Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 06:07

mairead schreef:
joostvangestel schreef:
Je kan je het best verdiepen in de lead rein pony. Bij de Welsh zijn dat gebruikelijke rubrieken. Een goede lead rein is een schaapmakke pony, en die zijn er zeker wel bij de Welsh.

Jaren geleden ging er een filmpje rond over een schimmelpony die ook een superbrave leadrein pony was (uit de UK). Maar zodra zijn ruitertje er zelfstandig mee ging rijden, bokte de pony het kind er keer op keer af. Het gaat om dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=aUaP0t5IUnM
Leadrein-pony's zijn dus niet altijd brave rijpony's!


en als tegenhanger, zelfde combinatie:
https://www.youtube.com/watch?v=DSB6YFO5Lbc

ik snap de waarschuwing hoor. ;)

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 07:06

En iets in de richting van newforest dan ? Tuurlijk ook wisselende karakters maar een new forest zie ik als idéale kinder pony!

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:10

Debby614 schreef:
En iets in de richting van newforest dan ? Tuurlijk ook wisselende karakters maar een new forest zie ik als idéale kinder pony!

Wellicht alleen wat groot voor een 4-jarig meisje...

Debby614
Berichten: 291
Geregistreerd: 19-10-14

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:04

New Forest is er ook vanaf 1.20..... Ik denk dat alle pony's te groot en te breed zijn voor een 4 jarige om echt echt op te rijden. Maar als ze er nu al van kan genieten, zou ik eerder voor een forester van 1.20m gaan dan voor een shet van 1.00m waar ze straks eerder uitgegroeit zal zijn, qua grote maar ook qua rijden.

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:32

Ik zou eerder voor een kinderpony gaan waar je dochtertje jaren lang plezier van kan hebben. Ga niet gericht opzoek naar een ras maar ga gericht opzoek naar een eerlijke en betrouwbare kinderpony. Ik zou eerder voor een oudere pony gaan dan een jong ding.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:32

Gewoon Welsh pony nemen hoor. Ze zijn er zat die WEL kindmak zijn.

Eigenwijs herken ik ook niet, ik vind ze juist heel werkwillig en meedenkend.


Hier ook Booster, op 2,5 jarige leeftijd op manege al gebruikt als kinderpony, op 3 jarige leeftijd bij mij gekomen, en behalve mijn menpony ook kinderpony gebleven. Is nu 5 en van iemand met 2 kleine kids die er op rijden, en die konden helemaal nog niet rijden, dus hebben alles op dit jonge welshje moeten leren.

Druk en eigenwijs? ABSOLUUT niet. Eerder tikje lui en heel, heel, heeeel erg lief. Zit geen kwaad in en nog nooit iets verkeerd gedaan.

Mijn 3 jarige welshhengst: Super kinderpony. Ook tikje lui en super betrouwbaar.


Je moet gewoon goed zoeken, en geen SHOW-welsh zoeken, maar een gebruikspony. Eentje die al toont rustig en mak te zijn, niet eentje die al meteen met staart over de rug bokkend door de wei gaat.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:45

Ik zou eerder voor een shet of dartmoor gaan. Vooral omdat welshjes toch vaak iets riller kunnen zijn.

Ik heb super fijne shetten staan, lopen allemaal beginners lesjes. Mijn 5 jarige is laatst met een jong meisje voor het eerst op bixie wedstrijd geweest, pony word maar 1x per week gereden en had nog nooit een binnenbak van dichtbij gezien. Beide proeven een stempel, een 2e plaats en complimenten van de jury. Pony is zo groen als gras (door tijd gebrek), maar zo enorm braaf. Heb haar al een paar keer goed kunnen verkopen.

