Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Bit keuze met bosritten

 
Profiel   

Polly schreef
Ik heb met mijn pony jarenlang gevochten buiten op een bustrens en uiteindelijk heb ik er een bokkebitje in gehangen en sindsdien is het over. Niks geen gewenning, gewoon prima.
Ik zou in jouw geval gaan voor een pelham met dubbele teugels, je zegt zelf al dat het alleen voor buitenrijden is, dan zou ik m'n leven niet gaan wagen met bitloze optomingen.


Dat verschilt per paard. Die van mij is met bit eigenlijk gewoon gevaarlijk buiten, onbestuurbaar en niet te remmen. Rij nu een jaar bitloos en dan is ie met losse teugel te rijden in alle gangen, alleen of met andere paarden. Geen enkel paard is hetzelfde en voor elk paard werkt iets anders weer beter. Ik wil dus ook niet per se zeggen dat bitloos moet of dat dat bij elk paard werkt, dit is enkel mijn ervaring :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-16 16:21 



 
Profiel   

Marjo89 schreef
Mijn fjord liep ook voor de wagen.
En nu enkel alles nog met touw halster. Bewuste keuze en echt een omscholing gedaan.
Hij loopt zoveel fijner en vele malen meer zelf vertrouwen.

Scherper bit of ander bit is nooit de oplossing vind ik. Wellicht probleem bij jezelf zoeken. Wat maakt het dat hij op ene moment wel met dat bit naar buiten kan en andere moment niet. Want dan ...

In mijn geval en mijn ervaring leert dat hij geen uitzondering is. Zijn vorige baasje was erg onzeker. En ik ben consequent.
Hij had 0 zelfvertrouwen buiten. Mega onzeker. Ging daarom allerlei rare fratsen uithalen. En dat terwijl hij al ruim 4 jaar voor de wagen liep.
Je kan je afvragen. Hoe liep hij dan voor die wagen ?? Dat weet ik ook niet. Helaas. Maar hij groeit als kool en is mega betrouwbaar buiten nu. 6 maanden bootcamp zelfvertrouwen kweken. + heel veel grondwerken zowel buiten als in de bak.


Hij kan altijd thuis met zijn normale bit naar buiten, het is niet zo dat het de ene keer niet kan en de andere keer wel. Hij is ook niet onzeker buiten, dat gaat ook prima.

Maar ik ben zelf zoekende naar zijn drukke gedrag in een bos, wij hebben geen bos hier. Ik zoek ook situaties op om hier zelf mee om te leren gaan, zijn gedrag blijkt al jaren zo te zijn als hij erg enthousiast wordt. Ik hoorde gisteren dat hij dan met een hulpteugel werd gereden maar dat ga ik niet doen, ik ben zelf tot nu toe sterk genoeg gebleken om hem in toom te kunnen houden.

Ik ga het gewoon nog eens een aankijken de komende tijd met de extra buitenritten die we met weekenden weg gaan maken. De wedstrijd in juli ga ik met een ander paard starten, dat zal ook een stuk schelen want dan zal hij vast minder de drang voelen om ergens achteraan te willen gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-16 16:33 



 
Profiel   

Ik heb voor mijn merrie ook een kimblewick/thiedemannstang gebruikt.

Waar je goed naar moet kijken is de hefboomwerking, hoe groter de afstand tussen bit en gespgat hoe meer hefboomwerking je hebt en dus hoe zwaarder het inwerkt.

Bij de kimblewick gebruikte ik ook twee teugels, eentje in de bovenste sleuf, nagenoeg geen hefboomwerking, bovenste sleuf wel wat hefboomwerking, maar minder dan een liverpool, hangt ook een beetje van je liverpool af, soms zit de bovenste sleuf half in de bril en soms er onder, dus verschil in kracht van de hefboom.

