Ervaring met fjorden paarden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 00:09

anjali schreef:
:j /3 *\o/* Een Fjord die ik kende werd gebruikt voor meervoudig gehandicapte kinderen.Die zaten er dan samen met een begeleider op,op alleen een kussen.Dat was een Fjord van het ouderwetse type.


Ik heb 9 jaar op een stal gewerkt met 8 van zulke fjorden (en een tinker, die vond ik dan weer het leukst :o ). Zij zijn daar natuurlijk wel uitgekozen op een rustig en betrouwbaar karakter en dat waren ze ook. Stuk voor stuk schatjes, ontzettend mak als er een gehandicapt iemand op zat of naast liep. Probeerde wel eens een extra hapje gras of bladeren mee te pikken maar he, geef ze eens ongelijk, bij zo'n iemand kan je dat gewoon snel flikken :') Bij de meeste fjorden, die er al járen staan, is de luiheid er ook wel behoorlijk ingesleten en moet je echt hard werken als je er onder het zadel meer van gaat vragen dan een beetje rondsjokken. Je krijg je dan nog wel in een drafje en een galopje :') Maar het is wel heel duidelijk te merken dat ze wéten dat ze het kunnen flikken om niet op je been te reageren. Er staan er echter ook een paar bij, die ook iets jonger zijn, die echt ontzettend leuk zijn onder het zadel. Die pakken dingen snel op en lopen graag voor je. Als je die niet meer inzet op zo'n manege en lekker gaat lessen enzo, heb je echt een geweldig rijpaard! Ontzettend lief, mak, werkwillig en toch ook wel een tikje eigenwijs :D

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 11:10

Ik heb er 4 jaar 1 gehad en heb sinds gisteren weer 1 lopen.

Mijn persoonlijke ervaring met mijn fjord was heel positief. In de bak ging ze echt voor me
door het vuur. Ze wilde altijd werken, was enthousiast en gedreven. Op wedstrijd was ze
echt gemotiveerd en de beste vriendin die ik mij kon wensen. Buiten was het een heel ander verhaal.
Ze was heel schrikkerig en bang. Gooide me er vanaf in een schrikreactie enz. Op zulke momenten was ze
loeisterk en kon ik niets beginnen. In de kudde was ze heel dominant en aanwezig. Ze wilde altijd de baas zijn en had ook voernijd. Allemaal opzich geen drama maar ik had er wel mijn handen vol aan soms :j Ik moest heel streng zijn en heel duidelijk grenzen aangeven, dan ging het goed.

Mijn huidige fjord heb ik pas een dag dus daar kan ik niet teveel over zeggen, behalve dat hij het
schattigste, liefste en mooiste veulen is dat ik ooit gezien heb. Hij is heel stoer, nuchter en nieuwsgierig. :+:

Daarbij vind ik een fjord in goede conditie en netjes getoiletteerd echt de mooiste paarden die er zijn <3

alvinbing
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 17:24

Heb zelf ook altijd fjorden gehad, inderdaad verschilt natuurlijk per paard. Wat ik wel heb gemerkt, wat hier boven idd ook al is gezegd, wel consequent zijn en als ze je eenmaal omlopen heb je er een handvol aan....

xmoniquex

Berichten: 18
Geregistreerd: 15-07-15
Woonplaats: Dedemsvaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:19

xLV schreef:
Hallo allemaal,

Ik ben bijna klaar met mijn studie en mag daarna een eigen paard. Ik zat eraan te denken om een fjord te nemen omdat ik dit allang wil , fjorden leuke beesten zijn en ik er vroeger ook mee gereden heb.

Nu is mijn vraag, Wie heeft er ervaring met fjorden paarden? Zijn ze makkelijk in omgang etc. ?

Groetjes



ik heb leren rijden op een Fjord,
ik vindt het erg fijne paarden om op te rijden en bovendien zijn ze ook erg goed te vertrouwen. Als je van pit houd is een Fjord ook er fijn!!

Isabel

Berichten: 2271
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:26

Ik heb ervaring met 2 fjorden; mijn vorige bijrijdpaard en mijn huidige.
De vorige heette Henk, was al een wat oudere. Was een beetje lomp, maar echt een lieverd. Ook heel slim! Met rijden wat eigenwijs, gaf je een tik met je zweep, kreeg je een bokje terug. Verder echt een heel leuk diertje!
Nu rijd ik een jonge fjord, Gullver. Echt zo'n schattig beestje! In de omgang is hij eigenwijs; hij stopt alles in zijn mond haha! Echt een eigen karakter, maar luistert wel naar je. Is mega slim, heeft in korte tijd heel veel vrijheidsdressuur trucjes geleerd! Met rijden is hij snel afgeleid, maar doet wel super zijn best verder

In het algemeen: Slimme maar eigenwijze paarden die voor je willen werken en waar je echt een band mee kunt vormen!

LieZ_Horses
Berichten: 2205
Geregistreerd: 23-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:28

Ik rijd al bijna 6 jaar een Fjord, van nu 22 jaar.
Het is echt een schat van een paard, m'n kleine nichtje kan er rustig op wegrijden.
Hij is erg braaf en heeft een heerlijk relaxt karakter. Maar het is en blijft een Fjord, als hij er geen zin in heeft dan heeft hij dat ook echt niet. :Y)
Met buitenritten kan hij goed voorop en loopt overal langs en is goed terug te rijden na een stukje crossen.

Dus vanuit mij ook een positieve ervaring.

Tibamar

Berichten: 8365
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaring met fjorden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 21:05

Super fijn karakter :D

Verder net wat je er mee wil. Elke fjord heeft eigen karakter maar dat is met alle rassen