Angelique_94
Berichten: 42
Geregistreerd: 29-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 14:59

Ik ben zelf begonnen met een welsh van 4 toen ik 5 was. Een schat van een pony, en ondanks dat ze nog helemaal niets kon, zelfs niet aan een halster lopen, pakte ze alles heel braaf op. Ze was echt mijn allerbeste vriendinnetje. Ik deed alles met haar, western, springen, buitenrijden, mennen.. Ze probeerde alles en vond alles leuk, deed overal haar best voor. En ja, ze was wel eens dwars en ze schrok wel eens, maar in die 5 jaar dat ik haar heb gehad ben ik er geloof ik maar een keer of 2 af gevallen, en dat zonder ervaring.
Dus ik vind het best geschikte kinderpony's, vooral kinderen die veel met de pony willen doen hebben denk ik echt wel veel plezier van een welsh.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:00

Ik heb maanden gezocht achter een pony en keek ook in het begin naar Welsh en keek op uiterlijk. Ik ben,daar vanaf gestapt en gewoon op de maat beginnen zoeken. Uiteindelijk zijn we bij,onze pony nu uitgekomen. Was tien jaar en heeft landelijke gereden en,kende al redelijk veel. Het is een witte wat absoluut niet mijn voorkeur was. Maar het klikte direct met de kids en hij is doodbraaf. Zet geen pas verkeerd. Voor ons de ideale pony. Hij is 1.10 m en de perfecte maat voor mijn vijf en zevenjarige dochter. En wat voor ras het is weten we echt niet. Dus als raad geef ik naar zoveel mogelijke pony's is gaan,kijken en proberen. Eventueel met een ruitertje. En op een bepaald moment ga je echt zeggen deze is het. Dat was bij mij zo. Bij andere pony's had ik het gevoel van hier zet ik mijn kinderen niet op. Tot die,ene kleine witte. Was de perfecte match
Afbeelding



[/[img]img]

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:45

Hier een meisje van 3,5 met n 4 jarige welsh A. Ik was op zoek naar n brave kinderpony,waar ik ook mee zou kunnen mennen. Maar niet té oud ( als in:20plus), want: tegen de tijd dat ze écht gaat rijden,ben je toch zo 3 jaar verder. als ik al n geschikte vond op mp etc,waren de ponys al weg of gereserveerd. Viavia wist er iemand n leuke pony te koop.....prachtige welsh,echt n plaatje . Betuigd en bereden...en 3 jaar......leek me niet handig. Maar: liet zich door kindjes van 6 ook goed rijden,was erg snel,maar cool en super in de omgang. In t begin hier gepoetst en voor de kar en aan de hand gewerkt.
Nu wordt hij 2x per week door een meisje van 9 gereden, loopt voor de kar en aan de longe en onze kleine zit er op. Wel in stap en aan n touwtje. Aan de longe met haar er op doe ik nog niet. Hij is af en toe even snel. Totaal niet gemeen, maar zij met haar 3,5 blijft nog niet zitten, als hij een keer wegschiet. Ze kan er wel n rondje mee door t bos stappen bijvoorbeeld. Missie is voorlopig geslaagd.
met n iets kleinere pony zou ze makkelijker bij zn rug komen en meer zelf kunnen doen. Maar zoals gezegd: tegen de tijd dat ze echt gaan rijden is n shet gauw te klein. En ik zie genoeg ponys die heel leuk zijn om mew te spelen, maar die niet meer zo leuk zijn,als er echt gereden gaat worden.
Was dus niet op zoek naar zo'n jonkie, maar t karakter is goed en hij heeft nog geen grote trukendoos. Maar daar gaan we n leuke pony aan hebben, we hebben er al zoveel lol mee!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:52

mairead schreef:
Jaren geleden ging er een filmpje rond over een schimmelpony die ook een superbrave leadrein pony was (uit de UK). Maar zodra zijn ruitertje er zelfstandig mee ging rijden, bokte de pony het kind er keer op keer af. Het gaat om dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=aUaP0t5IUnM
Leadrein-pony's zijn dus niet altijd brave rijpony's!


