Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 22:59

Beste Fjordenliefhebbers, ik speur al een tijdje internet af en het valt mij op dat er zeer weinig grote Fjordenruinen te koop staan.
Ik kijk op MP, de Boktmarkt, op het verkoopgedeelte van de Stamboeksite en heb ook al fokkers benaderd.
Zijn er nog sites die ik over het hoofd gezien heb en klopt het dat er in het algemeen weinig Fjordenruinen te koop staan?
Als iemand hier nog wat weet: ik ben op zoek naar een brave Fjord, liefst vanaf 1.50, tussen 4 en 12 jaar, zonder zomereczeem. Hoofddoel: relaxed buiten rijden in het bos, (woon aan het bos) maar ook wat dressuur (misschien zelfs Fjordsport).

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:48

Ik denk dat het aanbod goede fjorden op dit moment algemeen gezien laag is. Helemaal in die grootte.

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 18:51

Hallo,

Ik ken een fjordenfokkerij die wel grote ruinen fokt. Momenteel hebben ze alleen jong spul maar misschien is het de moeite waard om is te kijken. Misschien hebben ze nog wat staan. Mijn fjord is daar gefokt en meet 1,53m
http://Www.staldolfing.nl

Voor vragen mag je ook altijd pb'en :)

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:20

Het aanbod wordt wel steeds schaarser aangezien drie jaar geleden de fokkerij inzakte en mensen sneller van hun veulen af wilden (en dus maar naar de markt/slacht). Daarnaast is je stokmaat-wens denk ik het grootste struikelblok, die zijn er niet bij bosjes, laat staan te koop en in de gewenste leeftijdscategorie. Zelf hebben we ook momenteel niks te koop staan van die stokmaat met zekerheid en die leeftijd (en ook de combinatie niet dus). Wel hebben wel nog een koppel jonge fjorden, waarin twee 2,5 jarige ruinen en twee 1,5 jarige ruinen die nu relatief grote maat lijken te worden (maar of ze met zekerheid de 1.50 te boven gaan of rond de 1,48 blijven hangen durf ik je nu nog niet te zeggen).

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:23

Ik heb er één die precies aan je eisen voldoet, helaas niet te koop! Je moet echt geluk hebben, ze staan er wel op, maar niet heel veel. Gewoon goed blijven opletten, dan komt het vanzelf wel!

Anouk1969

Berichten: 43
Geregistreerd: 23-05-13

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:27

Ik heb er toch wel een aantal voorbij zien komen de laatste 3 maanden, maar ze zijn ook zo weer verkocht. Gewoon elke dag MP en Bokt checken, ze zijn er wel maar helaas mondjesmaat...

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:28

Grappig, ik zoek ook een fjord die aan dezelfde eisen voldoet. Heel moeilijk te vinden op dit moment :)
Ik moet zeggen, ik ben dan echt gericht opzoek na 1.50. 2 cm afwijking is nog oke, maar groter/kleiner niet.
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 20-11-14 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Appaloosa9
Berichten: 622
Geregistreerd: 07-06-11
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:34

Ze zijn er wel, toevallig een paar voorbij zien komen de afgelopen maand van rond de 1,55 ! Er zijn veel mensen opzoek naar grote fjorden ! Gewoon goed blijven zoeken en misschien fokkers inlichten dat al ze er eentje hebben staan je wordt gemaild

Fitzroy

Berichten: 25134
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 05:16

Ik ben benieuwd welke jullie dan voorbij hebben zien komen, want ik heb de afgelopen maanden iedere Fjord in de gaten gehouden. Ben er maar bij één geweest die aan mijn eisen voldeed en die werd onder mijn neus verkocht.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:29

Wat is dan de reden dat iedereen tegenwoordig zo groot wil? 1.45 en correct gebouwd lijf is toch ook prima lijkt me?

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:39

Dat vraag ik me ook af.
De fjord is van origine geen groot ras, waarom dat niet accepteren en perse groter moeten fokken?
Lijkt me dat je dan beter voor een koudbloed kunt gaan die standaard groter zijn.

spotterick

Berichten: 757
Geregistreerd: 27-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:42

Zelfs 140 van het robuuste is ook gewoon goed daar kan iemand opzitten van 180 zonder dat die veel te groot lijkt xd
Je kan ook bij kleinere kijken en dan kijken of je er mooi oppast. Want een smalle fjord van 150 past misschien net zo mooi als een brede van 140/145

AnoukB25
Berichten: 23
Geregistreerd: 12-08-13

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:46

Je kan nog op sporthorses.nl kijken. Misschien staat daar een fjord die aan je eisen voldoet

mvdbijl

Berichten: 3676
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 09:13

Waarom? omdat iedereen ineens de gekte heeft dat ze er 1 van 1.50 of groter moeten.

Volslagen onzin want 1 van 1.45 of 1.48 kan net zo mooi tonen.

Daarbij zoals bella heeft uitgelegd is de fokkerij ingezakt voor een aantal jaar dus zie je daar op een gegeven moment de resultaten van. Ik Zou bij een paar fokkers gewoon een zoekopdracht geven.

