Fjordenmanen knippen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Fjordenmanen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 18:03

Hoi, ik heb een fjord en ik knip ieder jaar haar manen omdat ze last heeft van zomerexceem.. ik ben er alleen niet goed in.. ik krijg nooit een mooie fjordenboog.. hebben jullie miss tips ofzo?

Alvast bedankt!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Fjordenmanen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:06

Ik heb er een video over gemaakt


Misschien heb je er wat aan. En gewoon veel oefenen

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Fjordenmanen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:24


mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:24

Ik heb het bij de mijne op de 'Nederlandse manier' zoals in het filmpje hierboven wordt uitgelegd.

Mij is geleerd om eerst aan allebei de kanten het wit in model te knippen en dan het zwart en dat laat je dan een centimeter hoger als het wit.

Ik ben rechtshandig: dus aan de linkerkant begin ik met de witte haren te knippen bij de schoft en knip ik richting de oren toe.
En aan de rechterkant begin ik in het midden: dan duw ik even de manen opzij om te zien hoe hoog het wit aan de andere kant is en daarna knip rechts ik in het midden een klein stukje witte manen af op diezelfde hoogte.
Vanaf daar ga ik eerst richting schoft en dan begin ik opnieuw in het midden richting oren.
Het zwart steekt er dan nog boven uit.
Ik controleer eerst of aan beide zijden het wit op gelijke hoogte is (van voren kijken tussen de oortjes door en van kijken achteren of er op zittend).
Daarna knip ik het zwart vanaf de linkerkant (omdat ik rechtshandig ben) van schoft tot oren af tot ongeveer een centimeter boven het wit. Daarbij volg ik het model van de witte manen die ik al geknipt heb.

Bij mijn Fjord groeit er idd een 'randje' in het wit zodat je kunt zien hoeveel er bij gegroeid is en dat kan je dan kan volgen bij het bijknippen. Maar ik knip dan ook netjes elke 4 tot 5 weken bij.
Iemand heeft mij 7 jaar geleden geleerd om te knippen en zij heeft mijn Fjord daarbij meteen netjes in 'Nederlands' model geknipt (de manen waren toen op 'de Noorse manier' geknipt, dus alles gelijk, en het was niet heel mooi gedaan).
Ik pluk nog steeds de vruchten van die knipbeurt van 7 jaar geleden, want sindsdien houd ik alles elke 4 tot 5 weken netjes bij. Ik haal er dan per keer ongeveer 2 cm af.

Je kunt op FjordUkie.nl ook een manenmal kopen als hulp bij het knippen, maar ik doe het uit de losse hand.
Laatst bijgewerkt door mairead op 20-11-16 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BoschA
Berichten: 192
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:25

Heel veel oefenen, oefenen en oefenen :) Sowieso is een scherpe (en stevige) schaar altijd handig en veel geduld en als het mogelijk is ook een geduldig paard :P Er bestaan geloof ik zelfs mallen, maar daar heb ik zelf nooit gebruik van gemaakt. Belangrijk is dat het hoogtepunt goed ligt en dat je rekening houdt met een handbreedte qua lengte. Alhoewel ik zelf eigenlijk altijd een wat langere lengte aanhoudt, tenzij het echt omvalt :P In de zomer maak ik nog wel eens een harde borstel een beetje nat om de haren wat strakker overeind te zetten. Verder knip ik altijd eerst het buitenste randje zodat ik kan zien of de boog goed uitkomt en dan ga ik verder. Dat is sowieso noodzakelijk aangezien de kam veel te breed is om in één keer te knippen. Maar dat is afhankelijk per fjord. Belangrijk vind ik in ieder geval dat je bij de schoft er niet teveel afknipt zodat de boog niet te kort wordt. Is misschien ook een kwestie van smaak, maar anders maak je de hals al snel optisch korter en dat is juist bij de meeste fjorden niet nodig.

Wildgrounds
Berichten: 96
Geregistreerd: 16-10-16

Re: Fjordenmanen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:18

Oefenen en vooral niet te veel haar tegelijk wegknippen, kleine beetjes, als je eenmaal de vorm erin hebt goed bijhouden. En lukt het echt niet dan is er vast wel een fjordenfan die het voor je wil doen!

Aco

Berichten: 563
Geregistreerd: 09-09-11
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Re: Fjordenmanen knippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:44

Ik heb het geleerd door enkele filmpjes te bekijken en dan te oefenen... Soms heb ik nog eens dat mijn zwarte boog echt niet mooi 'rond' loopt, dat ik ergens net iets teveel haar heb weggeknipt... Maar ach, haar groeit ;) Dus je hebt kansen genoeg om het mooi te krijgen.

SoleroLove

Berichten: 507
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:17