Ik ben dan misschien wel een leek, maar dat filmpje ziet er niet zo heel eng uit.. Zeker niet als het de slechtste momenten zijn van 18 maanden rijden. Ik weet niet of je een hobbelpaard moet hebben voor je kind. In dit geval zie ik een dier dat verder niet gemeen is, maar wel af en toe ergens last van heeft.

Maar goed, die momenten vergen wel karakter van een kind. Als het er niet meer op durft na een valpartij, dan heb je wel veel psychologie nodig. Maar zonder vallen leert niemand opstaan.

lor1_1984

Berichten: 12041
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:59

Of 'ie ergens last van heeft durf ik niet te zeggen, kende er 1 (Welsh B geloof ik) die dergelijke dingen uitvrat om onder het werk uit te kunnen komen. :+
Heel braaf met beginnertjes en in de rij, maar zette je er een wat gevorderder ruitertje op of voorop dan was het bingo: staken, bokken, omdraaien, in de plashouding staan, liggen, rollen, heel iets omhoog komen etc. }>
Hij was niet gemeen ofzo maar had feilloos door hoe hij z'n zin kon krijgen, werd hij meteen aangepakt was het ook gelijk klaar. :)
Ondanks z'n streken was 'ie overigens 1 vd populairste pony's en was het bijna vechten om wie ermee de onderlinge wedstrijden gingen rijden. :')

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:03

een ervaren pony met een rustig karakter en waar ze nu lekker op kan rond hobbelen is al goed. lekker rijden en wat ervaring opdoen!
Laatst bijgewerkt door melissapupa op 05-06-15 07:07, in het totaal 1 keer bewerkt

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:03

renskesanne schreef:
of ijslanders zijn over het algemeen ook wel heel goed voor kleinere kinderen.
wij hebben ook een kruising van shetxijslander perfect voor kleinere kinderen en wat gevorderde.

het meisje is 4 als ze dan regelmatig er op rijdt kan dat slecht zijn voor haar heupen omdat ijsjes net iets breder zijn

Anoniem

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:18

Ik denk dat een Welsh prima kan hoor. Er zijn zat kindvriendelijke welshjes te vinden. Hier op stal ook een viertal welshjes staan, stuk voor stuk gouden kinderpony's zelfs de kleintjes van vier jaar rijden er zo mee weg. Het is misschien even zoeken maar ze bestaan echt wel.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:52

Mijn zoektocht liep anders af....geen shet, geen welsh een konik
met een stokmaat van 135 behoorlijk groot maar zo lief, en een echte alles kunner en een heel koel koppie....ze kwam eigenlijk voor mij maar mijn kindje heeft absoluut geen klik met de shet, ze wil er niets wan weten. Het "konikje" en zij trekken altijd naar elkaar toe, en zij hinnikt ook als mijn dochtertje haar roept en komt altijd naar haar toe.
ze lopen samen al een paar rondjes per week door de bak en ze stopten en stapt echt op de stemhulpen van mijn kindje, het meisje is slechts 2!. Als je ziet hoeveel plezier die 2 hebben Het advies van natje 321 kijk en overtuig jezelf is een gouden tip!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 07:55

Dennis schreef:
Ik zou eerder voor een shet of dartmoor gaan. Vooral omdat welshjes toch vaak iets riller kunnen zijn.

Ik heb super fijne shetten staan, lopen allemaal beginners lesjes. Mijn 5 jarige is laatst met een jong meisje voor het eerst op bixie wedstrijd geweest, pony word maar 1x per week gereden en had nog nooit een binnenbak van dichtbij gezien. Beide proeven een stempel, een 2e plaats en complimenten van de jury. Pony is zo groen als gras (door tijd gebrek), maar zo enorm braaf. Heb haar al een paar keer goed kunnen verkopen.



mee eens...ik heb een welsh d....dat is absoluut geen kinderpony.Een hoog in het bloed staande zenuwmoot.Maar wel lief <3

