ze vebastar poeder. Echt wonder spul.

kalliexxxx
Berichten: 280
Geregistreerd: 15-05-11

Re: Wat werkt er echt goed tegen zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 16:31

oke dankje voor de poeder.

ik vroeg trouwens niet om een reactie op die deken dus al iedereen daar over wil stoppen! thanks
ja hij heeft kleine wondjes, maar zoals ik al eerder heb gezegd, hadden we tot dat fenonolf uit de handel is gehaald daar geen last van!!!!

Hanna_94

Berichten: 1400
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:32

Een deken heeft toch niets te maken met het feit dat hij zijn oog heeft opengehaald aan een boom?
Als alles goed gaat, dan zal je paard niet meer veel gaan schuren eenmaal hij een deken opheeft. Ergens achter blijven hangen is nog steeds mogelijk, maar als je deken iets of wat goed aanpast is dat risico ook al een stuk minder...
Ik kan je niet meteen helpen met andere middeltjes tegen eczeem (overigens denk ik ook dat middeltjes altijd duurder zullen uitkomen als een deken)

L_alice

Berichten: 255
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:32

kalliexxxx schreef:
oke dankje voor de poeder.

ik vroeg trouwens niet om een reactie op die deken dus al iedereen daar over wil stoppen! thanks
ja hij heeft kleine wondjes, maar zoals ik al eerder heb gezegd, hadden we tot dat fenonolf uit de handel is gehaald daar geen last van!!!!


Graag gedaan.
Ze gebruiken ook een creme, maar weet de naam niet. witte fles van rode dop, is ook uit de handel. maar in sommige winkels hebben ze toch nog.

Ik heb het merk gevonden, leovet
Laatst bijgewerkt door L_alice op 01-07-14 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Wat werkt er echt goed tegen zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:34

Kun je de bomen niet afschermen?

Hanna_94

Berichten: 1400
Geregistreerd: 20-03-13
Woonplaats: België

Re: Wat werkt er echt goed tegen zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:36


Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:36

kalliexxxx schreef:
oke dankje voor de poeder.

ik vroeg trouwens niet om een reactie op die deken dus al iedereen daar over wil stoppen! thanks
ja hij heeft kleine wondjes, maar zoals ik al eerder heb gezegd, hadden we tot dat fenonolf uit de handel is gehaald daar geen last van!!!!


Je vroeg niet om een deken maar wel naar wat werkt. En een deken werkt 100% zonder dat je je paard met allemaal chemische middelen moet behandelen.

Sunny2002
Berichten: 71
Geregistreerd: 15-10-13

Re: Wat werkt er echt goed tegen zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:38

Op 123ruitersport.nl is fenonolf nog te koop...

Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:38


Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:39

Een eczemer in het land zetten zonder deken is dierenmishandeling.
En dat durf ik heel hard te roepen.
Je doet of die deken aan of je zet hem binnen van 1900 uur s avonds tot 08.00 u Smorgens
Geen enkel smeermiddel verricht wonderen, het is combinatie van het juiste management om jeukvrij te houden of minimaliseren

eriemens
Berichten: 50
Geregistreerd: 09-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:40

Mijn pony heet van 16.00 tot 10.00 een eczeemdeken op die z'n hele lichaam bedekt (van divoza) en de rest van de dag eentje die alleen z'n manen beschermt. Daarnaast geef ik hem ook knoflook, misschien is dat een optie naast je andere oplossing ?
Succes !

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:41

Fenonolf heet nu Itch Stop (maar heeft helaas wel een andere samenstelling dan Fenonolf, dat gebaseerd was op salicylzuur (niet anders dan aspirine dus).
Op internet kun je nog wel Fenonolf oude samenstelling kopen.
Ik heb het ook altijd gebruikt op mijn Eczeem-shetlander, met goede, jeukstillende resulaten.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 01-07-14 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:41

een deken en de kuur vebastar eczema

http://www.veba-star.nl/_html/main.php? ... =exem-cure

en eczeem deken moet je echt opleggen. Zomer eczeem is een allergische reactie op bepaalde mugjes. Wat nu als jij ergens allergisch voor bent waar je iedere dag mee word geconfronteerd en we geven je niks om het tegen te gaan. Zou jij dat prettig vinden? -O-

Ik had een serieuze exzemer en geen lichte, moest dit deken echt 24 uur per dag ophouden. Deze kuur stilde de jeuk (na 3 weken) en zorgde ervoor dat de huid mooi dicht kon groeien
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 01-07-14 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:44

TS heb je een exczemer (Zomerexzeem)n dan MOET je echt een vliegenwerende of liever: een speciale exczeemdeken opleggen, het is beslist oneerlijk t.o.v. je paard om dat niet te doen.
Ik begrijp je probleem daarmee (kapot schuren), dat heb ik hier ook met mijn ZE Shetmerrie, maar dat moet je maar op de koop toe nemen, anders heeft 't ook geen zin met spullen te gaan smeren.
Desnoods de deken in 2-voud kopen en/of een stroomdraadje langs de schuurobjecten spannen.

Jeuk is erger dan pijn, dus een ZE-paard of pony dekenloos (dus onbeschermd) te laten staan is toch echt geen optie.
Een halster aan laten is dikwijls niet nodig bij een goed passende dekenhals.

Ik zie wat de jeuk kan doen bij mijn eigen Shet.... help je paard, bestel een ZE deken, het is niet anders.

ingridxxs

Berichten: 256
Geregistreerd: 17-03-13
Woonplaats: Nieuw balinge

Re: Wat werkt er echt goed tegen zomereczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:53

Er bestaan eigenlijk geen middeltjes tegen zomerexceem, alleen bij paarden die er wat minder last van hebben maar als ik dit zo hoor heeft ie fjord het best wel erg.

Het enige wat echt helpt is een deken, dan kunnen die vliegen niet steken.

Avalon87

Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:58

Wat is een goede ZE deken? Zit er veel verschil in kwaliteit if komt het allemaal wel op t zelfde neer?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2444
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 16:59

Avalon87 schreef:
Wat is een goede ZE deken? Zit er veel verschil in kwaliteit if komt het allemaal wel op t zelfde neer?


ik had die van QHP na een jaar helaas kapot maar hield het aardig lang uit :D

LisKir
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:02

Op de haflingerstal waar ik jaren gereden heb stonden de haflingers met zomerexceem buiten met een Rambo sweet itch hoodie. Ze stonden allemaal bij elkaar in de wei en ook tussen bomen. De dekens lagen op van begin April tot begin Oktober en er was er zelden echt een kapot. Dit waren erge en minder erge schuurders, maar dit werkte wel het beste voor allemaal. Zou toch echt nadenken over een deken en het niet meteen verwerpen. Ben het met de andere eens dat dit echt het beste werkt.

kalliexxxx
Berichten: 280
Geregistreerd: 15-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 19:02

Hanna_94 schreef:
Trouwens, heb het snel even opgezocht. Je kan fenonolf in sommige webshops online nog kopen?
http://123ruitersport.nl/voeding/voedin ... 50-ml.html
Zullen dan ook wel de laatste flesjes zijn, maar dan heb je toch nog iets.


het klot idd dat het daar nog te koop is.
wij hebben het bestelt maar kregen uiteindelijk een vervangend product opgestuurd.
wat niet werkt dus daar balen we echt super van