Ook heeft de prijs er wel mee te maken. Kijk eens wat fokken, opfok, beleren etc kost en dan wil men een goede fjord voor 1500 euro hebben. Ik zou ook niet meer fokken.. In mijn ogen zou een goede prijs voor een goed paard fokkers ook motiveren.

Jodi93

Berichten: 1631
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:07

reden dat ik een grote fjord wou/wil is omdat ik ook wedstrijden wil starten en ik gewoon aan de start wil komen met een fjord. Omdat ik bij de paarden moet starten wou ik een wat grotere fjord die qua gangen er net wat meer uit kan springen. Mijn fjord heeft dan ook een ruime draf en voldoende galop. Tevens ben ik dol op springen en met mijn 'grote' vriend kom ik wat hoger zonder hem te overvragen :)

Ik heb dus bewust gekozen voor een wat grotere koudbloed ipv een warmbloed. Anders was ik op warmbloed overgegaan.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:15

Maar een kleine kan toch ook voldoende gangwerk hebben

Wendy1708

Berichten: 149
Geregistreerd: 12-01-08
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:05

Hoi allemaal, ik ben degene waarbij TS is komen kijken en waarbij de Fjord aan een ander verkocht werd. Bijna helaas want ik had hem heel graag aan haar willen verkopen! Er was echter al iemand die eerder gereageerd had en ook die middag kwam kijken. Ook een zeer goed tehuis en daar is hij ook heen gegaan. Neemt niet weg dat ik het voor TS heel naar vond.

Sven(Casper) was dus zo'n grote Fjord, 1.55m, en tot mijn verbazing moet je je bijna verantwoorden als je daar naar op zoek bent. De argumenten die gegeven worden zijn dan ook totaal niet steekhoudend. Er wordt hier bijna gesuggereerd dat een grote Fjord geen gezond beenwerk zou hebben. Alsof dat alleen maar samen zou zou gaan met 10cm minder. Ik las hier zelfs het woord "gekte" alsof het een ziekelijke modetrend is... Sven was een echte rastypische Fjord en zat zeker goed in elkaar, zeer sterke benen, nooit kreupel geweest en ik heb toch wel alles met hem gedaan wat je kunt doen. Zo zijn er veel meer grote gezonde fjorden. Volgens mij worden er geen statistieken bijgehouden die het tegendeel bewijzen, ookal doet de discussie hier en ook op Fjordenwereld, bijna anders vermoeden. Dat het moeilijk is een grote Fjord te vinden is een ding dat zeker is, de gemiddelde maat is nu eenmaal lager maar ze zijn er wel degelijk. Misschien zou daar een schone taak voor de (grote) fokkers liggen, grote maat gaat namelijk zeker prima samen met rastype. Nu worden er jaar in jaar uit kleine of gemiddelde maat Fjorden gefokt die je vervolgens, inderdaad, aan de straatstenen niet kwijt kan of tegen absolute bodemprijzen. Hele weilanden vol jong spul staat te wachten op een koper.

Mijn belangrijkste argument was heel simpel, ik heb wilde een grote Fjord omdat ik me, maar dat zal wel persoonlijk zijn, voor aap voel zitten op een kleine, of zoals je wilt gemiddelde, maat Fjord. Vroeger (25jaar geleden) had ik ook al een Fjord, een merrie van 1.42m, zeker destijds heel gangbaar, maar op alle foto's keek ik of mijn benen er niet teveel onder uit staken. Dat gevoel, het voor het mooie net te lang zijn, daar had ik gewoon geen zin meer in. En met mij zijn er dus tegenwoordig blijkbaar een heleboel mensen die daar geen zin in hebben. We willen wel degelijk absoluut een Fjord met het dienoverkomende uiterlijk en karakter maar dan wel een maatje meer. Niets mis mee, toch!?

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:27

Dus dan krijg je het weer dat rassen standaards aangepast moeten gaan worden voor het plezier van de mens, ondanks dat dit totaal niet matched met het originele ras.
Dat vind ik altijd zo zonde.
Als iets niet past past het niet.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:40

Ik wou een kleine maar heb een grote :=

Een tijdje terug heb ik er een stuk of 3 voorbij zien komen. Maar ja, daar heb je nu niets aan..
Ben je lid van fjordenforum Facebook?

Succes met je zoektocht!

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:42

Silence schreef:
Dus dan krijg je het weer dat rassen standaards aangepast moeten gaan worden voor het plezier van de mens, ondanks dat dit totaal niet matched met het originele ras.
Dat vind ik altijd zo zonde.
Als iets niet past past het niet.

Waarom zou een grote fjord niet meer passen in het rasstandaard? Ik ken ook een grote fjord (1,54) die doet niet onder aan onze fjord van 1,40 hoor...