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:05

Apaloosa zijn zeer lieve pony's,heel erg mens gericht en zeer vriendelijk voor de mens.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Help we kopen een welsh pony voor mijn dochter !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:20

Maar de welsh d kun je ook absoluut niet vergelijken met een A of b ;)

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 08:30

ik heb ook leren rijden op een a Welsh.
geloof me ben er vaak van af geflikker.
toen ik 5 jaar was tot mijn 10 heb ik er op gereden daarna door omstandigheden verkocht.
zou zeker wel later weer een Welsh willen.

je moet een band hebben met een paard en of het nou een Welsh is of een tinker of een exmoor het blijfen paarden.
https://www.youtube.com/watch?v=TmvDasFJmfY

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:14

Een welsh kan prima, mits de juiste... Ik heb er nu 6 jaar eentje staan :) hij is nu 26... En allebehalve een saaie pony :) in de bak/wei kunnen alle kids tot nu toe er prima mee rond rijden :) hij heeft menig kindje al leren rijden. In de omgang is hij ook hartstikke braaf, kinderen kunnen uren met hem knuffelen en poetsen en kunnen los in de wei met hem tutten... Het is en blijft echter wel een pony dus ik vind dat er altijd een volwassen persoon bij dient te zijn.

Buiten aan een touwtje is hij wel wat actiever, maar ook prima te hanteren :) tegen de tijd dat ik vind dat ze los kunnen buitenrijden hebben de kids er een hele vlugge actieve maar wel super lieve pony aan. Beestje is ook echt niet moe te krijgen.

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:45

lor1_1984 schreef:
Of 'ie ergens last van heeft durf ik niet te zeggen, kende er 1 (Welsh B geloof ik) die dergelijke dingen uitvrat om onder het werk uit te kunnen komen. :+
Heel braaf met beginnertjes en in de rij, maar zette je er een wat gevorderder ruitertje op of voorop dan was het bingo: staken, bokken, omdraaien, in de plashouding staan, liggen, rollen, heel iets omhoog komen etc. }>
Hij was niet gemeen ofzo maar had feilloos door hoe hij z'n zin kon krijgen, werd hij meteen aangepakt was het ook gelijk klaar. :)
Ondanks z'n streken was 'ie overigens 1 vd populairste pony's en was het bijna vechten om wie ermee de onderlinge wedstrijden gingen rijden. :')


Dit herken ik. Destijds, toen mijn dochter klein was, had ze ook een Welshje. Hartstikke lief beestje, maar zodra mijn dochter erop ging, haalde ze precies alle streken uit die jij hier nu noemt.
Niet altijd even leuk, maar we hebben heel wat af gelachen om haar.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 18:06

mairead schreef:
joostvangestel schreef:
Je kan je het best verdiepen in de lead rein pony. Bij de Welsh zijn dat gebruikelijke rubrieken. Een goede lead rein is een schaapmakke pony, en die zijn er zeker wel bij de Welsh.

Jaren geleden ging er een filmpje rond over een schimmelpony die ook een superbrave leadrein pony was (uit de UK). Maar zodra zijn ruitertje er zelfstandig mee ging rijden, bokte de pony het kind er keer op keer af. Het gaat om dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=aUaP0t5IUnM
Leadrein-pony's zijn dus niet altijd brave rijpony's!

Keer op keer afgebokt lijkt me overdreven, gezien commentaar bij het filmpje en de andere filmpjes van die combi.
Die kon prima zelfstandig rijden hoor. Maar toegegeven, ik vind die schimmel nog wel te pittig !

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:41

Cemlys schreef:
Maar de welsh d kun je ook absoluut niet vergelijken met een A of b ;)



dat wist ik niet...ik heb hem net 2.5 maand en sta verbaast van het temperament wat er inzit.Het lijkt wel een arabier :D

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:23

Welke pony heb je gekocht TS?