Mijn merrie reageerde er erg goed op. Ze is nogal een dramkont, en wat onzeker, wat ook spanning veroorzaakt. Met de kimblewick hoefde ik maar een kleine ophouding te maken en dan kwam ze terug in tempo. Als ik veel in haar mond moest zitten werd ze juist alleen maar drukker, dus was het effect dubbel, ze kwam beter terug en was een stuk rustiger omdat ik niet steeds op hoefde te vangen.
Het plan is natuurlijk om terug te gaan naar de trens, maar hij moet nu wel even leren bij jou te blijven. Zeker als het al langer aan de gang is wordt dat nog wel een uitdaging.

Ik heb bij een andere merrie ook met goed resultaat een thiedemannteugel gebruikt. Deze merrie zette haar onderhals en kaak vast en ging er gewoon vandoor. Was dus volkomen stuur- en remloos. Was ook al een oudere dame die het trucje duidelijk kende.
Maar kan wel zeggen dat ze enorm verbeterd is, uiteindelijk kon ik alles met haar!! Ooit in galop op de terugweg gezeten, veulen stond thuis met smart op haar te wachten en ik kon haar gewoon met mijn zit terugrijden naar draf en stap.

Ik heb zelf geen moeite met hulpteugels, mij heeft het erg geholpen. Maar ik heb het wel altijd de instelling dat het een tijdelijk iets is en dat het doel is om terug te gaan naar de basis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-16 18:26 



 
Profiel   

ik heb dit bitje :
http://www.aleashop.be/images/articles/ ... t-8289.JPG

je hebt deze ook in de D-trens variant
http://www.bokt.nl/sites/default/files/ ... k=eqY6q06X

een heel fijn bitje, het heeft een vrij smal mondstuk waardoor het licht in de mond ligt, als je wil kan je op twee teugels rijden en de onderste erbij nemen indien nodig.
Ikzelf heb trekpaarden die buiten eigenlijk altijd met losse teugel gereden worden, overgangen, sturen en stoppen doe ik vooral op zit/stem/neckreining. Echter als er een koets meegaat of in groep kunnen ze wel een beetje erg enthousiast worden, en dan is een extra remmetje wel fijn. ik rij dan gewoon met 1 teugel op de onderste (gewoon losse teugel) en pak die er even bij als ze niet op mijn stem reageren, dan weten ze vrij snel terug dat ik toch wel enige reactie wil.
Is het een scherp bit? ja
Is het dieronvriendelijk? Nee, want tijdens een dagrit hoef ik maar 1 of 2 keer inkomen hiermee, terwijl ik met een trensje er bijna moet in sleuren als ze het in hun koppie halen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-16 18:39 



 
Profiel   

Duhelo schreef
Is het dieronvriendelijk? Nee, want tijdens een dagrit hoef ik maar 1 of 2 keer inkomen hiermee, terwijl ik met een trensje er bijna moet in sleuren als ze het in hun koppie halen...

Dat is dan ook de kern.
Ik zie liever weinig inkomen met een scherper bit dan continue stevig moeten inkomen met een zogenaamd mild bit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-16 18:50 



 
Profiel   

wij willen onze 17jarige fjord in laten rijden , en het liverpoolbit wordt hierbij aangeraden ,maar is dit bij elke fjord zo? wij hebben een eigenwijze merrie }>

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-16 23:31 



 
Profiel   

spritetje schreef
wij willen onze 17jarige fjord in laten rijden , en het liverpoolbit wordt hierbij aangeraden ,maar is dit bij elke fjord zo? wij hebben een eigenwijze merrie }>

Dat is niet rasgebonden. Elke paarden mond is verschillend.
Ik rijd op dit moment met een dubbel gebroken watertrensje van koper materiaal en die werkt heel goed voor de fjord die ik rijd.
Ik zal door een bit fitter laten checken wat het beste bij jou paardje past al wil je het zeker weten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-16 17:54 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Duhelo schreef
Is het dieronvriendelijk? Nee, want tijdens een dagrit hoef ik maar 1 of 2 keer inkomen hiermee, terwijl ik met een trensje er bijna moet in sleuren als ze het in hun koppie halen...

Dat is dan ook de kern.
Ik zie liever weinig inkomen met een scherper bit dan continue stevig moeten inkomen met een zogenaamd mild bit.



Was voor mij ook de reden om een scherper bit aan te schaffen..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-16 15:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen