Voor altijd rijden op een welsh pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 14:08

Ik heb een welsh b pony van 1.24 m en ik ben zelf 1.62 m en 41 kilo.
Zijn er meer mensen die een kleine pony hebben en daar nog steeds op rijden?
Ik rij op haar en ik denk dat ik zo goed als uitgegroeid ben in de lengte. Ik hoop om altijd op haar te kunnen blijven rijden. Ik ben erg smal gebouwd. Ze lijkt het nu nog helemaal niet erg te vinden dat ik zo lang ben.
Misschien allemaal een beetje krom gezegd maar eigenlijk zoek ik vooral bevestiging dat meer mensen nog op een welsh pony rijden ondanks hun leeftijd.


Laat graag je mening achter alvast bedankt!

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:16

Ik heb mijn Welsh pony van 1.22 gereden tot mijn 22e, daarbij ook uitgebracht op wedstrijd tussen de paarden. Ik ben 1.61 en weeg 44 kg.

Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat ik vond dat ik haar voor het hogere werk in de weg zat (niet te zwaar, maar mijn lengte haalde haar teveel uit balans om nette zijgangen te vragen in draf/galop). Vooruitgang in de dressuur vond ik dus niet fair, op hetzelfde niveau blijven rondtuffen vond ik niet interessant en alleen buitenrijden vond ik niet fair omdat ze in mijn ogen wel goed getraind moest worden om een lang iemand te dragen. Ik ben dus overgestapt op het mennen en ik merkte toen dat ze daarin zich heel makkelijk ontwikkelde.
Ik heb onder het zadel nooit last gehad van een stakend of zelfs maar onwillig paard, altijd super fanatiek en vrolijk. Maar ik zat haar wel in de weg denk ik. Laat je dus niet alleen leiden door het gedrag van je paard.
Je leeftijd zal het probleem niet zijn, je lengte misschien wel uiteindelijk.

Je bent nog jong zie ik, maar ik wil er wel even op inspelen dat je momenteel ondergewicht zou hebben als je volwassen zou zijn (voor jouw leeftijd weet ik het niet). Ik heb momenteel ook ondergewicht, wat soms best lastig is. Als je van nature zo licht bent is dat zo en kan je best de voordelen meepakken dat dat meeneemt, maar zorg ervoor dat je niet expres licht blijft om nog maar op je (kleine) pony te kunnen rijden.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 14:17

Je leeftijd doet er niet toe, enkel je gewicht en lengte :)

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 15:50

mooney schreef:
Ik heb mijn Welsh pony van 1.22 gereden tot mijn 22e, daarbij ook uitgebracht op wedstrijd tussen de paarden. Ik ben 1.61 en weeg 44 kg.

Ik ben er uiteindelijk mee gestopt omdat ik vond dat ik haar voor het hogere werk in de weg zat (niet te zwaar, maar mijn lengte haalde haar teveel uit balans om nette zijgangen te vragen in draf/galop). Vooruitgang in de dressuur vond ik dus niet fair, op hetzelfde niveau blijven rondtuffen vond ik niet interessant en alleen buitenrijden vond ik niet fair omdat ze in mijn ogen wel goed getraind moest worden om een lang iemand te dragen. Ik ben dus overgestapt op het mennen en ik merkte toen dat ze daarin zich heel makkelijk ontwikkelde.
Ik heb onder het zadel nooit last gehad van een stakend of zelfs maar onwillig paard, altijd super fanatiek en vrolijk. Maar ik zat haar wel in de weg denk ik. Laat je dus niet alleen leiden door het gedrag van je paard.
Je leeftijd zal het probleem niet zijn, je lengte misschien wel uiteindelijk.

Je bent nog jong zie ik, maar ik wil er wel even op inspelen dat je momenteel ondergewicht zou hebben als je volwassen zou zijn (voor jouw leeftijd weet ik het niet). Ik heb momenteel ook ondergewicht, wat soms best lastig is. Als je van nature zo licht bent is dat zo en kan je best de voordelen meepakken dat dat meeneemt, maar zorg ervoor dat je niet expres licht blijft om nog maar op je (kleine) pony te kunnen rijden.


Dank je wel dat je je verhaal deelt! Ik heb je profiel bekeken, echt super leuk. Welk zadel had jij voor jou pony, welk merk, welke maat? Dat vind ik zo'n probleem! Ik zit nu heel erg te denken om toch weer een ander duurder zadel te kopen maarja als ik er na een paar jaar niet meer op haar kan rijden dan had ik heel veel geld uit gegeven voor maar heel kort. Aan de andere kant, dan heb ik er wel een tijdje plezier van gehad.
Lief van je! Ik heb nu ook ondergewicht, maar ik kan er niets aan doen hoeveel ik ook eet

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 15:53

Ik had een Wintec 500 dressuurzadel van 15 inch erop liggen, met de breedste boom. Maar dat past zeker niet op alle Welshjes, hebben ze een redelijk rechte rug voor nodig.

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-16 16:03

mooney schreef:
Ik had een Wintec 500 dressuurzadel van 15 inch erop liggen, met de breedste boom. Maar dat past zeker niet op alle Welshjes, hebben ze een redelijk rechte rug voor nodig.


Al mijn zadels schuiven tot nu toe. Wintec nog nooit gehad. De eerste tijd met haar reed ik altijd zonderzadel met pad. Ik rij nu met een 15 inch veelzijdigheid thorowgood zadel. Ik heb het lieft een dressuur maar doe hadden ze niet on 15 inch. Alleen hij schuift net als alle andere zadels die ik heb gehad. Mijn zadelmaker probeert nu een Msfc singel 40 cm te krijgen alleen eigenlijk begint het pas vanaf 50 cm. Hopelijk helpt dat het schuiven iets. Maar de singel die ik nu heb vindt ze niet fijn dus ik ga er sowieso iets op vooruit. De zadelmaker zat te denken aan of ik niet een 16,5 inch moet kopen, dan heb ik ook meer keus in zadels. Maar dat is zo groot! Hij zegt dat dat niet heel veel uit maakt omdat ik zo smal ben dus niet helemaal achter op kom. Altijd dat eeuwige gedoe met pony spullen, zo irritant!

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:05

wat leuk dat je een (kleine) en dan ook nog welsh pony rijdt!
Hoop voor je dat jullie nog lang kunnen genieten!

Zelf ben ik 29 en heb ik twee kleine C pony's. Een welsh x Arabier van 1.29 en een New forrest kruising van 1.31.
Beide worden door mij gereden.
Ben 1.54 klein en schommel nu rond de 55kg (wil naar de 50).
Boven de 55kg wordt er niet op de welsh gereden en boven de 60 niet op de New forrest :)

Edit de welsh heb/rij ik al bijna 15 jaar en de New forrest 6 jaar.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:20

Als het qua lengte en gewicht goed zit, waarom stoppen? :P
Heb je een foto voor het beeld?

Napie

Berichten: 9073
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 18:35

Het is een beetje afhankelijk hoe oud je nu bent. Er komt een leeftijd dat je gewoon zwaarder wordt en dan wordt het moeilijker. Je kan natuurlijk prima aangespannen gaan rijden als je je pony ontgroeit

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:03

Napie schreef:
Het is een beetje afhankelijk hoe oud je nu bent. Er komt een leeftijd dat je gewoon zwaarder wordt en dan wordt het moeilijker. Je kan natuurlijk prima aangespannen gaan rijden als je je pony ontgroeit



Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Afhankelijk van je bouw en lengte hóef je niet (veel) zwaarder te worden.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:07

Nouuuu.... dat valt tegen hoor!
Ik ben nu 44 en dan is het toch wel wat moeilijker hoor om af te vallen. :D
Ik heb een welshje van 1m38 en ja met mijn 1m62 en 65 kilo stap ik daar ook nog op.
Kan meneer prima doen, want we rijden toch niet vaak of lang

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:09

maar dan valt je 65 kilo toch prima mee ? ik ben bijna 10 cm kleiner en 10 kg. netjes in verhouding toch? :D

nu ben ik pas 29 maar toch :D

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:16

Hele mooie verhouding!
Mocht bij mij eigenlijk wel wat af hoor, maar ja is wel zo dus dat als je wat ouder word het wat moeilijker gaat. :P
Gelukkig kan poown het dus prima hebben :j

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 19:43

dat probleem heb ik nu ook al hoor :o.
Vroeger voorzover ik dat zeggen mag :D ging het hier ook gemakkelijker.

Reeds zo'n 20-25 kg (schommel nog een beetje) afgevallen en daar heb ik meer dan een jaar over gedaan.

Overigens merk ik nu ik wat "ouder" word ik helaas ook wat minder kcal nodig heb :P

Maar hier ook nog geen tekenen dat de poown's er niet tegen kunnen gelukkig.

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-16 09:44

Ik ben 14 jaar oud, bijna 15. Ik zal zo vanmiddag hier een foto proberen te plaatsten van mij en mijn pony.

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 20:32

dit is de meest recente foto die ik heb dat ik er op zit. Niet heel duidelijk omdat ik haar een kunstje laat doen, maar dan hebben jullie in ieder geval een beetje een beeld.

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:32

Ik zie geen foto :+

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 20:33

Afbeelding
dit is van juni 2016.

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 20:34

Lauraxnick schreef:
Ik zie geen foto :+


Ja sorry, het ging een beetje mis haha

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:38

Ooh joh! Dit ziet er totaal niet storend uit.
Tof dat je bitloos rijdt trouwens :j

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 20:44

Lauraxnick schreef:
Ooh joh! Dit ziet er totaal niet storend uit.
Tof dat je bitloos rijdt trouwens :j


Rij jij ook bitloos? ik echt altijd.
Dankje! dat vind ik zo fijn om te horen! Ik ben er namelijk zo bang voor....

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:49

kan prima hoor.

ik rij mijn ruin ook bitloos :)
Afbeelding

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:55

Ik ook *\o/* meestal met touwhalstertje

Haha maar mooie pony en je kan er echt nog heeeeeel lang op blijven rijden als je dat wil hoor :D

Jasmijnvbx

Berichten: 35
Geregistreerd: 14-11-16
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 20:58

Tyrcanol schreef:
ik rij mijn ruin ook bitloos :)


Leuk! Hoe groot is jou ruin?

Saul

Berichten: 9649
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Voor altijd rijden op een welsh pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:58

129 centimeter groot :D