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:04

Laat ik ook even duidelijk zijn, ik ben specifiek op zoek na deze maat omdat hij/zij in een span moet lopen. Tegenwoordig zie je steeds vaker grote fjorden en ik vind het gewoon een fijne en geschikt ras voor het werk wat ze moeten gaan doen. Normaal zoeken we voor deze hoogte vaak een haflinger/tinker maar nu heb ik de fjord daar ook aan toe gevoegd omdat wij dit ook een fijn ras vinden om mee te werken en ze er blijkbaar steeds vaker zijn rond deze stokmaat.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:10

Wendy1708 schreef:
Dat het moeilijk is een grote Fjord te vinden is een ding dat zeker is, de gemiddelde maat is nu eenmaal lager maar ze zijn er wel degelijk. Misschien zou daar een schone taak voor de (grote) fokkers liggen, grote maat gaat namelijk zeker prima samen met rastype. Nu worden er jaar in jaar uit kleine of gemiddelde maat Fjorden gefokt die je vervolgens, inderdaad, aan de straatstenen niet kwijt kan of tegen absolute bodemprijzen.


Met andere woorden: fokken naar wat de markt wil.

Dat lijkt mij voor de verkoop een goede ontwikkeling, maar voor het ras vraag ik het me af. Eind jaren '80/begin jaren '90 was een fjord van 1,35m gangbaar. Een fjord van 1,40m behoorde al tot de groteren. In krap 15 jaar tijd is de gemiddelde maat al 10 cm gestegen. Is het wenselijk voor de gezondheid en de uitstraling van het ras om daar nog eens tussen de 5 en 10 cm bij op te fokken?

Ik denk het absoluut niet. Groter dan 1,50m hoort een fjord in mijn ogen niet te zijn, een enkele uitschieter daargelaten. Waar we anders langzaam aan op afstevenen is een rijpaard in fjordenjasje. Het gaat niet alleen over de maat, maar wat er in dit topic ook al aangehaald wordt is dat een grotere fjord ook groter kan bewegen. Daarnaast zal men ook wat meer beweging willen zien waardoor de stand van de schouder en het kruis ook anders wordt.

Ik denk dat als we de weg inslaan van fokken naar wat de markt wil we dan op hetzelfde pad terecht komen als wat er met de honden is gebeurt. Kijk naar een boxer, de neus moet steeds korter omdat wij dat mooi vinden. Bij de fjorden moeten ze steeds groter omdat wij benen die eronderuit komen niet mooi vinden 'voor het plaatje'. Waar zijn we mee bezig?

Ik als fokker kies er dan ook bewust voor om niet te groot te willen fokken. Als dat wat langzamer verkoopt, so be it. Liever aan iemand die het ras kan waarderen met al zijn plussen en minnen dan volledig fokken naar de markt.

Dorine92
Berichten: 5339
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:14

Wat een hoop afkeurende reacties op de vraag naar een grote fjord zeg! Als TS nou een grote fjord wil, wie heeft daar dan verder nog wat over te zeggen? Heel fijn dat er mensen zijn die blij zijn met hun kleine fjord, maar TS zoekt een grote, en dat is haar goed recht :j

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Weinig grote Fjordenruinen te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:20

Ik heb de mijne gekocht op 4 jarige leeftijd, toen was hij 1.45 meter. In een jaar tijd is hij 8/9 cm gegroeid, waardoor hij nu dus een 'grotere' is. Beide ouders waren niet groot (1.44 en 1.47) dus had ook niet verwacht dat hij zo zou groeien.

Ik ben zelf lang, dus ik vind het niet erg dat hij zo groot is geworden. Maar ze moeten inderdaad niet groter gaan worden dan 1.60 want dan is het geen 'Fjord' meer en wordt er gefokt op grootte en gangen wat misschien het karakter weer 'verpest'.

mvdbijl

Berichten: 3676
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:33

Het is je goed recht om een grotere te zoeken, zoals ik al zei leg je vraag bij diverse fokkers neer, komt er vanzelf iets op je pad. Ik weet er toch diverse die wel tegen die maat gaan maar, jongere paarden. Een fijn gereden, correcte / niet te oud is gewoon heel veel vraag naar en gaat van liefhebber op liefhebber over, die komt echt niet op internet.

Daarbij ben ik het volledig eens met Fjordnina.

Ik heb zelf ervaring met een grote fjord, die was in mijn ogen kwalitatief echt minder dan mijn 23 jarige die 1.36 meet. Op beide paarden zit ik overigens echt niet voor aap. De bouw doet ook erg veel..
Mijn grote fjord is uiteindelijk plost overleden op 16 jarige leeftijd, volgens DA toch ook iets dat met zijn grote te maken had / hart.

Toch zal je zien dat ze steeds wat groter worden, neem de kwpn'ers en andere warmbloeden die worden ook naar vraag gefokt en zijn heel wat meer cm's gegroeid in korte tijd. De vraag is nou eenmaal een kasteel van 1.78 voor in de wedstrijdring. Maar het zal de kwaliteit en het ras niet altijd ten goede komen.

Veel succes iig met je zoektocht.